Pray For MH370

Pray For MH370

EXCO Pendidikan umum keputusan peperiksaan PSRA 2012

 SHAH ALAM
6/12/12

Jabatan Agama Islam Selangor mewujudkan satu jenis peperiksaan bagi pelajar tahun 6 yang telah mengambil kelas al Quran dan Fardhu 'Ain yang digelarkan Penilaian Sekolah Rendah Agama(PSRA).

Untuk tahun 2012, Bahagian Pendidikan JAIS telah membuat beberapa perubahan dalam sukatan pelajaran dan juga penilaian. Maka kalau selama ini ada di kalangan guru yang berniat 'baik' cuba memberi tip kepada murid mereka supaya mendapat keputusan 'cemerlang'
 bila menduduki PSRA. Walaupun ini sepatut tidak berlaku ia itu pelajar tidak perlu memahami konsep sangat. Mereka biasanya diukur daripada kemampuan menghafal dan mengeluarkan apa yang mereka hafal itu dalam kertas jawapan. Ini akan memberi markah yang tinggi. Ini seterusnya melonjakkan pencapaian sekolah dan mendapat sanjungan yang mengukuhkan lagi perbuatan baca hafal tulis.

Malangnya pelajar sebegini tidak dibina benteng yang kukuh kerana gagal disebatikan konsep asas kefahaman Islam yang sebenar. Timbullah Islam bersifat ritual yang dipraktikkan ketika menghadapi masalah atau malapetaka seperti membaca Yasin ketika sakit atau mati.
Selain daripada itu sukar untuk 'menikmati' keindahan Islam itu sendiri. Inilah intisari yang diucap oleh EXCO Pendidikan Kerajaan Selangor sebelum mengumumkan keputusan PSRA. Beliau menekankan peri penting menanam benih tauhid yang tulen dan pastikan ia tumbuh subur. KPI pengajaran dan pembelajaran Islam kata YB Dr Hjh Halimah Ali ialah setelah selesai silibus pembelajaran itu si pelajar kenal Allah, Rasul, erti nilai hidup di dunia dan akhirat. Mereka akan tahu formula sukses yang sebenar.
 Pelajar lelaki terbaik adalah daripada SRAI Bandar Baru Bangi.Wan Imran Wan Yusni akan membuat ADUN Bangi teruja.
Pelajar lelaki terbaik pula daripada daerah Klang, Wan Nadia memperolehi markah yang sama dengan Wan Imran iaitu 98.8%

Selaku EXCO Pendidikan Selangor, YB Dr Halimah mengharapkan JAIS memikirkan kurikulum yang bersifat pelajar centric dan mampu memhamkan setiap pelajar dengan ilmu aqidah, syariat dan akhlak Islam yang sebenar sehingga mereka mampu menjadi 'walking Islam'.


Comments :

0 comments to “EXCO Pendidikan umum keputusan peperiksaan PSRA 2012”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com