Pray For MH370

Pray For MH370

ISHAK ISMAIL SELIT SINDIRAN DALAM UCAPAN DI PAU 2009

Bekas ADUN Lenggeng Negeri Sembilan Datuk Ishak Ismail merupakan seorang ALUMNI Sekolah Tuanku Abdul Rahman Ipoh manakala Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi ialah lulusan Sekolah Izzuddin Shah Ipoh yang mana sekolah mereka berjiran di Jalan Harimau (Tiger Lane ) Ipoh.

Dalam Perhimpunan Agung UMNO yang berakhir semalam, Datuk Ishak membuat beberapa sindiran tajam yang hanya difahami oleh mereka yang "berfikir".

Beberapa laporan Malaysiakini dan sun2surf perihal ucapan Datuk Ishak Ismail yang lucu tetapi penuh bermakna.

*
Serangan Balas Terhadap Ishak Daripada Pemimpin Tertinggi Umno

*VCD ucapan Ishak usik Najib laris

*kisah lucu dan cerita jenaka

Serangan Balas Terhadap Ishak Daripada Pemimpin Tertinggi Umno

KUALA LUMPUR, 16 Okt (Bernama) -- Ketua Umno Bahagian Seremban Datu
k Ishak Ismail hari Jumaat mendapat serangan balas daripada pemimpin tertinggi Umno dalam ucapan penggulungan mereka pada hari terakhir Perhimpunan Agung Umno 2009.

Presiden parti Datuk Seri Najib Tun Razak dan Naib Presiden Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dalam ucapan masing-masing bertindak membetulkan salah faham yang mungkin timbul mengenai diri mereka akibat kenyataan Ishak semalam semasa membahas usul ucapan dasar Presiden.

Ahmad Zahid di penghujung ucapan penggulungannya secara berseloroh berkata kebanyakan cerita mengenai Presiden Umno dan juga dirinya oleh Ishak adalah "tipu".

"Datuk Ishak Ismail cukup gian selepas 18 tahun tidak diizinkan oleh Perhubungan Umno Negeri Sembilan (untuk berucap pada perhimpunan agung Umno). Memang patut Datuk Ishak tidak dibenarkan berucap sebab siapa pun menjadi Menteri Besar (Negeri Sembilan) memang kena tibai.

"Dia pernah jadi exco Pemuda Umno Malaysia dan Ketua Pemuda Negeri Sembilan itu pun sebab saya sebagai Setiausaha Politik Datuk Seri Najib, sayalah yang recommend (menyokong jawatan) Datuk Ishak," katanya.

"Dulu masa kursus Wira Waja bukan berani sangat ni, sekarang ini nampak macam hero. Dulu memang dia duduk satu dormitori dengan Datuk Seri Najib ketika Datuk Seri Najib jadi Ketua Pemuda, saya pun duduk satu dormitori tapi apa yang dia cerita semua tipu.

"(Mengenai) cerita bunyi bom tu bukan Datuk Seri Najib yang takut dia yang takut," katanya dan turut menafikan dakwaan Ishak yang beliau berhutang dengan Ishak.

"Di Wira Jaya, dia kata saya hutang duit dia RM100 semasa bersekolah dulu, di Dewan Merdeka dia kata saya hutang two zero dollar. Ishak aku tak ambil duit kau Ishak tapi kalau tak malu ambil RM20 ini," katanya dengan disambut gelak ketawa oleh para perwakilan.

"Datuk Ishak jangan ambil kesempatan dalam kesempitan. Jangan cakap pasal peluru orang kalau peluru sendiri pun tak seimbang," kataya dengan senyuman dan menambah, "Datuk Ishak lain kali jangan kata orang, ini kali giliran saya untuk bercakap Datuk Ishak".

Najib turut membetulkan "cerita" yang dibawa oleh Ishak mengenainya dengan berkata tiada siapa yang boleh mengawal (control) Ishak kecuali beliau seorang sahaja kerana beliau telah mengenali Ishak lebih dari 25 tahun.

Perdana Menteri berkata beliau hendak bagi mesej tetapi dalam mengolah cerita itu perlu ditapis supaya rakyat dapat mesej sebenarnya.

"(Ini adalah kerana) ada yang betul dan ada yang bida'ah," katanya dan menambah cerita mengenai kejadian bom itu betul bagaimanapun cerita mengenai peluru itu tidak benar.

"Tapi ceritanya, kalau nak jadi pemimpin benda itu (peluru itu) mesti ada pada kita, maknanya pemimpin yang berani, itu cerita sebenarnya," katanya dan menambah: "You will always be my friend...forever".

-- BERNAMA

==================================================================================
VCD ucapan Ishak usik Najib laris

Cakera padat video (VCD) ucapan wakil Negeri Sembilan Datuk Ishak Ismail pada perhimpunan agung Umno 2009 begitu laris dijual seperti pisang goreng panas pada hari terakhir perhimpunan itu di Kuala Lumpur hari ini.
===================================================================
kisah lucu dan cerita jenaka

Dewan Merdeka riuh rendah dengan gelak ketawa para perwakilan yang mendengar ucapan pemimpin veteran Umno dari Negeri Sembilan, Datuk Ishak Ismail, yang bukan sahaja penuh jenaka tetapi juga tebal dengan sindirin terhadap pemimpin parti.

Dalam ucapannya, bekas ADUN Lenggeng itu menjelaskan mengapa beliau menyokong "musuh politiknya" Tan Sri Mohd Isa Samad sebagai calon BN dalam pilihan raya kecil DUN Bagan Pinang, Ahad lalu.

Katanya, sewaktu Isa menjadi menteri besar, mereka pernah bertengkar di dewan DUN sehingga mereka saling gelar-menggelar.

Ishak berkata, beliau masih ingat betapa Isa marahkannya sehingga menggelarnya 'sakai', tetapi beliau pula menggelar Isa 'lanun'.

"Dia gelar saya sakai, saya tengok dia, kecil mata saya... Mana saya tidak sokong, sakai dah sokong lanun," katanya disambut gelak ketawa perwakilan.

"Saya sokong Isa, (kerana) apabila digantung (keahlian), beliau tidak pernah meragam, tidak pernah mengugut untuk keluar parti, dia jaga kawasan, dia hebat," katanya.

Ishak juga berkata, Isa juga seorang yang berani sewaktu beliau bersamanya berceramah dalam kempen pilihan raya kecil di Ijok dua tahun lalu.

Kencing dalam stadium

Aksi Ishak berucap itu juga menyebabkan barisan pucuk pimpinan Umno di atas pentas, termasuk perdana menteri Datuk Seri Najib Razak dan timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin, tidak kering gusi.

Pemimpin veteran itu menceritakan pengalaman yang pernah kencing di sebuah stadium di London ketika beliau sedang menuntut di sana tahun 1970-an.

Katanya, beliau berbuat demikian kerana tidak tahan untuk membuang air kecil, ketika sedang menyaksikan perlawanan bola sepak antara Liverpool dengan Leeds United.

Dewan gamat apabila Ishak turut menggayakan cara dia membuang air kecil, yang didakwanya terkena penonton kulit putih di bawah.

"Orang Melayu kencing orang putih... lepas itu saya rasa punggung saya basah. Rupa-rupanya, orang di atas kencing dekat saya," katanya, sekali menggamatkan dewan.

Menurut Ishak lagi, beliau juga pernah bertumbuk dengan seorang pelajar Singapura di London kerana didakwa memburuk-burukkan perdana menteri waktu itu Tun Abdul Razak yang melawat China.

Beliau cuba menyatakan perkara itu kepada orang Umno di sana, tetapi tiada tindakan diambil, menyebabkan beliau tidak suka kepada Umno, selepas kejadian tersebut di Malaysia Hall.

Bertumbuk di London

"Mereka tidak berani mangambil tindakan kepada pelajar tersebut. Lepas itu saya tumbuk pelajar itu di dahinya. Selepas itu, saya tidak dibenarkan lagi masuk ke Malaysia Hall lagi," katanya, disambut tepukan gemuruh perwakilan.

Ishak juga turut berkongsi pengalamannya bersama Najib dan beberapa orang rakannya di suatu malam sewaktu presiden Umno menjadi ketua Pemuda.

Katanya, pada malam tersebut, terdengar satu letupan kuat sehingga mengejutkan mereka dan Najib kemudian berkata kepadanya: "Hak, apa kita nak buat. Saya kata, raba telur you".

"Saya tanya, ada Datuk? Dia jawab, ada Hak," katanya, diikuti dewan yang gamat dengan gelak ketawa perwakilan.

Manakala Najib pula kelihatan tersipu-sipu malu sambil menunjukkan tangannya ke arah Ishak.

Beliau sekali lagi menggamatkan dewan apabila berkata beliau berbuat demikian kerana mengetahui Najib bakal menjadi perdana menteri.

"Apa guna jadi perdana menteri kalau telur tidak ada," katanya dan dewan sekali lagi riuh.

Ishak juga memberi petua kepada perwakilan cara hendak mengenal seseorang suami yang takutkan isteri daripada caranya bertepuk tangan.

