Pray For MH370

Pray For MH370

MB SELANGOR BERSAMA SSM SEMPENA 100 HARI PEMERINTAHAN PAKATAN RAKYAT

Pakatan Rakyat Diberi Amanah Tadbir Negeri Sebaik-baiknya - MB SELANGOR


SUARA SELANGOR MAJU

Noor Allia Kassim & Fotogarfi Ar Rohim Ahmad

Pentadbiran baru kerajaan negeri Selangor di bawah Pakatan Rakyat bakal menyambut hari ke-100 pemerintahannya 20hb Jun 2008.


Dalam satu wawancara khas bersempena dengan sambutan itu, Dato’ Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim bercakap panjang lebar mengenai pencapaian Pakatan Rakyat, dasar-dasar kerajaan negeri dan persekutuan, juga rancangan masa depan Selangor.

Ikuti temubual beliau bersama media cetak dan elektronik di kediaman rasmi di Bukit Megawati pada 14 Jun lalu.

khalid100hariintvw_000


Bagaimana Tan Sri lihat penilaian terhadap kerajaan negeri dalam tempoh 100 hari ini?

Saya rasa kalau pengundi Selangor menilai kita dia harus menilai melalui tiga perkara, satu ialah menilai dari segi prinsip bagaimana kita mentadbir negeri Selangor. Asas dan prinsip pentadbiran negeri Selangor.

Kedua ialah mengenai pelaksanaan yang telah dilakukan. Ketiga ialah menilai tentang rancangan-rancangan kebajikan yang akan diberikan pada masa hadapan.

Prinsip yang pertama ialah ini satu prinsip yang membezakan Pakatan Rakyat dengan Barisan Nasional. Pakatan Rakyat berpendapat bahawa kemenangan mereka untuk memenangi pilihan raya dan menguasai negeri Selangor bukan akhir. Itu bukan satu akhir. Maknanya akhirnya begini. Sebab rakyat membagi mandat, hanya membagi mandat kepada Pakatan Rakyat untuk memerintah atau pun menguruskan negeri Selangor dengan sebaik-baiknya.

Bukan dia memberi mandat untuk menguasai kerajaan, lepas itu boleh membuat apa yang difikirkan baik untuk rakyat. Itu ada perbezaan. Jadi Pakatan Rakyat berpendapat menguasai kerajaan bukan maknanya, kerajaan sekarang berkuasa ke atas segala-galanya untuk rakyat. Maknanya dia boleh buat apa-apa sebab rakyat dah pilih dia.

Dia boleh buat apa-apa, tapi Pakatan Rakyat tidak. Pakatan Rakyat kata yang diberi oleh mandat oleh rakyat ialah pengurusan saja. Harta-harta negeri ini mesti juga diambil kira untuk dipulangkan balik kepada rakyat. Jadi itu bezanya, orang tak nampak perbezaannya. Tapi kalau kita perhatikan betul-betul, bezanya jelas. Maknanya, rakyat hanya membagi amanah kepada Pakatan Rakyat untuk mentadbir negeri dengan sebaik-baiknya.

Rakyat tidak pernah ingin memberi kuasa kepada mana-mana parti politik bila dia dapat menguasai negara atau negeri dan sekarang rakyat terpaksa mendengar cakap kerajaan sebab kerajaanlah yang paling kuat sekali dalam hal itu. Jadi itu bezanya.

Jadi daripada segi itu apabila kita melakukan apa-apa polisi, kita juga mesti memikirkan adakah hak rakyat itu terjaga. Umpamanya penswastaan. Penswastaan air ke, penswastaan sampah ke, atau pun penswastaan jalan raya ke, jadi daripada segi itu walaupun kerajaan kata penswastaan itu perlu dilakukan, tapi kerajaan hanya sebagai pengurus memikirkan apakah penswastaan ini memberi kebaikan yang sebaik-baiknya kepada rakyat. Jadi caranya dia mesti kira apa pengusaha dapat, apa kerajaan dapat, apa rakyat dapat.

Tapi buat masa sekarang, dia hanya fikirkan dua saja, kerajaan dapat dan juga pengusaha dapat. Kerajaan ni dah jadi yang mewakili rakyat dia jadi taukeh. Jadi apa dia cakap pun rakyat akan ikut. Jadi yang sebenarnya ini tak berlaku dalam Pakatan Rakyat.

Sebagai contoh air percuma. Air percuma ini sebab kita fikir rakyat mempunyai hak kepada air. Pada awalnya, kita sudah mengetahui pada awalnya semua kemudahan asas adalah dikendalikan oleh kerajaan dan diberi kepada masyarakat dengan percuma.

Sebelum ada penswastaan, air adalah percuma untuk masyarakat. Tapi oleh kerana dalam penswastaan mengatakan oleh kerana pentadbiran kerajaan mengenai air tidak efisien, tidak cekap, tidak cukup wang, semua dah kata, lepas itu lebih baik kita swastakan. Itu sebab...tapi bila diswastakan dia tak ambil kira bila swastakan, rakyat kena bayar.

Bukan swasta itu percuma, rakyat kena bayar, tapi adakah bayaran yang dibayar oleh rakyat itu sama ganjarannya dengan penswastaan. Rakyat bukan tidak mahu nak bayar...dulu pada awalnya dapat percuma, lepas tu (bila) swasta dia kena bayar. Tapi rakyat kata dia boleh bayar tapi bayaran tu mestilah bersesuaian dengan sumbangan yang diberi oleh penswastaan.

Saya telah mengkaji bahawa sumbangan yang diberi oleh penswastaan dan hasil kepada pengusaha, kepada penswastaan adalah berat sebelah. Berat sebelah maknanya, keuntungan terlalu banyak kepada penswastaan dan dengan dihasilkan, rakyat kena membayar air dengan harga yang tinggi.

khalid100hariintvw_001


Jadi oleh sebab itu kita telah memikirkan sebagai satu insentif untuk rakyat menerima penswastaan itu sudah tentulah kita kena bagi air percuma. Hanya 20 meter padu kepada rakyat. Jadi konsepnya itu berbeza. Serupa juga saya nak terangkan dengan konsep minyak. Minyak yang sekarang harganya dinaikkan.

Bila kerajaan Barisan Nasional berkuasa, dia berkuasa pada kerajaan. Dia boleh tentukan nak bagi subsidi minyak atau tak bagi, itu kerajaan punya kuasa. Tapi jawapan yang sebenarnya siapa yang sepatutnya memiliki minyak itu. Kalau jawapannya kerajaan, itu sebab you boleh berkuasa buat apa-apa. Tapi kalau jawapannya rakyat, you akan tanya pada rakyat apa yang you hendak hasil daripada minyak.

Adakah rakyat kata 'bagilah...tariklah subsidi cajlah kita 48 peratus ke 100 peratus ke, cajlah sebab rakyat dah setuju nak'. Itu yang belum dibincangkan. Adakah rakyat bersetuju supaya hasil minyak ini tak payah diberikan kebaikannya kepada rakyat? tak payah? Itu konsep Barisan Nasional.

Barisan Nasional dia kata bila dia jadi kerajaan dia akan tentukan sama ada rakyat dapat subsidi ke tak dapat subsidi pun tak apa. Sebab rakyat sekarang mestilah bersyukur kepada kerajaan Barisan Nasional sebab dia sudah menjaga negeri.

Tapi jawapan kita bukan itu, jawapan kita ialah walaupun kita diberi mandat memerintah, kita masih lagi bertanya pada rakyat adakah cara kita menghilangkan subsidi ini memberi kebaikan kepada rakyat keseluruhannya. Jawapannya tidak. Jadi saudara perhatikan tentang konsep itu.

Kedua, tentang pelaksanaannya kita telah tunjuk dan buktikan dengan negeri Selangor yang melaksanakan konsep tersebut. Sebagai contoh air percuma, ialah pelaksanaan dia. Kemudian menentukan semua sumber-sumber negeri Selangor ini tidak dijual secara begitu sahaja atau diberi lesen secara begitu sahaja. Ia mesti mengambil kira apakah pendapatan hasil daripada sumber-sumber tersebut, dan bagaimana sumber tersebut akan diberikan balik kepada rakyat.

Umpamanya pasir. Saya menganggapkan walaupun itu perkara kecil, perkara remeh tetapi kerajaan tidak hendak menjaga pasir, tapi hanya dia bagi lesen saja dan dia ambil royalti.

Jadi kalau itu boleh dapat hasil royalti dengan lesen pasir, pada saya kalau kerajaan tahu itu hak rakyat, pasir tu memang hak negeri dengan itu hak rakyat kenapa ia tidak uruskan supaya kerajaan jual pasir kepada orang-orang yang memerlukan.

Berapa banyak hasil pasir kalau kerajaan buat sendiri dan jual sendiri. Maknanya berapa hasil kerajaan dapat hanya dengan bagi lesen, dan dapat royalti. Jawapannya mengikut kiraan saya ialah untuk pasir saja kerajaan Selangor dapat RM17 juta. Tapi kalau diuruskan dan dijual terus boleh dapat hampir RM150 juta. Jadi pada saya lebih baik, kita uruskan supaya pasir ini boleh memberi pulangan yang banyak kepada kita, supaya duit RM150 juta atau katalah RM130 juta yang RM17 juta tu kita dah dapat, boleh kita gunakan untuk kebajikan. Bagi sekolah, bagi untuk tadika, biasiswa dan sebagainya.

Jadi perbezaan kita ialah kita laksanakan dengan memikirkan tentang rakyat. Itu sebab kerajaan negeri Selangor kata tak ada lagi (pemberian) tanah-tanah untuk individu. Sebab kalau kita bagi tanah untuk individu, maknanya individu itu hanya bayar premium saja, lepas itu dia dapat tanah.

Tapi kalau kita kata kalau individu nak tanah dia boleh beli daripada kerajaan Selangor, maknanya dia beli dengan kerajaan Selangor, dia beli dengan harga pasaran. Jadi duit yang didapati oleh kerajaan negeri Selangor boleh digunakan untuk rakyat. Jadi tak ada lagi tanah percuma atau tanah sedekah kerajaan Selangor.

Kerajaan Selangor bersimpati kepada mereka-mereka yang sudah duduk tanah tu 30 tahun dan dijanjikan, itu kerajaan negeri Selangor bagi. Tapi kerajaan negeri Selangor tak bagi pada pengusaha, dia pergi cari tengok ada tanah mana kosong kerajaan negeri Selangor,dan pergi jumpa kerajaan negeri Selangor kata berilah tanah ini sebab saya akan usahakan. Tapi lepas tu kerajaan bukan jual pada dia, bagi premium saja. Premium hanya 10 peratus daripada nilai tersebut.

Jadi pada saya jawapannya buat apa nak bagi premium, kalau betul nak jual, jual saja. Dan keuntungan itu, atau hasil itu bagi balik pada rakyat Selangor. Jadi konsep itu berbeza, jadi setiap pelaksanaan memikirkan tentang rakyat. Jadi soalan yang akhir itu bagaimana rancangan kita masa depan. Rancangan kita ialah menentukan semua rakyat Selangor akan merasa nikmat daripada sumber-sumber negeri Selangor.

Kita ada satu rancangan yang akan kita hebahkan pada 20 Jun bagaimana rakyat Selangor akan dapat hasil daripada pengurusan sumber-sumber di negeri Selangor. Dan bagaimana mereka sama-sama dapat menyertai pelaburan ini, usaha ini, dan hasilnya kita akan bagi projek untuk warga emas, anak-anak yang baru lahir, suri rumah tangga dan sebagainya. Jadi ada projek yang kita rancangkan yang kita akan hebahkan pada 20 Jun ini.

khalid100hariintvw_002


Bagaimana pentadbiran di peringkat bawah jentera-jentera kerajaan, di peringkat daerah misalnya. Bagaimana Tan Sri melihat kerajaan Selangor menghadapi cabaran dengan Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) yang macam-macam cerita.


Tiap-tiap minggu, salah satu daripada perkara yang saya jalankan, pada hari Jumaat pagi saya ada Majlis Tindakan Ekonomi Selangor (MTES) iaitu satu mesyuarat untuk semua projek, cadangan-cadangan yang akan dibincangkan secara terperinci sebelum dibawa kepada Exco negeri. Itu dipanggil mesyuarat MTES. Pukul 12 saya pergi sembahyang di masjid di daerah dan lepas habis sembahyang di masjid daerah saya akan adakan perjumpaan dan lawatan kerja Menteri Besar ke daerah tersebut.

