Rata-rata kedudukan kakitangan kerajaan di negara kita boleh diibaratkan seperti telor dihujung tanduk serta laksana pepatah Melayu ditelan mati emak, diluah mati bapak. Untuk terus berpegang teguh pada prinsip hidup dan istiqomah dalam melaksanakan amanah serta tanggungjawab dengan jujur serta berkesan memerlukan mahar serta pengorbanan yang amat tinggi.
Secara teori, kakaitangan kerajaan tertakluk kepada semua arahan dalam Perintah Am Bab D, arahan Perbendaharaan serta arahan ketua jabatan yang dikeluarkan dari masa ke semasa. Namun, realitinya Ketua Jabatan serta kakitangan kerajaan lebih banyak akur kepada arahan "Parti Pemerintah" atau "government of the day".
Kita maklum, kerajaan Barisan Nasional telah memerintah Kerajaan Pusat selama 52 tahun. Barisan Nasional telah menguasai dan memanipulasi kesemua agensi kerajaan bagi tujuan politik, khususnya puak UMNO untuk terus berkuasa pada waktu yang sama menimbun kekeyaan peribadi serta kroni mereka.
Di sinilah para pegawai serta kakitangan kerajaan tersepit. Kebanyakan mereka terpaksa mengikut rentak irama serta tarian ahli politik UMNO atas alasan "demi menjaga periuk nasi". Perintah Am Bab D atau apa jua peraturan Jabatan terpaksa diketepikan demi "survival keluarga" yakni untuk mengelak dari dipindah ke pedalaman, mencegah laporan prestasi kurang baik sekaligus agar tangga gaji naik melintang, supaya mendapat laporan cemerlang bagi tujuan penganugerahan pangkat Istana dan seribu satu macam alasan peribadi yang lain.
Terdapat juga kakitangan kerajaan yang telah mengikut gaya ahli politik UMNO seperti menerima rasuah secara tersembunyi ( "in kind") dan tidak langsung ( bukan "in cash") seperti untuk mendapat kelulusan seorang pegawai kerajaan, pelanggan (rakyat) terpaksa menampung kos menukar tayar kereta atau memasang aksesori kereta pegawai yang berkenaan.
Dalam isu SELCAT Selangor, yang terpaksa menjawab dan berdepan dengan ahli SELCAT ialah para pegawai kerajaan seperti Pegawai Daerah (DO) , Pen Pegawai Daerah (ADO), Ketua Penolong Pegawai Daerah (KADO) dan kakitangan sokongan. Pihak yang mengarah serta mendesak penyalahgunaan serta penyelewengan peruntukan DUN ialah ADUN Barisan Nasional. Agen yang membuat kerja mempercepatkan proses pengeluaran peruntukan ialah para pegawai Kerajaan.
Demi keadilan seharusnya semua pihak yang terlibat harus dihadapkan ke Pendengaran SELCAT. Inilah yang diutarakan oleh Datuk Dr Hasan Mohd Ali selaku Exco Infrastruktur & Kemudahan Awam.
MB Yakin Isu Selcat Dapat Diselesai Dengan Baik
SHAH ALAM, 25 September - Kerajaan Selangor yakin isu Selcat yang hangat diperkatakan sekarang, dapat diselesaikan dengan cara baik dan berhemah, kata Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.
Justeru, katanya kerajaan negeri akan mengadakan mesyuarat khas bersama ahli Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan Selangor (Selcat), Exco-exco selangor dan Pegawai Daerah untuk berbincang dan menyelesaikan isu tersebut secara dalaman.
Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan petang tadi, beliau berkata, isu yang timbul itu hanyalah salah faham yang berlaku antara beberapa pihak, berkaitan perbicaraan awam Selcat baru-baru ini.
Beliau yakin, ia akan dapat diselesaikan dengan baik kerana semua pihak yang terbabit adalah professional dan memahami tugasan dan tanggungjawab masing-masing serta dapat bekerjasama sebagai satu pasukan yang cekap dan berkesan.
Mesyuarat tertutup ini akan dipengerusikan sendiri oleh Tan Sri Khalid di bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri, SUK Isnin ini.
Selangorkini
ISU SELCAT ISU KEADILAN UNTUK SEMUA
KUALA DIMENSI SERTA ARKITEKNYA DISAMAN RM920 JUTA (DWIBAHASA)
Pengerusi LPK Datuk Lee Hwa Beng memfailkan saman untuk relief termasuk antara lain pembatalan semua perjanjian pembangunan dan satu pengisytiharan bahawa KDSB hanya layak dibayar dengan nilai kerja yang munasabah dilakukan dengan sewajarnya
Alternatif, beliau meminta satu pengisytiharan bahawa semua notis pembayaran yang dikeluarkan oleh KDSB adalah batal dan tidak sah.
