"Kita kecewa juga dengan kualiti perbahasan dan jawapan, saya tengok soalan yang saya tanya tidak dijawab. Jadi saya kecewa, kita hendak jawapan yang betul dan tidak retorik, ini banyak retorik." alasan yang diberi oleh Dr Khir tentang pembangkang sering "hilang".
"Kita mesti ada fokus. Dalam belanjawan kalau kita kata hendak menjadikan negeri kebajikan apa fokusnya," Hujah Dr Khir Toyo.
Dun Selangor: Jangan asyik salahkan kerajaan lalu - Khir Toyo
Saidah Hairan
Harakahdaily
SHAH ALAM, 31 Okt (Hrkh) - Ketua Pembangkang Dun Selangor, Dato' Seri Dr Mohd Khir Toyo mengakui Belanjawan 2009 yang dibentangkan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim tidak semua berunsur retorik tetapi hanya tidak memberi fokus sepenuhnya manakala kerajaan Pakatan asyik menyalahkan kerajaan lalu (BN).
"Saya lihat tidak semuanya retorik. Kita mesti ada fokus. Dalam belanjawan kalau kita kata hendak menjadikan negeri kebajikan apa fokusnya," katanya ketika ditemui di lobi Dun.
Beliau mengakui sesi sidang Dun di bawah Kerajaan Pakatan Rakyat memang panjang iaitu selama tujuh hari malangnya dakwanya tidak produktif dan tidak nampak usaha-usaha untuk menyelesaikan masalah kemiskinan secara tuntas.
Katanya, tidak ada usaha menambah baik kepada perkhidmatan PBT dan sebagainya sedangkan ini patut ditumpukan dan jangan banyak bermain dengan politik dengan menyalahkan kerajaan lalu (BN).
Mengulas kekecewaan pihak kerajaan di mana pembangkang sering tidak ada dalam dewan katanya; "Kita kecewa juga dengan kualiti perbahasan dan jawapan, saya tengok soalan yang saya tanya tidak dijawab. Jadi saya kecewa, kita hendak jawapan yang betul dan tidak retorik, ini banyak retorik."
Beliau mengatakan tidak ada suatu perkara baru yang diperolehi untuk duduk di sidang dewan sehingga habis sesi perbahasan.
Sepatutnya, tambah beliau, jawapan dan perbahasan dilakukan dengan baik bukan sindir menyindir menyebabkan satu pihak lain tidak begitu semangat untuk berada dalam perbincangan.
Beliau mahukan kerajaan Pakatan Rakyat memperbanyakkan program yang mengarah kebajikan dan merapatkan jurang pendapatan antara rakyat.
Katanya, pembentangan belanjawan tidak nampak pengkhususan tetapi timbul percanggahan antara belanjawan yang dibuat dengan dalam buku belanjawan.
Katanya, sebagai contoh, berhubung anugerah pelajar masuk universiti dalam buku belanjawan, peruntukannya RM10 juta tetapi dalam ucapan Menteri Besar mengumumkan RM8 juta.
KHIR BERI SEBAB KENAPA TAK DATANG SIDANG DUN
RAZAK'S COUNSELS SUCEEDED IN CREATING DOUBTS
Abd Razak Baginda is a free man. Not quite. Both C/Insp Azilah and Kpl Sirul Azhar were ordered to enter their defence on Friday against the charge of murdering Altantuya near Shah Alam, Selangor, between 10pm on Oct 19, 2006 and 1am the following day. What were their motive(s) of shooting and subsequently blowing up the deceased body to pieces. For fun? Perhaps there's nothing else to do during that fasting month.
Why did the judge acquitted Abdul Razak:
He said there were "exculpatory parts" in Abdul Razak’s affidavit which were corroborated in material particulars by prosecution witnesses P. Balasubramaniam, Burmaa Oyuchimeng, Lans Cpl Rohaniza Roslan and Siti Aishah Mohd Azlan and other surrounding circumstances that have clearly negated and nullified the act of abetment.
He mentioned 14 paragraphs from the affidavit. In gist, these include:
> the part on how DSP Musa Safri had introduced him to Azilah.
> Abdul Razak said he had asked Azilah to assist in increasing police patrols in the vicinity of his home following harassment from Altantuya.
> Abdul Razak had called Azilah on the night of Oct 19, 2006 when Altantuya turned up outside his home again.
> Balasubramaniam informed him that Altantuya had been taken away by three plainclothes police personnel that same night.
> Abdul Razak said he had bumped into Musa the day after and inquired what happened to Altantuya but was informed by the latter that Azilah did not tell him
The jubilant Political Analyst
Dr Setev Shaariibuu Altantuya
Altantuya reactions: 'Judgment based on ^ law', says father
The Star
By CHELSEA L.Y. NG, LISA GOH and NURBAITI HAMDAN
SHAH ALAM: Dr Setev Shaariibuu, the father of slain Mongolian beauty Altantuya, refused to discuss the High Court’s decision to free political analyst Abdul Razak Baginda.