Dan Menteri Besar akan mendengar taklimat daripada pegawai daerah dan juga pegawai-pegawai berkenaan tentang pentadbiran di daerah dan juga di PBT dalam daerah tersebut. Antara mereka yang hadir termasuk penghulu dan ada juga ketua kampung. Jadi saya buat masa ini cuba memahami keadaan pentadbiran di daerah. Walau bagaimanapun sekarang terdapat beberapa usaha untuk mengasingkan pentadbiran di kampung untuk, siapa yang usaha mentadbirkan melalui kerajaan persekutuan, ada yang kata ketua kampung melalui kerajaan negeri.

Yang sebenarnya ketua kampung hanya boleh dilantik oleh kerajaan negeri. Sebab dia penghulu dan ketua kampung. Jadi itu proses dia. Jadi selepas ketua kampung, ada jawatankuasa kemajuan kampung. Pada saya sekarang, oleh kerana kita diberitahu terdapat tidak kesamaan pandangan ada setengah ketua-ketua kampung kerana boleh jadi mereka mahu berkiblatkan kerajaan persekutuan.

Oleh sebab itu saya pun sekarang meminta pegawai daerah dan juga Ahli Parlimen daripada Pakatan Rakyat dan Ahli Dewan Undangan Negeri untuk berbincang bagaimana kita mencari kumpulan-kumpulan dalam kampung-kampung tersebut untuk membuat satu jawatankuasa kampung yang baru dan juga bersama-sama dengan ketua kampung yang sama ada yang asal ataupun diganti mengikut kepentingan ketua kampung yang dulu.

Kalau dia fikir dia tak boleh menjalankan tugas secara sama rata tak kira mana parti politik yang datang minta perkhidmatan mereka, kalau dia bersedia untuk tidak mengira agama dan sebagainya, dia boleh jadi layak terus menjadi ketua kampung. Tapi kalau dia masih rasa lagi dia terpaksa bertuankan parti Umno, ataupun ingin mendapatkan pampasan lebihan dari kerajaan persekutuan, jadi kita terpaksa tidak pilih mereka.

Kita akan buat perisytiharan kumpulan baru, iaitu bukan saja ketua kampung dari kampung-kampung biasa, tapi juga perkampungan Cina sebab ramai wakil-wakil MCA yang duduk dalam jawatankuasa kampung di kampung-kampung Cina awal-awal lagi telah menawarkan diri untuk berhenti. Dan saya telah jawab surat itu kata terima kasih dan kerana membuat keputusan tersebut saya terpaksa terima pemberhentian itu dan saya akan ganti dengan orang baru



Jadi kerajaan Selangor tidak mengiktiraf ketua kampung yang dilantik oleh pusat melalui JKKK?

Memang tidak boleh diiktiraf sebab yang melantik ialah kerajaan negeri. Jadi kalau kerajaan pusat melantik dia kena juga meminta kerajaan negeri persetujuan. Bukan boleh dia lantik orang tu, katakan ‘ini ketua kampung yang disetujui oleh negeri’, tak boleh.

Tetapi macam mana, sebab ada ketua kampung yang dilantik oleh kerajaan negeri dan ada yang pusat?

Kita tak panggil dia ketua kampung lagi. Kalau kerajaan pusat ambil seorang ketua la katakan, dia tidak boleh dipanggil ketua kampung. Saya tak tahu apa nama dia, ketua bayaran pusat...boleh jadi.

Tidak boleh, sebab itu struktur. Struktur tu memang struktur, penghulu, ketua kampung. Itu sebab yang mengeluarkan watikah nak jadi ketua kampung ialah Menteri Besar.

Tan Sri penyusunan semula ni adakah disebabkan JKKK itu kontraknya telah tamat atau dipecat, bagaimana?

Tidak, kontraknya ada yang setengahnya belum tamat. Tapi kita nak menyusun semula sebab kita dapati ada setengah ketua kampung dia tak nak hadir dalam umpamanya mesyuarat Menteri Besar. Menteri Besar panggil ketua kampung suruh datang mendengar penerangan Menteri Besar, dia kata dia tak boleh sebab dia ahli Umno dan dia juga mendapat bayaran daripada kerajaan pusat.

Sebab dia tak tahu mana muka nak ditunjukkan. Jadi oleh sebab itu kita pun tak boleh buatlah macam mana. Jadi dialah buat keputusan sendiri, sama ada nak bekerjasama dengan kerajaan negeri atau kerajaan pusat.

Saya menganggap perkara ini sangat aneh. Saya menganggap perkara ini kerajaan pusat tidak boleh campur tangan dalam pentadbiran kampung. Sebab kerajaan pusat kalau nak mentadbir boleh menyalurkan duit kepada kerajaan negeri. Dan kerajaan negeri akan bagi balik kepada ketua kampung.

Sebab cukai ini dibayar oleh semua orang. Bukan kerajaan pusat dapat duit daripada satu kumpulan saja. Bukan kerajaan pusat dapat duit daripada negeri bukan Pakatan Rakyat. Yang banyak membayar cukai ini rakyat negeri Selangor juga.

Jadi rakyat Selangor ini didiskriminasi. Maknanya bagi pada mana dia nak suka. Mana boleh. Dan perkara yang kedua, sistem ini belum dipersoalkan lagi. Bila Perlembagaan Malaysia, Persekutuan Tanah Melayu ditubuhkan, itu sebab dia buat dua struktur, kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri.

Dalam struktur kerajaan negeri itu ada struktur daerah. Adakah sekarang kerajaan persekutuan mengatakan bahawa perkara ini ialah satu perkara yang biasa? Bukan. Walaupun saya tahu masa di Kelantan. Di Kelantan dah berapa lama dibuat... tapi saya tahu dia nak buli kerajaan Kelantan. Tapi buli kerajaan Kelantan kerana dia kata kerajaan Kelantan terpaksa dengar cakap dia sebab dia akan dibayar, dia membayar tentang perkhidmatan yang dibuat oleh ketua-ketua kampung oleh kerajaan pusat, itu dia kata.

Tetapi untuk Selangor, boleh jadi Selangor ada duit untuk membayar kepada mereka. Jadi ia tak jadi masalah. Tapi masalahnya Selangor nak minta balik duit cukai orang Selangor bayar daripada kerajaan persekutuan, itu saja. Pasal membayar, Selangor tak takut membayar.

Jadi daripada segi itu kita mesti duduk, tapi kalau Pakatan Rakyat mengambil alih kerajaan pusat, perkara ini tak timbul lagi. Dah jadi macam biasa sajalah.

khalid100hariintvw_003

Jadi berapa peratus yang akan ditimbangkan untuk dikekalkan?

Saya tak tahu lagi, ini kita ada temuduga. Maknanya DO (pegawai daerah) panggil, dengan cara tertib ketua kampung tu, tanya apakah keinginan beliau, bagaimana cara beliau. Ada setengah tu berterus terang. ‘Saya sanggup bekerja untuk masyarakat tak kira siapa’.

Ada setengah tu berterus terang juga, dia kata 'saya ni ada kontrak, saya juga Ketua Bahagian Umno, jadi susah lah saya. Jadi kalau saya tolong orang lain nanti tak dapat ketua bahagian, saya tak dapat kontrak dan saya tak dapat apa-apa'. Jadi macam mana nak buat kan. Boleh jadi dia terus cakap 'nasib saya memang macam ni'. Nasiblah...apa pula kita nak mengurangkan nasib orang.

Tan Sri dalam tempoh 100 hari macam air contohnya, jelas rakyat Selangor akan dapat, Tan Sri ada senarai (yang lain)?

Ada, pada 20 Jun boleh tengok ada semua senarai.

(Senarai) berapa dah tunai berapa yang akan ditunaikan?

Ya, akan ditunaikan, semua akan dibuat, sebab hari ini saya tak boleh cerita nanti ramai...sebab kita akan adakan semua ahli Exco dari semua Pakatan dan mengisytiharkan usaha yang kita telah lakukan.

Tan Sri soalan tentang Islam Hadhari. Jadi impak dimulakan tidak mempromosikan, memberi impak kepada seluruh negeri-negeri Pakatan. Ada yang bersetuju dan ada yang tidak. Ada yang maintain seperti Kelantan.

Tapi pada saya tamadun Islam ni tak payah dipersoalkan. Tapi kalau nak buat tamadun Islam yang baru, itu saya persoalkan. Daripada segi konsep hadrat Islamiah maknanya ketamadunan Islam tak ada soal. Tapi yang orang soal tu adakah Malaysia mencipta satu tamadun Islam yang baru.

Agak keliru sikit sebab sebelum ini dalam Dewan Undangan Negeri, (Dato' Dr) Hasan Ali menyebut bahawa tidak meneruskan, kemudian ada yang mendakwa diharamkan. Kemudian baru-baru ini (Dato' Seri Dr) Ahmad Zahid Hamidi dalam mesyuarat penyelarasan exco-exco agama negeri dia berjumpa dengan Hasan Ali dan Hasan Ali berkata tidak diharamkan, tidak menjadi isu. Jadi sebenarnya apa yang berlaku?

Yang berlaku ialah memang tidak ada isu. Isunya ialah kita hanya tak nak menggunakan nama Hadhari ini, itu saja. Dan ini mengelirukan masyarakat. kalau Islam, Islam saja, buat apa Hadhari apa semua.

Soal nama?

Ya, soal nama. Nama tu kurang penting dan dari segi perubahan pendapat. Islam menggalakkan perubahan pendapat.

Jadi negeri Selangor berpendapat semua kita boleh terima. Dan masjid terbuka untuk semua orang.

Sultan telah mengatakan jangan tempat masjid itu dipolitikkan tetapi mesti diimarahkan. Maknanya digunakan dengan sebaik-baiknya. Itu saja.

khalid100hariintvw_004

Jadi maksudnya kerajaan negeri menjamin selepas ini aktiviti-aktiviti yang dijalankan oleh YADIM, JAKIM, Jabatan Penerangan sendiri?

Tapi kalau aktiviti menerangkan apa itu Islam Hadhari buang masa sajalah. Itu kita tak bagi. Buat apa buang masa. Yang kita bagi kalau nak menerangkan macam mana tauhid, tajwid apa semua, untuk bersatu..itu okey. Ini asyik nyanyi lagu Islam Hadhari buat apa. Kita terima saja...tapi buat la lain. Advance la lebih sikit.

Setakat ini memang ada aktiviti macam itu?

Ada saya dengar budak universiti kena tahu apa itu Islam Hadhari, (sepatutnya) itu (untuk) darjah tiga darjah empat saja. Pada saya di universiti, mengapa perbezaan Islam zaman Saidina Umar dengan zaman Othman. Dan bagaimana cara dia dibangunkan. Macam saya mengkaji bagaimana Umar Abdul Aziz dapat memerintah di zaman Baghdad.

Berbeza dengan satu pemerintahan oleh Othman masa dia memerintah di beberapa tempat ataupun di Granada, Sepanyol. Jadi saya nak buat lebih tinggi, maknanya orang Malaysia boleh berbincang secara meluas tentang Islam yang kita nak perkembangkan.

Tan Sri, mengenai kenaikan harga minyak, Perdana Menteri cakap dia cabar kalau pemimpin PKR ini kalau boleh bagi subsidi.

Kalau kita jadi kerajaan nanti banyaklah perkara yang boleh, macam mana kita nak cabar, kita boleh terima cabaran tapi kita tak ada kuasa untuk melaksanakan. Bezanya, ini bukan cabar mencabar.

Adakah Perdana Menteri berpendapat minyak ni hak rakyat atau tidak, atau hak kerajaan. Jadi jawab soalan pertama, very basic question. Adakah hak rakyat atau hak kerajaan.

Ada bezanya, orang ingat tak ada bezanya. Hak kerajaan, kerajaan yang tentukan, hak rakyat , rakyat yang tentukan. Kalau rakyat kata bagikan minyak percuma sebab hak kita. Maknanya boleh dapatlah minyak percuma.