Kuala Dimensi Dan BTA Architect Disaman RM920 Juta
SHAH ALAM, 25 Sept (Bernama) -- Lembaga Pelabuhan Klang (LPK) memfailkan saman RM920 juta terhadap kontraktor siap guna untuk Zon Pelabuhan Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ), Kuala Dimensi Sdn Bhd (KDSB) dan konsultan yang dilantik bagi projek itu BTA Architect, dalam aspek pembangunan utama dan perjanjian tambahan yang ditandatangani antara Februari 2003 dan November 2006.
Pengerusi LPK Datuk Lee Hwa Beng memfailkan saman itu sendiri di pejabat pendaftar Mahkamah Tinggi Sivil di sini pagi ini. Bagaimanapun beliau enggan memberikan salinan kedua-dua saman itu kepada media.
Dalam kenyataan media beliau, Lee berkata saman itu difailkan untuk relief termasuk antara lain pembatalan semua perjanjian pembangunan dan satu pengisytiharan bahawa KDSB hanya layak dibayar dengan nilai kerja yang munasabah dilakukan dengan sewajarnya
Alternatif, beliau meminta satu pengisytiharan bahawa semua notis pembayaran yang dikeluarkan oleh KDSB adalah batal dan tidak sah.
Lee juga secara alternatif meminta satu pengisytiharan bahawa KDSB tidak layak, dan bahawa PKA tidak diwajibkan membayar KDSB tuntutan berjumlah RM836,758,459.92 di mana KDSB telah lakukan untuk kerja-kerja perparitan dan membekalkan air, permulaan bayaran profesional, masing-masing bagi pelbagai kerja di bawah perjanjian pembangunan itu.
Alternatif, beliau meminta satu perintah bahawa kerja-kerja yang dijalankan oleh KDSB dikaji semula oleh sebuah konsultan bebas yang dilantik mahkamah dan bayaran permulaan dan profesional dinilai oleh mahkamah berkenaan.
Lee juga meminta faedah, ganti rugi umum dan kos mengenai satu asas indemniti dan ganti rugi kerana penipuan dan salah tafsiran kecuaian, faedah, kos, ganti rugi disebabkan bersubahat dan relief lain yang difikirkan sesuai dan wajar oleh mahkamah.
Menurut kenyataan media, Lee berkata LPK juga memfailkan satu saman permulaan di pejabat pendaftar Mahkamah Tinggi Sivil di sini, meminta satu pengisytiharan bahawa kenaikan dalam kadar faedah dari lima peratus kepada 7.5 peratus setahun berkaitan perjanjian tambahan untuk kerja-kerja tambahan pembangunan yang ditandatangani pada April 2006 adalah batal dan tidak sah.
Beliau berkata jumlah amaun yang dipertikaikan kini kira-kira RM1.64 bilion termasuk RM720 juta saman yang difailkan oleh LPK di pejabat pendaftar Mahkamah Tinggi Sivil di sini pada 18 Sept.
"Lembaga LPK sedar dengan tugasnya untuk melakukan apa yang betul untuk lembaga pelabuhan itu dan menjalankan tugasnya dalam cara yang sesuai dan wajar," menurut kenyataan itu.
KDSB dilantik oleh LPK pada 2003 bagi membangunkan PKFZ di tapak seluas 405 hektar bersebelahan dengan Pelabuhan Utara di Klang.
Syarikat itu menjadi tumpuan baru-baru ini berikutan dakwaan mengenakan caj berlebihan terhadap LPK bagi projek PKFZ, menyebabkan lembaga tersebut dan projek berkenaan menanggung kerugian.
-- BERNAMA
==================================================================================
PKA sues KDSB, BTA Architect for RM920mil
SHAH ALAM (Sept 25, 2009): The Port Klang Authority (PKA) has filed RM920 million suits against Kuala Dimensi Sdn Bhd (KDSB), the turnkey contractor for the Port Klang Free Zone (PKFZ), and the project consultant, BTA Architect, over key development and supplemental agreements signed between February 2003 and November 2006.
PKA chairman Datuk Lee Hwa Beng Lee filed the suits himself at the Civil High Court registry here today. However he refused to give copies of the two suits to the media.
Lee, in a statement, said that the suits were filed for relief, including for rescission of all the development agreements, and a declaration that KDSB is only entitled to be paid the reasonable value of work properly done.
Alternatively, Lee seeks a declaration that all notices of payments issued by KDSB are null and void.
