Pray For MH370

Pray For MH370

Cengkaman KUKU BESI di ARAHkan kepada MAHASISWA pula....

BERSIH: KPT didakwa cuba sekat siswa
Norain Saleh & Norsyafinas Ahmad Sukri
Jul 12, 11
6:48pm
Kongsi 52
Tindakan Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) mahu menyerahkan senarai nama mahasiswa institut pengajian tinggi awam untuk diambil tindakan mendapat tentangan NGO dan aktivis mahasiswa.

Mereka rata-rata berpendapat "hukuman" tersebut bertujuan menyekat hak mahasiswa untuk bersuara.

NONEMenurut Presiden Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (Gamis) Ahmad Syazwan Muhamad Hasan, tindakan itu dilihat sebagai tidak demokratik dan bersifat menghukum.

"Usaha KPT sepatutnya bukan mewakili kepentingan parti politik, mereka (KPT) perlu menjadi jururunding untuk mahasiswa bagi menjelaskan perkara ini (lapan tuntutan BERSIH)," katanya kepada Malaysiakini semalam.

Ahmad Syazwan (kiri) juga mempersoalkan tindakan terbaru kementerian itu yang sebelum ini didakwa membiarkan mahasiswa yang terlibat mengadakan demonstrasi menentang dasar kerajaan Pakatan Rakyat tidak diambil tindakan.

Beliau mengingatkan kembali kepada perhimpunan mahasiswa Universiti Teknologi Malaysia (UITM) di Shah Alam tiga tahun lalu bagi menentang cadangan membuka universiti itu kepada pelajar bukan bumiputera.

PKPIM: Perbincangan, bukan hukuman

"Mereka (kementerian) perlu berfikir panjang. Kenapa tidak ambil tindakan ke atas pelajar UITM?" soal Ahmad Syazwan kembali.

Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin semalam dilaporkan masih menunggu laporan daripada polis berhubung pembabitan penuntut institusi pengajian tinggi awam dalam perhimpunan Sabtu lalu.

Menurutnya, selepas diterima, ia akan diserahkan kepada universiti terbabit untuk tindakan lanjut.

NONESementara itu, Presiden Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM), Faisal Abdul Aziz (kanan) pula berkata tindakan terbaru kementerian itu tidak akan menjadikan mahasiswa seorang yang idealis.

Katanya, mahasiswa sepatutnya diberikan ruang untuk berpolitik secara terbuka dan bukan dihukum.

"Mereka harus dilayan dengan perbincangan bukan hukuman," kata mahasiswa Universiti Islam Antarabangsa (UiTM) itu.

Agenda peribadi
Menurut Faisal, PKPIM turut menyediakan bantuan guaman kepada mahasiswa yang bakal berdepan dengan tindakan hukuman KPT.
smm boycott btn 091209 shazni munir mohd ithninSementara itu, akvitis mahasiswa Shazni Munir Mohd Ithnin (kiri) pula berpendapat tindakan KPT bersifat ugutan dan kawalan ke atas suara dan peranan mahasiswa.

"Ia berbentuk kekangan pemikiran mahasiswa, supaya mahasiswa menjadi pelajar di sekolah menengah. Saya tidak ragu-ragu untuk berkata mahasiswa mula berasa meluat," kata bekas presiden kumpulan Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM).

Bekas mahasiswa Universiti Malaya (UM) juga mengesyaki tindakan KPT itu merupakan agenda peribadi Mohamed Khaled yang didakwanya tidak suka mahasiswa bersuara.

"Sepatutnya aspek pembangunan universiti yang KPT perlu beri perhatian, bukan politik mahasiswa," katanya lagi sambil tindakan itu membuka ruang kepada anak muda tidak menyokong kerajaan sedia ada.

Comments :

0 comments to “Cengkaman KUKU BESI di ARAHkan kepada MAHASISWA pula....”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com