Tapi kita bagi tahu, kalau dapat minyak percuma nanti kerajaan tak cukup duit nak beli hal-hal yang lain. Kalau hak kerajaan, kerajaan cakap, saya tak nak bagi minyak percuma, itu hak kita. Kalau you nak minta pun, itu kerajaan. Jadi konsep tu berbeza, kerajaan dengan rakyat.

Pada saya, apakah yang diperlukan oleh rakyat dalam masa inflasi. Soalan yang kedua, jawapannya rakyat hendak supaya pendapatannya dan kegunaan duit itu sampai ke tahap yang dia boleh gunakan. Maknanya kita mesti kurangkan beban kerana dalam inflasi kos meningkat. Duit gaji yang RM1,000 itu sepatutnya dia boleh simpan RM100 sekarang dia kena berhutang RM110. Sebab tak cukup nak bayar.

That is the issue, adakah kerajaan tak tahu itu. Dia tahu kan. Kalau dengan mengurangkan real income itu membagi subsidi minyak perlu tak kita buat, kalau kita punya minyak. Kalau rakyat punya minyak... jawapannya kita perlu kita buatlah, tapi tak usahlah melampau sampai percuma, tapi adalah had yang kita nak lakukan.

Jadi kalau dia cakap saya tak bagi subsidi minyak tapi hasil daripada subsidi tu RM4 bilion saya akan belikan bas untuk meringankan orang. Rakyat cakap ‘tidak semua orang pakai bas’, boleh jadi...kalau bas pun dah beratus-ratus bas tapi nak tunggu bas sampai dua jam setengah, nasib baik dah doa baru bas tu sampai.


khalid100hariintvw_006


Then you say that is not the right time to implement because we don't have the effectiveness of public transport untill our public transport is corrected, masih lagi subsidi kita bagi. No, you have a choice. Sekarang rakyat Malaysia tak tahu you ada choice. You sekarang baru ada the first choice. You now have a choice to sellect political parties. Sekarang baru you gunakan choice, last time you don't have a choice, you dengar saja, dia kata tak boleh, tak boleh. Lepas tu you merajuk begitu saja.

Now you have a choice, now you see how we do our policies, how federal government do their policies. Sekarang barulah kerajaan kata menteri-menteri potong gaji. Potong gaji sedikit, habis potong gaji bagi pada rakyat pun, yang rakyat kena potong ialah RM7, RM8 bilion, potong gaji semua menteri-menteri tu tak sampai RM200 juta. Apa kesannya. Jadi itu yang nak kita kena bincangkan betul-betul.

Adakah strategi kerajaan sekarang meringankan beban rakyat atau tidak. Kalau tidak meringankan beban rakyat adakah strategi ini betul atau tidak. Itu jawapan. Pada saya opsyen yang lain perlu dibincangkan dulu sebelum kita buat keputusan.

Jadi itu bermakna apa yang dibuat oleh kerajaan, subsidi, bagi rebet, potong gaji tak memadai?

Sekarang rakyat kena kira, kena buat kira-kira dengan baik, adakah opsyennya betul. Tapi prinsipnya itu yang paling penting, adakah rakyat fikir minyak percuma lebih baik daripada tak ada subsidi dan dibayar secara rebet, mana yang lebih baik. Dapat minyak percuma ataupun bagi subsidi dengan rebet. Tarik subsidi bagi rebet, mana rakyat fikir yang baik.

Tinggal lagi janganlah naikkan sampai 40 peratus, boleh jadi naikkan 10 peratus. Tapi rakyat mempersoalkan duit Petronas yang dulu buat apa. Ke mana duitnya. Kalau nak buat Putrajaya dan Twin Tower, rakyat tanya mana lebih baik Putrajaya dan Twin Tower, dengan kos untuk membeli minyak untuk keluarga.

Adakah rakyat berkata kepada kerajaan, 'kalau you punya minyak subsidi tak payah untuk saya, Twin Tower lebih baik'. Kalau betul, itu sebab prinsip yang pertama siapa punya minyak. Sebab kerajaan kata Barisan Nasional, bila dia menang saja pilihan raya, kerajaan yang punya minyak dan kalau saya nak buat Twin Tower itu hal saya. Kalau nak bagi subsidi hal saya. Tapi apa yang kita katakan, ini tak betul sebab prinsip kita rakyat, tidaklah maknanya kita boleh bagi semua percuma tetapi the real income must be protected.

Tan Sri bagaimana dengan pihak yang buat demonstrasi jalanan?

Saya ingat kalau rakyat marah duduk dalam rumah dia baling kerusi meja, rugi juga kita. Ataupun the stress level very high. Jadi kadang-kadang you must have certain level of stress release juga. Kadang-kadang dah berhutang apa semua. Tapi pada saya we must have a balance. Yang rally yang menyusahkan orang lain pun tak boleh juga. Tapi saya rasa Pakatan Rakyat berpendapat kita boleh membuat suara terbuka tapi caranya boleh jadi kita buat dalam satu stadium ke, kita ada perbincangan dalam stadium dan habis tu habis dalam stadium dan tak menyusahkan orang ramai dan selesailah.


khalid100hariintvw_007


Maknanya we accept public rallies. We accept, but the process will have minimal impact kepada rakyat lain. Tapi pasal public rally Pakatan Rakyat dah berlatih semua, tak jadi masalah. Boleh jadi Umno, Barisan Nasional tak reti. Tapi Pakatan Rakyat semua reti. Dan kita tak menyusahkan orang tapi hak bersuara tu penting pada kita dalam proses demokrasi.

Jadi itu sebabnya rakyat rasa dia mesti menyuarakan haknya. Jadi kita kena bagilah, jangan tak bagi. Ada rakyat yang lain kata kalau dia bersuara, habis gerai dia langgar apa semua, itu boleh jadi masalah, ataupun traffic jam. Tapi itu kita akan seimbangkan. Maknanya public rally mesti ada, hak bersuara mesti ada, tetapi tempatnya juga mesti sesuai.

Saya percaya pihak polis bersetuju dengan saya dalam hal ini.

Tan Sri berhubung laporan terhadap Pakatan Rakyat, adakah itu sedikit sebanyak walaupun tak tahu siapa yang buat laporan, adakah calarkan imej kerajaan negeri?

Tak ada, itu tunjukkan betapa terbukanya Pakatan Rakyat (kalau) orang sendiri (laporkan). Kita kata okey you beritahu kalau betul, betullah. Kalau tak betul, tak betul. Itu satu perkara.

Dan saya berterima kasih dengan BPR (Badan Pencegah Rasuah), kerana dia datang, kita berbincang. Dia (BPR) kata memanglah tak adalah salah. Sebab kalau nak tunjuk datang surat ke pejabat Menteri Besar, ramai nak datang mintak recommendation. Tapi recommendation yang dikatakan rasuah tu ialah bila bagi duit. Kalau bagi recomendation tak tentu (lagi) dapat macam mana. Jadi walau bagaimanapun dari segi etika tu penting.

Jadi saya akan cuba selesaikan. Saya juga berminat macam mana pemikiran BPR itu sebab saya tawarkan BPR kerja dengan saya, tunjukkan macam mana kita boleh kurangkan salah gunaan kuasa dan rasuah. Jadi kita tak takut, BPR kawan kita. Tinggal lagi kita dah buat laporan berapa ratus BPR tak ada...kali ni cepat, bagus…tak jadi masalah.

Setengah orang takut, kita tak takut. Kita terbuka. Dalam mentadbir takkan semua you betul. Saya dalam buat bisnes kalau semua betul, kaya beratus-ratus jutalah. Ada juga silap tapi kita kena betulkanlah.

Tapi tradisi yang lepas, saya difahamkan Menteri Besar tu ada pena sakti. Maknanya kalau dia tulis saja tu, orang kena dengar. Tapi saya dah beritahu pada semua orang pena sakti tu dah tak ada. Saya tak pakai pena sakti. Saya sokong kalau pada orang yang berhak. Terpulanglah pada pegawai-pegawai menentukan sama ada mereka berhak atau tidak. Kalau nak suruh sokong 10, kita sokong 10. Tapi (yang) nak pilih satu. Jadi pegawai tu yang mesti tentukan. Bukan kita.

Tapi yang kedua ialah ada yang setengah tu terpaksa membuat bayaran untuk sokongan, itu rasuah. Dan kita tidak lakukan. Dan kalau mereka yang lakukan kita akan tangkap dan buang kerja.

khalid100hariintvw_005


Tan Sri bagaimana respon pelabur asing kepada kerajaan baru dan macam mana kerajaan negeri dapat mengatasi rekod yang dibuat kerajaan BN sebelum ini, lebih daripada RM11 bilion pelaburan asing pada tahun lalu.

Bezanya antara kita dengan kerajaan yang lepas, dia iklan negeri Selangor apa semua. Kita hanya jumpa pelabur-pelabur yang tahu nak melabur, tak payah cerita-cerita. It is a business discussion. You nak melabur kat mana, berapa pulangan apa semua, dan kita selesaikan cara begitu.

Dan konsep saya buat, ada bezanya yang dulu dan sekarang. Sekarang bukan saja one stop centre, tapi adalah investment resource centre. Investment resource centre ni kalau pelabur nak melabur nak cari equity funding, ataupun financial funding kita juga boleh bagi servis. Dan pelabur nak tengok comparative investment analysis kita juga boleh bagi. Maknanya kita tambah nilai. Hanya nak mengenalkan ‘ini Selangor, ini muzium, ini masjid’, itu tak payah buat.

Kita akan terangkan kalau mereka nak buat kilang besi, kita tunjukkan ada tiga kilang besi di Selangor. Ada tujuh di Malaysia. Apa dia punya return. Jadi kita value added, kita akan tunjukkan orang yang datang melabur apa pilihan, apa risikonya.

Kalau nak katakan RM10 bilion tu memang ada. Maknanya pelabur tak lari, lebih banyak lagi lari ke kita daripada ke tempat yang lain.

Kedua saya nak mengatakan pada mereka, kalau mereka nak sertai kelab pelaburan dengan Selangor. Kalau mereka ada USD500 juta baru boleh sertai kelab ini. Jadi kita telah menerima lebih daripada tujuh yang akan sertai.

Maknanya semua orang tahu, kalau dia tak nak melabur di Selangor, dia boleh campur kita melabur di Indonesia, Vietnam dan sebagainya. Tetapi melalui prasarana yang disediakan oleh negeri Selangor. Negeri Selangor ni tempatnya senang. Jadi tak susahlah mereka. Kita sediakan prasarana untuk pelabur-pelabur ini. Jadi saudara tanya RM10 bilion tidak ada masalah.

Malah kita bercakap (untuk dapatkan) USD10 bilion.

Ada tak Adun BN yang nyatakan kesediaan kepada Tan Sri untuk lompat parti?

Ada juga, tapi kita kena pilih orang juga. Di Selangor ini bukan Adunlah (nyatakan keinginan itu), tapi ketua bahagian ada yang berminat. Tapi saya kata tunggu dulu. Sebab kita nak selesaikan masalah yang lebih besar lagi. Dia sebab Parti Keadilan Rakyat dan Pakatan Rakyat, khidmat kita untuk semua orang, kita tidak amalkan diskriminasi berdasarkan parti politik mereka.

Kalau dia ketua bahagian, dia ada projek yang bagus untuk kita tolong, kita tolong. Sebab bukan kerana dia ketua bahagian Umno tapi kerana projek dia akan tolong membangunkan negeri Selangor, okey jalan. Jadi tak ada jadi masalah.

Jadi kalau dia kata nak masuk Keadilan, nak dapat projek negeri Selangor, dia tak dapat. Baiklah dia tak usah masuk.

Adun dan Ahli Parlimen tak ada? Ketua Bahagian sajalah?

Di Selangor, ada juga yang Adun ataupun …Menteri Besar Selangor tak nak jumpa. Dia ada orang lain dia nak jumpa. Maknanya usaha untuk menggembleng sokongan untuk menguasai Parlimen tidak dilakukan melalui pejabat Menteri Besar. Tetapi dilakukan boleh jadi melalui ibu pejabat parti.

Tan Sri, Wilayah Lembah Klang Kedua adakah diteruskan atau macam mana?

Wilayah kita teruskan, tapi koridor-koridor ni kita ikut sajalah. Tapi pada saya sama ada koridor, tak ada koridor pun kita terus buatlah.

Termasuk projek bandar terusan atau Canal City?