He also alternatively seeks a declaration that KDSB is not entitled to, and PKA is not obliged to pay KDSB, the claims totalling RM836,758,459.92 which KDSB had made for the monsoon drain and water supply works, preliminaries, professional fees and variation works respectively under the development agreements.
Alternatively, he seeks an order that the works carried out by KDSB be remeasured by an independent consultant appointed by the court and the preliminaries and professional fees payable be assessed by the court.
Lee also seeks interest, general damages and costs on an indemnity basis and damages for fraud and negligent misrepresentation, interest, costs, damages for conspiracy and any other relief deemed fit by the court.
He said PKA had also filed an originating summons at Civil High Court registry here to seek a declaration that the increase in the interest rate from five percent to 7.5% per annum in respect of a supplementary agreement for additional development works signed in April 2006 is null and void.
The total disputed amount at present totalled around RM1.64 billion, including the RM720 million suit filed by PKA on Sept 18, he said.
"The PKA board is conscious of its duty to do what is right for the port authority and to exercise its duty in an appropriate manner," he added.
KDSB was appointed by PKA in 2003 to develop the PKFZ on a 405ha site adjacent to the North Port in Klang.
The company was embroiled in a controversy after it was alleged to have over-charged PKA for the PKFZ project, causing PKA and the project severe losses.
- Bernama
BERKAITAN: PKA FILING TWO MORE SUITS AGAINST KUALA DIMENSI
PKA IS AGGRIEVED PARTY & SEEK REDRESS
Faizal Abdullah (pic left) accuses Port Klang Authority as having “tramples and revokes the laws of contract or agreement in Malaysia when necessary”.
PKA chairman refutes KDSB deputy CEO's allegations
Datuk Lee Hwa Beng pic right.
PETALING JAYA (Sept 23, 2009): Datuk Lee Hwa Beng has refuted allegations by Port Klang Free Trade Zone (PKFZ) turnkey contractor Kuala Dimensi Sdn Bhd that the Port Klang Authority (PKA) has breached its contract.
In a statement released today, Lee, who is PKA chairman, said the allegations by the deputy CEO of KDSB Faizal Abdullah, the port authority “tramples and revokes the laws of contract or agreement in Malaysia when necessary” are misleading and inappropriate.
"PKA is an aggrieved party in the PKFZ project and has been advised by its lawyers to seek legal remedies in the court of law. The issue of whether PKA is about to breach a contract, as Faizal claimed, does not arise.
"The suit filed last week was part and parcel of the legal actions approved by the Board of PKA to exercise its legal rights arising from wrong imposition and calculation of fees, and fraudulent, wrongful and irregular claims," Lee said.
Lee said as the matter is now before the court - which is the appropriate forum to decide on the extent of liabilities of the relevant parties - it is not appropriate for him to comment further on the subject.
"KDSB will have its day in court and should refrain from giving misleading statements to the press. Failure to act by the PKA Board would be tantamount to failure on the part of the board members to carry out the fiduciary duties which they have been entrusted with and expected to perform without fear or favour," he added.
sun2surf
RASUAH BUDAYA NEGARA KATA TRANSPARENCY INTERNATIONAL (DWIBAHASA)
Teruskan membaca laporan sun2surf dan harakahdaily mengenai budaya rasuah di Malaysia. Foto Datuk Paul Low Presiden
Transparency International menunjukkan 'Laporan Rasuah Sedunia 2009: Rasuah dan Sektor Swasta'
Jawatan wakil rakyat peluang buat duit, lapor TI
KUALA LUMPUR, 24 Sept: Wakil-wakil rakyat dan penyokong-penyokong rapat mereka percaya bahawa jawatan tersebut adalah peluang untuk membuat duit bagi diri mereka sendiri, Presiden Transparency International-Malaysia (TI-M) Datuk Paul Low.
Beliau menyifatkan rasuah telah menjadi cara hidup di Malaysia ketika rakyat negara ini merasa tidak berdaya dan kebanyakannya mengalah kepada rasuah yang menjadi-jadi akibat sikap Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang enggan berbuat apa-apa walaupun terdapat tuduhan rasuah yang serius.
Beliau seterusnya mendedahkan, institusi dan badan penguatkuasa yang ada di negara ini tidak berkesan dan tidak bebas sepenuhnya.
"Masyarakat percaya tidak ada apa-apa yang dapat dilakukan dan mereka yang diamanahkan dengan wewenang dan kuasa untuk merubah perkara yang berlaku tidak komited (untuk bertindak ke atas jenayah rasuah) atau tidak berdaya melakukannya," sebuah laman web memetik beliau berkata.
"Badan anti rasuah seringkali gagal menangkap 'ikan besar' yang dikatakan pihak yang sebenarnya terlibat di dalam kes-kes rasuah".
