Pray For MH370

Pray For MH370

RASUAH POLITIK PATUT BAHAN KAJIAN A.S.L.I

1. Menteri di Jabatan Perdana Menteri Tan Sri Bernard Dompok berkata kerajaan tidak mempunyai alasan untuk menafikan gejala rasuah memandangkan semua kejayaan rancangan dan strategi pembangunan negara bergantung kepada tahap profesionalisme dalam sistem penyampaiannya.

2. Dompok berkata Indeks Pembayar Rasuah 2008 oleh Transparency International mendedahkan bahawa ahli perniagaan Malaysia percaya bahawa syarikat mereka terbabit dalam amalan rasuah dengan 42 peratus mengakui memberi suapan kepada pegawai tinggi kerajaan.


3.
Tahap rasuah di kalangan pegawai awam peringkat bawahan di Malaysia adalah rendah iaitu 38 peratus lebih rendah berbanding kadar 45 peratus di rantau Asia Pasifik. Bagaimana dengan pegawai atasan ?


4. Laporan Bank Dunia mengenai kesan bahaya rasuah ke atas ekonomi menyebut anggaran "kebocoran wang" akibat rasuah adalah lima peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (GDP) global atau bersamaan RM2.6 trilion.

5. Bagaimana dengan statistik rasuah politik atau politik wang di kalangan Ahli Politik di negara kita terutama menjelang Pilihanraya umum atau kecil?

Kerajaan Tidak Nafi Wujud Gejala Rasuah, Kata Dompok


Malaysia tidak menafikan wujudnya masalah rasuah dalam pengertian yang sebenar, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Tan Sri Bernard Dompok.

Katanya jika ia berada dalam keadaan penafian, kerajaan mungkin tidak menubuhkan organisasi seperi Institut Integriti Malaysia dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Dompok berkata kerajaan tidak mempunyai alasan untuk menafikan gejala rasuah memandangkan semua kejayaan rancangan dan strategi pembangunan negara bergantung kepada tahap profesionalisme dalam sistem penyampaiannya.

"Jika gejala rasuah merebak dalam sistem, maka sasaran pembangunan tidak dapat dicapai berikutan wang yang hilang menerusi amalan itu dapat digunakan untuk tujuan membina bagi melaksanakan senarai panjang projek infrastruktur yang dinantikan oleh rakyat khususnya penduduk kawasan pedalaman," katanya.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucaptama pada Sidang Kemuncak Pencegahan Rasuah Malaysia, anjuran Institut Strategi dan Kepimpinan Asia (ASLI) di sini hari ini.

Pada sidang media selepas ucapannya, Dompok berkata ketika kerajaan dan SPRM memberi tumpuan kepada masalah rasuah dalam urusan pentadbiran kerajaan dan juga sektor swasta, parti politik yang besar juga harus mengambil inisiatif bagi membanteras rasuah di organisasi masing-masing.

"Bagi parti politik berkenaan, mereka sendiri seharus memulakan usaha memerangi masalah ini. Sebaik sahaja parti besar mempunyai pendirian dalam hal ini, maka pihak lain akan turut menjejak langkah tersebut," katanya.

Beliau merujuk kepada ucapan Presiden UMNO Datuk Seri Najib Tun Razak pada Perhimpunan Agung UMNO yang berakhir Sabtu lepas yang menyatakan parti itu serius dalam membanteras rasuah.

"Saya berpendapat pandangan itu harus dipuji kerana sejak kebelakangan ini politik wang menjadi bahan berita panas dalam media kerana pemilihan UMNO. Apa yang penting ialah kepimpinan negara tidak menafikan masalah itu," katanya.

Dalam perkembangan berkaitan, Dompok berkata SPRM perlu profesional dalam melaksanakan tanggungjawab mereka tanpa mengeluarkan kenyataan atau membuat ulasan terhadap kes-kes tertentu.

"SPRM baru sahaja ditubuhkan dan berikan mereka peluang dan masa," katanya.

Katanya ramai sinis memberi pandangan bahawa SPRM hanya merupakan "struktur lama dalam pakej baru" tetapi tanggapan ini adalah salah kerana SPRM mempunyai lebih banyak kuasa berbanding Badan Pencegah Rasuah (BPR) sebelum ini.

Menurutnya, Laporan Bank Dunia mengenai kesan bahaya rasuah ke atas ekonomi menyebut anggaran "kebocoran wang" akibat rasuah adalah lima peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (GDP) global atau bersamaan RM2.6 trilion.

"Oleh itu, laporan itu membuktikan bahawa amalan rasuah merupakan fenomena global dan tidak sesuatu yang pelik kepada Malaysia," katanya.

Dompok berkata Indeks Pembayar Rasuah 2008 oleh Transparency International mendedahkan bahawa ahli perniagaan Malaysia percaya bahawa syarikat mereka terbabit dalam amalan rasuah dengan 42 peratus mengakui memberi suapan kepada pegawai tinggi kerajaan.

"Oleh itu penting bahawa usaha memerangi rasuah harus membabitkan sektor swasta. Jika sektor swasta terus membiarkan amalan ini, maka sukar dan mengambil masa untuk membanteras usaha ini," katanya.

Dompok berkata beliau dimaklumkan bahawa tahap rasuah di kalangan pegawai awam peringkat bawahan di Malaysia adalah rendah iaitu 38 peratus lebih rendah berbanding kadar 45 peratus di rantau Asia Pasifik.

"Ketika angka ini lebih rendah di rantau ini, ia juga membimbangkan.

"Salah satu kesan negatif ialah kumpulan kakitangan bawahan dan golongan miskin tidak mampu membayar untuk mempercepatkan sesuatu urusan sehingga menyebabkan mereka tidak menerima perkhidmatan yang sepatutnya diterima sebagai warga negara ini," katanya.

BERNAMA

Comments :

0 comments to “RASUAH POLITIK PATUT BAHAN KAJIAN A.S.L.I”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com