Kita tengah mengkaji, bukan kita nak teruskan saja. Kita nak tahu sama ada the reward is also good for the state. Saya lihat dari segi bisnes. Saya lihat bukan dari segi projek saja. Kalau risiko untuk kerajaan negeri terlalu tinggi dan hasilnya pun terlalu rendah, buat apalah kerajaan negeri campur. Baiklah dia buat sendiri saja. Saya nak tengok dari segi itu.

Pemuda PAS sekarang dalam proses untuk merangka undang-undang Islam untuk dilaksanakan di negeri yang dikuasai Pakatan Rakyat, adakah Selangor bersedia untuk laksanakan undang-undang Islam?

Apa pun cadangan mesti selari dengan lunas-lunas Perlembagaan Negeri dan juga Persekutuan. Itu saja. Dia mesti selari. Jadi saya belum baca lagi sama ada selari atau tak selari.

Sebab kita ni adalah masyarakat majmuk jadi mesti selari dengan perlembagaan. – NOOR ALLIA KASSIM Foto AR ROHIM AHMAD

Read More “MB SELANGOR BERSAMA SSM SEMPENA 100 HARI PEMERINTAHAN PAKATAN RAKYAT”  »»

LOSING WEIGHT VIDEO SERIES

Here you are the step by step video series on how to lose weight, starting with the basic of body's metabolism which offer an insight as to how our cells function, followed by cost-saving methods of dieting in the aftermath of petrol price hike, a video on mistakes people make when going on a diet and finally the simplest and easiest form of exercise to reduce weight as well as to flatten the tummy. Click on the topic you wish to see.


Metabolisme

Budget dieting


Dieting mistake



Simplest Exercise

Read More “LOSING WEIGHT VIDEO SERIES”  »»

SETIAKAWAN PADA ZAHIR, BERLAWAN DI DALAM

Semangat setiakawan dalam Barisan Nasional kini ibarat retak menanti belah. Apa yang ditunjukkan oleh SAPP (Parti Maju Sabah) merupakan satu-satunya cara untuk memperjuangkan hak dan nasib rakyat Sabah, seperti yang laporkan dalam akhbar sebagai "jendela peluang masih terbuka"- "window of opportunity still opened".

Dilaporkan juga MCA mungkin ikut sama dalam pergerakan politik yang dibuat oleh SAPP. Tidak timbul isu lompat atau tak bermaruah. Memangpun BN tiada prinsip dan tiada maruah. BN mengamalkan politik Machiavelli iaitu matlamat menghalalkan cara. Orang buat dia kata tak berprinsip tetapi dia buat boleh dan dikatakan ada "kelas".

Read More “SETIAKAWAN PADA ZAHIR, BERLAWAN DI DALAM”  »»

TANAMKAN MINAT MEMBACA DARI KECIL

Bagaimana Menyuburkan Tabiat Gemar Membaca Pada Anak Kita

Oleh kerana membaca merupakan suatu aktiviti yang asas dalam menimba ilmu pengetahuan, minat membaca harus disemai dalam diri anak-anak di peringkat seawal mungkin agar tabiat suka membaca menjadi darah daging mereka hingga ke akhir hayat.

Untuk menanamkan tabiat gemar membaca dalam kalangan anak-anak bukanlah suatu yang mudah. Keluarga mempunyai peranan yang cukup penting untuk menumbuhkan minat membaca dalam diri anak- anak. Berikut ini tips yang boleh membantu anda untuk mengalakkan minat membaca pada anak-anak:


1. Bacakan buku sejak anak lahir
Bayi yang terbiasa diajak berkomunikasi dan dibacakan cerita akan mempunyai kemampuan bahasa yang lebih tinggi berbanding dengan bayi yang kurang pendedahan pada pembacaan dan komunikasi.

2. Keluarga menunjukkan contoh
Ibu bapa dan orang-orang dewasa dan adik beradik lain harus menjadi contoh. Untuk anak -anak tertarik kepada membaca, maka ibu bapa dan ahli keluarga juga harus gemar membaca. Biasakan membaca di depan anak agar hal tersebut dicontohi oleh anak.

3. Mewujudkan perpustakaan di rumah
Wujudkan sebuah perpustakaan mini di rumah sebaik-baiknya di ruang yang kerap digunakan oleh keluarga seperti di "hall" atau ruang tamu. Ini kerana ramai ibu bapa yang memiliki koleksi buku-buku akademik dan rujukan di tempatkan dalam bilik yang berkunci yang jarang-jarang digunakan. Terdapat juga keluarga yang menjadikan ensaiklopedia serta buku bergambar sebagai hiasan dan tidak pernah disentuh oleh anak-anak kerana disimpan dalam almari kaca berkunci.

Lengkapkan mini perpustakaan di rumah dengan kamus dwibahasa, mashaf Al Quran, buku dari pelbagai bidang seperti komputer, biologi, kimia dan sebagainya. Jika anak kita mengoyakkan buku, jangan jadikan ia suatu isu.

4. Membuat buku sendiri
Buku untuk anak-anak tidak semestinya mahal harganya dan mesti dibeli di kedai buku atau pasar raya. Ibu bapa boleh membuat buku "scrap" untuk anak. Misalnya dengan membeli buku-buku atau majalah terpakai emak ayah dengan mengunakan kreativiti dapat menunjukkan kepada anak-anak bagaimana buku dibuat. Gambar dari surat khabar lama terutama dari akhbar berbahasa Cina yang banyak dimuatkan dengan gambar berwarna boleh ditampalkan pada buku yang dibuat sendiri.

5. Ajak anak ke kedai buku

Jadikan kedai buku tempat singgah yang menyenangkan bagi anak-anak kita. Beri kepercayaan kepada anak untuk memilih buku sendiri. Ibu bapa hanya berperanan dalam menentukan buku yang sesuai untuk dibeli dari segi harga sahaja.

6. Ajak anak ke perpustakaan
Mengajak anak ke perpustakaan awam juga penting agar mereka dapat melihat kanak-kanak lain yang sedang aktif membaca serta orang dewasa yang datang untuk membuat rujukan atau mengulangkaji untuk peperiksaan.

7. Menceritakan kembali tentang apa yang telah didengar atau dibacanya
Anak sangat suka diajak untuk berdiskusi mengenai bahan yang mereka baca atau mereka lihat dan dengar. Anak-anak juga terangsang untuk membaca jika ibu bapa mengajukan pertanyaan tentang isi buku yang belum atau telah dibaca oleh anak.

8. Menonton filem dan beli bukunya
Anak-anak akan menjadi lebih minat untuk membaca novel dan buku cerita jika mereka dapat membaca buku-buku yang telah difilemkan seperti Harry Potter yang sudah mereka tonton dalam bentuk VCD/DVD.

9. Memberi hadiah
Anak-anak akan lebih bersemangat jika diberi penghargaan atau hadiah. Gunakan kaedah ini untuk merangsang minat membaca anak-anak. Setiap buku yang sudah selesai dibaca, minta mereka menceritakan balik kepada kita isi kandungan atau jalan cerita buku tersebut. Ringkasan juga boleh dibuat oleh anak-anak yang telah matang tentang buku yang telah dibaca. Sistem token "STAR" boleh digunapakai untuk memberi hadiah kepada anak yang telah banyak menghabiskan bacaan buku.

Read More “TANAMKAN MINAT MEMBACA DARI KECIL”  »»

PROJEK WPI PINGGIRKAN MELAYU KATA MANTAN PM MALAYSIA

Kenapa memiliki "kuasa" itu penting? Kenapa ramai orang mahukan "kuasa"? Kenapa ramai orang mahu jadi "orang berkuasa"? Siapa yang berkuasa memberi kuasa kepada yang memiliki kuasa? Cuba anda teliti keratan akhbar Berita harian bertarikh 16hb Jun 2008.

Apakah kesimpulan yang anda boleh buat terhadap individu yang membuat kenyataan di atas? Adakah beliau bercakap sebab "lidah tak bertulang" atau " berkepentingan" atau "ada udang di sebalik batu". Cuba fikirkan. Bukankah Melayu Johor yang menjadi tunggak UMNO kini hidup senang lenang goyang kaki jual air, pasir, nenas, minyak dan lain-lain kepada Singapura? Sekarang jual tanah lagi untung berlipat kali ganda? Duit hasil jual tanah dua tiga generasi makanpun tak habis. Apa yang hendak ditakutkan atau dirisaukan? Generasi Melayu Johor akan datang boleh cari pulau lain atau teroka hutan seperti hutan simpan Endau Rompin atau terumbu karang lain untuk didiami. Bukankah alam Tuhan ini sangat luas?

Tun Dr Mahathir ketika berkuasa pernah bermadah bahawa "maksiat di sekeliling kita menjadi ujian keimanan seseorang". Jadi dalam kes Melayu Johor, proses peminggiran orang Melayu Johor ada hikmahnya iaitu ia akan menjadikan mereka seperti pelarian Palestin yang suatu ketika dulu pernah menjual tanah-tanah Arab kepada Israel laknatullah. Barulah terbukti sama ada betul atau tidak slogan-slogan seperti "hidup Melayu"," takkan Melayu hilang di dunia".

Akhir kalam orang Melayu Johor, buktikan dalam semangat Tun Dr Mahathir (semasa memiliki kuasa tentang menguji keimanan dalam berdepan dengan maksiat) bahawa hukum sains Darwin " the survival of the fittest" boleh diaplikasikan dan dijadikan panduan.

Read More “PROJEK WPI PINGGIRKAN MELAYU KATA MANTAN PM MALAYSIA”  »»

ADAKAH ANDA CAM MEREKA ?

Soalan:

(1) Siapakah yang berdiri di barisan ke empat (belakang sekali) yang pertama dari kiri ?

(2) Siapakah yang berdiri di barisan ke empat (belakang sekali) yang memakai songkok tinggi?

(3) Siapakah Rijal yang berdiri di barisan kedua pertama dari kiri?

(4) Siapakah individu yang berdiri di barisan ketiga, keempat dari kanan?
Untuk humor Identity Parade, klik di sini.

Untuk jawapannya sila respons dalam ruang komen. Tiga orang pembaca pertama yang dapat menjawab kesemua soalan dengan tepat akan diberi hadiah dalam bentuk buku. Pemenang akan dihubungi melalui e-mail. Selamat mencuba.

Read More “ADAKAH ANDA CAM MEREKA ?”  »»

TEMPOH PRAKTIKAL DR SISWAZAH BERMASALAH DIPENDEKKAN

Memandangkan umur doktor siswazah yang mendapat kelulusan dari Universiti luar negara yang tidak diiktiraf kian meningkat, ada yang sudah mencecah empat puluhan, maka kerajaan bersetuju untuk memendekkan tempoh praktikal mereka dari tiga tahun ke lapan belas bulan sebelum menduduki peperiksaan khas.


Jika mereka lulus peperiksaan ini, barulah mereka didaftarkan penuh dengan Majlis Perubatan Malaysia atau Malaysian Medical Council (MMC) sekaligus melayakkan mereka untuk menjadi pengamal perubatan di Malaysia.

Lulusan dari Universiti Russia, India, Taiwan dan Indonesia dianggarkan berjumlah 250 orang buat masakini perlulah menghubungi Hospital-hospital yang telah ditetapkan bagi menjalani praktikal khas tersebut.

Semoga berjaya. Bagi ibu bapa serta para pelajar yang bercita-cita hendak melanjutkan pelajaran ke negara di atas dalam jurusan perubatan haruslah berhati-hati. Sila rujuk post saya yang terdahulu.

Tempoh latihan graduan universiti luar dikurangkan

PUTRAJAYA:
Bernama/ BeritaharianOnline


Tempoh latihan khas bagi para graduan perubatan dari institusi luar negara yang tidak diiktiraf oleh kerajaan dikurangkan daripada tiga tahun kepada 18 bulan, kata Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr S Subramaniam hari ini.


Beliau berkata, pihaknya sudah mengemukakan masalah yang dihadapi oleh graduan berkenaan kepada Kementerian Kesihatan dan meminta agar tempoh latihan yang perlu dijalani oleh mereka dikurangkan.

“Selepas menimbang masalah yang dikemukakan, Kementerian Kesihatan kemudian bersetuju supaya tempoh latihan itu dikurangkan daripada tiga tahun kepada 18 bulan,” katanya dalam satu kenyataan hari in.