Low menyifatkan SPRM dan lain-lain reformasi yang dilakukan oleh kerajaan untuk membasmi rasuah masih belum menunjukkan hasil yang diharapkan.
"Terdapat rasa meluat yang begitu kuat terhadap keadaan yang tidak berubah-ubah itu," kata beliau dalam sidang akhbar mengenai 'Laporan Rasuah Sedunia 2009: Rasuah dan Sektor Swasta' yang antara lain mendedahkan bahawa indeks rasuah di Indonesia jauh lebih rendah dari Malaysia.
Menurut beliau, rasuah diterima, kalaupun tidak dibiar dan dimaafkan, sebagai cara hidup di negara ini kerana ketidakjujuran, rasuah dan mengabdikan diri kepada hawa nafsu telah menjadi nilai-nilai yang diterima malah dipuja-puja.
Usaha memerangi rasuah pula dihalang oleh sistem politik di dalam negara ini walaupun Malaysia mempunyai undang-undang dan polisi yang berkaitan serta institusi untuk melakukan perkara itu.
"Keadaan saling bergantung antara kerajaan, perkhidmatan awam dan sektor swasta menidakkan konsep check and balance," jelas beliau.
Mengenai skandal Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ), beliau berkata kes itu membabitkan isu penyaluran dana dari sektor swasta kepada parti-parti politik.
Parti-parti politik yang terlibat menerima dana itu akhirnya akan membalas jasa, katanya.
"Di sinilah munculnya tender tertutup yang bertentangan dengan pemerolehan secara terbuka di dalam perniagaan," katanya lagi.
Beliau menyifatkan skandal PKFZ sebagai peristiwa hitam dalam sejarah negara.
Low juga merupakan pengerusi Jawatankuasa Sementara Pentadbiran dan Tadbir Urus Korporat PKFZ.
"Saya berharap apa yang berlaku dalam PKFZ akan menjadi contoh baik apa yang sepatutnya dilakukan bagi agensi lain dan agensi berkaitan kerajaan.
"Kita tidak boleh membazirkan sumber kita," kata beliau dalam sidang akhbar di Petaling Jaya itu.
Menyifatkannya sebagai satu daripada skandal terbesar tahun ini, Low berkata jawatankuasa itu kini sedang mencari tiga pengarah bukan eksekutif bebas untuk menduduki lembaga.
Beliau berkata sifat-sifat peribadi akan menjadi kriteria pertama bagi pengarah, sebelum kecekapan.
"Mereka perlu mempunyai sikap bertanggungjawab dan tidak mempunyai kepentingan diri sendiri," katanya semasa ditanya mengenai kriteria pelantikan.
Calon-calon akan dipilih daripada mereka yang tidak mempunyai hubungan politik tetapi mahu membantu negara dan PKFZ serta mempunyai pengetahuan mengenai industri pelabuhan, katanya.
Mengenai sama ada tempoh beliau dalam jawatankuasa itu akan dilanjutkan, Low menjawab: "Jika perkara masih tidak selesai, saya mungkin meminta lanjutan."
Jawatankuasa itu dijangka mempunyai masa sehingga Januari 2010 untuk menyelesaikan tugasannya.
Mengenai kontroversi video Datuk V K Lingam yang mendedahkan manipulasi badan kehakiman, Low berkata isu yang melibatkan campur tangan pihak yang berkepentingan dalam perlantikan hakim-hakim tetap menjadi isu yang tidak dapat diselesaikan sejak 2007. _
Abdul Aziz Mustafa/harakahdaily
------------------------------------------------------------------------------------
TI: Anti-corruption efforts wanting
KUALA LUMPUR (Sept 23, 2009): The Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) and other "reforms" introduced by the government has so far been ineffective in fighting corruption in the country.
Transparency International president Datuk Paul Low said today they have not produced "the desired results" and so the public perception of corruption remains unchanged.
"Malaysians are fed-up with the status quo and the unbearable effects of corruption in the country," he told a press conference after presenting the country report in the Global Corruption Report (GCR) 2009, which focused mainly on corruption in the private sector. Also present was TI executive director Mark Chay.
Low said indicative of this is the Global Corruption Barometer 2009 survey released in May which showed that 70% Malaysians believe the Malaysian government is ineffective in fighting corruption.
In contrast, although Indonesia’s has a far worse position in the corruption perception index than Malaysia, the survey found that 76% of its people believe the Indonesian government is effective in fighting corruption.
“Before the MACC was established last December, the public perceived the then Anti-Corruption Agency (ACA) was not independent from the executive branch of the government.
