Pray For MH370

Pray For MH370

ISU YANG MENGHANTUI PRU13



 Pengerusi SPR menyatakan terdapat 242,294 pengundi pos terdiri daripada 147,681 anggota tentera dan 94,613 anggota polis. Jumlah ini tidak termasuk mereka yang berada dalam kategori lain. Sehingga pertengahan tahun 2012, Talent Corporation menganggarkan seramai tidak kurang 700 ribu pekerja Malaysia bekerja di luar negara.

  SPR telah mengumumkan hak mengundi secara pos bagi mereka yang layak tetapi tidak dapat hadir kerana bekerja dan tinggal di luar negara. Permohonan mengundi secara pos ini dibuka bermula 21 Januari 2013 hingga tarikh pembubaran Dewan Rakyat dan Dewan Undangan Negeri, yang boleh dibuat pada bila-bila masa sebelum terbubar sendiri tidak lebih tiga bulan daripada sekarang.

Mereka yang termasuk dalam kategori tersebut boleh memohon mengundi secara pos dengan empat syarat khusus: i) warganegara Malaysia, ii) pemilih berdaftar, iii) menetap di luar negara, kecuali di Singapura, selatan Thailand, Brunei dan Kalimantan Indonesia dan iv) pernah berada di Malaysia atau kembali ke Malaysia tidak kurang 30 hari dalam tempoh 5 tahun sebelum tarikh pembubaran Parlimen atau Dewan Undangan Negeri (DUN) yang sedang berkuat-kuasa


Menuju PRU-13: Pengundi tidak hadir ― Amin Ahmad
January 30, 2013

30 JAN ― Antara persoalan penting yang sering dibincangkan setiap kali menjelang pilihan raya ialah tentang pengundi tidak hadir.

Umumnya, berdasarkan Perkara 119 Perlembagaan Persekutuan, semua nama yang diperakukan (digazet) di dalam Daftar Pemilih Induk atau Daftar Pemilih berhak mengundi.

Mengikut undang-undang pilihan raya, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) boleh mendaftarkan dua jenis pemilih iaitu pemilih biasa dan pengundi tidak hadir (PTH). Dalam artikel lalu saya telah menjelaskan tentang pemilih biasa. Artikel kali ini akan cuba membincangkan tentang PTH.

 Impak Pengundi Tidak Hadir

Secara mudahnya, PTH ialah pengundi berdaftar yang tidak dapat berada di kawasan pengundiannya pada hari pengundian kerana sebab tertentu yang dianggap munasabah oleh SPR membenarkannya memohon kelayakan mengundi secara pos.

Dalam Peraturan 2 Pilihan Raya (Pendaftaran Pemilih) 2002, mereka yang dikategorikan sebagai PTH termasuklah anggota tentera dan pasangannya; anggota perkhidmatan awam yang telah ditugaskan di luar negara dan pasangan yang menetap bersamanya; serta pelajar sepenuh masa yang menuntut di luar negara dan pasangan yang menetap bersamanya. Selain daripada ini, Peraturan 3 Pilihan Raya (Pengundian Pos) 2003 juga boleh dirujuk.

Dalam satu kenyataan lain, SPR menjelaskan terdapat 112 kategori lain turut disenarai layak untuk mendapatkan kemudahan mengundi secara pos, seperti petugas media, juruelektrik, penerbit dan lain-lain.

Setakat suku pertama tahun lalu, Pengerusi SPR menyatakan terdapat 242,294 pengundi pos terdiri daripada 147,681 anggota tentera dan 94,613 anggota polis. Jumlah ini tidak termasuk mereka yang berada dalam kategori lain. Sehingga pertengahan tahun 2012, Talent Corporation menganggarkan seramai tidak kurang 700 ribu pekerja Malaysia bekerja di luar negara.

Secara kasarnya bolehlah dikatakan bahawa terdapat lebih satu juta rakyat Malaysia yang mungkin akan mengundi secara pos. Jumlah ini tentulah tidak kecil. Ia pasti boleh menentukan kedudukan di banyak kerusi yang dipertandingkan.

 Pertikaian

Namun pertikaian timbul apabila rakyat Malaysia yang layak mengundi tetapi tidak dapat hadir pada hari pengundian kerana bekerja di luar negara tidak dikategorikan layak menjadi pengundi pos. Ia dilihat menjengkelkan kerana hak yang dijamin melalui perlembagaan persekutuan boleh dinafikan oleh peraturan pilihan raya.

Selain daripada kelayakan mengundi, kesahihan undi pos juga sering dipertikaikan. Bahkan terdapat kenyataan serius daripada sejumlah pihak tentang “pencemaran” terhadap undi pos ini. Ada dakwaan kertas undi pos yang tidak ditanda telah diambil dan ditanda oleh pihak lain.

Setakat ini belum dapat dipastikan sejauh mana kesahihan dakwaan yang dibuat kerana belum ada sebarang siasatan telah dijalankan. Sekiranya ada siasatan dibuat maka ia patut dihebahkan untuk mengurangkan persepsi negatif rentetan dakwaan yang dibuat.

