Pray For MH370

Pray For MH370

Tak Kecewa Sekadar Terkilan Setelah Tangan Yang Dihulurkan diTepis

 Peneroka: Mana janjimu Umno?


Mazlan Aliman    31 Mei 2013

Belum ada sebulan selesainya PRU 13, Macam-macam aduan saya terima khususnya dari warga Felda seluruh negara. Ada anak peneroka mengadu, rumah Generasi ke- 2 mereka terbengkalai. Duit dah keluar banyak.
Ada peneroka Palong 6 maklumkan sesi dialog dengan Pegawai Felda dari HQ KL semalam jadi kecoh bila dimaklumkan hutang tanam semula peneroka sudah mencecah RM 80-90 ribu. Ada juga yg merintih baki pendapatan bulanan dah tak sampai RM1,000. Hidup makin susah kata mereka.

Saya tetap simpati pada mereka. Meskipun apa yang di ajukan, telah pun di perjuang dan diperingatkan puluh tahun oleh saya dan rakan-rakan.

Antara tawaran Pakatan Rakyat dalam kempen PRU baru-baru ini ialah menyemak dan memberi subsidi atas hutang peneroka. Diterangkan secara sistematik bagaiamana hutang peneroka boleh dikurangkan. Namun, sesetengah peneroka begitu angkuh mengatakan; ' hutang tu kat pokok, bukannya nampak'. Hutang wajib bayar, berapa pun jumlahnya. Kita makan duit pencen je!, kata peneroka.

Logiknya, jika peneroka lebih yakin dengan BN, kenapa hari ini mereka marah dan mengamuk kepada Felda?
Bayar sajalah berapa pun hutang yg dikenakan!

Bila rumah Generasi ke-2 terbengkalai, panggil semua pemilik-pemilik tapak rumah. Tukar kontraktor. Macamana format rumah asal, sebahagiannya dah buat...



Duit untuk bersihkan tapak dah beberapa kali dibayar. Nak mengaku kena tipu, tidak juga. Tetap BN, demi ketuanan melayu kononnya....

Saya bukan nak pulangkan paku buah keras pada peneroka dan warga Felda akan apa yg mereka rasai selepas PRU 13. Gambaran telah diberikan jika BN terus berkuasa. Nasib FGVH, pekerja-pekerja Felda Plantation, penyelenggaraan kebun dan lain-lain. Hari ini telah jadi kenyataan.

Bila warga Felda mengadu, apa yg ANAK boleh bantu?
ANAK hanya badan NGO, apatah lagi apabila dasar-dasar Felda kekal dengan mandat semula BN; kena bersedia dengan padah yang mula dirasai.

Isa Samad, MP Jempol, Eshanudin MP Kota Tinggi, Azalina MP Pengerang, Halimah Sadique MP Tenggara, Anuar Manap MP Sekijang, Ismail Sabri MP Bera (sekadar beberapa nama). Ini kawasan Parlimen yg banyak Felda.

Warga Felda jumpa mereka, kerana mereka telah berjanji untuk sehidup semati dengan peneroka. Saya yakin dengan slogan janji ditepati, MP BN ini akan bermati matian menyelesaikan apa jua masalah rakyat dalam tempoh yang singkat.

Kalau Ahmad Maslan mula-mula jadi Timbalan Menteri boleh berlakon menoreh getah, tidur rumah peneroka dan tubuhkan Badan Bertindak Peneroka(BAPAK) untuk selesaikan masalah peneroka dalam tempoh 2 minggu; Tok Limah (nama glamour Dato' Halimah Sadique) tentu sedang berkobar-kobar nak tolong rakyat sebab dah jadi Timbalan Menteri. Tak cukup siang, tengah malam pun Tok Limah sedia berbakti....

Saya dan rakan-rakan ANAK tidak kecewa, malah sedang merencana gerakan seterusnya. Cuma terkilan, pakej menarik untuk warga felda ditolak. Ada seorang peneroka kata kat saya, calon BN ni aku tau; kaki judi dan joli sana sini. Akhlak pun teruk. Tapi demi Melayu, aku terpaksa undi dia. Kalau undi PAS, negeri aku nanti jatuh kat Cina!

Alahai bangsaku..
 http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/19672-peneroka-mana-janjimu-umn
http://terengganutoday.com/berita-utama/rm2-juta-duit-raya-felda-pas-tadah-tin-kutip-derma

Read More “Tak Kecewa Sekadar Terkilan Setelah Tangan Yang Dihulurkan diTepis”  »»

Sultan Selangor Bertitah Sempena Istiadat Bersejarah

Tuanku Sultan Selangor
"Beta tidak berkenan mereka yang telah mendapat mandat mengambil kesempatan untuk memperolehi sesuatu demi kepentingan diri sendiri," baginda Sultan Selangor
Exco Selangor 2013 bersama Ex Officio
Sultan titah Kerajaan Selangor tunai janji manifesto PRU

KLANG - Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah menitahkan pimpinan kerajaan negeri yang diteraju gabungan parti Pas, Parti Keadilan Rakyat dan DAP menunaikan janji-janji manifesto pilihan raya yang lepas, secara adil dan saksama berteraskan Perlembagaan Persekutuan dan Undang-undang Tubuh Kerajaan Selangor.