"The ACA was perceived to be selective in its investigations and prosecutions, in that they catch only the small fry and leave the big fish -- and it was politically motivated," he said.
“With the MACC now, although there are commissioners from outside in its new structure, it is really difficult to say if it is any different from the old ACA and MACC has yet to prove this statement otherwise,” he said.
Low pointed out that the controversial death of political aide Teoh Beng Hock in July, in itself raises questions on the MACC's professionalism and hints of abuses of powers in the way it conducts investigations.
Likewise, the GCR pointed out that the implementation of the watered down Independent Police Complaints and Misconduct Commission (IPCMC) to a Special Complaints Commission (SCC), strongly indicates the government’s inability to regulate the gatekeepers.
Low said the public needs to be confident of a clean police force which is free from external influences and that investigations are conducted fairly into all reports lodged to the police.
The GCR report noted that inaction in the light of serious corruption allegations and inability to catch the ‘big fish’, has gravely undermined public confidence in the authorities.
“Public confidence will be further undermined if these issues are not addressed quickly and effectively,” said Low, pointing out that issues pertaining to alleged tampering in the appointment of judges as highlighted in the V.K. Lingam case, has been left unresolved since 2007.
Low stressed that the inter-relationship and participation between the government, civil service and private sector, in effect, negates the concept of check and balance.
“A common thread running through politics, the civil service and private sector is the revolving door, through which individuals move from government to business or business to politics and back again,” the report highlighted.
Low said while it is good in the context of solving economic problems and dealing with investments, “political patronage or funding and money politics are big issues in the economics.”
“Until drastic action is taken to separate the cozy relationship between government, business and politics, the anti-corruption effort will remain no more than a token gesture,” he stressed.
Among others, the GCR said the Port Klang Free Zone (PKFZ) case -- which it described as one of the biggest scandals of the year -- involving politicians, government officials and businessmen, substantiates the weak oversight of public-private relationships.
“The complexity of the relationships between politics and private sectors mean that corruption may take place with impunity. Therefore, the practice of revolving and rotating doors and active government participation in the economy creates an appearance of impropriety…and increases corruption risks,” said the report.
However, Low was happy to note that there has been commendable efforts in making public the details of the scandal.
“Never in the Malaysian history has there been such a disclosure before,” he said.
Meanwhile, the GCR commended the Penang state government for introducing several measures to improve the regulatory environment with regard to government procurement, referred to as a CAT -- Competent, Accountable and Transparent -- government.
“It is the first state government to implement the open tender system for government procurement and contracts,” it noted.
As to the question of whether corruption is a way of life in Malaysia, Low said:
“Yes, when the society believes that nothing can be done to fight it; when elected representatives and their close supporters believe that they are there to make money for themselves; when institutions and enforcement agencies are ineffective and independence are compromised; and yes, when dishonesty, corruption and self-indulgence becomes values that are tolerated.”
By Karen Arukesamy/sun2surf
12 PEMANDU BAS EKSPRES DISAHKAN GUNA DADAH
Sejumlah 2,808 bas ekspres, membabitkan 257 syarikat, diperiksa brek dan tayar di bengkel dan terminal bagi memastikan kenderaan awam terbabit selamat digunakan ketika membawa penumpang pulang berhari raya. Tahniah dan syabas untuk JPJ.
Pemandu bas ekspres ditahan setelah didapati positif menggunakan dadah semasa memandu kenderaan terbabit.
21 Pemandu Kenderaan Berat Disahkan Positif Dadah - JPJ
KOTA BAHARU, 22 Sept (Bernama) -- Seramai 21 pemandu kenderaan berat, termasuk 12 pemandu bas ekspres disahkan menggunakan dadah ketika memandu kenderaan terbabit, kata Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Datuk Solah Mat Hassan.
Katanya semua pemandu bas ekspres itu diperiksa di 30 terminal bas dan pusat pemeriksaan kenderaan berat dalam operasi bersepadu seluruh negara sepanjang tempoh 6 hingga 19 Sept.
"Mereka yang ditahan setelah didapati positif menggunakan dadah semasa memandu itu diserahkan kepada pihak polis untuk tindakan lanjut," katanya kepada Bernama di sini, pada Selasa.
Operasi itu diadakan bagi memastikan pemandu kenderaan berat tidak dipengaruhi dadah sewaktu memandu, terutama pada musim perayaan bagi mengelakkan kemalangan jalan raya membabitkan pengangkutan awam.
Solah berkata sejumlah 2,808 bas ekspres, membabitkan 257 syarikat, diperiksa brek dan tayar di bengkel dan terminal bagi memastikan kenderaan awam terbabit selamat digunakan ketika membawa penumpang pulang berhari raya.