“I don’t want to discuss because the judge had made his judgment based on Malaysian law,’’ he said with a stoic face.
Asked about his wife’s reaction to the news, he added impassively: “I did not have time to contact her. I have nothing to say.’’
The 58-year-old, who is the director at the National University of Mongolia’s information and education centre, spoke in Mongolian.
His replies were translated by Siizkhuu Sainbileg, the second secretary to the Mongolian ambassador in Thailand.
Asked whether he would be returning to Mongolia soon, Setev said: “I don’t know whether I will go back soon but I do not plan to stay here long’’.
Setev was called by the prosecution as the second witness to testify in the trial in June last year.
Siizkhuu, who disclosed that Setev had arrived in the country in Wednesday, also declined to comment.
In KUALA LUMPUR, Datuk Seri Anwar Ibrahim wished Abdul Razak Baginda and his family well but said that the Altantuya murder case still had many unanswered questions.
Anwar said that there were many suspicious issues surrounding the case.
“There is a growing perception that the investigation wasn’t done professionally.
“The prosecution had failed to conduct the case professionally from the beginning,” he told reporters at the Jalan Duta court complex on Friday.
Anwar said that there had been changes made to members of the prosecuting team as well as the court and the judge.
“There is a clear motive to cover up,” he said.
He added that this case was particularly of concern as there was new evidence involving Deputy Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak.
“The case is clearly bigger,” he said. Read More “RAZAK'S COUNSELS SUCEEDED IN CREATING DOUBTS” »»
BANDAR KLANG SESAK, LALUAN UTAMA BERUBAH
PETUNJUK: LALUAN BERWARNA HIJAU MERUPAKAN LALUAN ALTERNATIF
Kelihatan lencongan dari arah KL ke P.Klang depan Plaza MPK sebelum Jambatan Kota. Lencongan ini juga akan ditutup sementara. Lencongan dari Jambatan Kota ke KL agak sempit dan mempunyai selekoh yang agak tajam. Setakat ini telah berlaku beberapa kemalangan Jalanraya dan seorang mangsa telah terbunuh di langgar oleh lori kontena.
Bagi penduduk bandar Klang serta pengguna jalan raya yang lain yang turut menggunakan laluan melalui Bandar DiRaja untuk ke destinasi lain, sila ambil perhatian tentang penutupan laluan utama dari Jambatan Kota ke Bulatan Seratus. Diharap kiranya siap pembinaan jejambat di penghujung tahun 2009, kenderaan berat seperti trailer, lori kontena dan sebagainya tidak seharusnya mengambil laluan melalui bandar Klang dari Pelabuhan Utara, Selatan atau Barat kerana telah wujud laluan alternatif seperi lebuhraya KESAS atau Shapadu seperti yang berlaku sekarang.
Saya kira hanya terdapat beberapa pilihan sahaja sehingga jejambat siap untuk pengguna serta penduduk Klang yang mahu ke Shah Alam dan destinasi lain. Saya masih ingat tatkala Jambatan Kota sedang dalam pembinan pada sekitar hujung tahun lapan puluhan, cukup punya siksa hendak ke Shah Alam dan tempat-tempat lain. Kali ini diharap majikan, Pengetua sekolah dan pihak yang berkenaan perlu ambil kira masalah kesesakan lalulintas jika berlaku sebarang kelewatan ke tempat kerja atau sekolah.
Laluan berubah mulai 21 Mei
Oleh Rafidah Mat Ruzki
Berita Harian Online
SHAH ALAM: Pengguna jalan raya di Klang diminta mengubah laluan rutin mereka mulai 21 Mei berikutan penutupan beberapa jalan dan perubahan laluan bagi pelaksanaan projek naik taraf jalan di Bandar Diraja itu.
Ini bagi mengurangkan kesesakan jalan raya yang dijangka berlaku sehingga projek bernilai RM31 juta itu siap 14 Disember tahun depan.
Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Sungai Pinang, Teng Chang Khim, berkata kerja menaik taraf jalan.
PKNS hidup bersamamu
"tempat" yang perlu diziarahi tentang isu PKNS sila lihat di [SINI] dan {SINI}.
Pengurus Besar PKNS tak semestinya orang Melayu
sinar harian
SHAH ALAM - Tiada peruntukan undang-undang yang menetapkan Pengurus Besar Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) mesti seorang Bumiputera, kata Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Islam, Adat-adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam, Datuk Dr Hassan Mohamed Ali.
Bagaimanapun katanya, adalah sesuatu yang memecah tradisi apabila PKNS yang sejak 44 tahun diterajui Bumiputera cuba digantikan dengan pengurus besar yang bukan Bumiputera.
