Pray For MH370

Pray For MH370

BANTUAN MANGSA RIBUT TAUFAN BUKAN SENGAJA DILEWATKAN

Izinkan saya membuat sedikit penjelasan tentang isu dakwaan kononnya berlaku kelewatan dalam menyalurkan bantuan kepada mangsa ribut taufan yang telah berlaku kepada sebilangan penduduk Kg Sungai Udang, Taman Bertih, Jalan hasan, Jalan Selamat dan kawasan sekitar.

Seperti yang dilaporkan oleh akhbar Sinar Harian bertarikh 5hb September 2008, seramai lima puluh mangsa ribut langsung tidak menerima apa-apa bantuan. Jurucakap pihak yang mendakwa tidak langsung menerima bantuan serta tidak melihat kelibat pemimpin negeri turun padang malangnya tidak pula mahu bertanggung jawab di atas kenyataan akhbar yang dibuat. Jika mereka bertanggung jawab dan berani tampil ke hadapan sudah tentu mereka tidak menyembunyikan identiti mereka.

Sebenarnya, setakat pukul 7.30 malam hari Jumaat malam Sabtu, sukarelawan yang bertugas 24 jam di Pejabat ADUN Selat Klang telah menerima sebanyak 1100 (seribu seratus) borang aduan yang disertakan dengan salinan kad pengenalan masing-masing.


Masih ingatkah saudara kesan tsunami yang berlaku di Kedah beberapa tahun yang lalu? Berapa lamakah pihak berwajib mengambil masa untuk menyalurkan bantuan sepenuhnya seperti peralatan membaiki rumah, bot baru, pakaian serta buku sekolah anak-anak?

Di Sungai Udang Klang, musibah berlaku hari pertama bulan Ramadhan iaitu 01hb September 2008 kira-kira pukul 3.00 petang. Bilik gerakan untuk operasi menyelamat dan sebagainya dibuka pada pukul 4.00 petang. Saya Alhamdulillah beserta sahabat-sahabat lain mula melawat tempat-tempat yang teruk ditimpa musibah pada pukul 3.05 petang. Sila rujuk post saya yang terdahulu.


Sila hubungi pihak Bomba dan PBSM untuk kepastian. Ini kerana kami saling bekerjasama dari peringkat awal lagi. Bekalan eletrik terputus di kawasan Jalan Sg Bertik di sekitar pasaraya Econmart pada pukul 3.30 petang tetapi telah disambung semula kira-kira pukul 7.30 malam.

Sekitar pukul 9.00 malam, satu mesyuarat tergempar telah diadakan dengan Pegawai Daerah Klang , LZS dan lain-lain agensi/NGO di pejabat ADUN. Pihak-pihak seperti Pejabat Daerah dan PBSM merupakan agensi yang pakar dalam kes bencana alam.

Saya sendiri, selaku Naib Presiden Yayasan Amal Malaysia telah terlibat secara langsung kes tsunami di Aceh, Gunung berapi di Jogjakarta, Gempa Bumi di Pakistan, Perang di Lubnan dan lain-lain. Pernah berpeluang mengikuti kursus Bangsa-Bangsa Bersatu dan Jabatan Pertahanan Amerika (tentera Amerika) dalam mengendalikan bantuan di medan pertempuran.

Saudara Jamal, selaku Pengerusi Bertindak Bencana Alam Sg Udang merangkap Ahli Majlis MPK, merupakan Timbalan Pengerusi Yayasan Amal Malaysia dan sebut sahaja di bumi mana yang beliau belum jejak dalam memberi khidmat sukarela dan menyelamat. Yang terbaru ialah taufan Nargis di Delta Irrawadi.

Dewan Orang Ramai telok gadong telah dibuka untuk kes-kes kecederaan atau kejutan. Tahmid, tiada kes kecederaan berat atau kematian dilaporkan.



Program Gotong Royong

Comments :

0 comments to “BANTUAN MANGSA RIBUT TAUFAN BUKAN SENGAJA DILEWATKAN”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com