Secara berseloroh, beliau berkata, lelaki yang bertepuk dengan tangan kiri di atas, ia menunjukkan seseorang yang takutkan bini.


VCDs of Negri Sembilan rep's speech selling like hot cakes


KUALA LUMPUR (Oct 16, 2009): Video compact discs (VCD) of the speech made by Negeri Sembilan representative Datuk Ishak Ismail at the Umno General Assembly are selling like hot cakes at the last day of the assembly today.

Ishak, who debated party president Datuk Seri Najib Tun Razak's policy speech yesterday, had the delegates and leaders in stitches with his jokes and funny anecdotes.

Almost 1,000 copies of the VCD, produced by Syarikat AML Technology Sdn Bhd, had been sold so far, at RM10 each.

AML Technology staff Syawal Mahmud said the company had to increase the production of VCDs as the demand for them was high.

"As far as I'm concerned, this is the hottest selling VCDs at the Umno General Assembly this year," he told Bernama.

On Thursday, as the hall was dozing off after lunch, Ishak, who last debated 18 years ago, brought the house down with his off-the-cuff speech peppered with personal jokes at the expense of party leaders.

Among his "targets" were Prime Minister Datuk Seri Najib Abdul Razak, his deputy Tan Sri Muhyiddin Yassin and vice-president Dr Ahmad Zahid Hamidi, who were holding their bellies with laughter.

In his Negri Sembilan dialect, Ishak recounted his many encounters with various ministers throughout their service in Umno, including an incident in an army camp where Najib was shaken by a loud explosion.

He also shared how Zahid’s English was so poor in his younger days that he said "two zero dollars" instead of "twenty dollars".

Even in his colourful rapid-fire speech, Ishak sent an important message to the leaders, addressing the urgent need for the top leaders to lend a hand to those at the grassroots. He made light of the situation, but the message was clear and it was taken well.

"I understand that leaders have heavy responsibilities at their level but they must also remember that their responsibilities are for the people. Thus, what is the point of leadership if they just leave all the work to the branch leaders?" he told the audience who reacted with loud cheers and claps.

He urged Umno leaders to provide support to those at the lower levels such as divisions and branches, not by words of encouragement alone, but to also show their commitment by being present at branch-level activities.

He also said there should not be any separation within the Malay community, stressing on the need for Umno to be one in order to defeat the Opposition.

According to him, some political secretaries tended to behave as though they were bigger than their bosses. For example, securing a meeting with the leaders could take up to a month.

He said the amount of red tape in meeting the leaders has become a barrier between them and the people. He said if even members who hold posts in the party have difficulty meeting their superiors, what more the ordinary folk.

Apart from Ishak's speech, Najib's policy speech, Umno deputy president Tan Sri Muhyiddin Yassin's maiden speech at the opening of Wanita, Youth and Puteri

general assemblies, as well as other significant speeches recorded at the assembly were also produced and put on sale.

sun2surf

Read More “ISHAK ISMAIL SELIT SINDIRAN DALAM UCAPAN DI PAU 2009”  »»

NADESWARAN A.K.A CITIZEN NADES TERBIT BUKU TENTANG SKANDAL PKFZ

Tahniah dan syabas diucapkan kepada Editor akhbar the Sun bahagian laporan khas dan siasatan kerana berjaya menulis dan menerbitkan buku setebal 230 halaman yang menceritakan pengalaman dan hasil siasatan mengenai PKFZ beliau sejak 2004 yang mana sesetengah hasil siasatan berkenaan tidak boleh dimuatkan dalam akhbar the Sun. Foto: Nades berbaju T hitam.

"The book contains an amazing collection of facts, reports and original documents that could not be published in theSun," Nadeswaran said. The 230-page book recounted how Nadeswaran got involved in the PKFZ story in 2004, and takes the reader on a journey to an era long before the PKFZ was conceived to the present day.

Citizen Nades's book on PKFZ launched

KUALA LUMPUR (Oct 16, 2009): For a man who had spent 40 years of his life writing about corruption, today was an "emotional day".

It was also a proud day for theSun's editor for special reports and investigation R. Nadeswaran, a.k.a Citizen Nades, who saw the launch of his first book titled "PKFZ: Some Untold Stories" that contained details of how he broke one of the greatest investigative story in recent times, the multi-billion fiasco that is the Port Klang Free Zone (PKFZ).

Former Court of Appeals judge Datuk V. C. George launched the book at the Royal Selangor Club Sports Annex in Bukit Kiara, witnessed by over 200 of Nadeswaran's friends and fans. Some 450 books were sold on the spot, with some people buying in bulk.

The book was launched in commemoration of Nadeswaran's daughter, Sumitra, who died exactly five years ago in a car accident. She was 19.

"Today is a very emotional day of me," said Nadeswaran, thanking the people who had made investigating the PKFZ project and publishing the book possible.

It was emotional because the book is dedicated to his late daughter Sumitra who had wanted to study law as she was inspired by his journalism work.

After the launch, Nadeswaran signed copies of his book for guests but left soon after to attend a ceremony held to mark Sumitra's death anniversary.

George, who lived in the same neighbourhood in Klang as Nadeswaran, said of the writer: "Nades is a well-deserved representation of the nation's conscience. He writes in the manner in which he speaks -- impatiently, incisively and passionately."

"The book contains an amazing collection of facts, reports and original documents that could not be published in theSun," he said.

Terence Fernandez, who is Nadeswaran's deputy editor and edited the book, recounted the author's career and thanked the individuals that had helped in making the book possible. He also spoke how Sumitra meant the world to Nadeswaran.

The 230-page book recounted how Nadeswaran got involved in the PKFZ story in 2004, and takes the reader on a journey to an era long before the PKFZ was conceived to the present day.

The project, which started out as RM2 billion project but may cost taxpayers up to RM12 billion, including interest, if not managed properly, is still being investigated and to this day, nobody has been charged in a court of law.

Liew Shan Verne/sun2surf

Read More “NADESWARAN A.K.A CITIZEN NADES TERBIT BUKU TENTANG SKANDAL PKFZ”  »»

BUKTI KETUA UMNO BAHAGIAN TIDAK AMANAH

Pemuda syor salur terus peruntukan ke cawangan

KUALA LUMPUR: Pemuda Umno mencadangkan ibu pejabat parti menyalurkan terus peruntukan kewangan ke cawangan bagi membolehkan proses memperkasakan ahli di peringkat akar umbi dapat dilaksanakan secara berkesan.

Wakil Pemuda, Muhammad Suffian Awang, berkata langkah itu perlu bagi menggalakkan kepemimpinan cawangan menyusun lebih banyak aktiviti bagi menarik sokongan rakyat kepada Barisan Nasional.

"Proses mengupayakan Umno perlu dilakukan pada peringkat akar umbi. Seharusnya peruntukan diturunkan terus ke cawangan supaya kita boleh melakukan aktiviti pengupayaan dengan berkesan," katanya ketika menyokong ucapan dasar Presiden.

Muhammad Suffian berkata, Umno juga wajar mencontohi strategi digunakan jentera kempen pilihan raya Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama, yang mengeksploitasi sepenuhnya media baru bagi mendapat sokongan rakyat terutama generasi muda.

Katanya, jentera pilihan raya Obama menggunakan sepenuhnya telefon bimbit - perkakas media baru dengan melakukan kempen melalui penyebaran SMS.

"Telefon bimbit adalah alat terkini dan relevan bagi generasi muda. Ia menjadi nadi kehidupan generasi muda dan alat penyebaran maklumat paling mustajab kepada golongan muda.

"Maka, Pemuda menyarankan syarikat telekomunikasi membantu kerajaan menyebarkan maklumat mengenai usaha kerajaan membantu rakyat supaya terus sampai kepada sasaran melalui SMS," katanya.

Beliau berkata, selain melakukan transformasi dan pindaan Perlembagaan untuk mengukuhkan parti, Umno perlu mendekati badan bukan kerajaan (NGO) kerana entiti itu mampu mempengaruhi rakyat.

"Terdapat lebih 200,000 NGO berdaftar dan aktif di Malaysia. Pemuda mencadangkan wujudkan Majlis Permuafakaan NGO yang dapat memberi ruang kepada entiti itu memberi pendapat kepada kepimpinan negara," katanya.

Muhamad Suffian turut mengingatkan pemimpin Umno menghindarkan sikap negatif ketika turun padang dan mengamalkan sikap rendah diri, tawaduk, jujur serta tidak sombong ketika mendekati rakyat.

BERITAHARIANONLINE

Read More “BUKTI KETUA UMNO BAHAGIAN TIDAK AMANAH”  »»

IPT MESTI JAGA KUALITI IJAZAH TERMASUK PEMBERIAN IJAZAH KEHORMAT

Sila semak balik ijazah individu tertentu seperti Ketua Putera UMNO dan yang seumpama
dengannnya, terutama sekali yang bergelar Dr PhD.

‘IPT mesti jaga kualiti ijazah’


SHAH ALAM: Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin semalam bertitah baginda tidak mahu ada warga negara Malaysia memiliki ijazah murahan, tidak diiktiraf dan diperoleh dengan cara yang tidak sah berikutan ia satu perbuatan tidak bermaruah.