Subramaniam berkata, antara alasan untuk meminta pengurangan tempoh latihan itu termasuk atas faktor usia memandangkan kebanyakan graduan tersebut sudah berusia 40-an dan mereka menganggap tempoh tiga tahun itu terlalu lama.

Sambil berterima kasih kepada Menteri Kesihatan, Datuk Liow Tiong Lai, kerana bersetuju mengurangkan tempoh latihan itu, Subramaniam meminta semua 250 graduan terbabit supaya segera mendaftar di institusi yang ditetapkan dalam Jadual Kedua Akta Perubatan 1971 untuk menjalani latihan.

Tahun lalu, Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Mohd Ismail Merican, mengumumkan format baru peperiksaan untuk graduan perubatan dari universiti luar negara yang tidak diiktiraf.

Beliau berkata, peperiksaan itu disusun oleh kementerian dengan kerjasama Majlis Perubatan Malaysia (MMC) dan tiga fakulti perubatan universiti iaitu Hospital Universiti Sains Malaysia, Kubang Krian di Kelantan; Pusat Perubatan Universiti, Universiti Malaya dan Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia.

Beliau berkata, pelajar perubatan lepasan universiti seumpama itu perlu menjalani pemeriksaan di bawah Seksyen 12(1) (aa) Akta Perubatan 1971 untuk melayakkan diri sebagai Doktor.

Para graduan berkenaan adalah lulusan universiti dari beberapa buah negara seperti Rusia, Indonesia, India dan Taiwan.

Read More “TEMPOH PRAKTIKAL DR SISWAZAH BERMASALAH DIPENDEKKAN”  »»

Aktivti Timb Speaker dan Exco Pendidikan pada 17/06/08: Menemuduga calon ahli PBT Sabak Bernam

Seramai lebih kurang lapan puluh calon telah ditemuduga pada 17hb Jun 2008 bagi mengisi kekosongan sebagai ahli Majlis Perbandaran atau Pihak Berkuasa Tempatan.




Read More “Aktivti Timb Speaker dan Exco Pendidikan pada 17/06/08: Menemuduga calon ahli PBT Sabak Bernam”  »»

PATAH TUMBUH HILANG BERGANTI: DR M KELUAR EZAM MASUK

Pada tanggal 19hb Mei 2008 yang lalu Tun Dr Mahathir Mohamad mantan Perdana Menteri dan Presiden UMNO selama 22 tahun mengisytiharkan dirinya keluar dari parti UMNO. Walaupun umur beliau telah menjangkau lebih lapan puluh tahun (lahir pada 20 Disember 1925)
namun Tun masih cergas, cerdas, tajam pemikiran dan pandangan serta berpandangan jauh, menjangkau 2020. Apapun, keluarnya beliau dari UMNO adalah keluar yang bersyarat, bukan selama-lamanya (jika panjang umur). Ia merupakan 'keluar parti" protes tanda tak setuju. Dulu semasa beliau menjadi PM, ada anggota dewan rakyat yang keluar dewan sebagai protes. Selepas itu anggota yang telah keluar dewan masuk balik semula. Agaknya beginilah tindakan Tun masakini.
Sebagai pengganti Tun Dr M yang keluar UMNO, rakyat Malaysia dikejutkan dengan kemasukan Ezam, bekas ketua GERAK dan lain-lain jawatan ke dalam UMNO pada 28hb Mei 2008 yang lalu. Alasan Ezam untuk pulang ke pangkuan UMNO ialah kerana ia berpuas hati dengan pembaharuan yang dijanjikan oleh Datuk Seri Abdullah, Perdana Menteri Malaysia.

Kemasukan Ezam ke dalam UMNO mencetuskan pelbagai spekulasi, namun Dato' Seri Dr Khir Toyo, ketua pembangkang Selangor, mantan Menteri Besar tidak mempersoalkan keikhlasan Ezam sedikitpun kerana pada pendapat DR Khir, Ezam masuk semula ke dalam UMNO tanpa syarat, tanpa desakan dan tiada paksaan.

Dipanjangkan umur, sama-sama kita ikuti perkembangan kedua-dua tokoh iaitu Ezam dan Dr M.

Read More “PATAH TUMBUH HILANG BERGANTI: DR M KELUAR EZAM MASUK”  »»

BUDAYA BOHSIA, BOHJAN, BUNTING, BUNUH BUANG

Para petani menanam benih padi berharap padi akan jadi, tetapi sungguh malang, yang naik hanyalah lalang. Tuan tanah terbiar tidak pernah berharap atau berdoa padi akan tumbuh di tanahnya malah berpuas hati jika lalang sahaja yang naik. Begitulah hidup ini, jika kita berusaha, berikhtiar dan berdoa agar suatu natijah yang baik akan timbul dari usaha titik peluh kita belum tentu lagi usaha kita dijamin kejayaan, tetapi sebaliknya jika kita memulakan sesuatu yang tidak baik, jangan mimpi hasilnya tiba-tiba jadi cemerlang. Ini adalah sunnatullah.

Wahai para ibu bapa, jangan biarkan anak-anak zuriat kita dinodai oleh tangan-tangan kotor yang sentiasa melambai-lambai dan mengamit di mana sahaja anak-anak kita berada, sama ada di sekolah, di pasar raya, di padang permainan, di majlis kenduri atau di mana jua mereka berada.

Cemburuilah anak-anak kita, siapa kawannya, siapa yang menelefonnya, siapa teman belajarnya, siapa jejaka yang mengekorinya dan siapa gadis yang meminatinya.

Budaya bohsia, bohjan, bunting, bunuh dan buang kian menjadi-jadi. Sebelum kita salahkan orang lain, periksa dahulu diri kita, adakah kita sudah menunaikan tanggung jawab mendidik, menasihati, menunjukkan contoh teladan yang baik, memberi kaunseling, memenangi hati anak-anak, meluangkan masa untuk anak-anak dan mengawasi tindak tanduk serta pergerakan mereka?

Jika di luar sana kita mempunyai kawalan yang amat sedikit ke atas anak-anak kita, apabila mereka di dalam rumah, pastikan kita menyediakan persekitaran yang baik untuk perkembangan dan tumbesaran anak-anak. Jika kita telah mempunyai set TV yang dapat menerima pelbagai saluran secara percuma, jangan di tambah pula dengan saluran-saluran yang berbayar seperti ASTRO. Jika kita banyak menghabiskan masa bekerja di luar, kemudahan internet jika ada perlu pemantauan.

Biasakan anak-anak dengan perbincangan mengenai agama, alim ulama' dan buku-buku berfaedah. Tidak cukup setakat menghantar anak-anak belajar iqra' atau muqaddam. Mereka perlu dibawa ke majlis ilmu dan program keagamaan. Jika anda terlibat dengan program USRAH, tolong libatkan anak-anak sama. Jangan kita ke usrah, anak tak tahu ke mana hala tujunya.

Ramai ibu bapa menghantar anak-anak ke sekolah agama persendirian yang menawarkan persekolahan satu sesi dan pembelajaran bersepadu atau integrasi. Tahniah. Teruskan usaha, namun di rumah kita jangan alpa. Tindak tanduk dan gelagat kita diawasi oleh anak-anak. Usah kita umpama ketam menyeruh anaknya berjalan betul.

Kita sendiri mesti melibatkan diri dengan aktiviti kemasyarakatan seperti program rukun tetangga, PIBG, persatuan penduduk dan sebagainya. Bawa anak-anak kita dalam program-program yang dianjurkan. Sebarang anasir yang tidak baik di kawasan kediaman kita, laporkan segera ke pihak Polis atau agensi yang berkenaan. Salurkan maklumat kegiatan tidak bermoral kepada pihak berwajib seperti penjualan VCD/DVD lucah, kafe siber yang menjadi pusat kegiatan maksiat, pusat karaoke yang menjadi sarang dadah dan seumpamanya. Lantik dan pilih wakil rakyat yang mampu memperjuangkan aspek moral, etika dan pembinaan generasi beriman serta bertaqwa.

Jika kita tidak mampu menasihati anak-anak kita yang difikirkan ia sudah "di luar kawalan kita", jangan lokek duit untuk menghantar anak-anak ke pelbagai program hujung minggu atau cuti sekolah seperti Smart Solat, Summer Camp, MAP, Bina Insan dan lain-lain. Biasanya "orang luar" mampu menunjukkan " jalan keluar" kepada anak kita. Setelah mereka berubah, beri sokongan dalam apa jua bentuk sekalipun. Jadikan dan suburkan TABIAT yang baru diperolehi dari kursus-kursus yang dihadhiri agar menjadi BUDAYA yang baik pada anak kita.

Sekali sekala jika berlaku perselisihan faham atau berlainan pendapat, ibu bapa janganlah cepat melatah dan naik angin lantas menghalau anak-anak terutama anak perempuan keluar dari rumah. Tindakan ibu bapa sebegini adalah tiket untuknya lari dari rumah. Perbuatan berleter atau mengikut emosi marah mengeruhkan suasana di rumah. Sang ibu jangan cepat nak mengadu pada Si bapa yang baru sampai di rumah dari tempat kerja. Pilih waktu yang sesuai untuk menasihati anak-anak.

Jika anak sudah terlanjur dan terlajak melakukan kerja sumbang dengan pasangan atau rakannya, berbincanglah secara rasional. Libatkan kaunselor, doktor Muslim dan pihak-pihak lain yang difikirkan perlu. Hubungi talian yang berkenaan untuk mendapat maklumat agar dapat bertindak dengan wajar dan berhikmah. Jangan sekali-kali mengusir anak perempuan yang sudah mengandung keluar dari rumah membawa nasibnya sendirian. Jika anda lakukan itu, bermakna nasibnya kini di tangan ibu/bapa ayam, lelaki jalang/jalanan, rumah lindungan penukar aqidah dan sebagainya.

Biasanya seorang perempuan yang hamil dapat dikesan dari perubahan yang berlaku dari segi kesihatan, perwatakan, potongan badan dan sebagainya. Memang terdapat segelintir kaum wanita yang tidak dapat dicam yang ia hamil terutama anak gadis yang baru akil baligh di mana kitaran haidhnya memang tidak menentu. Terdapat wanita hamil yang bernasib baik tidak mengalami "mabuk" di peringkat awal mengandung. Sebab itu terdapat para pelajar yang hamil di asrama tetapi tidak dapat dikesan oleh guru-guru.

Begitulah serba sedikit panduan dan peringatan untuk kita semua. Rajin-rajinlah berdoa untuk dikurniakan anak-anak yang soleh/solehah yang menjadi penyejuk mata kedua ibu bapa. "Tanamlah benih padi dari sekarang agar padi yang tumbuh pada suatu hari nanti. Jika terdapat lalang di samping pokok padi, cepat-cepat cabut atau racun lalang yang tumbuh itu, agar pokok padi berpeluang hidup berbunga serta berbuah". Teruskan membaca..

Read More “BUDAYA BOHSIA, BOHJAN, BUNTING, BUNUH BUANG”  »»

GANJARAN LUMAYAN MENANTI ANDA

Kastam DiRaja Malaysia (KDRM) telah mengumumkan dalam satu kenyatannya bahawa pemberi maklumat berkaitan penyeludupan , penghasilan rokok palsu dan yang berkaitan dengan bidang kuasanya sehingga selesai siasatan akan diberi ganjaran lumayan dalam bentuk wang tunai dalam lingkungan ribuan atau ratusan ringgit. Pemberi maklumat juga dirahsiakan identiti serta dilindungi dari ancaman pihak tertentu. Jika anda mempunyai maklumat tentang penyeludupan segera hubungi 1-800-88-8855 atau 03-31792321.

Read More “GANJARAN LUMAYAN MENANTI ANDA”  »»

EVERYTHING YOU WANTED TO KNOW ABOUT HOMOSEXUALITY BUT TOO SHY TO ASK

We are bringing to you a synthesis of the latest top stories from the LOS ANGELES

TIMES on the current situation in the USA as far as same sex marriages are

concerned. We have included a Bahasa article (Q&A) written by Dr Sapora Sipon

on male homosexuality (gay). Finally the present state of knowledge put forward

by scientists regarding the aetiology of homosexuality concludes the reports.