"Selain itu, kita juga mengeluarkan 6,166 saman terhadap pemandu kenderaan, termasuk 352 pemandu bas ekspres kerana melakukan pelbagai kesalahan jalan raya sepanjang tempoh operasi berkenaan," katanya.
-- BERNAMA
AJARAN SESAT DI MALAYSIA
Malaysia, sebuah negara yang diwar-warkan sebagai Negara Islam oleh Kerajaan Barisan Nasional tidak terkecuali daripada anasir ajaran sesat. Di Malaysia, ajaran sesat bukanlah berada di peringkat mentah, tetapi sudah semakin teruk dan membarah. Foto kiri "Rasul melayu Kahar Ahmad" dan kanan "Kerajaan langit Ayah Pin".
Laporan Bernama.com bertarikh 20 Januari 2007 menyatakan bahawa sebanyak 102 ajaran sesat telah dibenteras dan 22 lagi masih lagi dalam pantauan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia. Sebelum ini, pada tahun 2006 sebanyak 56 ajaran sesat telah diwartakan secara rasmi. Iaitu :
1. Nasrul Haq
2. Budi Suci
3. Al-Watan
4. Budi Suci Sejati
5. Jawa Faradin
6. Silat Sunda Pukulan Ghaib
7. Tusuk Hikmat
8. Ilmu Kebatinan
9. Potong Maya
10. Naluri
11. Kaula
12. Haqqullah Syahadah
13. Rampai
14. Wali Suci
15. Kalimat Sakti
16. Silat Pukulan Jarak Jauh
17. Ilmu Tenaga Dalam Hikmat
18. Zikir Sha`ban Islam Haq
19. Asal Wujud Garis Laksmana
20. Al-Ma`zat
21. “Transcedantel Meditation”- Maharisi Mahish Yugi
22. Ilmu Kebatinan
23. Abdul Manan bin Harun- Tolak Hadis
24. Ilmu Mentauhidkan Allah oleh Nasrun S.T.Qahar
25. Kumpulan Ikhwan/al-Mas
26. Kuasa Ghaib ( Tahan Diri)
27. Mohd Nordin Putih
28. Nasrun S.T.Qahar
29. Roslan Katimun atau Ajaran Wali Sembilan
30. Tariqat Naqsyabandiyah Kadirun Yahya
31. Wali Sembilan
32. Khatijah binti Ali @ Puan Tijah
33. Syed Mutalib bin Syed Mohd Nordin
34. Ajaran Mohd Seman Al-Banjari
35. Al-Arqam
36. Golongan Anti Hadis
37. Ajaran yang disampaikan oleh Juruzon bin Abdul Latif atau dikenali juga sebagai (Hj) Ahmad al-Walidie (Pak Su)
39. Ajaran Hj. Ghazali Othman Hulu Kelang
40. Ajaran Hj.Kadar Ahmad
41. Ajaran Ilmu Tajalli Ahmad Laksamana
42. Ajaran ilmu Hakikat @ Jahar Dumin Hulu Langat
43. Tarikat Mufaridiah
44. Ajaran Hassan Anak Rimau
45. Tarikat Aurad Ismailiah
46. Ajaran Martabat Tujuh
47. Tarikat Samaniah Ibrahim Bonjol
48. Ajaran Sulaiman ( Bahtera Nabi Noh)
49. Ajaran Ilmu Hakikat Hassan bin Jonit
50. Ajaran Ahmadiah/ Qadiani
51. Ajaran Mohd Nor Seman
52. Ajaran Ayah Pin
53. Ajaran Bahai
54. Al-Ma`unah
55. Ajaran Azhar Wahab
56. Ajaran Hj.Banuar
Ciri-ciri Ajaran Sesat
Selain itu, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia telah menyenaraikan ciri-ciri ajaran sesat dan penjelasannya di dalam buku Penjelasan Terhadap 58 Ciri-ciri Ajaran Sesat Di Malaysia, yang ditulis oleh Haji Abdul Hamid @ Yusoff bin Yunus. Di dalamnya juga dimuatkan sebanyak 7 kriteria-kriteria ajaran sesat dan 58 ciri-ciri yang dijelaskan.
Garisan-garisan tersebut telah dipersetujui oleh Mesyuarat Tidak Rasmi Menteri-Menteri Agama, Negara Brunei Darussalam, Indonesia, Malaysia dan Singapura dan dinyatakan di dalam buku, Kriteria-kriteria Ajaran Sesat BAHEIS JPM 1994.