Baginda bertitah, jika perkara itu berlaku dan tidak dibendung, ia akan menjadikan rakyat negara ini secara keseluruhan masyarakat yang palsu dan tidak bermaruah.

“Justeru, beta sarankan Universiti Teknologi Mara (UiTM) dan semua universiti bertindak untuk menjamin kualiti, pengiktirafan dan integriti setiap ijazah yang mereka anugerahkan.

“Di samping itu, kita juga mesti pantau dengan ketat dan teliti, mana-mana individu yang datang membawa ijazah mereka sebagai bahan untuk mendapat pekerjaan di tempat kita. Kita mesti pastikan ijazahnya adalah tulen dan diiktiraf,” titah baginda pada pembukaan Istiadat Konvokesyen UiTM ke-71 di Dewan Sri Budiman, di sini, semalam.

Tuanku Mizan yang juga Canselor UiTM, bertitah baginda pasti pencapaian yang diraikan pada konvokesyen itu adalah satu kejayaan yang tulen, hasil daripada usaha, titik peluh dan kebijaksanaan mahasiswa serta yakin diploma, ijazah sarjana muda, sarjana dan ijazah kedoktoran yang dikeluarkan oleh UiTM adalah tulen.

Seramai 21,128 graduan bakal menerima diploma, diploma lepasan ijazah, ijazah sarjana muda dan sarjana serta ijazah doktor falsafah masing-masing dalam majlis konvokesyen yang berlangsung mulai semalam hingga 27 Oktober ini.

Pada sesi pertama semalam, baginda berkenan menyampaikan ijazah kepada seramai 418 penerima doktor kehormat, ijazah doktor falsafah, sarjana dan penerima anugerah pingat, yang diketuai bekas Timbalan Perdana Menteri, Tun Musa Hitam.

Musa menerima anugerah Ijazah Kehormat Doktor Kerajaan dan Politik.

Turut menerima ijazah sarjana daripada Tuanku Mizan semalam, anak sulung Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan iaitu Mohd Rashid Azhari, 34.

Mohd Rashid Azhari yang kini bekerja sebagai pengurus di sebuah syarikat juruperunding, Prokhas Sdn Bhd, menerima ijazah Sarjana Perakaunan Forensik dan Kriminologi Kewangan, selepas dua tahun menuntut secara separuh masa di UiTM.

Musa yang ditemui selepas majlis konvokesyen ditangguhkan, berkata beliau bersyukur kepada Allah dengan kejayaan anaknya itu.

Ditanya sama ada beliau menggalakkan anaknya menceburi bidang kepolisan, Musa berkata, beliau sememangnya tidak menggalakkan anak-anaknya menjadi polis dan semua empat orang anaknya memilih jurusan berlainan iaitu perubatan dan kejuruteraan.

Sementara itu, penerima Anugerah Pingat Seri Paduka Baginda Tuanku Canselor, Nik Muammar Bahari, 24, yang memperoleh Nilai Purata Gred Keseluruhan (CGPA) 3.88, berkata beliau terpilih untuk bekerja dengan sebuah syarikat grafik berpangkalan di Hong Kong, Graphia International Limited, selepas Pengarah Urusan syarikat antarabangsa itu, Dave Osborne, tertarik dengan hasil kerja tahun akhirnya.

"Saya memang berminat dalam bidang ini. Saya mula bekerja dengan Graphia pada 12 Julai dan berpangkalan selama dua bulan sebelum terbabit dengan projek merangka pelan induk kebangsaan bagi negara Qatar 2032. Kini, saya bekerja di Doha, Qatar," katanya.

Ibu Nik Muammar, Rakiah Abang, 54, berkata beliau terharu dan gembira dengan kejayaan anak sulung daripada dua beradik itu.

Ibu tunggal itu membesarkan Nik Muammar dan adiknya Nik Mohd Suhaily, 22, sendirian termasuk membawa mereka menetap di luar negara ketika beliau ditempatkan di Geneva dan bekerja dengan Perutusan Tetap Malaysia ke Organisasi Perdagangan Dunia (WTO).

"Saya pernah mengambil cuti tanpa gaji selama setahun ketika di Geneva bagi membolehkan kedua-dua anak saya menamatkan pelajaran mereka di sekolah di sana," katanya.

Oleh Rafidah Mat Ruzki
fidahruzki@bharian.com.my

Read More “IPT MESTI JAGA KUALITI IJAZAH TERMASUK PEMBERIAN IJAZAH KEHORMAT”  »»

CUKAI BARANGAN & PERKHIDMATAN (GOOD & SERVICES TAX /GST) AMAT MEMBEBANKAN SEMUA PIHAK (DWIBAHASA)













FMM Bantah Pelaksanaan GST


KUALA LUMPUR, 15 Okt (Bernama) -- Persekutuan Pekilang-pekilang Malaysia (FMM) bimbang dengan gesaan untuk melaksanakan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) yang disifatkan tidak sesuai untuk Malaysia dan patut ditunda bagi jangka masa yang tidak pasti.

Dalam satu kenyataan, FMM berkata Hong Kong telah menilai dan menghentikan keputusannya untuk melaksanakan GST walaupun nisbah dagangannya berbanding keluaran dalam negara kasar (KDNK) ialah 404 peratus dan 98 peratus daripada perniagaannya ialah perusahaan kecil dan sederhana.

"Ahli perniagaan Australia juga telah menggesa kerajaan mereka untuk mengurangkan GST daripada 10 peratus kepada lima peratus untuk merangsangkan pertumbuhan ekonomi," katanya.

FMM berkata, Malaysia, dengan nisbah jumlah dagangan berbanding KDNK sebanyak 220 peratus, patut sedar akan kebimbangan negara-negara ini terhadap GST dan implikasinya, terutamanya terhadap penggunaan dan kos operasi perniagaan.

Ia berkata kebimbangan besar perniagaan, terutamanya pengeksport, ialah kecukupan pembiayaan semula.

FMM berkata daripada perspektif pengguna, GST, cukai penggunaan adalah regresif.

"Rakyat, yang tidak perlu membayar cukai pendapatan sebelum GST, kini perlu berbuat demikian bagi penggunaan barangan dan perkhidmatan mereka setiap hari dan mereka tidak mendapat manfaat daripada pengurangan cukai pendapatan yang dijangka turut serta dalam pelaksanaan GST," katanya.

-- BERNAMA
===================================================================================

FMM Against Implementation Of GST

KUALA LUMPUR, Oct 15 (Bernama) -- The Federation of Malaysian Manufacturers (FMM) is concerned with calls to implement the goods and services tax (GST) which it considers inappropriate for Malaysia and should be deferred indefinitely.

In a statement, FMM said Hong Kong had evaluated and abandoned its decision to implement GST eventhough it had a total trade to gross domestic product GDP) ratio of 404 per cent and 98 per cent of its businesses were small and medium enterprises.

"The Australian businesses too have called on their government to reduce GST from 10 per cent to five per cent to stimulate economic growth," it said.

FMM said, Malaysia, with total trade to GDP ratio of 220 per cent should take cognisance of these countries' concerns over the GST and the implications, particularly on consumption and business operating costs.

It said the greatest concern of businesses, in particular exporters, was the efficiency of refunds.

FMM said from the consumer perspective, the GST, a consumption tax, was regressive.

"The rakyat, who do not have to pay income taxes prior to GST, now have to do so on their everyday consumption of goods and services and they would not benefit from the income tax reduction that is expected to accompany GST implementation," it said.

BERNAMA

Read More “CUKAI BARANGAN & PERKHIDMATAN (GOOD & SERVICES TAX /GST) AMAT MEMBEBANKAN SEMUA PIHAK (DWIBAHASA)”  »»

KALAH MENANG BIASA, TETAPI BIAR BERMARUAH

Petisyen PRK Bagan Pinang,

penyelewengan akan didedah




TEMERLOH,15 Okt: PAS dijangka akan membuat petisyen pilihan raya kecil Dun Bagan Pinang bagi mendedahkan penyelewengan dan salah laku kempen termasuk termasuk pelanggaran Akta pilihan raya di sepanjang tempoh pilihan raya kecil itu diadakan.

Naib Presiden PAS, Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man dalam ceramahnya di Kampung Paya Jauh, dekat sini, semalam telah membayangkan keperluan tindakan itu diambil bagi mendedahkan kepada rakyat tentang apa yang sebenarnya berlaku di Bagan Pinang.

"Memang kita menerima kekalahan di pilihan raya kecil Bagan Pinang. Menang atau kalah pilihan raya adalah perkara biasa. Kita tak ada masalah. Tetapi petisyen pilihan raya kena buat kerana kita dapati terlalu banyak penyelewengan dan tindakan menyalahi undang-undang yang berlaku,"katanya.

Tambah Tuan Ibrahim, beliau kesal dengan corak perjalanan pilihan raya di Bagan Pinang yang dianggap ganas dan kotor akibat daripada ugutan kepada pengundi dan juga rasuah.

