Pray For MH370

Pray For MH370

Kerajaan Selangor sponsor program JAMBORI AMAL ISLAMI untuk SEKOLAH AGAMA RAKYAT

Kerajaan Selangor memahami nilai keringat pengusaha-pengusaha SAR atau Sekolah Agama Rakyat yang dibina atas kemurnian niat beberapa individu yang mahu menyemai amal jariah untuk mempastikan bangsanya melalui lorong hidup yang ditetap oleh Rabbul Jalil. 

    Berbekal keazaman melangit, semangat membukit, keberanian mengambil risiko maka diperah keringat sampai ke tumit, menerpa jalan yang sulit untuk mendidik anak cucu dan cicit erti hidup sebelum menjadi mayyit!

  Jawatankuasa Tetap Pendidikan yang dipengerusi oleh YB Dr Hjh Halimah Ali telah mengambil inisiatif untuk mengumpul semua NGO-NGO yang menaungi SAR di seluruh Selangor untuk berbincang sebelum merangka pelan tindakan bagi memperkasakanjenis  institusi pendidikan terlama dan paling berksan dan terbukti tak lapuk dek hujan dan tak lekang dek panas.

Alhamdulillah, pelbagai NGO-NGO Islam yang kaya pengalaman dalam pendidikan seperti JIM, ABIM dan yang lebih baru HALUAN dan PITAS disamping sekolah-sekolah di bawah GAPIS di tautkan dalam ikatan ukhuwwah dan diamanahkan untuk bersinergi mentarbiyyahkan ummah khususnya generasi muda.

Terbentuklah MAPPIS(Majlis Permuafakatan Isntitusi Pendidikan Selangor) yang telah dilancarkan oleh YAB Dato' Besar Selangor pada 2009. MAPPIS adalah instrumental dalam memperkasakan sekolah-jenis SAR dan telah berjaya melatih pedagogi kepada guru-guru yang tidak pernah mendapat latihan untuk mengajar termasuk dalam subjek akademik seperti Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik.

  MAPPIS sedang melalui proses berkembang dan memantau kemajuan SAR di Selangor supaya kualiti pendidikan dalam sekolah-sekolah ini terjamin dan benar-benar melahirkan modal insan yang mampu berjaya di dunia hingga akhirat insyaallah.
  Di antara program yang telah berjaya dilaksanakan oleh MAPPIS ialah konvensyen pendidikan tahunan, JAMBORI AMAL ISLAMI SAR(ikut serta SABK) dan latihan guru serta pemantauan infrastruktur dan sarana sekolah yang setakat ini telah mendapat peruntukan sebanyak RM18JUTA daripada kerajaan Selangor.

Comments :

0 comments to “Kerajaan Selangor sponsor program JAMBORI AMAL ISLAMI untuk SEKOLAH AGAMA RAKYAT”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com