“Di dalam negara ini kita boleh lihat syarikat yang memegang amanah orang Melayu adalah diterajui Bumiputera dan tindakan menggantikannya dengan orang lain akan menimbulkan keresahan di kalangan masyarakat terutama pegawai dan kakitangan PKNS itu sendiri.
“Kita juga amat mengambil berat sekiranya sebelum ini PKNS kerugian berbilion ringgit akibat salah urus tadbir peneraju sebelum ini. Bagaimanapun ia bukan kesalahan pengurusan tertinggi PKNS, ia adalah salah kepimpinan Kerajaan Negeri Selangor pimpinan Barisan Nasional (BN),” katanya.
Dr Hassan berkata demikian mengulas perlantikan Low memangku jawatan Pengurus Besar PKNS selama setahun berkuatkuasa 21 Oktober lalu sementara kerajaan negeri mencari Pengurus Besar PKNS baru di kalangan Bumiputera yang berpengalaman dalam pembangunan hartanah, pembangunan semula dan disegani.
Sinar Harian sebelum ini melaporkan desakan lima pertubuhan di dalam PKNS yang mahukan Khalid menjelaskan perlantikan Madam Low yang disifatkan memecah tradisi peneraju PKNS.
Kata Dr Hassan, pengurus besar yang bakal dilantik menerajui PKNS selepas ini mestilah terdiri daripada seorang profesional yang bukan sahaja mahir dalam urusan hartanah, tetapi merupakan individu yang kuat pegangan agama Islam agar tidak berlaku penyelewengan.
Ketika ditanya mengenai perbezaan pendapat apabila DAP menyokong perlantikan tersebut, Dr Hassan berkata ia adalah satu perkembangan yang positif dalam menunjukkan keseimbangan pentadbiran Pakatan Rakyat (PR).
“Ketika ini ia terletak sepenuhnya kepada kebijaksanaan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim untuk menyelesaikan perkara ini dengan sebaiknya demi kebaikan semua pihak,” katanya.
ASSOBIYAH "PAR EXCELLANCE"
Salah satu ciri-ciri asobiyah ialah "membantu kaum sendiri melakukan kezaliman". Kenapa segala penyelewengan, salah guna kuasa, rasuah, kronisme, ketidakadilan dan segala bentuk munkar serta maksiat dalam PKNS sejak ia ditubuhkan dibiar begitu sahaja. Kenapa dalam isu pelantikan sementara Pn Low sebagai "care-taker" mampu mengejutkan pemimpin NGO dari tidur mereka? Siapa yang tukang kejutkan?
Di manakah Persatuan Pegawai Kanan PKNS, Persatuan Eksekutif, Persatuan Badan Islam, Persatuan Kebajikan Pekerja, Kesatuan Pekerja dan Kelab Sukan dan Reaksi PKNS selama ini?
It is better if we give the job to someone who will rake in millions for the benefit of the Malays than to appoint a Malay who is more interested in giving out contracts to non-Malays." This was Mentri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim's response to those who opposed his appointment of Low Siew Moi as acting general manager of the Selangor State Development Corporation (PKNS).
He said it was better for someone who can genuinely help the Malays to hold the position, than for a Malay who cannot deliver the benefits to the community.
"If there is a Malay manager who cannot benefit the Malays, then this is something we should view seriously," he said.
"People are angry because we changed the people, but are they not angry about the billions lost? Which is better? Think about this," he urged those who challenged the decision.
MB didakwa gagal pertahan hak Melayu
sinar harian
SHAH ALAM - “Tan Sri Khalid hanya bagus jadi Menteri Besar dari segi kewangan sahaja. Dari segi menjaga manusia, budaya dan sejarah, ‘hero to zero’,” tegas Pengerusi Badan Bertindak Rakyat Melayu Selangor (BBRMS), Raja Kamaruddin Raja Ab Wahid.
Beliau berkata demikian selepas mengetuai BBRMS menyerahkan memorandum kepada Speaker Dewan Undangan Negeri Selangor, Teng Chang Khim berhubung bantahan pelantikan Low Siew Moi sebagai pemangku Pengurus Besar Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS).
Kamaruddin berkata, pelantikan ini tidak seharusnya berlaku kerana PKNS merupakan sebuah syarikat milik kerajaan (GLC) yang merupakan hak orang Melayu dan mesti diterajui oleh orang Melayu.
“Hak orang Melayu tidak boleh diberi kepada orang lain, itu perbuatan rasuah paling besar. Itu hak orang Melayu, sehari, setahun atau seribu tahun ke lantiklah orang Melayu,” katanya.
Mengenai pelantikan Low bersifat sementara iaitu hanya satu tahun seperti diumumkan Abdul Khalid semalam, Raja Kamaruddin berkata keputusan pelantikan tersebut dibuat tanpa merujuk kepada penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim yang tidak tahu menahu mengenai perkara berkenaan.