"Selepas pilihan raya umum lalu kita lalui banyak pilihan raya kecil. Tetapi pilihan raya kecil Bagan Pinang adalah yang terkotor. Petugas kita diserang sehingga tercedera. Berlaku amalan rasuah yang kita ada bukti tetapi tidak diambil tindakan...kita turut mengesan berlaku pelanggaran akta pilihan raya dan sebagainya. Kita mahu perkara sedemikian tidak berlaku lagi. Sebab itu penting untuk kita adakan petisyen,"jelasnya.

Dalam pilihan raya tersebut, calon BN, Tan Sri Isa Abdul Samad mendapat undi 8,013 berbanding calon PAS, Zulkefly Mohamad Omar yang mendapat 2,578 undi dengan undi rosak sebanyak 223.


Hashim Abdullah/harakahdaily

Read More “KALAH MENANG BIASA, TETAPI BIAR BERMARUAH”  »»

KEMATIAN TEOH BUKAN TANGGUNGJAWAB SPRM

Hishamuddin, berkata beliau berada di ibu pejabat SPRM di Putrajaya untuk menghadiri mesyuarat pada hari kejadian memberitahu mahkamah, beliau telah dihubungi oleh pegawai penyiasat, Mohd Anuar Ismail, pada jam 2 petang untuk memaklumkan mengenai kematian Teoh.

MACC officer, Raymond Nian John Timban, testified that Hishamuddin Hashim had been seen in the office on the morning of July 16, around the time Teoh is said to have died.

Selangor MACC investigations head Hairul Ilham Hamzah admitted that he had not checked with either the receptionist or the security guard as to whether Teoh had left through the front door.

Timb Pengarah SPRM: Kematian Teoh bukan tanggungjawab SPRM


Timbalan Pengarah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Selangor memberitahu prosiding inkues kematian Teoh Beng Hock bahawa SPRM tidak bertanggungjawab terhadap kematiannya kerana Teoh bukan lagi berada di bawah kawalan agensi itu.

Hishamuddin Hashim dalam keterangannya berkata Teoh telahpun dibenarkan pulang ke rumah selepas selesai memberi keterangan di pejabat SPRM Selangor di tingkat 14 Plaza Masalam di Shaha Alam sebelum ditemui mati di tingkat 5 bangunan yang sama pada 16 Julai lalu.

"Kematian berlaku di luar pejabat SPRM dan kita pun tak tahu secara terperinci tentang punca kematiannya, malah kita telahpun membenarkan Teoh pulang selepas dia selesai memberi keterangan.

"Oleh itu pada pandangan saya, kematian Teoh bukanlah di bawah kawalan SPRM Selangor. Jika ia (kematian itu) berlaku di pejabat SPRM, saya sendiri yang akan membuat laporan polis," katanya ketika memberi keterangan sebagai saksi ke-27 dalam inkues itu yang masuk hari ke-25 hari ini.

Teoh, setiausaha politik ADUN Seri Kembangan, Ean Yong Hian Wah, ditemui mati selepas memberi keterangan kepada SPRM Selangor sebagai saksi dalam siasatan penyalahgunaan wang kerajaan negeri itu.

Hishamuddin, yang berkata beliau berada di ibu pejabat SPRM di Putrajaya untuk menghadiri mesyuarat pada hari kejadian memberitahu mahkamah, beliau telah dihubungi oleh pegawai penyiasat, Mohd Anuar Ismail, pada jam 2 petang untuk memaklumkan mengenai kematian Teoh.

"Saya telah mengarahkan Mohd Anuar dan pemangku penolong pesuruhjaya Khairul Ilham Hamzah supaya menemui saya di ibupejabat SPRM di Putrajaya untuk memberi penjelasan berhubung kejadian ini.

"Bagaimanapun kemudian saya mengarahkan mereka berpatah balik ke pejabat SPRM Selangor dan berjumpa saya di sana dan supaya mereka memberikan kerjasama kepada pihak polis," kata Hishamuddin yang juga mengetuai siasatan penyelewengan tuntutan ADUN Negeri Selangor.

Beliau mengakui telah mengarahkan pegawainya itu supaya tidak membuat laporan polis berhubung kematian Teoh dengan alasan kejadian itu berlaku di luar kawalan SPRM.

Hishamuddin berkata beliau tidak melihat sendiri mayat Teoh kerana merasakan tidak perlu baginya untuk berbuat demikian.

Beliau juga mengakui tidak menyoal semua pegawai dan anggota SPRM terlibat bagi mendapatkan maklumat terperinci berhubung insiden itu, sebaliknya berkata segala maklumat mengenai punca kematian Teoh hanya diperoleh daripada Mohd Anuar dan Khairul Ilham.

Kepada soalan Gobind Singh Deo, peguam yang mewakili keluarga Teoh, bahawa beliau tidak mengambil berat untuk menemubual semua pegawai untuk menyiasat perkara itu kerana beliau tahu kematian Teoh disebabkan oleh pegawai-pegawai SPRM, saksi itu menjawab : "Tidak setuju."

Terdahulu Hishamuddin berkata bahawa pada malam 15 Julai, beliau tidak melihat Teoh berada di pejabat SPRM dan tidak mengetahui apa sebenarnya yang telah terjadi kepadanya.

Beliau mengakui tidak mempunyai pengetahuan peribadi jika sebarang bentuk kekerasan atau paksaan digunakan terhadap Teoh sepanjang saksi itu berada di pejabat SPRM untuk memberi keterangan.

Khairul Ilham dalam keterangannya hari ini pula berkata bahawa pada pukul 8 pagi 16 Julai, Mohd Anuar telah menemuinya di pejabat SPRM Selangor dan memberitahu bahawa beg serta telefon bimbit Teoh masih berada di pejabat itu.

"Kami buat rondaan dalam pejabat SPRM untuk mencari Teoh tetapi tidak jumpa," katanya.

Khairul Ilham berkata beliau telah dimaklumkan mengenai kematian Teoh oleh Mohd Anuar pada jam 2 petang hari kejadian.

"Saya jadi 'blank' dan panik, tidak tahu apa yang perlu dilakukan," katanya saksi itu sambil menjelaskan bahawa itulah kali pertama beliau berdepan situasi di mana seorang saksi hilang dari pejabat dan kemudian ditemui mati di luar pejabat SPRM.

Khairul Ilham juga menafikan penglibatan pegawai SPRM dalam kematian Teoh dan menegaskan pihak SPRM tidak pernah merahsiakan sebarang maklumat berhubung kejadian itu daripada pengetahuan polis mahupun mahkamah.

Prosiding di hadapan koroner Azmil Muntapha Abas disambung Jumaat ini.

- Bernama
=====================================================================================
IO ordered not to lodge report after Teoh's body found


SHAH ALAM (Oct 14, 2009): Selangor Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) Deputy Director Hishamuddin Hashim admitted that he had ordered investigating officer (IO) Mohd Anuar Ismail not to lodge a police report after Teoh Beng Hock’s body was found, the inquest into the political aide's death heard today.

"I gave the order not to lodge a police report. There were many people surrounding the body, and we had already released him from our custody," said Hishamuddin during questioning by Teoh family counsel Gobind Singh Deo.

"As such, in my opinion, Selangor MACC is not responsible for his death. If it (death) had happened in the MACC's premises, I myself would have made a police report," he said when giving testimony in the inquest, which entered its 25th day.

Teoh, 30, who was working for Seri Kembangan assemblyman Ean Yong Hian Wah, was found dead on a fifth-floor landing outside the Selangor MACC office at Plaza Masalam here on July 16, after being questioned overnight into alleged misappropriations of state allocations.

Hishamuddin, who was in Putrajaya for a meeting when the IO called him at around 2pm to inform him about Teoh's death, said he would have instructed his officers to lodge a report if Teoh had died in the MACC offices on the 14th floor of Plaza Masalam.

Under questioning from Gobind, the deputy director admitted that he had neither gone down to see Teoh’s body when he returned from his meeting in Putrajaya, nor asked the police as the circumstances surrounding Teoh’s death.

He also said he did not question anyone beyond the two officers who were directly responsible for supervising the investigations, namely Selangor MACC investigations head Hairul Ilham Hamzah and the case IO.

Hishamuddin also testified that he had initially called Hairul and Anuar to Putrajaya to explain what had happened, but changed his mind and asked them to turn back and wait for him at Plaza Masalam.

Earlier, during his testimony, Hishamuddin was asked whether witnesses were free to leave the MACC offices at any time.

He replied that they were only allowed to leave at the discretion of the supervising officer, and only if there was some "pressing reason" to do so. However, he denied that such detention amounted to constructive arrest.

The deputy director told the court that he had worked late on the night Teoh was being questioned, and only left the office at 5.45am.

However, he disputed the testimony provided by another MACC officer, Raymond Nian John Timban, who testified that Hishamuddin had been seen in the office on the morning of July 16, around the time Teoh is said to have died.

Meanwhile, during questioning by Gobind, Hairul admitted that it "did not cross his mind" to call Teoh when his bag and handphone were discovered at the MACC offices at 8am.