Baginda bertitah manifesto yang dibuat oleh sesebuah parti adalah "satu janji dengan rakyat" yang mesti dilaksanakan tanpa berlengah apabila mereka memerintah negeri.

"Oleh itu, amatlah penting ianya (manifesto) ditunaikan dan janganlah melupakan rakyat yang menaruh penuh harapan untuk menikmati sebuah negeri yang aman makmur dalam suasana rakyat hidup dengan penuh harmoni," titah baginda pada majlis pengurniaan watikah pelantikan dan mengangkat sumpah Anggota Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri di Istana Alam Shah, di sini hari ini.

Sultan Selangor menyeru pimpinan kerajaan negeri yang diketuai Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim membangunkan program yang memberi impak sebenar kepada negeri itu untuk mencapai kemajuan dan kemakmuran.

Titah baginda setiap tanggungjawab yang dipikul hendaklah dikendalikan secara intelektual, bukan secara emosi dengan mendahulukan kepentingan rakyat dan negeri berbanding kepentingan diri atau parti masing-masing.

"Apabila menjalankan tugas, Ahli-ahli Yang Berhormat mestilah berpandukan kepada peraturan dan undang-undang yang telah digariskan dan janganlah sekali-kali melanggar undang-undang ini serta membuat sesuatu dengan mengikut kehendak hati semata-mata," titah baginda sambil mengingatkan wakil rakyat Selangor menjauhkan diri daripada amalan rasuah.

Dalam pada itu, Sultan Selangor mengingatkan wakil rakyat Selangor yang dipilih memahami kehendak dan keperluan rakyat dan sentiasa menitikberatkan perpaduan berteraskan konsep muhibah antara kaum.

Titah baginda, keutamaan perlu diberi kepada memajukan negeri Selangor di samping memastikan kehidupan rakyat berbilang kaum berada dalam keadaan selesa dan aman sehingga ke generasi akan datang.

Titah baginda, wakil rakyat Selangor hendaklah sentiasa berdamping dengan rakyat untuk mengetahui kehendak dan keperluan mereka serta mengatasi masalah-masalah yang dihadapi mereka.  

"Janganlah apabila memerlukan undi, Ahli-ahli Yang Berhormat menjanjikan bulan dan bintang serta sanggup melawat mereka sehingga ke dapur rumah mereka, tetapi apabila telah mendapat undi dan memperolehi kemenangan, kelibat Ahli-ahli Yang Berhormat sekelian pun tidak kelihatan.

"Beta tidak berkenan mereka yang telah mendapat mandat mengambil kesempatan untuk memperolehi sesuatu demi kepentingan diri sendiri," titah baginda. - Bernama/sinar harian


Read More “Sultan Selangor Bertitah Sempena Istiadat Bersejarah”  »»

40 % Exco Selangor 2013 Adalah Wanita

Ahli Majlis Mesyuarat (EXCO) Kerajaan Negeri Selangor 2013

YAB Dato’ Menteri Besar Selangor:

YAB Tan Sri Dato’ Seri Abdul Khalid Ibrahim ADUN Pelabuhan Klang

Portfolio

• Kewangan • Pembangunan Tanah & Pengurusan Sumber Alam • Majlis Tindakan Ekonomi Negeri • Penerangan • Jawatankuasa Adat Melayu

Wakil PAS:

YB Tuan Iskandar Bin Abdul Samad ADUN Cempaka

Portfolio
• Perumahan • Pengurusan Bangunan Dan Peneroka Bandar

YB Tuan Dr. Ahmad Yunus Bin Hairi ADUN Sijangkang
Portfolio
• Belia Dan Sukan • Infrastruktur Dan Kemudahan Awam

YB Puan Dr. Halimah Binti Ali ADUN Selat Klang

Portfolio
• Pendidikan Dan Pendidikan Tinggi • Pembangunan Modal Insan

YB Tuan Sallehin Bin Mukhyi ADUN Sabak

Portfolio • Hal Ehwal Islam • Permodenan Pertanian • Pembangunan Desa

Wakil DAP

YB Tuan Ean Yong Hian Wah ADUN Sri Kembangan

Portfolio
• Pelaburan, Perindustrian Dan Perdagangan • Pembangunan Kampung Baharu Dan Pemutihan Kilang Haram