“Rakyat tukar kerajaan UMNO/Barisan Nasional (BN) kepada PKR. Baru setahun jagung (memerintah) bukan hendak mempertahankan tetapi hendak menggadai kanpula hak Melayu. Ini tidak betul,” katanya.
Beliau berkata, dalam memorandum berkenaan pihaknya juga mencadangkan agar Menteri Besar melantik seorang timbalan yang dapat membentu melicinkan perjalanan pentabiran negeri kerana beliau mempunyai banyak tanggungjawab lain yang perlu diberi perhatian.
“Kalau hendak jadi Menteri Besar di negeri ini, Abdul Khalid perlu meninggalkan Parlimen agar boleh menumpukan perhatian kepada pentadbiran Selangor,” katanya.
Kamaruddin berkata, pihaknya akan menunggu reaksi daripada pihak Menteri Besar mengenai isu ini dan sekiranya tiada, BBRMS tidak teragak-agak untuk mengadakan bantahan lebih besar.
“PKNS hak orang Melayu jangan cuba hendak gadaikan, Abdul Khalid mesti ingat asas perjuangan kemerdekaan adalah orang Melayu mahu Negara yang diperintah sendiri oleh mereka danmengamalkan undang-undang Islam,” katanya.
Dalam perkembangan lain, Abdul Khalid menerima satu memorandum bantahan oleh gabungan enam persatuan PKNS yang menggesa agar surat pelantikan Low Siew Moi sebagai pemangku Pengurus Besar PKNS ditarik balik.
Penyerahan memorandum yang dibuat semasa Sidang Dewan Undangan Negeri berhenti rehat semalam diketuai oleh Presiden Persatuan Pegawai Kanan PKNS, Idris Ishak yang mewakili Persatuan Pegawai Kanan, Persatuan Eksekutif, Persatuan Badan Islam, Persatuan Kebajikan Pekerja, Kesatuan Pekerja dan Kelab Sukan dan Reaksi PKNS.
HANYA KURANG CERDIK MASUK UMNO KATA DR M
Budaya dalam UMNO merupakan salah satu faktor kenapa mereka yang berpelajaran tinggi tidak bergiat dalam UMNO, sebaliknya memilih PAS. Akhirnya UMNO menjadi sebuah parti yang hanya dianggotai oleh mereka yang "kurang cerdik" atau "kurang berfikir".
Sekatan Umno dorong mereka berpelajaran tinggi sertai PAS-Dr M
Abdul Aziz Mustafa
harakahdaily
KUALA LUMPUR, 29 Okt (Hrkh) - Tindakan Umno menyekat kemasukan generasi muda yang berkelulusan tinggi menyebabkan mereka menyertai PAS, kata bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.
Umno, kata beliau, seolah-olah menyekat kemasukan generasi muda terutamanya yang berpelajaran tinggi.
"Generasi muda ada sekatan dalam Umno, untuk masuk dalam Umno kita perlu melalui cawangan.
"Ketua cawangan memang tak suka sesiapa yang masuk cawangannya merupakan orang yang lebih berkaliber kerana takut akan kehilangan jawatan," mStar Online memetik bekas Presiden Umno itu berkata dalam satu wawancara khas yang bertajuk Budaya Pemilihan Umno siaran Astro Awani.
Tambah beliau dengan menyekat kemasukan generasi muda yang berkelulusan tinggi, maka Umno akan kehilangan genarasi pelapis yang berdaya saing.
"Sebab itu kita lihat mereka (generasi muda) masuk PAS kerana Umno sendiri yang menyekat, kalau sekat kemasukan orang yang lebih berkaliber maka ini bermakna semakin lama semakin merosot," katanya.
Jelas bekas Presiden Umno itu, ahli Umno sendiri dilihat seolah-olah merelakan amalan yang tidak sihat diteruskan dalam parti.
"Sebab itu kita lihat tidak ramai yang berani untuk tonjolkan diri untuk (bertanding) jawatan yang sesuai dengan kebolehan mereka, kita tak ada banyak pilihan," katanya.
Ditanya mengapa Umno tidak menggunakan pemimpin muda untuk mengembalikan kegemilangannya, Mahathir berkata perkara tersebut mesti bermula dari pucuk pimpinan.
"Ini bermula dari atas, kalau yang di atas berkelakuan tak baik, maka segala desakan dan nasihat dari orang ini (pemimpin muda) tak akan dihiraukan oleh sesiapa...kita perlu orang yang ada kredibiliti," katanya lagi.
Mahathir juga menolak dakwaan yang mengatakan lanskap politik di negara ini semakin berubah sebaliknya beranggapan perubahan yang berlaku terutamanya dalam pilihan raya yang lalu adalah disebabkan tanda protes pihak-pihak tertentu.