During further questioning by lawyer Rajpal Singh, who is holding a watching brief for the Bar Council, Hairul admitted that there were "no controls" as to when a witness could leave the MACC offices after their statements were recorded, as a receptionist or security guard could open the door to let them out.

However, he admitted that he had not checked with either the receptionist or the security guard as to whether Teoh had left through the front door.

The inquest before Coroner Azmil Muntapha Abas resumes on Friday.

Tan Yi Liang/sun2surf

Read More “KEMATIAN TEOH BUKAN TANGGUNGJAWAB SPRM”  »»

JUMPA ANDA DI KARNIVAL SUA RASA TV9 DENGAN KERJASAMA KERAJAAN NEGERI SELANGOR & CELCOM

Anda sedang mencari peluang pekerjaan setelah mengambil VSS atau MSS ? Atau ingin mencuba nasib di tempat kerja baru? Atau memburu kerjaya yang "ideal"? Mencari kerja yang sesuai dengan kelulusan atau pengalaman anda?

Kunjungi Karnival Sua Rasa di booth Kerajaan Negeri Selangor
di Perkarangan Stadium Malawati pada 17 dan 18 Oktober 2009 untuk maklumat lanjut.

Kini terdapat 11580 peluang pekerjaan di Selangor (statistik dari Federation Malaysian Manufacturers) yang mana kepakaran serta kegigihan anda amat dipeerlukan bagi memacu ekonomi Selangor khususnya dan Malaysia amnya.

Read More “JUMPA ANDA DI KARNIVAL SUA RASA TV9 DENGAN KERJASAMA KERAJAAN NEGERI SELANGOR & CELCOM”  »»

PRESIDEN PPP DISAMAN OLEH BEKAS KETUA PEMUDA PARTI (DWIBAHASA)

Murugiah Saman Kayveas RM10 Juta Kerana Didakwa Memfitnahnya

KUALA LUMPUR, 14 Okt (Bernama) -- Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Senator Datuk T. Murugiah pada Rabu memfailkan saman fitnah dengan menuntut ganti rugi sebanyak RM10 juta terhadap Presiden Parti Progresif Penduduk Datuk M. Kayveas.

Saman itu adalah berhubung kenyataan media oleh Kayveas dan disiarkan oleh beberapa media cetak dan elektronik yang didakwa Murugiah palsu dan berniat jahat.

Ia difailkan oleh peguam Murugiah, Francis Pereira di Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi di sini pada pukul 2.30 petang.

Murugiah, yang bertindak sebagai plaintif, dan menamakan Kayveas sebagai defendan bagaimanapun tidak hadir sama di mahkamah bagi pemfailan saman itu.

Dalam pernyataan tuntutannya, Murugiah mendakwa Kayveas telah beberapa kali membuat kenyataan palsu yang berniat jahat terhadapnya dalam beberapa sidang akhbar dan mengetahui bahawa kenyataan itu akan disiarkan dalam media cetak serta elektronik.

Murugiah, yang juga bekas ahli Majlis Tertinggi PPP, mendakwa pernyataan berkenaan diterbitkan oleh akhbar Berita Harian, The Star and The New Sunday Times pada 10 Mei lepas, The New Straits Times Online pada 11 Mei serta di TV3 pada 9 Mei lepas melalui satu temuramah.

"Penerbitan media yang dibuat adalah daripada kenyataan asal defendan yang mendapat kebenaran daripadanya (Kayveas) untuk diterbitkan dan dalam keadaan ini beliau bertanggungjawab terhadap semua penerbitan itu.

"Pernyataan yang dituturkan itu adalah jelas memfitnah yang bermaksud hendak merendahkan saya yang memegang jawatan sebagai senator, timbalan menteri dan ahli Majlis Tertinggi PPP.

"Akibat daripada itu, ia telah mencemarkan nama baik saya dan membawa saya kepada satu penghinaan dan menjejaskan reputasi saya," dakwanya.

Sehubungan itu, selain memohon ganti rugi am sebanyak RM10 juta, Murugiah juga memohon ganti rugi teruk atau teladan, kos lain dan injunksi untuk menghalang fitnah seumpama diterbitkan lagi.

-- BERNAMA


Murugiah sues Kayveas for RM10 mil for defamation


KUALA LUMPUR (Oct 14, 2009): Deputy Minister in the Prime Minister's Department Datuk T. Murugiah today filed a RM10 million defamation suit against People's Progressive Party (PPP) president Datuk M. Kayveas for defaming him.

Murugiah, who was a former PPP supreme council member, filed the suit at the High Court registry here through his lawyer, Francis Pereira.

In his statement of claim, Murugiah said Kayveas had made defamatory statements at several news conferences which was untrue and had an ulterior motive.

He claimed that the statements were published in Berita Harian, The Star and The New Sunday Times on May 10, posted on The New Straits Times Online on May 11, and aired by TV3 on May 9.

"The statements were slanderous and aimed at ridiculing me as a senator, a deputy minister and a PPP supreme council member then.

"As a result, it had tarnished my good name and defamed me and affected my reputation," he said.
Murugiah is also seeking aggravated and exemplary damages and costs, and an injunction to restraint Kayveas from making any further defamatory statement against him.

Bernama

Read More “PRESIDEN PPP DISAMAN OLEH BEKAS KETUA PEMUDA PARTI (DWIBAHASA)”  »»

SATU BULAN SATU PROGRAM PENERANGAN SETIAP BULAN UNTUK SEMUA BAHAGIAN

SPSB untuk "special project untuk special branch" UMNO.

BUKAN. SALAH.

SPSB ialah program memperkasakan UMNO dengan satu bulan satu program penerangan untuk setiap bulan bagi kesemua 191 UMNO Bahagian.

Diwujudkan 20 modul program merangkumi ceramah umum, ceramah perdana, dialog dan penggunaan laman web oleh Biro Penerangan Umno bagi setiap Ketua Penerangan Umno negeri.
SPSB Jadi KPI Biro Penerangan Umno

KUALA LUMPUR, 14 Okt (Bernama) -- Program Satu Bulan Satu Program Penerangan Setiap Bulan Setiap Bahagian (SPSB) akan menjadi penunjuk prestasi utama (KPI) bagi Biro Penerangan Umno.

Ketua Penerangan Umno Datuk Ahmad Maslan berkata program bertujuan memperkasa jentera penerangan parti itu dijalankan di kesemua 191 bahagian bermula Ogos lepas.

"Laporan SPSB ini akan dimajukan kepada Majlis Tertinggi Umno sebagai KPI penerangan," katanya ketika melawat pusat operasi Bernama pada Persidangan Agung Umno di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini Rabu.

Program SPSB dilancarkan Presiden Umno Datuk Seri Najib Tun Razak semalam.

Melalui program itu, Ahmad berkata 20 modul program merangkumi ceramah umum, ceramah perdana, dialog dan penggunaan laman web itu dirangka Biro Penerangan Umno bagi setiap Ketua Penerangan Umno negeri.

Penetapan KPI adalah sebahagian usaha transformasi Umno untuk mengembalikan sokongan rakyat kepada Umno sebagai parti teras dalam parti pemerintah Barisan Nasional (BN).

-- BERNAMA

Read More “SATU BULAN SATU PROGRAM PENERANGAN SETIAP BULAN UNTUK SEMUA BAHAGIAN”  »»

AGEN SPRM BERI KETERANGAN KES RASUAH ADUN LOMPAT

Bagaimana Osman Jailu ditangkap rasuah


IPOH, 14 Okt: Mahkamah Sesyen Ipoh diberitahu, Adun Changkat Jering, Mohd Osman Jailu yang meminta seorang agen sebanyak RM100,000 untuk membantu meluluskan projek bernilai RMN180,000 di Seri Iskandar.

Agen provokasi dari Badan Pencegah Rasuah (kini SPRM), Mohamad Imran Abdullah telah menceritakan hal ini dalam perbicaraan kes rasuah terhadap enam orang termasuk dua Adun PKR yang melompat menjadi Adun bebas.

Beliau memberikan keterangan dalam perbicaraan terhadap bekas ahli majlis Perak Tengah, Zul Hassan, ahli perniagaan Fairul Azrim Ismail and jurutektik dari Lembaga Pembanguna Perak, Ruslan Sahat.

Mereka didakwa bersama bekas Exco, Mohd Osman Mohd Jailu, 57, Jamaluddin Mohd Radzi, 52 dan bekas ahli Majlis Perak Tengah Usaili Alias, 56.

Tuduhan ke atas Ruslan telah digugurkan kerana telah meninggal dunia.

Selepas didakwa, Osman dan Jamaludin kemudiannya telah meninggalkan PKR dan menjadi Adun Bebas yang pro-Umno. Ekoran itu, kerajaan Pakatan Rakyat Perak telah jatuh.

Menurut cerita Imran, beliau mulanya bersama seorang pegawai BPR yang berlakun sebagai teman wanitanya telah membawa bersama mereka tiga wanita warganegara Cina, satu kotak Carlsberg dan meninggal RM2,000 wang untuk mereka bertiga di sebuah hotel dekat Batu Feringi.

