Pray For MH370

Pray For MH370

PESURUHJAYA PAS SELANGOR PERJELAS PRESTASI EXCO PAS DALAM KERAJAAN PAKATAN RAKYAT SELANGOR

Mungkin Exco serta ADUN PAS harus dinilai prestasi mereka secara objektif seperti yang diwar-warkan oleh Menteri Pusat dalam bentuk ?KPI, Balanced Scorecard dan sebagainya.

Warga Selangor kian selesa di bawah Pakatan


SELEPAS setahun dua bulan kerajaan Pakatan Rakyat mentadbir negeri Selangor, rakyat dapat menilai prestasi Exco dan Adun menjalankan khidmat masing-masing. Ikuti penjelasan Exco Kanan Kerajaan Negeri, Dato' Dr Hasan Mohamad Ali ketika ditemu bual wartawan SAIDAH HAIRAN di pejabatnya, di Tingkat 2, Bangunan SUK, Shah Alam.


HARAKAH: Dato' selepas setahun lebih pemerintahan kerajaan Pakatan Rakyat, bagaimana Dato' melihat pencapaian Exco PAS dalam potfolio masing-masing?

DR HASAN: Pada saya pencapaian kalau dibandingkan di kalangan Exco, saya sebagai ketua daripada PAS merasakan pencapaian kita peringkat A dengan kesungguhan yang ditunjukkan. Kedua, kebolehan menguasai portfolio mereka, sokongan daripada tenaga bantu. Misalnya peringkat Exco, di pejabat SUK dan di Pusat Khidmat Masyarakat yang ditubuhkan para Exco dan Adun-Adun, saya merasakan sambutan begitu baik. Sehingga kini saya tidak menerima komplain mengenai prestasi Exco Iskandar (Abdul Samad), Dr Halimah (Ali) dan saya sendiri.

Saya merasakan Menteri Besar sendiri pun nampak gayanya berpuas hati setakat ini tentang prestasi yang ditunjukkan oleh Exco-exco PAS.

Selain itu, kita tahu Exco-exco PAS diberikan portfolio yang agak berat, portfolio yang penting, macam pendidikan (Dr Halimah) itu 'kan penting, perumahan (Iskandar) itu 'kan penting bagi, saya pula ... memanglah Islam itu penting, begitu juga infrastruktur.

Kita mengetuai berbagai-bagai jawatankuasa di peringkat negeri. Saya jawatankuasa Perancangan Negeri, jawatankuasa yang melibatkan hasil sungai dan sebagainya. Kita duduk dalam jawatankuasa tersebut.

Dato' dalam pilihan raya umum ke-13, rakyat Selangor khususnya orang Melayu menaruh harapan tinggi kepada PAS supaya dapat menguasai Parlimen dan Dun di kawasan Melayu seperti di Sabak Bernam dan Sungai Besar, malangnya kita kalah.

Itu yang sedang kita perhatikan. Dun yang kita menang lapan yang kita kalah di bawah 1,000 undi rasanya ada enam. Kalau kita pertahankan yang sekarang dengan menang yang kalah di bawah 1,000 undi, kita sudah ada 14. Yang kalah di bawah 1,500 undi mungkin ada dua lagi. Jadi 14 campur dua sudah 16 kalau kita dapat 16 dalam pilihan raya ke-13, saya rasa kedudukan PAS dalam Pakatan Rakyat bertambah kuat.

Kedudukan PAS bertambah disegani, kedudukan PAS menyebabkan nanti Exco dan juga penyertaan PAS dalam kerajaan negeri bertambah mantap. Saya tidak menyatakan kita sekarang ini dihambat oleh kerana kita hanya lapan kerusi, 13 DAP dan 15 KeADILan.

Kalau misalnya kita boleh mencapai setara dengan teman-teman Pakatan Rakyat yang lain kenapa kita tidak boleh mencapai kesetaraan itu. Saya merasakan insya-Allah, dalam pilihan raya ke-13 ini, saya yakin gambaran sokongan rakyat melalui pilihan raya kecil di Permatang Pauh, Kuala Terengganu, Bukit Gantang dan Bukit Selambau.

Dengan deretan kekalahan Rakyat sudah hilang kepercayaan kepada Umno-BN. Jadi Umno-BN tidak mahu itu terus berlaku, hingga Perdana Menteri mengambil keputusan tidak mahu bertanding di Dun Penanti.

Insya-Allah dalam pilihan raya ke-13, persediaan kita lebih mantap.

Dulu kita tidak boleh menggunakan kemudahan bangunan misalnya, yang berada di sekolah sudah boleh. Kalau dulu tidak boleh datang ke masjid, dulu tidak boleh bagi khutbah sekarang sudah boleh. Jika dulu kita tidak ada Ahli Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung (JKKK) sekarang sudah ada.

Kalau dulu kita tidak menguasai masjid, sekarang mulai 1 Jun akan datang kita sudah boleh menguasai masjid. Jika dulu kita tidak mempunyai pusat khidmat masyarakat sekarang semua Adun kita sudah mempunyai pusat khidmat masing-masing.