"Sebenarnya lanskap ini tak banyak berubah kerana pada tahun 2004 Barisan Nasional (BN) menang dengan begitu besar sekali tapi dalam tempoh hanya empat tahun ia seolah-olah berubah.
"Jadi apakah perubahan ini disebabkan oleh pemikiran baru tentang asas politik di Malaysia ataupun perubahan ini kerana perasaan tidak puas hati dengan kepimpinan yang ada?" katanya.
Beliau berpendapat perubahan ini berlaku kerana wujudnya perasaan tidak puas hati terhadap pemerintahan yang ada kerana ahli akar umbi tidak mempunyai peluang untuk menyatakan pandangan mereka.
"Dari segi pemikiran masih sama, tetapi mereka ambil peluang dalam pilihan raya untuk tunjukkan protes mereka," katanya.
BN REPS IN SELANGOR BUSY WITH SOMETHING ELSE
The empty seats in the front row of the opposition bench only mean one thing, either
they are are not intersted in the affairs of the state or they are busy with something else.
Previous state assembly sittings were held over an average of four
days. There were very liitle to discuss or debate.
This session had been the longest-ever state assembly sitting in the history of the
state. The seven day sitting with six hours of extension, had been focused on
discussing the 2009 state budget and macro level implementations.
BN reps rapped for being absent from Selangor assembly
SUN2SURF
SHAH ALAM (oct 29, 2008) : The opposition in Selangor were today rapped by Sekinchan assemblyman Ng Suee Lim who called them "kaki ponteng" (truants) for being absent from the state assembly hearing.
Pointing at the empty seats in the front row of the opposition bench, he said: "Look Sungai Panjang (Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo), Seri Serdang (Datuk Mohamad Satim Diman), Sementa (Datuk Abdul Rahman Palil) and the rest are all missing."
"They must be tired and not used to the long hours put into discussing matters in the state," said Ng referring to the short state assembly sessions under the previous administration.
Ng had been the sole opposition leader in the Dewan in the past state administration when his colleague and then Sungai Pinang assemblyman and present state assembly speaker Teng Chang Khim was suspended for 30 days.
The DAP representative had been the target of teasing and jokes then but took his role as the sole opposition member seriously despite the mocking comments he had to face.
Ng who speaks fluent Malay and Javanese in gesturing towards the empty seat said: "We must tell people in Selangor to change these people."
They thought they would be here "dulu, kini dan selamanya" (in the past, the present and forever) but now it seems that they will be here "dulu, kini dan sampai sini sahaja" (in the past, the present, and ending now), he said.
One of the few Barisan Nasional (BN) assemblyman for Sungai Burong Datuk Mohd Shamsudin Lias stood up to defend his colleagues and asked Ng to check the attendance record saying that Ng’s comments were malicious.
Teng then told Mohd Shamsudin: "The facts are in front of you, no one in the front rows of the opposition have been present all day."
The absence of BN assemblymen had been brought up several times during this sitting especially by executive councilor for Islam and Malay affairs, and infrastructure and public amenities Datuk Dr Hassan Ali who lamented about having to talk to empty chairs on the opposition wing.
PKNS OH PKNS SUNGGUH "UNSANGKA-RABLE"
Siapa di antara kita rakyat Selangor yang tidak pernah berurusan dengan Perbadanan Kemajuan Negeri
Selangor secara langsung atau tidak langsung? Saya ada membeli rumah kedai yang
dibina dengan usahasama PKNS dengan Juru Bina Tenaga. Kawan saya ada yang terduduk
setelah membeli rumah kedai hasil projek usahasama PKNS dengan Brisdale Holdings.
YAB Dato' MB Selangor dalam kenyataan akhbar beliau bertarikh 27 Okt 2008 telah
membuat pendedahan yang amat mengejutkan tentang penyelewengan dalam PKNS selama 44
tahun ianya beroperasi. Sila klik pada imej untuk dibesarkan.
TEKS UCAPAN BAJET 2009 EXCO PENDIDIKAN, PENDIDIKAN TINGGI DAN PEMBANGUNAN MODAL INSAN SELANGOR
Bagi Saudara yang berminat, sukacita di post hari ini, saya muatkan teks ucapan saya ketika
membentangkan bajet 2009 bagi Portfolio Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan
Pembangunan Modal Insan. Peruntukan perlu disediakan bagi sebarang bentuk aktiviti
serta program, yang mana tanpanya perancangan dan idea akan tinggal di atas kertas.
Bagi peringkat parti mungkin kita boleh bergantung kepada derma serta tajaan ahli
dan para dermawan, tetapi di peringkat kerajaan satu bentuk peruntukan khas mesti
diwujudkan.