Selepas beberapa hari kemudian, Imran menemui Osman Jailu dan Usaili Alias di sebuah coffe house di Bukit Mertajam untuk menyerahkan wang bernilai RM5,000 kepada Osman.

Imran berkata, Osman tidak menerimanya tetapi memberikan isyarat agar ia diserahkan kepada Usaili.

Selepas menyerahkan wang itu, Imran berharap projeknya diluluskan segera, namun Usaili meminta lebih banyak wang untuk meluluskannya iaitu antara RM30,000 hingga RM50,000.

"Saya bertanya, mereka yakin ke hendak RM30,000 ke RM50,000 sahaja kerana projek itu bernilai RM180 juta.

"Mohd Osman kemudiannya berkata, "RM100,000".

Pada 19 Ogos datanglah hari mereka mereka nantikan itu. Ia berlaku di sebuah restoran di Bukit Mertajam.

Imran telah meletakkan sebuah beg tangan yang mengandungi wang tunai RM100,000 di atas meja.

"Saya bukakan beg itu dan tunjukkan Mohd Osman wang itu. Dia melihatnya dan mengarahkan saya untuk serahkannya kepada Usaili," beritahu Imran.

Usaili kemudiannya menarik beg itu ke arahnya.

Imran kemudian memohon diri untuk pergi dan serentak dengan itulah juga pegawai BPR masuk dan menangkap mereka.

Perbicaraan bersambung

Harakahdaily

Read More “AGEN SPRM BERI KETERANGAN KES RASUAH ADUN LOMPAT”  »»

PERANG SARAF SIBER SATU KPI PEMUDA UMNO

*Bagi tujuan menarik sokongan pengundi selain menambah keanggotaan, mendaftarkan anggotanya sebagai pengundi, menjalin hubungan strategik dan menambah sokongan pengundi kepada BN, pemuda UMNO telah menggariskan "kemenangan perang saraf dalam dunia siber" sebagai penanda aras pencapaiannya.

* Terdapat lebih 16 juta pengguna Internet di negara ini berbanding 10.9 juta pengundi (pada pilihan raya umum ke-12 lepas.

*Dianggarkan kira-kira 1.8 juta pengundi baru dijangka mengambil bahagian pada PRU-13 akan datang.

Perang Saraf Siber Tumpuan Pemuda Umno


KUALA LUMPUR, 14 Okt (Bernama) -- Atas kesedaran mengenai pengaruh internet dalam masyarakat, Pemuda Umno menggariskan "kemenangan perang saraf dalam dunia siber" sebagai penanda aras pencapaian bagi sayap parti Umno itu.

Langkah itu dilihat sejajar dengan senario politik semasa yang mana platform siber digunakan untuk melancarkan "perang saraf" melalui blog atau web portal online.

Ia juga senjata ampuh membentuk persepsi masyarakat terhadap sesuatu isu.

"Ini satu kemajuan jika Pemuda Umno mengiktiraf pengaruh dan peranan media baru," kata pensyarah pengajian media Universiti Malaya (UM) Prof Madya Dr Abu Hassan Hasbullah kepada Bernama ketika mengulas usaha Pemuda itu.

Langkah itu merupakan satu daripada lima penanda aras digariskan kepimpinan Pemuda Umno semasa perhimpunan agung Pemuda Umno hari ini bagi menarik sokongan pengundi selain menambah keanggotaan, mendaftarkan anggotanya sebagai pengundi, menjalin hubungan strategik dan menambah sokongan pengundi kepada BN.

Generasi muda dikatakan cenderung kepada media baru untuk sumber maklumat.

"Ini cabaran kita, menerangkan kepada generasi muda untuk membezakan antara fitnah dan fakta yang ditaburkan di alam siber ini," kata Ketua Biro Aduan Komuniti Awam Pemuda Umno, Datuk Khairun Aseh.

Khairun berkata pengiktirafan terhadap peranan media baru dalam senario politik negara itu menunjukkan Umno mahu melakukan perubahan ke arah politik "engagement".

"Apa yang penting bukan serang tapi terang (penjelasan)," katanya.

Pada pilihan raya umum (PRU) ke-12 lepas, pengundi muda dikatakan terpengaruh dengan maklumat yang tersebar luas dalam dunia siber yang menyaksikan buat pertama kalinya Barisan Nasional (BN) kehilangan majoriti dua pertiganya di 222 kerusi Parlimen.

Dalam penggunaan media baru sebagai alat komunikasi efektif, seorang sarjana komunikasi berkata parti kerajaan agak terkebelakang berbanding parti pembangkang.

"Ini kerana media baru adalah medium utama bagi pembangkang sejak 1999 berbanding BN yang mempunyai media arus perdana," kata pensyarah komunikasi Universiti Putra Malaysia, Ishak Abdul Hamid.

Yang pasti, penjelasan isu-isu semasa dalam dunia siber amat penting.

Ini berdasarkan hakikat terdapat lebih 16 juta pengguna Internet di negara ini berbanding 10.9 juta pengundi (pada pilihan raya umum ke-12 lepas) yang mempunyai kuasa menentukan masa depan negara.

Kira-kira 1.8 juta pengundi baru dijangka mengambil bahagian pada PRU-13 akan datang.

Syed Azwan Syed Ali /BERNAMA

Read More “PERANG SARAF SIBER SATU KPI PEMUDA UMNO”  »»

MODAL INSAN DUNIAWI UKHRAWI

Kualiti Hidup Boleh Dicapai Melalui Pembangunan Modal Insan SPIES

SHAH ALAM, 13 Okt - Pembangunan modal insan di Selangor, kini berteraskan konsep SPIES iaitu Spiritual, Physical, Intellectual, Emotional dan Social yang diilhamkan Exco Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan, Dr Halimah Ali.

Usaha ini penting untuk melahirkan masyarakat Selangor yang berkualiti dan mampu memberi sumbangan kepada pembangunan negara, sekaligus mewujudkan persekitaran hidup yang selesa dan selamat.

Program SPIES sudah diterapkan dipelbagai peringkat, termasuk institusi keluarga, sosial, pendidikan dan perkhidmatan di sektor awam, mahupun swasta.

Pada Dialog Bajet 2010 anjuran kerajaan negeri semalam, satu kertas kerja bertajuk “Kehidupan Masyarakat Berkualiti Melalui Pembangunan Modal Insan” turut dibentangkan oleh Pengurus Besar, Akademi Zakat Selangor, Dr Ruziah Ghazali.

Ketika membuat rumusan, Dr Halimah berkata, pendidikan dan pembangunan modal insan adalah tunjang kepada pencapaian kejayaan negeri Selangor.

“Kita mahu melahirkan insan-insan atau rakyat negeri Selangor yang mahu membina aset, mind set, attitude, yang mempunyai ilmu dan kemahiran, learned worker yang teachable, mahu melakukan, akan menjadi delivery system kepada dasar kerajaan, segala perancangan pembangunan Kerajaan Negeri Selangor. Seluruh pembentang kertas kerja, seluruh Exco yang telah pun memberi ringkasan, rumusan dalam kertas kerja masing-masing telah secara langsung atau tidak langsung bahkan YAB Menteri Besar di dalam ucapan perasmiannya semalam pun menyebutkan bahawa pendidikan dan pembangunan modal insan adalah tunjang kepada pencapaian kejayaan di negeri Selangor ini”, kata Dr Halimah.

Beliau menegaskan, modul SPIES bukan hanya untuk peserta beragama Islam sahaja, bahkan pelaksanaannya adalah meluas dan holistic, merangkumi semua kaum.

Di samping itu, Dr Halimah turut mewujudkan majlis permaufakatan bagi menyelaras program modal insan yang berpotensi dengan mengembleng tenaga bersama pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

Antaranya Majlis Permaufakatan PIBG, Majlis Permaufakatan Siswa Selangor, Majlis Permaufakatan Tadika Selangor dan Majlis Permaufakatan Pendidikan Islam Selangor.

Katanya, satu pengkalan data perlu diwujudkan untuk menyimpan maklumat terperinci setiap rakyat Selangor sebagai penanda aras dan mengenalpasti keberkesanan pembangunan modal insan yang holistic, melalui modul SPIES nanti.

“Kerajaan Negeri Selangor harus memfokus kepada usaha-usaha serius untuk mempertingkatkan kualiti hidup, mempertingkatkan lagi usaha-usaha untuk membangunkan rakyat di negeri Selangor ini, dan juga kita harus memikirkan bagaimana kita harus merancang dan kita harus menyokong dan mendokong mempertingkatkan kualiti rakyat di negeri Selangor ini. Jadi perancangan untuk memastikan segala pembangunan, segala struktur dan infrastruktur, pembangunan yang sebutkan tadi, mestilah diimbangi dengan pembangunan modal insan yang holistik mencakupi keupayaan mereka bersama dengan kita”, jelasnya lagi. -

MOHD SAHRULNIZAM MOHD ZAIN/Selangorkini

Read More “MODAL INSAN DUNIAWI UKHRAWI”  »»

RAKYAT DIUTAMAKAN, PEMBAZIRAN DIELAKKAN

Bajet Selangor: Dengar pandangan akar umbi, utamakan luar bandar


SHAH ALAM, 13 Okt: Mengambil kira pentingnya pandangan pelbagai lapisan akar umbi sebelum membentangkan Bajet, Kerajaan Negeri Selangor menganjurkan 'Majlis Dialog Bajet 2010' untuk mendapatkan idea bernas dan maklum balas daripada semua pihak.