Insya-Allah dengan usaha berlipat ganda, tidak mustahil kita boleh dapatkan 16 kerusi.

Tentu PAS sudah merangka strategi tertentu untuk menawan kawasan majoriti Melayu?

Kita sudah mendapat sokongan kuat daripada masyarakat India dan Cina. Cuma sokongan yang tidak setara ialah daripada masyarakat Melayu sendiri. Dalam kawasan aliran daripada Melayu Sabak Bernam sampai Kapar kita cuba. Bahkan melalui kerajaan Negeri kita jalankan satu projek yang melibatkan penanam padi.

Di mana penghasilan padi kalau sekarang 4.5 tan satu ekar kita naikkan pada 7 atau 8 tan satu ekar. Ini menyeluruh. Menteri Besar dan Exco-exco akan turun ke kawasan ini bagi meyakinkan rakyat bahawa satu proses reformasi dari segi pertanian sedang berlaku di kawasan Sabak Bernam sampai Kapar.

Kita harap dengan meningkatnya pendapatan rakyat, rakyat bertambah selesa di bawah pentadbiran Pakatan Rakyat dengan bantuan-bantuan yang dinamakam MES - 'Merakyatkan Ekonomi Selangor' yang ada tujuh hingga lapan program. Bagi saya ini satu strategi yang paling ampuh untuk kita melebar-luaskan lagi punya pencapaian politik kita.

Kita kena faham Dato' Seri Najib Tun Razak menjaga Umno Selangor. Sudah tentu ada dalam kepala Najib, sesuatu dalam Perhubungan Umno Selangor untuk merampas kembali negeri ini.

Saya rasa letak siapa pun dalam keadaan Umno sudah menurun, Umno sudah tidak ada kepercayaan lagi. Pergolakan dalam Umno tidak habis-habis, rasuah dalam Umno tak habis, plan untuk menggantikan generasi pengganti dalam pimpinan pun tidak habis-habis. Saya rasa sukar bagi Umno untuk kembali seperti zaman Tun Razak, Tun Hussein Onn bahkan pada zaman awal Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Kita juga galakkan pendaftaran pengundi. Jadi kita akan gunakan sepenuhnya, PAS dapat 22 Penolong Pendaftar jadi kita akan lantik mereka, beri keyakinan kepada mereka supaya melakukan pendaftaran sehebat-hebatnya.

Kita juga membanyakkan cawangan meramaikan ahli. Alhamdulillah saya kalau tengok diari ada saja merasmikan cawangan PAS baru. Ada saja pembubaran cawangan Umno masuk PAS. Kita tahu Dato' Zahar Hashim masuk PAS; banyak lagi seperti Dato' Zahar itu, hanya kita tidak mengumumkan atas beberapa sebab.

Saya sendiri terlibat secara langsung menerima kedatangan ahli baru daripada Umno masuk PAS. Jadi, yang lain kita hendak mengekalkan hubungan baik dengan masyarakat Cina dan India. Masyarakat Cina dan India sudah nampak parti yang bersih, jujur yang boleh digantung harapan ialah PAS.

Selama setahun tiga bulan ini orang-orang PAS, Exco PAS tidak terlibat pun dengan perkara yang saya rasa menghambat orang lain. Kita tidak terlibat dengan lompat parti, salah guna kuasa, hal-hal mengenai moral. Rakyat melihat dan rakyat cerdik. Penilaian mereka lebih objektif berbanding 10 tahun lalu.

Ada orang mendakwa apabila PAS sudah banyak kerusi yang menang, mereka hanya menjaga kebajikan masyarakat Cina, India dan orang atas pagar. Manakala ahli PAS dibiarkan ...

Oh ... tak betul, tak betul. Kena tengoklah. Orang kita, saya selalu ingatkan turun padang. Pergi surau, masjid, majlis keraian, kematian dan sebagainya. Memanglah saya sebagai Exco kadang-kadang kematian itu kebetulan mesyuarat Exco tapi saya pastikan esok saya pergi. Saya dekati mereka, saya tengok lelehan air mata suami dan anak-anak yang kehilangan isteri, suami dan sebagainya.

Kita pergi. Kita ada hubungan dengan rakyat. Turun padang, turun padang inilah slogan kita. Dari segi rakyat saya rasa turun padang kita ini nampak lebih asli daripada turun padang orang Umno. Orang Umno tinggalkan kereta mewah di rumah dan turun padang dengan kereta buruk di kampung-kampung.

Kita itulah kereta kita yang mewahnya itu dan yang buruknya itu. Jadi nampak orang Umno apabila turun padang lima enam kereta ikut mereka. Ini saya rasa lakonan yang dimainkan oleh Umno. Orang PAS turun ke masjid bagi kuliah, berceramah, ikut basuh pinggan.

Apakah Dato' sudah mengecapi kejayaan melaksanakan portfolio Dato' selama setahun tiga bulan ini?