Antara kriteria-kriteria ajaran sesat ialah :
Pertama
Kepercayaan kepada rukun-rukun iman dan asas-asas akidah secara bertentangan dan tidak selaras dengan akidah Ahli Sunnah Wa al Jamaah, seperti mempercayai kitab lain yang mampu menyaingi dan memansuhkan al Quran, mempercayai terdapat kiblat selain dari Kaabah dan seumpamanya.
Kedua
Mempertikai kebenaran al Quran atau Hadith Nabi SAW yang telah diakui keshahihannya oleh ulama’ Hadith.
Ketiga
Mana-mana ketua atau ahlinya yang mendakwa dirinya adalah nabi terakhir, Nabi Isa AS, Imam Mahdi al Muntazar atau seumpamanya.
Keempat
Kepercayaan kepada penyatuan beberapa agama terbesar di dunia sebagai sebuah agama yang sepatutnya menjadi anutan kepada semua manusia.
Kelima
Pendewaan diri, pemimpin atau mana-mana individu dalam kumpulan tersebut, secara bertentangan dengan akidah Ahli Sunnah Wa Al Jamaah. Contohnya mendakwa (secara pasti) bahawa diri atau gurunya sebagai ahli Syurga, boleh menebus dosa, memiliki keistimewaan yang tidak dimiliki oleh orang lain seperti boleh bekahwin lebih daripada empat dan sebagainya.
Keenam
Mengadakan bid’ah atau pendapat baru yang bertentangan dengan akidah dan syariah yang telah ditetapkan dengan dalil Qath’ie yang tidak boleh dipertikaikan. Contohnya menghapuskan kewajipan berjihad, Solat Jumaat, puasa di Bulan Ramadhan, haji di Mekah dan seumpamanya.
Ketujuh
Mentafsir, menghuraikan al Quran atau Hadith Nabi SAW mengikut sesuka hati.
Kriteria-kriteria ini jelas menampakkan kepada kita, bahawa Islam meletakkan sempadan-sempadan. Namun akhir-akhir ini, sempadan-sempadan tersebut telah dilanggar dan ditokok tambah sehingga menyesatkan manusia. Golongan ini sering mendakwa bahawa merekalah yang membawa kepada kebenaran sedangkan mereka jauh tersimpang dari kebenaran.
Selain itu, buku tersebut juga telah menyenaraikan sebanyak 58 ciri-ciri khusus Ajaran Sesat, iaitu :
1. Mempercayai bahawa semua agama adalah sama
2. Mempercayai bahawa guru mereka boleh menebus dosa dengan wang
3. Memansuhkan syariat Islam dan membuat syariat baru
4. Guru membuat pengakuan memegang kunci syurga
5. Mengaku Allah SWT menjelma dalam diri guru atau seseorang
6. Mempercayai bahawa makhluk-makhluk seperti kayu, batu atau lain-lain, memiliki kuasa mutlak
7. Menghalalkan sesuatu yang diharamkan oleh Allah SWT
8. Menghalalkan nikah adik beradik
9. Meminta pertolongan terus daripada orang yang telah mati (bukan bertawassul)
10. Mengaku bahawa gurunya sebagai nabi atau malaikat
11. Mempercayai kebangkitan nabi lain selepas Nabi Muhammad SAW
12. Mempercayai wahyu turun selepas wafatnya Nabi Muhammad SAW
13. Mengaku dirinya sebagai Nabi Isa AS
14. Syeikh atau gurunya mendakwa mempunyai mukjizat
15. Mempercayai roh orang mati boleh memberi pertolongan apabila namanya diseru
16. Guru mengaku Imam Mahdi dan muridnya yang terkanan ialah Nabi Isa AS
17. Perbuatan zina, judi, minum arak dan segala bentuk dosa boleh dilakukan oleh guru khalifah terkatnya dan menjamin akan mendapat keampunan Allah SWT ke atas dosa pengikutnya
18. Amalan Haji tidak semestinya di Mekah, bahkan di tempat selain daripadanya juga dibolehkan
19. Sembahyang tidak perlu berjemaah dan tidak perlu mengadap kiblat
20. Mengaku mengetahui perkara-perkara ghaib dan mampu menilik nasib seseorang
21. Islam seseorang tidak sah jika tidak diislamkan oleh gurunya
22. Semua manusia melihat Allah SWT di dunia ini
23. Ajaran hendaklah dirahsiakan oleh pengikut, dan sekiranya mereka membocorkannya akan ditimpa bala
24. Guru atau murid membuat pengakuan menerima wahyu
25. Mendakwa bahawa dirinya sebagai wakil Nabi, dan mampu memberi syafaat kepada muridnya
26. Mengaku diri atau gurunya ma’sum (tiada dosa)