YB Tuan Ganapathi Rao A/l Veraman ADUN Kota Alam Shah

Portfolio
• Pekerja Ladang • Kemiskinan • Kerajaan Prihatin

YB Dato’ Teng Chang Khim ADUN Sungai Pinang

Portfolio
• Kerajaan Tempatan • Kajian Dan Penyelidikan

Wakil PKR

YB Puan Dr. Rodziah Binti Ismail ADUN Batu Tiga


Portfolio
• Kebajikan • Hal Ehwal Wanita

YB Puan Dr. Daroyah Binti Alwi ADUN Sementa

Portfolio
• Kesihatan • Pembangunan Usahawan • Sains, Teknologi Dan Inovasi

YB Puan Wong Keat Ping @ Elizabeth Wong ADUN Bukit Lanjan

Portfolio
• Pelancongan • Hal Ehwal Pengguna • Alam Sekitar

Dewan Negeri Selangor:

YB Puan Hannah Yeoh ADUN Subang Jaya

Portfolio
• Speaker Dewan Negeri Selangor

YB Tuan Nik Nazmi Bin Nik Ahmad ADUN Seri Setia

Portfolio
• Timbalan Speaker Dewan Negeri Selangor

Read More “40 % Exco Selangor 2013 Adalah Wanita”  »»

Istiadat Angkat Sumpah Jawatan Exco dan Ikrar Aku janji

Dr Halimah menerima watikah  dpd Sultan

Dato MB Selangor serta Exco baru




Read More “Istiadat Angkat Sumpah Jawatan Exco dan Ikrar Aku janji”  »»

TERKINI: Senarai Exco Selangor pasca PRU 13

TS Khalid Ibrahim Mengangkat Sumpah sambil memegang Tombak Sang Buana
Speaker: YB Hannah Yeo (DAP)

Exco: (1)YB Us Sallehen Mukhyi (PAS)
          (2)YB Iskandar (PAS)
          (3)YB Dr Ahmad Yunus (PAS)
          (4)YB Dr Halimah Ali (PAS)
          (5)YB Rodziah (PKR)
          (6)YB Elizabeth Wong (PKR)
          (7)YB Dr Daroyah Alwi (PKR)  
          (8)YB Dato Teng Cheng Khim (DAP)
          (9)YB Ean Yong Hian Wah (DAP)
          (10)YB Ganabathirau (DAP)

Upacara Mengangkat Sumpah serta Akujanji akan berlangsung di Istana Alam Shah Klang 9.00 pagi esok 30hb Mei 2013.



Read More “TERKINI: Senarai Exco Selangor pasca PRU 13”  »»

Pemuda Yang Menongkah Arus Demi Kebenaran

Di waktu golongan muda disebut-sebut sebagai tidak peduli dan prihatin dengan politik negara dan agak berat untuk mendaftar sebagai pengundi, terdapat seorang pemuda, Mohd Fadhli Khaharruddin (gambar sebelah) sanggup mengambil risiko untuk membuktikan wujud kelemahan serta kepincangan dalam SPR.

Pemuda buktikan memang boleh mengundi dua kali



Harakahdaily / Foto SH,     21 Mei 2013

KUALA LUMPUR: Biarpun sebelum ini Suruhan Jaya Pilihan Raya (SPR) bermati-matian menyangkal dakwaan boleh mengundi lebih sekali ekoran penggunaan dakwat kekal, seorang pemuda di Kuantan semalam endedahkan bahawa beliau boleh mengundi dua kali.

Mohd Fadhli Khaharruddin, seperti dilapor Sinar Harian Online, mengaku keluar mengundi dua kali kerana mahu membuktikan sistem pilihan raya menggunakan dakwat kekal masih boleh dipertikaikan.

“Saya mengundi kali pertama jam 10.30 pagi di saluran 4, peti undi Sekolah Kebangsaan Sungai Isap dan kemudian undi kali kedua pada jam 1.15 petang di lokasi yang sama,” katanya dipetik akhbar bahasa Melayu versi online itu.

“Dengan cara mengundi sebanyak dua kali maka saya boleh membuktikan bahawa sistem pilihan raya masih boleh dipertikaikan,” katanya lagi.

Bagaimanapun, beliau mendakwa tidak buang undinya kali kedua, sebaliknya berhasrat menyimpan kertas undi SPR dan nombor saluran sebagai bukti bahawa prosedur mengundi dengan dakwat kekal lemah.

Katanya, tindakan untuk keluar mengundi kali kedua dilakukan tanpa disuruh dan dibayar mana-mana pihak sebaliknya dengan rela hati berikutan dakwat kekal di jarinya tanggal sepenuhnya apabila dibasuh selepas undi kali pertama.

Ekoran dakwat kekal yang boleh tanggal dan terlalu mudah untuk melepasi setiap petugas untuk mengundi kali kedua itu, beliau membuat satu laporan polis.

Laporan polis itu katanya dibuat supaya tindakan beliau itu tidak ditafsir sebagai mempermainkan sistem pilihan raya.


Tindakan oleh Mohd Fadhli ini sekaligus menguatkan lagi dakwaan bahawa wujud ruang manipulasi yang mendorong kepada penipuan pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) lalu.






Read More “Pemuda Yang Menongkah Arus Demi Kebenaran”  »»
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    1 year ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    2 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket

Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com