The objective of the whole exercise is to educate the masses especially the parents as to the menace of homosexuality amongst the adolescence and the youth. The disintegration of religious and moral values, the influence of the media especially the electronic media, the infiltration of western immoral and liberal culture and the compromising attitude of the authorities are some of the contributing factors to the spread of this social illnes.

Finally as Muslims we have been warned by our Creators as to the dangers and perils awaiting those societies that condone or recognize homosexuality as a norm and permit its practice. May God save us from this evil practice.

GAY MARRIAGE : FROM LOS ANGELES TIMES



Some gays are asking themselves: 'I do?'



Gay marriage

Couples apply for marriage licenses at the San Francisco city clerk’s office







Associated Press
Jennie Talley, left, and Inga Sarda-Sorensen pose on the terrace of their New York apartment. The New Yorkers, who have been partners for more than 10 years, plan to travel to Southern California in mid-September to get married.
The recent California Supreme Court decision legalizing same-sex marriage produces both community euphoria and individual ambivalence.
By Mary Engel, Los Angeles Times Staff Writer
June 15 2008

The recent California Supreme Court decision legalizing same-sex marriage produces both community euphoria and individual ambivalence. By Mary Engel, Los Angeles Times Staff Writer June 15, 2008 In the weeks since the California Supreme Court's historic ruling legalizing same-sex marriage, gay men and lesbians have hugged, kissed, popped bottles of bubbly and danced in the streets.

Some have also looked themselves in the mirror and asked: "I do?"

Marriage laws by state Lawsuits in defense of gay marriage can backfire, activist groups warn California high court refuses to stay gay marriage ruling Beneath the widespread community euphoria at having the right to marry lies some individual ambivalence about actually doing so.

Yes, there will be a rush of weddings beginning Tuesday, the day most counties will start issuing marriage licenses (a few are to begin Monday night). But there will also be questions, though not always voiced aloud:

Is this the right person? Is this the right time? Is marriage right for me?

"Up until now, we've never had to think about those questions," said the Rev. Neil G. Thomas, senior pastor at Metropolitan Community Church Los Angeles, which was founded to minister to the gay community when many mainline churches wouldn't.

Gay couples have long held commitment ceremonies, registered as domestic partners or just grown old together in lifelong committed relationships.

But marriage?

"In a sense, it changes nothing," said Jeffrey Chernin, a family therapist who works with both gay and straight couples.

"But in another sense, it changes everything."

Some couples welcome the change. Ron Elecciri, 43, who works in television development, and his partner of 11 years, attorney Andy Birnbaum, 38, have been waiting for this ruling since the high court nullified their 2004 San Francisco marriage.

"Both Andy and I did not hesitate to say we're going to be married again," Elecciri said. "The only decision we're not together on is whether we want a big wedding reception or not."

Other couples face bigger divides. Marcy Israel, a San Luis Obispo wedding photographer, would like to marry her partner of 13 years now that she finally can. But she knows her partner is not as enthusiastic.

"We haven't had a real in-depth discussion yet, but she questions the whole idea of marriage for anyone," Israel said.

She said her partner "feels no need of outward reinforcement for what she feels." Israel, on the other hand, is "more romantic and also more political. I feel that the more gay couples in committed relationships who take this step, the harder it will be to say sorry, you hundred thousand people, but you're no longer married."

One West Hollywood professional said that even though he has been with his partner for seven years, and they're shopping for a house together, "there's a little ambivalence about marriage."

"It all came up so suddenly," said the man, who asked not to be identified because he is reluctant to have intimate details of his personal life "popping up on Google."

"Straight people enter into dating and courtship with marriage always out there as a possibility throughout the relationship," he said. "It wasn't even a possibility for us, and then all of a sudden there's this looming question: Do we want to get married? It's this whole new commitment I hadn't really thought about."

For gay couples, he said, the decision carries pressure to act quickly, since marriage will no longer be an option if a state constitutional amendment banning same-sex marriage passes in November.

"I think this whole marriage thing is causing more anxiety and fights among gay couples than anything has before," he said.

Crowd


Reader Q&A on gay marriage


By Rong-Gong Lin II, Los Angeles Times Staff Writer
June 13, 2008

With gay marriage set to begin in California on Monday, The Times is answering readers' questions on the subject. You can submit questions at ron.lin@latimes.com. Check out full coverage of the debate about the gay marriage issue at latimes.com/gaymarriage. Also available: The Times' gay marriage page on Facebook. Here is a sampling of questions:

If the November constitutional amendment passes and is upheld, would gay marriages conducted between now and November still have legal standing? --Carlos

It's unclear. It's likely that supporters and opponents of same-sex marriage will argue about that in court.

If it did pass, when would it take effect?--Carlos

If it passed, it would likely be challenged in the courts by supporters of same-sex marriage.

What are the tax ramifications?--Carlos

Under the ruling, same-sex married couples, like domestic partners, are allowed to file joint income tax returns for state taxes, but not federal taxes.

How do I change the name on my passport?

Once you change your name with the Social Security Administration, send a completed name change form and certified copy of your marriage certificate to the U.S. Passport Agency.

Could the constitutional amendment that would ban gay marriage be challenged in court before the election?

It's possible. According to The Times' Maura Dolan, some of the gay rights groups are considering challenging it on the grounds that it revises, rather than amends, the state constitution. An attorney who e-mailed the Times, John H. Scott of Sherman Oaks, wrote that the state constitution cannot be revised by initiative.

What will civil marriage commissioners say when giving the wedding vows?

Here's the wording recommendation from the County Clerks Assn. of California: "By virtue of the authority vested in me, as a Deputy Commissioner of Marriages for the County of XXX, I now pronounce this couple united in marriage under the laws of the state of California."

My partner and I had a civil union in Vermont. Can we get married in California now?

Yes. If you are unmarried, you may get married in California.

Where can I apply for a marriage license?

Both would-be spouses must appear in person at a county clerk's office with photo identification and cash, check, or money order to pay for the license fees and, if desired, a ceremony.

Here's the process for counties in Southern California:

Los Angeles County: No appointment is needed to apply for a marriage license. Wedding ceremonies at the county clerk's office in Norwalk are on a first come, first served basis only on Tuesday and June 21; appointments are required at all other times and locations. It costs $70 for the license and $25 for the ceremony. Starting on Monday at 5 p.m., applicants can begin to fill out the application online, but must come into a clerk's office to receive the license.

Orange County: Appointments are accepted but not required. The license costs $61.50, and the ceremony $28; debit cards are also accepted. Those who start their application online before arriving at the clerk's office are given priority.


California high court refuses to stay gay


marriage ruling

From the Associated Press
9:44 AM PDT, June 4, 2008

California's highest court has refused to stay until after the November election its decision legalizing same-sex marriage in the state.

Conservative religious and legal groups had asked the California Supreme Court to stop its order from becoming effective until voters have the chance to weigh in on the issue.

An initiative that would amend the state constitution to ban gay marriage has qualified for the ballot. Its passage would overrule the court's decision.

The Supreme Court says its ruling will be final at 5 p.m. on June 16.

Wednesday's denial clears the way for gays and lesbians in the nation's most populous state to get married starting June 17, when state officials have said counties must start issuing new gender-neutral marriage licenses


Lawsuits in defense of gay marriage can backfire,


activist groups warn

Legal actions to make the U.S. or other states recognize California unions could lead to 'bad' rulings and setbacks in the movement, activists say.
By Maura Dolan, Los Angeles Times Staff Writer
June 11, 2008
SAN FRANCISCO -- -- With only a few days left before gays can marry in California, nine major gay rights groups asked couples Tuesday not to sue the federal government or other states to have their California nuptials recognized, saying that legal action could harm the marriage equality movement.

In an unusual six-page memorandum, written for same-sex couples, groups ranging from the American Civil Liberties Union to Lambda Legal warned that lawsuits would invite "bad" court rulings that could take years to overturn.

Bad rulings will make it much more difficult for us to win marriage, and will certainly make it take much longer," the memo said.

Legal experts said the statement appeared to be an effort by groups who have successfully fought for gay marriage in California to maintain control of the litigation and reflected a fear that much of the rest of the country is not yet ready to embrace marriage for gay men and lesbians.

The memo "is a stark recognition of how their efforts have fared in the rest of the country any time the issue has been taken up in the ballot box," said John Eastman, dean of the Chapman University School of Law. "It is a tactical call that they are not quite ready yet in other states and not even in California to deal with the federal issue."

Twenty-seven states have passed constitutional amendments banning gay marriage, and only the high courts of California and Massachusetts have approved it. A ballot measure to reinstate California's marriage ban is headed for the November ballot.

"Eventually the U.S. Supreme Court is going to have to rule on whether states have to recognize same-sex marriages from Massachusetts and California," said Duke University law professor Erwin Chemerinsky. "What they want is to postpone that as long as possible because attitudes are changing quickly, and the more marriage equality gets entrenched, the more it is going to be widely accepted."

If the U.S. Supreme Court considered the federal Defense of Marriage Act, which permits states to refuse to recognize same-sex marriage in other states, the current court would likely split 5 to 4, with Justice Anthony M. Kennedy being an unpredictable swing vote, some scholars believe.

Gay rights groups aren't ready yet to take that risk.

Jon W. Davidson, legal director of Lambda Legal, called the joint statement "unprecedented," particularly since it came from so many groups.

The memorandum says marriage rights should be tackled first in state courts, and only in states with courts "that may be ready to do the right thing." Marriage cases are pending before the high courts in Iowa and Connecticut, and gay rights groups are hoping the legislatures of New York and New Jersey will eventually remove bans on gay marriage.

Advocacy groups were largely successful in discouraging lawsuits by couples who wed in Massachusetts and then sought to have their marriages recognized elsewhere. One same-sex couple from Massachusetts filed suit in Florida and lost. Now Florida voters are being asked to amend the state constitution to limit marriage to opposite-sex couples.

Unlike Massachusetts, California has no residency requirements for couples wishing to wed, and tens of thousands of same-sex couples are expected to travel to the state to marry. Experts believe that at least some will return home and bring legal actions.

Asked whether the memo was likely to prevent lawsuits, Davidson said: "I guess we'll just have to see whether it is successful or not."

The statement said that "early and unnecessary" court losses over marriage rights in Arizona and Indiana "hurt our other cases." Courts in New York, Washington state and Maryland narrowly rejected same-sex marriage and adopted some of the "contorted reasoning" from those decisions, the memo said.

"Because so far, more marriage cases have been lost than won, taking on a principled but long-shot case and racking up more losses now just makes it harder to convince other courts and legislatures," the memo said.

Mathew Staver, found of Liberty Counsel, which opposes same-sex marriage, predicted that once weddings start in California, the groups "won't be able to control the agenda anymore and there will be somebody, somewhere, not associated with the normal groups, that will file suit with the federal government."

Hoping to forestall such lawsuits, the advocacy groups promised that in a few years, same-sex marriage "won't seem like such a big jump" for courts and legislatures. In the meantime, the groups warned that court losses in marriage cases could reverberate into employment, adoption and custody law for gay people.

Instead of suing, same-sex couples should work against the California anti-gay marriage ballot measure and promote marriage rights in conversations with friends, co-workers, neighbors and employers, the statement said.

"With the victories in Massachusetts and California, we should be able to win marriage more quickly in other states," the statement said. "But we have to lay the groundwork."

Official says L.A. County will be ready for gay marriages

The county clerk says ceremonies could begin June 16, the first possible day that the state Supreme Court's ruling allowing same-sex marriages could take effect.
By Jean-Paul Renaud, Los Angeles Times Staff Writer
1:27 PM PDT, May 20, 2008
Acting Los Angeles County Registrar-Recorder/County Clerk Dean Logan told county supervisors today that his office would be ready to perform same-sex marriages on June 16.

That is the earliest date on which the state Supreme Court's overturning of the ban on same-sex marriages could take effect.

Logan said he would extend the corps of volunteers needed to officiate at marriages, and would seek to open new offices to facilitate the ceremonies.

"We expect that when the decision goes into effect, that there will be an initial peak in the volume of people coming into our office," he said. "We want to be sure we're prepared for that. We want to make sure we're staffed up for that."

Logan said he already has received a request from city officials in West Hollywood to have the county open a marriage-license office there.

"It's also possible that they may have somebody in their own staff" to perform the ceremonies, Logan said.