27. Mempercayai roh orang mati menjelma ke dalam jasad orang hidup
28. Boleh memanggil roh orang mati (tahdhir al arwah) dalam amalan menurun oleh bomoh atau tukang sihir
29. Boleh meramal kedatangan Imam Mahdi dan Hari Kiamat
30. Mempercayai bahawa orang tertentu ghaib (tidak mati) dan akan lahir semula sebagai Imam Mahdi
31. Pengikut tidak boleh berkahwin dengan orang yang bukan pengikut ajaran tersebut
32. Murid-murid tidak dibenarkan mengahwini janda gurunya
33. Huruf-huruf dalam perkataan tertentu mempunyai lambangnya tersendiri
34. Al Quran mempunyai makna batin, yang berbeza (menyalahi) dengan maknanya yang zahir
35. Islam itu ada zahir dan batinnya. Batinnya ialah isi, setelah sudah memperolehi isinya, kulit tidak lagi berguna
36. Mendakwa dengan melalui tarekatnya, Allah SWT akan menurunkan Nur (cahaya) ke dalam badan Nabi Adam AS, turun temurun ke dalam badan semua nabi dan seterusnya ke dalam badan-badan imam (syiah) atau guru-guru, berterusan sehingga tidak berakhir
37. Mendakwa dirinya sebagai penjelmaan sahabat-sahabat Nabi SAW
38. Nikah menurut syariat hanyalah adat, oleh itu ia perlu bernikah sekali lagi yang dinamakan sebagai nikah batin
39. Ibadah Solat sudah memadai dengan niat semata-mata (lintasan hati)
40. Penyerahan rohani/jasmani kepada guru melalui nikah secara batin
41. Setiap murid dikehendaki menyerahkan diri, isteri, anak dan harta benda kepada gurunya
42. Amalan seperti zikir mampu menangguhkan tarikh Hari Kiamat
43. Sesiapa yang mengikut tarekatnya sahaja dibolehkan masuk ke Syurga
44. Mempercayai bahawa bacaan seseorang guru itu kepada sesuatu benda seperti batu, gunung dan lain-lain berkuasa memberi kesan baik atau buruk
45. Mempercayai bahawa dirinya selaku guru dan anak muridnya sahaja yang layak mendapat pertolongan Allah SWT (ma’unah)
46. Gurunya mampu memberikan kuasa yang luar biasa kepada pengikut-pengikunya
47. Mengaku dan mempercayai seseorang tu boleh berhubung terus dengan Allah SWT melalui Nur Muhammad SAW yang berada di dalam dirinya
48. Guru mendakwa bahawa tugas-tugas para Rasul diamanahkan kepadanya
49. Bersemadi di tempat-tempat gelap memusatkan kepada satu-satu hajat yang bukan dari ajaran Islam
50. Sebelum pergi menunaikan haji ke Mekah, dikehendaki bersuluk terlebih dahulu di Panca Budi di Medan atau memadai di Medan sahaja
51. Mendakwa sebagai wali sedangkan bergelumang dengan maksiat
52. Murid-muridnya tidak dibenarkan mengahwini mana-mana wanita yang diminati oleh gurunya
53. Meninggalkan Solat Jumaat kerana bersuluk
54. Mengagung-agungkan Yahudi dan keturunannya sebagai kerabat dan perlu dicontohi
55. Murid-murid dilarang berbincang sesama mereka jika terdapat kemusykilan, tetapi hendaklah dirujuk kepada guru
56. Mendakwa bahawa ajaran tarekatnya diambil terus daripada Rasulullah SAW dalam keadaan berjaga yang bertentangan dengan syara’
57. Mengikut secara membuta tuli ajaran gurunya, walaupun gurunya melakukan kesalahan dan dosa
58. Pengikut-pengikut lelaki atau perempuan dikehendaki melalui ujian yang dijalankan oleh gurunya di dalam sebuah bilik khas dan bersumpah tidak akan membocorkan apa yang terjadi di dalam bilik tersebut
Inilah dunia hari ini yang semakin menuju ke gerbang kiamat, segala yang dinyatakan oleh Nabi SAW semakin hari semakin terpapar di skrin mata manusia. Masihkah kita leka dengan kehidupan yang akan habis ini? Bagaimanakah keadaan sekeliling kita yang sentiasa menumbuhkan pemikiran-pemikiran sesat? Inilah tanda-tanda kiamat.
Disediakan oleh :
Muhammad Mujahid bin Mohammad Fadzil
Tahun 4, Kuliah Usuluddin,
Jabatan Akidah dan Falsafah,
Universiti al Azhar, Kaherah
Artikel Penuh di SINI
Rasul Melayu Dicekup