Sekiranya satu Suruhanjaya Siasatan Diraja perlu ditubuhkan untuk menyiasat “pencemaran undi pos”, maka ia mesti dilaksanakan. Semua pihak berhak mendapat sebuah kerajaan yang dipilih secara berintegriti.

 Perkembangan

Dalam cadangan Jawatankuasa Pilihan Khas Penambahbaikan Pilihan Raya, SPR telah diminta untuk mengubah Peraturan-Peraturan Pilihan Raya (Pendaftaran Pemilih) 2002 dan Peraturan-Peraturan Pilihan Raya (Pengundian Pos) 2003. Sayangnya cadangan ini dibuat hanya selepas SPR menjalankan proses pendaftaran pengundi di luar negara selama enam bulan di mana tidak sampai 500 pengundi yang layak mendaftarkan diri.

Seharusnya hal ini diuruskan lebih awal memandangkan semua perubahan dan penambahan yang dibuat terhadap peraturan ini memerlukan kelulusan Yang di-Pertuan Agong serta dengan seberapa segera dimajukan ke Dewan Rakyat untuk dibahas.

Dalam perkembangan terkini, meskipun boleh dikatakan agak lewat, SPR telah mengumumkan hak mengundi secara pos bagi mereka yang layak tetapi tidak dapat hadir kerana bekerja dan tinggal di luar negara. Permohonan mengundi secara pos ini dibuka bermula 21 Januari 2013 hingga tarikh pembubaran Dewan Rakyat dan Dewan Undangan Negeri, yang boleh dibuat pada bila-bila masa sebelum terbubar sendiri tidak lebih tiga bulan daripada sekarang.

Mereka yang termasuk dalam kategori tersebut boleh memohon mengundi secara pos dengan empat syarat khusus: i) warganegara Malaysia, ii) pemilih berdaftar, iii) menetap di luar negara, kecuali di Singapura, selatan Thailand, Brunei dan Kalimantan Indonesia dan iv) pernah berada di Malaysia atau kembali ke Malaysia tidak kurang 30 hari dalam tempoh 5 tahun sebelum tarikh pembubaran Parlimen atau Dewan Undangan Negeri (DUN) yang sedang berkuat-kuasa.

Saya berharap warga Malaysia yang telah mendaftar sebagai pemilih tetapi bekerja di luar negara akan memanfaatkan kemudahan ini. Ambillah sedikit masa untuk membaca maklumat berkenaan ini di laman web SPR atau berhubung dengan pihak berkaitan untuk mendapatkan maklumat lanjut.

 Proses dan pemerhatian undi pos

Selepas urusan penamaan calon, kertas undi pos akan dicetak dan dihantar kepada pemilih berdaftar bersama sampul khas dengan satu borang akuan identiti (Borang 2) dan juga satu panduan tatacara pengundian pos.

Tempat pengeluaran undi pos ini akan diwartakan dan ejen calon atau parti bertanding boleh hadir. Sepatutnya ejen akan menanda nama-nama mereka yang telah diedarkan kertas undi pos ini agar tidak berlaku pengundian berulang oleh pemilih yang sama.

Kertas undi yang telah ditanda bersama borang akuan identiti (yang turut ditandatangani seorang saksi) mestilah sampai kepada Pegawai Pengurus di bahagian pilihan raya berkenaan sebelum pukul 5 petang hari pengundian.

Ejen calon atau parti boleh hadir ketika undi pos dibuka dan dikira. Ia mengambil masa lebih lama kerana nombor siri pada sampul, kertas undi dan borang akuan identiti akan disemak. Sepatutnya ketiga-tiga dokumen ini mempunyai nombor siri yang sama.

Pengundi pos akan mengundi lebih awal kerana perlu memulangkan kembali kertas undi. Pengundi pos di kalangan tentera dan polis yang perlu bertugas pada hari pengundian juga akan membuang undi lebih awal. Ejen calon boleh hadir untuk melihat proses pengundian di kem-kem tentera atau tempat lain yang sesuai.

 Pemerhatian pilihan raya

Sebagai pemerhati pilihan raya, peranan menyeluruh IDEAS serta organisasi lain yang dilantik agak terhad, terutama berkaitan pengundi pos di luar negara. Namun kami mengalu-alukan aduan orang ramai, termasuk para pemilih di luar negara, sekiranya terdapat sebarang masalah yang dihadapi. Ini penting untuk direkodkan. Selain itu, sekiranya semua berjalan lancar, kami juga mahukan maklumat berkenaan. Pemerhatian yang dibuat tidak bertujuan mencatatkan hanya perkara-perkara negatif semata-mata.

Semasa tempoh kempen dan juga hari pengundian pos dijalankan, pemerhatian akan cuba dibuat di beberapa lokasi terpilih.

Sebenarnya, dalam banyak keadaan peranan ejen parti adalah penting. Mereka berpeluang untuk memastikan proses yang dibuat lancar dan mengikut peraturan pilihan raya. Berkaitan hal ini, pihak calon dan parti yang bertanding perlu melatih ejen parti untuk bertindak dengan cekap serta hemah untuk memastikan integriti pilihan raya terpelihara. Sumber: Malaysian Insider Post berkaitan Bersih 2.0 dan 3.0 memang patutt

Comments :

0 comments to “ISU YANG MENGHANTUI PRU13”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com