Pray For MH370

Pray For MH370

TAKRIFAN "PERLEMBAGAAN" DAN "UNDANG-UNDANG TUBUH" MASIH DIPERTIKAIKAN

Sulaiman Abdullah, peguam utama mewakili Mohammad Nizar sebelum ini telah memohon mahkamah agar menetapkan sama ada Hakim Lau membuat keputusan yang betul dalam merujuk kes itu ke Mahkamah Persekutuan berdasarkan Seksyen 84.

Ini kerana Seksyen 3 Akta Mahkamah Kehakiman menjelaskan bahawa perkataan "Perlembagaan" hanya merujuk kepada Perlembagaan Persekutuan dan bukan Undang-undang Tubuh Negeri.

Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail pula berhujah bahawa , Seksyen 84 perlu dilihat secara menyeluruh bagi merangkumi undang-undang tubuh negeri bagi mengelak sebarang kejanggalan dalam tafsirannya.

Hakim Md Raus, menegaskan "Kami bersetuju bahawa perkataan 'perlembagaan' mengikut Seksyen 84 tidak hanya terbatas kepada Perlembagaan Persekutuan."

Mahkamah Persekutuan Tentukan Siapa Antara Zambry/Nizar MB Perak

Siapa antara Datuk Dr Zambry Abdul Kadir dan Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin merupakan Menteri Perak yang sah akan ditentukan oleh Mahkamah Persekutuan, demikian ditetapkan oleh Mahkamah Rayuan di sini Jumaat.

Panel tiga hakim Mahkamah Rayuan terdiri Datuk Md Raus Sharif, Datuk Abdull Hamid Embong dan Datuk Ahmad Maarop sebulat suara bersetuju bahawa Hakim Mahkamah Tinggi membuat keputusan tepat untuk merujuk persoalan mengenai isu perlembagaan dalam kes itu untuk ditentukan oleh Mahkamah Persekutuan.

"Kami berpendapat hakim kes itu memberi takrif yang betul bagi Seksyen 84 Akta Mahkamah Kehakiman 1964," kata Hakim Md Raus ketika menolak rayuan Mohammad Nizar terhadap keputusan Hakim Lau Bee Lan yang dibuat pada 6 Mac lepas bagi merujuk persoalan itu kepada Mahkamah Persekutuan.

Panel tiga hakim itu melahirkan penghargaan kepada Sulaiman Abdullah, peguam utama mewakili Mohammad Nizar, dan juga kepada Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail kerana membantu mahkamah membuat keputusan menerusi penghujahan mereka hari ini.

Sulaiman sebelum itu memohon mahkamah agar menetapkan sama ada Hakim Lau membuat keputusan yang betul dalam merujuk kes itu ke Mahkamah Persekutuan berdasarkan Seksyen 84 itu kerana Seksyen 3 Akta Mahkamah Kehakiman menjelaskan bahawa perkataan "Perlembagaan" hanya merujuk kepada Perelmbagaan Persekutuan dan bukan Undang-undang Tubuh Negeri.

"Hakim Lau tersilap menggunakan Seksyen 84 kerana pertikaian dalam kes itu hanya melibatkan Undang-undang Tubuh Negeri Perak. Mahkamah Persekutuan tidak ada kuasa mendengar dan membuat keputusan dalam kes ini," katanya.

Dalam hujah balasnya, Abdul Gani berkata, Seksyen 84 perlu dilihat secara menyeluruh bagi merangkumi undang-undang tubuh negeri bagi mengelak sebarang kejanggalan dalam tafsirannya.

Berhubung perkara itu, Hakim Md Raus, berkata : "Kami bersetuju bahawa perkataan 'perlembagaan' mengikut Seksyen 84 tidak hanya terbatas kepada Perlembagaan Persekutuan."

Pada 13 Feb, Mohammad Nizar, 52, yang juga Timbalan Pesuruhjaya PAS Perak, memohon diadakan semakan kehakiman bagi mengisytihar dirinya sebagai Menteri Besar Perak yang sah dan untuk mendapatkan injunksi melarang Zambry daripada melaksanakan tugas sebagai Menteri Besar.

Beliau juga memohon mendapatkan takrif mengenai Perkara 16 (6) Undang-undang Tubuh Negeri Perak sama ada jawatan Menteri Besar boleh dikosongkan jika :

* Menteri Besar telah memberi nasihat kepada Sultan supaya membubarkan Dewan Undangan Negeri;

* Tidak berlaku pembubaran dewan;

* Tidak ada undi tidak percaya terhadapnya di dewan undangan negeri;

* Tidak berlaku peletakan jawatan oleh beliau.

Mohammad Nizar juga mahu supaya Zambry membuktikan kesahihannya sebagai Menteri Besar.

BERNAMA

Comments :

0 comments to “TAKRIFAN "PERLEMBAGAAN" DAN "UNDANG-UNDANG TUBUH" MASIH DIPERTIKAIKAN”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com