Jika saudara perhalusi bajet pendidikan 2009, wujud peningkatan sebanyak 5 peratus
dari tahun 2008 dalam bajet Pendidikan dari RM97.2 juta kepada RM102.15 juta. Sila
lihat teks penuh untuk perinciannya. Pada tahun 2008, kerajaan BN hanya
memperuntukkan RM100,000 sahaja untuk pendidikan tinggi, tetapi kerajaan
Pakatan Rakyat telah menyediakan sebanyak RM2.45 juta bagi tujuan memperkasakan IPT
di Selangor.
Belanjawan Pembangunan Modal Insan hanyalah RM9.346 juta pada tahun 2008, tetapi
keraajan Pakatan Rakyat memperuntukkan sebanyak RM14.246 juta, pertambahan sebanyak
5 peratus. Sila rujuk teks bagi pecahan peruntukan di atas.
SEDUTAN BAJET 2009 SELANGOR
Komen dari Pakar Ekonomi
Kanan Bank Islam Malaysia Berhad, Azrul Azwar Tajuddin mengenai bajet Selangor 2009:
"Secara keseluruhannya, Bajet 2009 Negeri Selangor dengan jelas menunjukkan suatu
anjakan paradigma di mana kerajaan negeri cuba mencapai keseimbangan di antara
pembangunan fizikal, kesejahteraan dan kebajikan rakyat serta pemuliharaan alam
sekitar menerusi hala tuju strategik dan perancangan berteraskan prinsip keupayaan
(competence), kebertanggungjawaban (accountability) dan ketelusan (transparency)
dalam segala urusan pentadbiran dalam kerajaan negeri, agensi, badan berkanun, pihak
berkuasa tempatan (PBT) dan organisasi lain yang berkaitan."
YB Dr Khir Toyo selaku Ketua Pembangkang Kerajaan Negeri Selangor dilaporkan sebagai
berkata "Bajet biasa sahaja, tiada keistimewaan, hanya kaburi mata rakyat. Tiada
beza dengan bajet yang dirancang dan telah terlaksana oleh BN dibawah beliau".
Oleh kerana masalah teknikal (dokumen bajet mempunyai 32Mb dan terdiri dari 523 muka
surat bersaiz A4 mengambil masa 25 minit dalam PDF untuk dimuat-turun) maka saya
tidak dapat memuat-turunkan dokumen sepenuhnaya.
Bajet 2009 satu anjakan paradigma
sinar Harian
BAJET Selangor 2009 yang dibentangkan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, Isnin lalu mendapat reaksi positif pelbagai pihak walaupun ada sesetengah menganggapnya sebagai bajet populis. Golongan berpendapatan rendah dan miskin di Selangor terbela dengan mendapat lebih banyak manfaat dari bajet itu.
Tidak ketinggalan usaha pentadbiran baru kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor untuk mengekalkan taraf negeri maju dan bersedia bekerja keras bagi ‘memewahkan rakyat Selangor’ menerusi pelaksanaan beberapa program dalam agenda Merakyatkan Ekonomi Selangor. Kami sempat mendapatkan komen dari Pakar Ekonomi Kanan Bank Islam Malaysia Berhad, Azrul Azwar Tajuddin mengenai bajet Selangor 2009. Ikuti pandangannya:
Secara keseluruhannya, Bajet 2009 Negeri Selangor dengan jelas menunjukkan suatu anjakan paradigma di mana kerajaan negeri cuba mencapai keseimbangan di antara pembangunan fizikal, kesejahteraan dan kebajikan rakyat serta pemuliharaan alam sekitar menerusi hala tuju strategik dan perancangan berteraskan prinsip keupayaan (competence), kebertanggungjawaban (accountability) dan ketelusan (transparency) dalam segala urusan pentadbiran dalam kerajaan negeri, agensi, badan berkanun, pihak berkuasa tempatan (PBT) dan organisasi lain yang berkaitan.
Agenda Merakyatkan Ekonomi yang juga tema bagi Bajet Negeri Selangor 2009 dan objektif jangka panjang kerajaan negeri di bawah Pakatan Rakyat ini sememangnya jelas mencirikan bajet ini baik secara harfiah atau atau dalam semangatnya kerana rakyat telah dikenal pasti sebagai aset utama dan nadi penggerak kemajuan.
Adalah ketara bahawa niat dasar serta segala langkah dan inisiatif Bajet 2009 ini adalah untuk menjana pembangunan yang memberi pengertian kepada rakyat jelata tanpa mengira kaum, agama, usia, darjat atau pegangan politik di samping menggalakkan semangat keusahawanan terutamanya di kalangan belia (45% daripada jumlah penduduk negeri Selangor) dan menarik pelaburan domestik dan antarabangsa.