Supervisors have also asked Logan to convene an advisory group with gay community leaders to get a better handle on the numbers of couples expected to seek licenses.

The Sheriff's Department and the Office of Public Safety, which protects county buildings, also have been asked to provide extra security during the first few weeks the marriages are permitted.

Last week, justices struck down the state's ban on same-sex marriage in a broadly worded decision that would invalidate virtually any law that discriminates on the basis of sexual orientation.

Officials said it would be at least 30 days from the court's action before marriage licenses could be issued. But opponents could ask the court to rehear the case. Even if the court declined, such a request could delay the effective date by up to 90 days

Gay marriage gaining ground

California, New York and even Macy's are accepting it.
May 30, 2008

As the California Supreme Court decision outlawing this state's ban on same-sex marriage settles in, we are being treated to the unmistakable cracking sounds of long-held, icy bigotries giving way to a wellspring of justice.

In New York, the governor has ordered state agencies to recognize marriages of same-sex couples performed elsewhere. In California, polls show growing acceptance of same-sex marriage, most notably among young people. And, perhaps most telling of all, Macy's this week took out a full-page ad that solicited the business of same-sex couples planning their nuptials. "First comes love. Then comes marriage," the ad proclaims beneath an image of two wedding rings. "And now it's a milestone every couple in California can celebrate."

And why not? Surely the trailing edges of society will soon reflect on the resistance to this phenomenon with chagrin and more than a little embarrassment. It is bracing, after all, to realize how recently much of this nation blanched at interracial marriage, and thrilling to recognize how quickly most of us buried that prejudice, first in law, then in custom.

To those who fret about lawmaking from the bench, the role of justices in striking down anti-miscegenation laws is instructive. Through the 1950s and 1960s, more than a dozen states repealed their bans on interracial marriage, but by June 1967, 16 states still clung to them. Even at that late date, it took the Supreme Court to enforce justice on behalf of a minority. Within a generation, the only ones left to oppose interracial marriage were the yahoos.

Race is not the only sphere that yields to the inexorable press of justice. The same Supreme Court that opened interracial marriage to all had a year earlier commanded that police inform suspects of their rights. The Miranda case was narrowly decided and furiously condemned. And then, as police began to deliver its warnings, Miranda's edicts inserted themselves in our culture, whereupon they quickly went from catastrophic to commonplace. Soon, the officers in "Dragnet" were droning Miranda's commands to hapless television crooks. No less than Justice William H. Rehnquist, who once deplored Miranda, came to accept its place in American life. "Miranda," he wrote in 2000, "has become embedded in routine police practice to the point where the warnings have become part of our national culture."

We are at the outset of that same process with respect to same-sex marriage. Republican Gov. Arnold Schwarzenegger, with his acceptance of the California ruling, is helping that along, and Democratic Gov. David Paterson, with his order to New York agencies, has spread its impact. As other businesses follow the lead of Macy's and acknowledge that marriage -- whatever the sex of the loving adults -- is not just good politics but also good commerce, the battle will be over. Equality has a way of winning.


Gigitan cinta digomol pengkid

Oleh Ahmad Shahrul Nizam Muhammad
ahmadshahrul@hmetro.com.my
Mymetro

KUALA LUMPUR: Puluhan ‘gigitan cinta’ membaluti tubuh gebu si isteri membongkar hubungan gelapnya dengan seorang pengkid yang juga rakan sekerja sejak beberapa bulan lalu.

Pengkid ialah golongan gadis yang menganggap diri mereka lelaki dan hanya tertarik kepada perempuan.

Rahsia wanita beranak dua berusia lingkungan 20-an itu diketahui selepas suaminya menjumpai cakera padat video (VCD) yang merakamkan aksi ghairah isterinya dan pengkid terbabit di beberapa tempat di ibu kota, termasuk di rumahnya di sini.

Rakaman itu dipercayai dilakukan sendiri ‘teman lelaki’ isteri terbabit yang dikatakan menghadiahkannya bagi memperingati hubungan intim mereka.

Malah, aksi pasangan haram itu turut memaparkan beberapa gambar mereka meraikan ‘bulan madu’ pertama di sebuah lokasi rahsia, termasuk melakukan hubungan tidak sihat.

Tidak ketinggalan beberapa kata cinta seorang kekasih terhadap pasangannya seperti ‘dapat hidup bersama tersayang’ dan ‘berdoa supaya dapat berdua sehingga ke akhir hayat’ juga memenuhi rakaman dalam VCD berkenaan.

Disebabkan tidak tahan dengan perangai isterinya, lelaki berusia lingkungan 40-an terbabit membuat aduan kepada Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) supaya mengambil tindakan sewajarnya.

Menurut sumber Jais, lelaki itu mulanya tidak mengesyaki kegiatan isterinya yang sering bekerja di luar kawasan bersama rakan sekerja terbabit.

Bagaimanapun, kegiatan terbabit terbongkar apabila suaminya ternampak puluhan ‘gigitan cinta’ pada tubuh isteri selepas pulang bertugas.

Dia juga tidak menyangka rakan sekerja itu tempat isterinya untuk melepaskan hawa nafsu.

“Walaupun isterinya menafikan melakukan perbuatan tidak bermoral dengan pengkid terbabit yang dikatakan hidup mewah, kesan pada tubuh membuatkan suaminya curiga.

“Kecurigaan itu terjawab apabila VCD yang memaparkan aksi intim dan ghairah pasangan itu dijumpai suaminya yang kemudian terkejut dengan kandungan rakaman terbabit,” katanya.

“Saya difahamkan VCD itu yang disembunyikan adalah hadiah istimewa daripada pasangan pengkidnya,” katanya.

Sumber itu berkata, ada babak dalam rakaman VCD itu dilakukan di rumah wanita itu sendiri selain di rumah pasangannya yang dipercayai menyewa di sekitar Lembah Klang.

Menurutnya, lelaki terbabit yang mendakwa isterinya seorang wanita yang baik percaya dalang sebenar adalah pengkid itu.

Pengkid itu juga didakwa mempengaruhi isterinya supaya menghadiahkan pelbagai barangan berharga, termasuk barang kemas dan kelengkapan kosmetik.

“Lelaki itu juga mendakwa tidak mempunyai krisis yang serius dalam rumah tangganya tetapi terkejut dengan perubahan ketara isterinya.

“Malah, dia mendakwa isterinya masih balik ke rumah walaupun mereka tidak serapat seperti sebelum berkahwin,” katanya.

Sumber itu juga percaya wanita berkenaan sering menceritakan masalah rumah tangganya kepada pengkid terbabit menyebabkan hubungan mereka semakin rapat hingga sanggup melakukan kegiatan tidak bermoral.

Menurutnya, lelaki terbabit membuat aduan kepada Jais bagi membolehkan kegiatan pasangan haram itu ditangani segera berikutan boleh merosakkan rumah tangga dan kehidupan anak pasangan berkenaan.

“Saya difahamkan, kami masih meneliti masalah yang dibangkitkan lelaki itu, termasuk mengambil kira masalah rumah tangga dan sikap pengkid itu,” katanya.




Kaunseling Remaja: Remaja homoseksual ketagih seks

Dr Sapora Sipon

MyMetro

Saya remaja lelaki berumur 19 tahun. Semasa berumur 11 tahun, satu detik hitam berlaku dan peristiwa itu mencorak tingkah laku buruk saya.

Pada usia itu, bapa saudara (adik kepada ayah) mengambil kesempatan mencabul dan meliwat saya.
Saya tidak berani memberitahu keluarga mengenai kejadian itu kerana bapa saudara memberi ugutan. Apabila ada kesempatan, dia akan melakukan perbuatan terkutuk itu.

Pada mulanya saya sangat marah tetap lama kelamaan semakin rasa seronok. Saya kini ketagihan hubungan seks terlarang dan kini menjadi seorang lelaki homoseksual.

Saya sering terbabit dalam aktiviti tidak sihat iaitu sering melakukan hubungan seks dengan kaum sejenis.

Saya tahu itu berdosa dan cuba sedaya upaya meninggalkan aktiviti jijik itu. Malangnya kadangkala saya tidak dapat mengawal nafsu. Apatah lagi saya kini tidak bersekolah dan pergerakan serta pergaulan lebih luas.

Saya sering memohon doa kepada Allah S.W.T supaya dapat menghindari tingkah laku buruk ini, malangnya gagal.

Adik

Terima kasih di atas luahan perasaan dan masalah adik. Nampaknya adik berada dalam konflik kerana mendapati sukar melarikan diri daripada masalah terbabit melakukan hubungan seksual dengan rakan sejenis.

Walaupun adik merasa bersalah dan berdosa melakukannya, tetapi gagal mengawal diri kerana faktor kurang dapat mengawal emosi, nafsu dan perlakuan.

Langkah adik mendapatkan pertolongan adalah satu permulaan yang baik dan menunjukkan adik cuba menjadi insan normal daripada sudut perlakuan tingkah laku seks.

Ia juga berkaitan dengan membebaskan diri daripada melakukan sesuatu yang dilarang agama. Meluahkan perasaan yang dipendam dapat membantu meringankan beban dan tekanan dialami.

Adik menjelaskan bagaimana mula terjebak dengan perkara ini dan saya berpendapat, adik dianiaya oleh orang yang dipercayai. Malangnya “harapkan pagar, pagar makan padi”.

Faktor persekitaran yang terbina melalui pengalaman inilah menyebabkan adik terjebak. Apabila adik merasakan pengalaman homoseksual pertama menyeronokkan, adik meneruskan aktiviti homoseksual secara berterusan.

Pendedahan berleluasa terhadap aktiviti homoseksual membuatkan adik semakin selesa dengan situasi ini.

Ada banyak sebab mengapa seseorang boleh terbabit dalam aktiviti antaranya ialah faktor keluarga. Contohnya, pengalaman atau trauma yang dialami sewaktu alam kanak-kanak.

Seorang anak lelaki yang sering dikasari oleh ibu akan menyebabkan anak beranggapan semua perempuan bersikap kasar, bengis dan panas baran yang memungkinkan akan berasa benci pada kaum perempuan.

Ada pandangan lain yang mengaitkan dengan faktor biologi iaitu perasaan dan nafsu itu terhasil disebabkan oleh bahan kimia dan hormon yang dikeluarkan dalam badan (luar kawalan). Bagaimanapun, pendapat ini masih lagi dibincangkan dan tidak dapat dibuktikan secara menyeluruh.

Faktor dorongan individu pula lahir daripada rentetan proses pembelajaran sewaktu kecil. Ia berlaku kerana kurangnya rasa kepercayaan terhadap ibu dan saudara perempuan (lesbian) dan sebaliknya (gay).

Individu yang kurang percaya pada potensi seksual yang ada pada diri sendiri juga boleh terbabit dalam gejala ini.

Selain itu, keinginan perasaan untuk mendominasi hawa nafsu boleh menyumbang kepada tingkah laku homoseksual. Ada individu apabila harga diri tidak boleh diperoleh dari hubungan lain menyalurkan kepada hubungan kaum sejenisnya.

Keluhan adik adalah pada peringkat pendedahan awal untuk melahirkan ekspresi diri . Sebelum ini mungkin adik berada dalam peringkat tertutup dan kini ingin berkongsi perasaan sebagai seorang gay.

Sebelum membantu mencari jalan penyelesaian membantu adik menangani masalah ini, saya akan kaitkan dengan perspektif masyarakat terhadap individu yang terbabit dengan aktiviti homoseksual ini.

Sering kali punca keruntuhan moral dan tamadun dikaitkan dengan gejala sosial termasuklah kegiatan homoseksual. Aktiviti ini mencacatkan sahsiah budaya dan kesatuan masyarakat.

Kegiatan homosekual sering dikaitkan dengan pembunuh institusi kekeluargaan. Masyarakat akan menjadi tidak sihat dan unsur negatif akan disalurkan dalam institusi kekeluargaan homoseksual. Ini mengurangkan jumlah penduduk dalam masyarakat.

Golongan homoseksual juga sering dipertanggungjawab terhadap gejala kurang sihat dan kepelbagaian masalah kesihatan seperti Aids dan STD. Walaupun jangkitan Aids dan STD disebabkan oleh pelbagai faktor, golongan homoseksual sering dijadikan penyebab utama.