Majlis yang telah dirasmikan oleh Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim diadakan di Pusat Konvensyen Shah Alam (SACC Convec) selama dua hari (12 Oktober - 13 Oktober) bermula semalam dari jam 8.00 pagi hingga 4.30 petang.

Khalid ketika berucap diperasmian itu berharap majlis dialog ini akan melahirkan satu usaha dan kerjasama yang erat di kalangan semua pihak, ke arah perbelanjaan berhemah dan seterusnya menyumbang ke arah peningkatan hasil negeri yang lebih memberangsangkan.

Katanya Kerajaan Selangor berusaha menyediakan bajet seimbang untuk 2010, selain memberi keutamaan terhadap pembangunan luar bandar.

"Kita akan berusaha melaksanakan pembangunan luar bandar yang stabil sebagai sebahagian daripada usaha untuk memastikan semua daerah di Selangor mencapai taraf bandar dalam tempoh 30 tahun akan datang.

"Pembangunan luar bandar amat penting bagi masa depan Selangor dan oleh itu, pelbagai persediaan perlu dibuat sekarang bagi meningkatkan kualiti kehidupan di kawasan berkenaan.

"Pembangunan luar bandar dalam Selangor adalah penting pada masa depan, maka pelbagai persiapan perlu dilaksanakan mulai sekarang bagi mempertingkatkan kualiti hidup di kawasan luar bandar," kata beliau dalam sidang media selepas merasmikan Majlis Dialog Bajet 2010 di SACC Convec dekat sini pagi semalam.

Dalam ucapannya itu Khalid turut memetik satu ayat daripada surah Saba sebagai renungan untuk hadirin dan juga rakyat Selangor khususnya supaya menjadikan negeri ini sentiasa indah, makmur dan aman di samping mendapat keredhaan dan keampunan daripada Allah SWT.


Dalam pada itu Kerajaan negeri juga kata Khalid bercadang menyediakan bajet berimbang walaupun bakal berhadapan dengan defisit bagi tahun kewangan semasa.

Katanya lagi kerajaan negeri sedang berbincang dengan beberapa pihak berkenaan, termasuk anggota Dewan Undangan Negeri, majlis tempatan, institusi kewangan, pemegang kepentingan dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) bagi merangka bajet yang bercirikan pendapatan-perbelanjaan untuk tahun depan.

Majlis dialog anjuran kerajaan negeri ini bertujuan menghasilkan draf belanjawan berhemah dan selaras dengan dasar "Merakyatkan Ekonomi, Melestarikan Komuniti" yang bakal dibentangkan dalam Persidangan Dewan Negeri Selangor bulan hadapan.

Majlis itu merangkumi tiga sesi taklimat khusus, iaitu topik berkaitan kedudukan ekonomi semasa, Pakej Rangsangan Ekonomi Selangor dan Pelaksanaan Projek-projek Kecil di Luar Bandar yang menjurus kepada elemen-elemen penyediaan dan perancangan Bajet 2010 dijangka dibentangkan semasa Mesyuarat Ketiga (Bajet 2010) Penggal Kedua Dewan Negeri Selangor Kedua Belas pada 9 - 17 November 2009.

Majlis yang dianjurkan oleh Perbendaharaan Negeri Selangor ini, bertujuan untuk menyediakan satu forum di mana wujudnya komunikasi dua hala secara langsung di antara pihak penggubal dasar dan pihak yang terlibat di peringkat akar umbi.

Ia melibatkan penyertaan kira-kira 450 orang peserta melalui jemputan, yang terdiri daripada barisan Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN), Ahli-ahli Dewan Negeri, Ahli-ahli Parlimen, Orang-orang Besar Daerah, Pegawai-pegawai Daerah, Datuk Bandar/Yang Dipertua Pihak Berkuasa Tempatan (PBT).

Selain itu, sebahagian daripada Ahli-ahli Majlis PBT, Ahli-ahli Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) termasuk Kampung Baru/ Bagan/Tersusun, wakil-wakil daripada Institusi-institusi kewangan, wakil-wakil Pertubuhan Badan Bukan Kerajaan (NGO), Ketua-ketua Jabatan Persekutuan dan Negeri, dan wakil-wakil daripada anak-anak syarikat di bawah Menteri Besar (Perbadanan) turut hadir.

Azamin Amin/HARAKAHDAILY//SELANGORKINI

Read More “RAKYAT DIUTAMAKAN, PEMBAZIRAN DIELAKKAN”  »»

KEPUTUSAN PRK DUN BAGAN PINANG MENGIKUT UDM

UCAPAN TERIMA KASIH YANG TIDAK TERHINGGA UNTUK PARA PENGUNDI DUN BAGAN PINANG SERTA PARA PETUGAS PAKATAN RAKYAT.

Tahniah buat Tan Sri Isa Samad. Selepas ini boleh bekerja keras untuk rampas kerusi MB N9 pula. Memang rakyat sudah lupa.

Majoriti yang diperolehi Isa Abdul Samad meningkat kepada 5,435 undi berbanding 2,333 undi pada Pilihan Raya Umum 2008.

BN menang di semua lapan daerah mengundi termasuk tiga daerah yang dimenangi PAS pada Mac 2008.

Read More “KEPUTUSAN PRK DUN BAGAN PINANG MENGIKUT UDM”  »»

KERTAS UNDI POS KOSONG DISERAHKAN KEPADA TENTERA

Undi pos: PAS buat lagi laporan polis

PAS membuat laporan polis malam tadi mendakwa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah menyerahkan 70 kertas undi pos kepada pihak tentera.

Laporan tersebut dibuat oleh wakil calon PAS, Ramli Ismail di ibupejabat polis Port Dickson kira-kira jam 12 tengah malam tadi.

Apabila pengundian pos di Pusat Latihan Asas Tentera Darat (Pusasda) berakhir kelmarin, seramai 1,807 daripada 1,877 anggota tentera yang layak mengundi, telah mengundi.

Selebihnya, termasuk 2,694 lagi merupakan pengundi pos yang tinggal di luar kem, serta 31 anggota polis dan dua pengundi yang berada di luar negara.

Ketika dihubungi hari ini, Ramli mendakwa 70 kertas itu diserahkan kepada pihak tentera pada jam 5.45 petang semalam.

Sepatutnya, kata beliau, 70 kertas undi dikembalikan kepada SPR.

"Untuk apa diserahkan kepada pihak tentera. Apa tujuannya?" katanya kepada Malaysiakini.

Terdapat 13,994 pemilih, termasuk 4,604 pemilih pos, yang layak mengundi dalam pilihanraya kecil kali ini.

Sementara itu, pengerusi jawatankuasa undi pos Dewan Pemuda PAS, Suhaizan Kaiat pula berkata, tindakan menyerahkan 70 kertas undi itu kepada pihak tentera menimbul kecurigaan.

Jimadie Shah Othman/malaysiakini

Read More “KERTAS UNDI POS KOSONG DISERAHKAN KEPADA TENTERA”  »»

HAMPIR 60 PERATUS KELUAR MENGUNDI SETAKAT 1430HRS 111009

Laporan Perjalanan PRK DUN Bagan Pinang N31, ehsan Malaysiakini

2.24pm Seramai 5,371 pemilih, atau 59.2 peratus, di Bagan Pinang keluar mengundi sehingga pukul 2 petang - tiga jam sebelum tempoh membuang undi bagi pilihan raya kecil DUN tersebut ditutup.

2.15pm Wakil calon PAS, Ramli Ismail, membuat aduan polis tengah malam tadi, mendakwa 70 kertas undi untuk pemilih pos yang tidak membuang undi diserahkan pihak tentera.

Jumlah kertas ini - yang dicurigai oleh PAS - sepatutnya disimpan di pejabat pegawai pengurus pilihan raya DUN Bagan Pinang, katanya kepada Malaysiakini.
1.33pm Seramai 4,905 pemilih, atau 54.1 peratus, di Bagan Pinang membuat penentuan antara calon BN atau PAS sehingga jam 1 tengah hari ini dalam pilihan raya kecil DUN tersebut.
1.27pm Pasukan peguam PAS mendakwa kes replika duit palsu RM100 yang ditabur di Taman Desa Sirusa semalam menjelang hari pengundian pilihan raya kecil DUN Bagan Pinang satu bentuk provokasi BN, lapor media rasmi parti itu Harakahdaily.

