Pray For MH370

Pray For MH370

RASUAH DAN SALAH GUNA KUASA PELAJAR JADI MANGSA

Industri pembinaan melibatkan proses kontrak yang mengandungi tiga fasa iaitu spesifikasi kontrak, penilaian sebutharga atau bidaan dan pengurusan kontrak. Dalam penilaian bidaan atau tender, aspek yang paling penting dalam memilih kontaktor antara lain ialah pengalaman, kedudukan kewangan  dan rekod yang bersih.  Dalam aspek pengurusan kontrak pula, tuan empunya atau pemilik projek mestilah sentiasa memantau dan menyelia aktiviti kontraktor dan subkontraktor. Untuk tujuan ini, pemilik projek hendaklah melantik perunding yang amanah dan berwibawa. Pemantauan dan penyeliaan hendaklah fokus kepada unsur-unsur penting dalam kontrak semasa fasa pra-pembinaan, peringkat pembinaan dan pasca pembinaan. Sebarang bentuk rasuah, penyalahgunaan kuasa dan kecuaian akan mengakibatkan cerita di bawah.....




 JKR arah tutup sementara asrama Unisel - Khalid   

Harakahdaily,     04 Jan 2013



KUALA SELANGOR: Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mengesahkan arahan mengosongkan asrama Universiti Selangor (Unisel) Kampus Bestari Jaya.



Beliau berkata, ia bukan daripada pihak pengurusan Unisel sebaliknya keputusan Jabatan Kerja Raya (JKR) dan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT).



Ini, katanya kerana hasil kajian yang dibuat mendapati, sistem saluran air yang sepatutnya dihubungkan ke kolam utama berada dalam keadaan tidak sempurna sehingga mengakibatkan takungan air bawah tanah.



“Masalah ini berlaku lebih dah lebih dua tahun,” katanya pada satu sidang media dipetik Selangorku.



Semalam, Naib Canselor Unisel, Prof Dr Anuar Ahmad memaklumkan atas faktor keselamatan, Unisel memindahkan 2,000 pelajarnya yang menghuni di asrama Bestari Jaya ke beberapa kediaman di luar kampus.



Langkah tersebut diambil bagi memberi laluan kepada kerja-kerja pembaikan kawasan kampus yang dijangka mengambil masa kira-kira 12 bulan.



Sebelum itu, dilaporkan pada 20 Disember lalu, atas permintaan Unisel, Bahagian Senggara Jabatan Kerja Raya (JKR) Selangor melakukan tinjauan di kawasan asrama Unisel Kampus Bestari Jaya.



Tinjaun tersebut mendapati keadaan tanah mengalami mendapan yang serius sehingga menganggu kelancaran sistem kumbahan, perparitan dan kabel bawah tanah



Susulan dari itu, JKR pada 26 Disember menyarankan agar kerja-kerja pembaikan dilakukan segera dan bangunan asrama perlu dikosongkan penghuni.



Sehubungan itu juga, Kerajaan Negeri menyediakan peruntukan RM20 juta untuk kerja-kerja pembaikan asrama tersebut sekiranya Jana Niaga Sdn Bhd (JNSB) enggan bertanggungjawab.

Comments :

0 comments to “RASUAH DAN SALAH GUNA KUASA PELAJAR JADI MANGSA”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com