Memandangkan Selangor sudah berjaya menjadi ‘developed state’ sejak tahun 2005, fokus kerajaan negeri terhadap usaha pengagihan saksama (to spread the wealth) secara terus dan telus nikmat daripada kemajuan yang dikecapi oleh negeri Selangor selama ini dialu-alukan dan bertepatan dengan masanya.
Untuk melaksanakan agenda kebajikan ini, Kerajaan Negeri Selangor akan menyiapkan ‘Dasar Kebajikan Negeri Selangor’ di mana kumpulan sasar adalah golongan kurang upaya, orang miskin, warga emas, masyarakat orang Asli, ibu tunggal dan insan kurang bernasib baik. Dengan anggaran bahawa 90% penduduk negeri Selangor tinggal di kawasan bandar, definisi kemiskinan berdasarkan Pendapatan Garis Kemiskinan (PGL) seisi rumah di bawah RM731 sebulan bagi kemiskinan menyeluruh dan di bawah RM419 sebulan bagi kemiskinan tegar tidak realistik dan tidak cukup untuk menampung keperluan minimum sesebuah isi rumah memandangkan lonjakan kos sara hidup diakibatkan oleh kenaikan harga bahan api, makanan dan sebagainya. Dengan menaikkan paras PGL kepada RM1,500 sebulan, lebih ramai rakyat Selangor layak mendapat bantuan kerajaan walaupun kadar kemiskinan Selangor kini berada pada sekitar 30% dan bukannya 1.1% seperti yang dicatatkan berdasarkan PGL lama.
Namun, Bajet 2009 ini sama sekali tidak mengabaikan sektor korporat dan menggariskan inisiatif ke arah menjadi destinasi pelaburan utama di Malaysia dalam semua sektor terutamanya perindustrian/pembuatan, perkhidmatan dan pertanian untuk merancakkan pertumbuhan ekonomi dan memberi peluang pekerjaan kepada penduduk negeri Selangor. Bajet 2009 juga menekankan betapa pentingnya agar sistem penyampaian kerajaan (public delivery system) ditambahbaik untuk menyediakan persekitaran yang kondusif kepada pelabur.
Kerajaan Negeri Selangor sememangnya berhasrat menarik pelaburan baharu berjumlah RM12 bilion setahun, bermula daripada tahun 2009 demi mencapai sasaran pelaburan melebihi RM35 bilion dalam tempoh RMK-9 (2006-2010). Menerusi Selangor State Investment Corporation (SSIC), Kerajaan Negeri Selangor sedang merangka strategi seperti Lembah Kelang 2 sebagai zon pelaburan; konsep hub serantau dengan membangunkan Selangor sebagai hub industri halal merangkumi makanan halal serta kewangan dan perbankan Islam, hub pendidikan tinggi, hub industri solar, hub akua kutur moden dan sebagainya; penubuhan Industrial Park Management Group (IPMG), bermula di tiga kawasan dan akan perluas ke semua zon perindustrian secara berperingkat-peringkat dan berdasarkan keperluan semasa.
Bajet ini wajar diberi pujian kerana walaupun perbelanjaan sosial bagi kebajikan rakyat meningkat selaras dengan konsep kerajaan berkebajikan, Kerajaan Negeri Selangor masih mampu mengunjurkan suatu bajet berimbang (balanced budget) dan mengelakkan defisit dengan mengamalkan tadbir urus yang telus, berhemah dan berhemat. Bagaimanapun, adalah lebih berwaspada jika seterusnya Kerajaan Negeri dapat mengurangkan lagi perbelanjaan terutamanya belanja mengurus serta meningkatkan lagi hasil pendapatan untuk mendapat ‘surplus’ atau lebihan sebagai bekal bagi menghadapi sebarang kemungkinan.
Memikul amanah mengurus kewangan negeri, Kerajaan Negeri Selangor menganjurkan urus tadbir perbelanjaan yang telus, cekap dan berjimat-cermat berdasarkan prinsip ‘alah membeli menang memakai’ dan garis panduan perbelanjaan berhemat untuk Kerajaan Negeri dan segala organisasi berkaitan dengan:
(a) berhati-hati membelanjakan wang rakyat untuk mengelakkan pembaziran, ketirisan atau perbelanjaan yang tidak membawa pulangan atau manfaat yang wajar kepada rakyat
(b) memastikan tender terbuka dan telus untuk mengelakkan kenaikan kos pembinaan atau/dan penyelenggaraan bagi infrastruktur dan prasarana awam lain serta penyelewengan/rasuah dalam projek-projek Kerajaan
(c) mematuhi disiplin kewangan yang tinggi
(d) menggandakan hasil pendapatan Kerajaan Negeri melalui peningkatan royalti bahan batuan, program pembangunan sumber air khususnya sungai, perlesenan bahan pencemar (effluent discharge) dan perlaksanaan konsep “Let Polluters Pay!”, program rakan pintar (smart partnership) bersama PBT, NGOs dan pihak swasta, kajian semula kadar caj abstraksi air mentah, selaras dengan kenaikan kadar tarif air yang dirawat
(e) mengamalkan sistem kutipan tunggakan cukai secara tuntas
Sebelum meluluskan dan melaksanakan sesuatu projek yang melibatkan wang Kerajaan Negeri ataupun penswastaan sebarang utility/kemudahan awam, suatu “cost-benefit analysis” perlu dijalankan untuk mengelakkan situasi berat sebelah di mana projek tersebut akan memberi keuntungan hanya kepada syarikat-syarikat tanpa perlu menanggung sebarang risiko tetapi rakyat pula yang terpaksa menanggung beban kenaikan tarif atau harga yang tidak munasabah.