Isu tiga keping duit RM100 yang bernombor siri sama telah diadukan kepada polis.
12.54pm Lapan pusat pembuangan undi di DUN Bagan Pinang mulai lengang menjelang tengah hari, dipercayai penyokong dan pemilih berehat makan tengah hari.
12.25pm Seramai 4,220 pemilih, atau 46.5 peratus, di Bagan Pinang keluar mengundi sehingga jam 12 tengah hari ini dalam pilihan raya kecil DUN tersebut.
12.10pm: Beberapa penyokong parti yang bertanding dalam pilihanraya kecil DUN Bagan Pinang dilaporkan ditahan selepas berlaku satu pergaduhan di luar SK Teluk Kemang.
11.35am Insiden membaling batu dan botol air mineral berlaku di pusat pengundian di SK Teluk Kemang pada kira-kira jam 11.20 tadi. Bagaimanapun, anggota polis berjaya mengawal dan meredakan keadaan antara penyokong BN dan PAS.
11.20am Sebanyak 35.7 peratus pemilih biasa di Bagan Pinang keluar mengundi sehingga jam 11 pagi ini dalam pilihanraya kecil DUN tersebut. Pengundian bermula jam 8 pagi hingga 5 petang ini.

11am Calon BN, Tan Sri Isa Samad beredar dari Sekolah Bradwall di tengah laungan 'rasuah' oleh pemimpin PAS.

Isa berkata, peluang untuk beliau menang adalah cerah.

Ketika menemui seorang pengundi India, Isa berkata: "Jangan lupa dacing".
10.20am Seramai 2,168 atau 23.9 peratus pemilih biasa di Bagan Pinang keluar mengundi sehingga jam 10 pagi ini dalam pilihanraya kecil DUN tersebut. Pengundian bermula jam 8 pagi hingga 5 petang ini.
10.15am Calon BN, Tan Sri Isa Samad tiba di Ladang Siliau dan berjalan sejauh kira-kira 150 meter dari jalan utama ke pusat pengundian. Penyokong PAS di situ mula melaung menyindirnya berhubung isu politik wang.
10.10am Keadaan pusat pengundian di SK Panglima Adnan riuh rendah dengan penyokong BN dan PAS melaung antara satu sama lain. Kira-kira 5,000 orang berhimpun di situ. Beberapa penyokong sebuah parti kelihatan membaling botol air mineral melintasi jalan ke arah tempat penyokong PAS berhimpun.
9.30am Calon PAS, Zulkefly Mohd Omar tiba di SK Panglima Adnan, dengan diiringi ahli-ahli parti itu yang memakai baju dengan logo PAS. Beliau yakin mampu menang dan menggesa pengundi supaya keluar mengundi.

Sebelum itu, proses pengundian pilihan raya kecil DUN Bagan Pinang bermula sebaik sahaja pusat-pusat pengundian dibuka pada jam 8 pagi ini.

Hujan turun awal pagi tetapi berhenti sejurus selepas jam 8 pagi. Bagaimanapun, hujan renyai turun semula kira-kira 40 minit kemudiannya.

Terdapat 13,994 pemilih, termasuk 4,604 pemilih pos, yang layak mengundi dalam pilihanraya kecil kali ini.

Pengundi pos telah selesai membuang undi dua hari lalu, manakala pengundi biasa seramai 9,060 orang, akan membuat pilihan mereka hari ini di lapan pusat pengundian yang melibatkan 18 saluran.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mensasarkan kira-kira 80 peratus daripada pengundi akan keluar mengundi dalam pilihan raya kecil ini.

Sementara itu, Ketua Polis Negeri Sembilan, Datuk Osman Sabtu meminta petugas BN supaya menanggalkan jaket dan menutup payung mereka yang mempunyai logo parti.

Menurutnya, tempoh kempen tamat tengah malam tadi, maka tiada lagi bahan kempen seperti baju dan payung boleh digunakan hari ini.

Pilihan raya DUN Bagan Pinang menyaksikan pertandingan satu lawan satu antara calon BN, Tan Sri Isa Samad dengan calon PAS, Zulkefly Mohd Omar.

Kerusi itu kosong ekoran kematian penyandangnya dari BN, Azman Mohammad Noor, pada 4 September lalu. Azman mengekalkan kerusi tersebut, dengan menewaskan calon PAS, Ramli Ismail dengan majoriti 2,333 undi.

Polis telah menasihatkan pengundi khususnya supaya mematuhi arahan anggota pasukan itu bagi memastikan kelancaran lalu lintas, yang dijangka sesak berikutan kehadiran pelawat yang berkunjung ke pantai peranginan di situ pada hujung minggu.

Pengundian akan ditutup pada pukul 5 petang dan diikuti dengan pengiraan undi di kesemua lapan pusat mengundi terbabit.

Penjumlahan undi akan dilakukan di Dewan MPPD dan keputusannya
dijangka dapat diketahui seawal pukul 8 malam ini.
8.51am Sekumpulan Pemuda Umno melaung kepada Pemuda PAS, sesiapa yang mahu arak, pergi ke Selangor.

8.50am Hujan renyai-renyai mulai turun di Teluk Kemang.

840am Hujan turun renyai-renyai semula di pusat mengundi SJK (T) Ladang Siliau.
8:25am Kira-kira 150 penyokong PAS berkumpul di luar sekolah kebangsaan Teluk Kemang untuk merayu undi. Beberapa orang pemandu kereta menunjukkan "tanda bagus" kepada penyokong PAS, dan penyokong membalas dengan laungan "Allahu Akbar".
8.20am Pemuda Kg Bagan Pinang menjerit "Anwar Rasuah" "Take Beer" dan "bapa rasuah". Ia sebagai membalas laungan penyokong PAS yang melaungkan "BN Rasuah". Kedua-dua penyokong melaung "Allahu Akhbar".

Kira-kira 100 penyokong PAS dan BN berkumpul di SJK (T) Ladang Siliau. Polis memantau keadaan. Langit kelihatan cerah, selepas hujan gerimis di sebelah pagi berhenti.

Kira-kira 100 penyokong PAS berhimpun di luar SK Telok Kemang dalam usaha terakhir merayu undi. Beberapa kereta yang lalu di situ membunyikan hon dan menunjukkan tanda sokongan. Penyokong PAS membalas balik dengan laungan 'Allahu Akhbar'.

8.05am Penyokong-penyokong PAS berdoa di luar pusat mengundi di Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil ladang Siliau dalam Pekan Siliau.

8.00am Pengundian di Bagan Pinang bermula. Kira-kira 300 penyokong BN dan Pakatan Rakyat berkumpul di sepanjang jalan di pusat mengundi di Kg Bagan Pinang. Hujan yang turun sebentar tadi menyebabkan, ramai penyokong membuka payung masing-masing.
7.25am Polis mulai membuat sekatan di beberapa kawasan.

7.17am Hujan mulai turun seperti hari penamaan calon. Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusoff berkata ramalan cuaca hari ini dijangka hujan disebelah pagi, tidak seperti dua hari sebelum ini yang kelihatan cerah.

Read More “HAMPIR 60 PERATUS KELUAR MENGUNDI SETAKAT 1430HRS 111009”  »»

JANGAN BIARKAN BN GADAIKAN MASA DEPAN SERTA "NEGARA" ANDA

PENGUNDI BAGAN PINANG PERLU TOLAK UMNO/BN!

MIC berkocak. MCA pula hampir berkecai. PPP bergolak. UMNO pula dah lama di”mamah” kanser rasuah (atau istilah mereka ‘politik wang’). Tun Dr Mahathir bekas Perdana Menteri merangkap Presiden UMNO/ BN sudah meluahkan kekecewaan yang teramat sangat dengan sifat dan sikap UMNO yang terjerumus dengan politik mementing diri sendiri yang memamah UMNO perlahan-perlahan dulu, kini dan selamanya.

Beliau lantang mengecam tindakan Samy Vellu yang masih mahu mengepalai parti perkauman yang telah diterajuinya selama 30tahun! Orang Tionghua sudah lama pening dengan gelagat MCA yang ditungganggi UMNO untuk terus berkuasa.

Kalau sudah 3 komponen utama BN nazak apa yang boleh diharapkan oleh rakyat di DUN Bagan Pinang. Jangan berpaut didahan yang rapuh!! 3 komponen parti BN yang jelas daripada nama parti-parti tersebut jelas dan terang menunjukkan mereka berjuang untuk kaum-kaum masing-masing! Mana mungkin parti politik yang berpaksikan perkauman akan mampu merealisasikan perpaduan yang sebenarnya (istilah masakini ialah 1Malaysia).

Walau berjuta habis berkempen slogan 1Malaysia, kemungkinan besar natijah atau hasil kempen sebegitu adalah seperti kempen anti-merokok!

Selepas digembar-gemburkan semakin melarat fenomena perkauman seperti isu kuil dan perarakan kepala lembu di Shah Alam Selangor.

AYUH! PAKAT PAKAT UNDI PAKATAN RAKYAT !!


Buktikan kepada UMNO/BN bahawa anda seorang rakyat Malaysia yang punya jatidiri serta maruah diri, dan tidak mudah termakan dengan putarbelit dan propaganda media UMNO/BN.

Read More “JANGAN BIARKAN BN GADAIKAN MASA DEPAN SERTA "NEGARA" ANDA”  »»
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket

Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com