Banyak cara boleh adik gunakan untuk mengurangkan keinginan homoseksual . Antara kaedah yang boleh digunakan ialah kaedah terapi aversi. Terapi ini bagaimanapun dianggap sesetengah orang sebagai kurang beretika kerana ia menyakitkan.

Terapi ini adalah satu bentuk modifikasi tingkah laku yang menggunakan rangsangan yang menyakitkan dalam usaha membantu pesakit mengurangkan tingkah laku yang tidak dikehendaki.

Dalam konteks adik ialah menggunakan terapi ini apabila keinginan untuk melakukan hubungan seks berlaku.

Satu lagi cara yang boleh digunakan ialah melalui penulisan jurnal. Kaedah ini membolehkan adik menulis apa saja mengenai pengalaman dan luahan perasaan dan harapan dalam bentuk penulisan.

Keinginan adik untuk menjauhi aktiviti homoseksual juga boleh ditulis di dalam jurnal ini.

Selain itu, untuk mengelakkan daripada memikirkan keinginan seks, adik lakukanlah kerja berfaedah kepada masyarakat seperti bergotong-royong dan sebagainya.

Intervensi berbentuk keagamaan juga adalah antara kaedah yang sering digunakan. Lakukan ibadat puasa, sekurang-kurangnya dapat mengendurkan nafsu . Lakukan ibadat puasa sunat lengkap dengan syarat, rukun dan adab-adabnya.

Puasa membentuk kita melawan hawa nafsu dengan mengekang diri daripada melakukan perkara yang boleh membatalkan atau mencacatkan puasa pada siang hari.

Puasa juga dari sudut psikologinya membantu dalam mengurangkan kegelisahan dan kesihatan mental. Seorang doktor Muslim bernama Abu Malik dalam bukunya berjudul “Puasa dalam Islam dan Fenomena Psikologis” menjelaskan puasa mempercepat proses pemulihan mental. Saya doakan adik akan berjaya mengatasi masalah homoseksual ini.

Sukar dikesan

Oleh Amir Abd Hamid
amir@hmetro.com.my
Mymetro

KUALA LUMPUR: Lelaki yang menghadapi kecelaruan gender terutama bernafsu kepada remaja atau kanak-kanak sama jantina dengannya amat berbahaya kerana mereka bertindak tanpa perikemanusiaan hanya untuk memenuhi tuntutan hawa nafsu songsang.

Pensyarah psikologi Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media Universiti Malaya, Prof Dr Amelia Abd Aziz, berkata daripada sudut psikologi lelaki bernafsu songsang itu terbahagi tiga kategori iaitu biseksual, homoseksual dan phedophilia.

Bagi kategori ketiga katanya, masyarakat tidak akan dapat mengesan bagaimana tindak-tanduk lelaki yang berminat melakukan hubungan seks dengan kanak-kanak atau remaja sama jantina (phedophilia) kerana penjenayah itu bersikap baik dan ada ketikanya seorang yang pendiam.

“Kebanyakan kes membabitkan individu phedophilia ini sukar dikenali dengan mata kasar. Malah, menerusi kajian dibuat di luar negara mendapati ramai profesional turut terbabit.

“Bagi kes guru luar tabii itu, dia menjadikan pelajar di sekolahnya sebagai mangsa memenuhi nafsu seks songsangnya kerana menganggap ramai lelaki muda di situ (sekolahnya) yang mudah dipujuk dengan wang ringgit dan kata manis,” katanya.

Beliau mengulas laporan Harian Metro semalam mengenai seorang guru lelaki sebuah sekolah menengah di Dungun, Terengganu mengupah pelajar lelaki RM30 hingga RM50 untuk melampiaskan nafsu songsangnya.

Bagaimanapun, perbuatan keji guru berusia 37 tahun dari Klang, Selangor, yang menjadikan kuarters guru sebagai tempat memuaskan nafsu, terbongkar selepas keluarga seorang pelajar lelaki yang pernah menjadi mangsa membuat aduan polis, Sabtu lalu.

Sementara itu, Perunding Psikiatri Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM), Prof Madya Dr Osman Che Bakar, berkata ada beberapa sebab guru terbabit berkelakuan songsang, antaranya ketika kecil dia terlampau rapat dengan bapa atau ibunya terlalu garang.

Menurutnya, sejarah silam seperti itu menyebabkan seseorang itu hilang sifat kelakian yang menjurus kepada tidak yakin untuk dia memikat perempuan.

“Kecelaruan seksual yang dihadapi seseorang individu amat sukar dipulihkan kecuali dia sendiri dengan rela hati dan sedaya upaya mahu mengubah psikologinya menjadi insan yang bermoral,” katanya.

Sementara itu, Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Razali Ismail berkata beliau sudah mengarahkan Jemaah Disiplin dan Nazir Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) Dungun menjalankan siasatan sebelum memutuskan apa-apa tindakan.

Katanya, jika guru terbabit terbukti melakukan kesalahan melakukan hubungan seks luar tabii dengan pelajarnya, tindakan paling keras yang boleh diambil ialah memecatnya.

Ini kerana katanya, sebagai tenaga pendidik yang memegang prinsip profesionalisme, guru terbabit sepatutnya menunjukkan teladan yang baik kepada pelajarnya dan bukannya menyalahgunakan tanggungjawab itu.

“Saya terlalu sedih apabila membaca berita yang disiarkan Harian Metro hari ini (semalam), entah di mana guru itu meletakkan nilai mulia seorang pendidik selama ini dipandang tinggi oleh masyarakat.

“Guru itu perlu sedar bahawa dia memegang kerjaya yang secara tidak langsung menjadi ikon kepada pelajar dan masyarakat bukannya 'monster' merosakkan masa depan anak didiknya sendiri,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Ditanya apa pula bantuan boleh diberikan kementerian kepada pelajar terbabit, Razali berkata remaja itu akan dirujuk kepada kaunselor PPD untuk diberi nasihat secara pendidikan dan akan dirujuk kepada pakar psikiatri jika mendapati keadaan mental pelajar itu parah.

What does gay look like? Science keeps trying to figure that out

In search of "gaydar"
David Furst AFP / Getty Images
With body paint, Israeli men made their sexual orientation easy to see at the Gay Pride Parade on June 6 in Tel Aviv. But what about innate traits that might correlate with homosexuality? Finding and solidifying such links isn’t easy. Studies contradict each other, and some promising paths don’t pan out. But the result could be insight into biological origins of homosexuality.
Finding common biological traits -- things like hair growth patterns, penis size, family makeup -- might one day shed light on the origins of sexual orientation.
By Regina Nuzzo, Special to The Times
June 16, 2008
Last month, Sen. John McCain dropped by “Saturday Night Live,” drawing laughs from his promise, if elected president, to fight expensive federal projects -- such as, he spoofed, a Department of Defense device to "jam gaydar."

That was a joke. But some scientists are, in a way, working on gaydar, the supposed ability to discern whether a person is homosexual by reading subtle cues from their appearance. Just don't refer to it that way. The preferred term is "sexual orientation correlates."

These scientists are searching for innate traits that might not appear to be related to sexual orientation or even to standard clich├ęs. So measuring a subject's shoe size is permissible; asking about ownership of Barbra Streisand albums would be cheating. Some inborn traits might be expected if homosexuality is -- as most scientists believe -- rooted in biology, and they might provide clues about the biological origins of sexual orientation.

Finding and solidifying these links isn't easy. Studies contradict each other, and some promising paths don't pan out. (A link between male homosexuality and finger lengths isn't holding up, and a claim that gays have distinctive fingerprint ridge patterns is largely discredited.) Scientists don't always agree on how to interpret the results, and more progress has been made with regard to men than to women.

* Big brothers. Study after study -- including one of 87,000 British men published last year -- has found that gay men have more older brothers than straight men do. Only big brothers count. Lesbians don't show such patterns.

The numbers: Each older brother will increase a man's chances of being gay by 33%, says Ray Blanchard of the University of Toronto, an expert on the "big-brother effect." That's not as dramatic as it might sound. A man's chance of being gay is pretty low to begin with -- perhaps as low as 2% (lowered from 10% by researchers in the early 1990s). So having one older brother ups the chance to only about 2.6%.

What it might mean: Psychological influences are probably not at work, because the pattern holds even for gay men who weren’t raised with their older brothers. Instead, the mother's womb might be key. After giving birth to a boy, her immune system might create antibodies to foreign, male proteins in her bloodstream. Subsequent sons in the womb could be exposed to these "anti-boy" antibodies, which might affect sexual development in the brain.

Accordingly, you'd expect the percentage of gay men in a society to vary depending on demographic differences in family size: One study calculated that a one-child-per-family law would reduce male homosexuality by about 29% from current levels.

* Left hand vs. right hand. The hand you use to sign your name might have something to do with what gender you are drawn to.

The numbers: More lefties -- or at least more somewhat-ambidextrous folks -- crop up in the gay population than among straight people, several studies have shown. An analysis of more than 23,000 men and women from North America and Europe in 2000 found that being non-right-handed seems to increase a man's chances of being gay by about 34%, and a woman's by about 90%.

What it might mean: One guess is that different-than-normal levels of testosterone in the womb -- widely theorized to play a role in determining eventual sexual orientation -- could nudge a fetus toward brain organization that favors left-handedness as well as same-sex attraction.

Another theory is that development of a fetus might be disturbed by factors such as a mother's illness, steering the fetus into being less than strictly right-handed -- and, in some cases, less than strictly heterosexual.

It's a politically sticky idea, says Qazi Rahman of Queen Mary-University of London. "It's essentially saying that homosexual preference . . . is some kind of biological error," he says. (It might tick off the left-handed folks too.)

* Hair whorl. How does your hair grow? This might reflect your sexual orientation.

The numbers: A 2004 study of nearly 500 men -- 272 on Delaware's Rehoboth Beach, popular with gay men, 200 on a beach without that reputation -- found that hair on the heads of men on the gay beach was 3.5 times more likely to grow in a counterclockwise direction. (Scalp hair typically resembles a clockwise-rotating typhoon.)

What it might mean: One theory is that a single gene might influence hair-whorl direction, left-right brain organization and, somehow, sexual orientation. Exactly how it would do all this, however, is anyone's guess.

The study, although intriguing, suffers from a lack of scientific rigor. The author walked around while on vacation, collecting hair-whorl observations on men from a discreet distance. He didn't know anyone's sexual orientation for sure, and didn't objectively examine any scalps up close. Rahman's group is attempting to replicate the results in the lab.

* Penis size. If exposure to testosterone in the womb influences sexual orientation, scientists reckon that straight and gay people would differ in body parts strongly affected by testosterone, such as the penis.

The numbers: Anthony Bogaert of Brock University in Ontario and his colleagues re-analyzed data on 5,000 gay and straight men from sexologist Alfred Kinsey's famous files, collected from the 1930s to the 1960s. The results, published in 1999, showed that gay men had longer, thicker penises than did straight men: on average, about 6.5 inches long and 4.95 inches around when erect, versus 6.1 inches long and 4.8 inches around for straight men.

What it might mean: Scientists don't really know. One guess is that gay men could have been exposed to an odd mix of hormones in the womb. Testosterone levels might peak early, causing enhanced penis growth, then drop off later in pregnancy -- leading to some feminine characteristics.

There's one catch: Kinsey asked his subjects to measure themselves at home and mail a postcard recording their dimensions. It is within the realm of imagination that not every man reported the perfect truth. If everyone lied, the essence of the results wouldn't change. It's a problem only if gay men were more factually creative than straight men.

Bogaert says that all the measures -- length and circumference, erect and flaccid -- seem to plausibly line up, which probably wouldn't be the case if the men had tacked on a vanity half-inch or so. Also, a smaller, 1960s study (in which a physician did the measuring) backs up the findings. As to whether gay or straight men are more likely to exaggerate about penis size, "It would be an interesting master's thesis project," Bogaert muses.

However, the next frontier in this kind of research seems to lie elsewhere -- with subtle differences in how gay and straight brains navigate new cities, respond to erotic movies and react to the scent of sweat and urine.




From ScienceDaily Read MORE


From Yahoo News Read MORE

Related websites about HOMOSEXUALITY IN MALAYSIA

Read More “EVERYTHING YOU WANTED TO KNOW ABOUT HOMOSEXUALITY BUT TOO SHY TO ASK”  »»
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket

Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com