Bagaimanapun, sasaran pertumbuhan KDNK sebanyak 5.9% pada tahun 2008 dan 5.7% pada tahun 2009 bagi Negeri Selangor mungkin terlalu optimistik dan sukar untuk direalisasikan memandangkan kemelesetan ekonomi dunia yang semakin meruncing diakibatkan oleh kemelut kewangan global yang serius terutama di kalangan negara-negara maju di mana krisis sub-prima adalah penyebab utama serta kesannya ke atas eksport Malaysia.
Malah, sebilangan besar pakar ekonomi meramalkan bahawa KDNK Malaysia akan berkembang pada kadar sekitar 3% hingga 4% pada tahun 2009 dan di antara 5% dan 5.5% pada tahun 2008. Berkemungkinan besar Kerajaan Negeri Selangor perlu menyemak semula sasaran pertumbuhan KDNK khususnya bagi tahun 2009.
Secara kesimpulannya, Kerajaan Negeri Selangor berazam ‘memajukan negeri dan memewahkan rakyat Selangor’ yakni mentadbir untuk kebajikan rakyat dengan menjamin pertumbuhan ekonomi yang mapan dan memastikan ‘no Selangorian left behind’ atau tiada rakyat Selangor yang ketinggalan dalam arus pembangunan ini. Ini penting untuk memastikan kestabilan sosioekonomi dan politik Selangor, keharmonian antara kaum dan seterusnya menyumbang kepada kemajuan ekonomi Malaysia secara keseluruhannya.
Selangor Tables Balanced Budget For 2009
Bernama
SHAH ALAM, Oct 20 (Bernama) -- Selangor Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim on Monday announced a balanced income-expenditure 2009 Budget for the state.
The state government has allocated RM1.4 billion for expenditure from an estimated income of RM1.4 billion next year, he said when tabling the 2009 Budget at the state assembly which took off here.
The RM1.4 billion projected income for next year compared with an estimated income collection of RM1.34 billion this year.
Abdul Khalid said the income amount covered tax revenue of about RM463 million, non tax revenue of RM530 million and non revenue receipts of RM407 million.
As for expenditure, RM689.4 million will be used for management expenses and RM710.6 million for development.
From the RM689.4 million allocated for management, RM256.8 million will be for emoluments which are expected to increase due to the rise in oil price which has resulted in price increases for other goods.
A total of RM432.6 million meanwhile has been allocated for other expenses such as services, supply and purchase of assets.
From the RM710.6 million allocated for development, he said RM235.2 million will go towards various services projects for the people, development of rural areas, town, industries, fishing industry, entrepreneurs, human capital, research and programmes and sharing the Selangor economic cake with the people, as well as programmes under the permanent executive council (EXCO).
Another RM190.1 million will go to the Works Department to build and upgrade roads and bridges while RM65.2 million will go to the Water and Drainage Department to take care of flood mitigation projects, develop agriculture areas and other water related projects as well as improve drainage in residential and industrial areas.
The Selangor Islamic Religious Department will get RM103.5 million to finance the building and upgrading of primary religious schools as well as religious offices and mosques.
Another RM36 million will be for the State Treasury project where RM1.0 million will be used to upgrade its computer system and finance other general projects amounting to RM35 million.
When tabling the Budget, Abdul Khalid also said that the state government had various other strategies to increase the state coffer including through the increase in royalty payments for materials like stones and sand.
The state government had set up a subsidiary company Kumpulan Semesta Sdn Bhd this year to focus on the sand business. This is expected to bring in income amounting to RM150 million next year compared with a royalty collection of RM20 million last year.
Kumpulan Semesta started its sand business in September with sand mining activity in Dengkil, Sepang and expects to produce 1.5 million cubic meter of sand a year.
Abdul Khalid also said that the state government was looking into new sand mining areas in Olak Lempit, Banting.
"The state's income can be also increased using rivers as a source of income. Lembaga Urus Air Selangor (LUAS) is reported to have come up with several short and long term plans and activities for the development of water resources," he said.