Pray For MH370

Pray For MH370

SIVAKUMAR SERLAH KEHEBATAN DENGAN MENYAMAN PENASIHAT UNDANG-UNDANG PERAK

Satu lagi perkembangan yang menambahkan lagi kerencaman dan kekalutan di Perak. Speaker Sivakumar telah memfailkan satu tindakan undang-undang dan menyaman Penasihat Undang-undang Perak." I know what I'm doing" he must have said that.

Takut tengok kes-kes saman menyaman macam pesta berbalas pantun, engkau jual aku beli, engkau silap akau saman, jumpa di mahkamah. Biar Hakim yang arif tentang selok belok undang-undang lagi adil dan bijaksana dan bijak di sini buat keputusan. Tak puas hati dengan keputusan, mahkamah rayuan ada.





Sivakumar saman penasihat undang-undang negeri Perak

Satu lagi tindakan undang-undang difailkan berhubung kemelut politik di Perak apabila Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, V Sivakumar, hari ini menyaman Penasihat Undang-Undang Negeri Perak.

Writ saman itu difailkan melalui Tetuan, Tommy Thomas, di pejabat pendaftaran Mahkamah Tinggi Sivil jam 3.40 petang, hari ini.

Sivakumar mahu mahkamah mengisytiharkan antaranya bahawa Penasihat Undang-undang Negeri Perak, yang namanya tidak dinyatakan dalam writ saman, bertindak tanpa kuasa apabila defendan mewakili beliau semasa permohonan injunksi dalam prosiding pertama dalam kamar hakim Selasa lalu dan semalam.

Sivakumar juga menuntut deklarasi bahawa defendan bertindak secara cuai dan memungkiri tugasnya sehingga menyebabkan injunksi itu dibenarkan terhadap beliau dalam prosiding pertama itu.

Speaker DUN Perak itu juga mahu perintah deklarasi bahawa defendan sudah memungkiri kewajipan fidusiarinya kepada beliau apabila mewakilkan dirinya sebagai peguam untuk pendengaran permohonan injunksi itu.

Di dalam pernyataan tuntutannya, Sivakumar memohon deklarasi bahawa perintah injunksi yang diberikan oleh Pesuruhjaya Kehakiman, Ridwan Ibrahim dalam prosiding pertama adalah palsu, batal dan tidak sah.

Beliau meminta ganti rugi am, ganti rugi tambahan, ganti rugi teladan, faedah, kos tindakan dan relief lain yang difikirkan wajar oleh mahkamah.

Sivakumar mendakwa sebagai Speaker DUN Perak yang dilantik selaras dengan Artikel 36(A) Perlembagaan Negeri Perak, beliau adalah ketua badan perundangan kerajaan di Perak.

Beliau mendakwa defendan adalah Penasihat Undang-undang kepada badan eksekutif kerajaan Negeri Perak, pimpinan kerajaan Barisan Nasional (BN) sejak 5 Februari lalu yang bercanggah dengan kepentingan beliau yang bukannya seorang ahli BN.

Akibatnya, Sivakumar menegaskan bahawa sejak 5 Februari lalu, defendan tidak berada dalam sebarang kedudukan untuk melindungi dan mengekalkan kepentingan beliau.

Secara alternatifnya, Sivakumar mendakwa defendan berada dalam keadaan konflik di antara kepentingan peribadinya dalam mempromosikan keperluan majikannya dan kewajipannya kepada beliau.

Sivakumar juga mendakwa beliau tidak pernah melantik defendan sebagai penasihat undang-undangnya dan tidak pernah berunding atau berkomunikasi dengannya.

Selasa lalu, Mahkamah Tinggi Ipoh membenarkan bantahan Datuk Dr Zambry Abdul Kadir bahawa Sivakumar tidak boleh diwakili oleh peguam, sebaliknya memutuskan bahawa Sivakumar hendaklah diwakili oleh Penasihat Undang-undang Negeri Perak.

Sivakumar mendakwa selepas keputusan itu diumumkan pada jam 10.30 pagi, Selasa lalu, peguam yang mewakilinya berundur daripada kamar pesuruhjaya kehakiman itu.

Beliau mendakwa berdasarkan laporan media, prosiding dalam kamar diteruskan tanpa kehadiran peguam Sivakumar untuk mendengar dan seterusnya membenarkan permohonan injunksi yang difailkan oleh Dr Zambry untuk menghalang Sivakumar daripada meneruskan sebarang persidangan DUN.

Bernama/ Berita harian Online

Comments :

0 comments to “SIVAKUMAR SERLAH KEHEBATAN DENGAN MENYAMAN PENASIHAT UNDANG-UNDANG PERAK”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com