Saya ambil yang infrastruktur ya. Saya jaga JKR, JPS, Jais dan sebagainya. Memang nampak banyak benda yang perlu dibaiki terutama daripada segi perkhidmatan. Ini bukan salah sesiapa. Perkhidmatan ini jika banyak diguna banyak kerosakan. Jika terlalu banyak tempat rosak jadi JKR pun tidak mampu hendak pergi betulkan, ada lubang-lubang jalan tidak mampu dengan tenaga yang ada. Kalau ada 20 jalan di Sabak Bernam serentak berlubang dengan sebab banjir jadi kita tidak mampu untuk menyelesaikan semua masalah.

Ok. Kemudahan awam saya rasakan tinggal perkhidmatan sajalah dengan telefon awam gangang jatuh tidak dipasang. Kita mengatakan sudah berlaku perubahan. Pengguna kita sudah ada kesedaran sivik. Walaupun tidak sampai peringkat orang Eropah, Korea, Australia tetapi sudah ada pergerakan ke arah itu. Hanya kebersihan masjid, bangunan awam yang ini masih lagi saya nampak. Kita mungkin dekat 20 tahun tertinggal daripada Australia, Amerika dan sebagainya.

Ini kita kena usaha sebab Selangor sudah pun jadi negeri maju. Selain itu tentang agama. Saya rasa terlalu banyak yang kita lakukan. Perubahan jawatankuasa yang mentadbir masjid dan kariah. Saya rasa kita gunakan 8,000 orang yang akan dilantik ini untuk menggerakkan pembangunan semangat keagamaan sama ada di bandar dan luar bandar.

Kita sudah ada JKKK yang diberi taklimat khas untuk menggerakkan surau dan masjid. Kita hendak menjadikan masjid dan surau betul-betul sebagai institusi yang berfungsi. Saban masa hijau, mengerlip, berapi semangatnya begitu, diimarahkan.

Masjid negeri setiap bulan minggu kedua hari Sabtu malam Ahad kita ada forum perdana Ehwal Islam. Ada Dato' Haron Din, Dato' Ismail Kamus, Dr Roslan Mohamad, Dr Sharifah Hayati. Orang-orang ini memang diminati. Dua puluh tahun dulu diminati dan seterusnya diminati.

Mereka diberikan ruang dan peluang untuk pergi masjid negeri. Ustaz Haron Din setiap bulan minggu pertama hari Jumaat malam Sabtu ada kuliah Tasawur Islami iaitu tentang hal-hal Islam.

Yang ini kita hendak kembangkan di tempat-tempat lain. Saya minta ada teman saya Ustaz Osman Ibrahim turun sebulan sekali buat qiamulail di kawasan yang akan ditentukan. Kita hendak 'beranak-pinakkan' idea qiamulail ini. Semoga subur orang tua, orang muda. Subur rohnya.

Kalau dulu Maahad Tahfiz ada satu pelajar 45 orang saja. Sekarang dalam masa setahun kita sudah ambil 300 orang. Kita ada dua Maahad Tahfiz satu di Jugra (Banting) dan Kampung Jawa (Klang). Mungkin tahun depan jika tidak ada aral melintang akan ada satu lagi Maahad Tahfiz.

Inilah sekolah-sekolah agama biasiswa dulu tertahan-tahan. Sekarang ini kita perluaskan, kita bagi kepada mereka yang cemerlang.

Satu lagi yang kita hendak bangunkan Sekolah Agama Rakyat yang Pak Kiyai buat. Di kampung di pinggir bandar ini yang tidak pernah dijenguk. Ini yang kita hendak bina.

mks /SAIDAH HAIRAN/HARAKAHDAILY

Comments :

4 comments to “PESURUHJAYA PAS SELANGOR PERJELAS PRESTASI EXCO PAS DALAM KERAJAAN PAKATAN RAKYAT SELANGOR”
Hasrin Bin Abdul said...
on 

Ada ke orang buat bancian di Selangor ? Setahu aku ramai penduduk di Selat Kelang dah banyak complain pasal Dr. Halimah ini. Urusan hidup mereka menjadi bertambah susah semenjak Dr. Halimah take over!!Biasiswa tak dapat, rumah kos rendah tak dapat, Jambatan Klang sesak setiap hari!! Macam-macam berita sedih aku dengar dari sahabat handai di Daerah Kg. Delex Kanan, kiri, tengah dan dalam. Mereka semua dah berpakat tidak akan pilih PAS lagi selepas ini...PADE DOH!!!!

Unknown said...
on 

Saudara Munawir Bin Hj Hassan, kesemua masalah rakyat yang saudara sebutkan itu adalah dalam bidang kuasa KERAjaan PUsat, dan bukan di bawah kuasa kerajaan negeri, kerajaan Pakatan Rakyat.

Saudara dipersilakan untuk memeujuk Kerajaan Pusat agar cepat berbuat sesuatu bagi menjayakan wawasan 2020, jika tidak......

Anonymous said...
on 

WALAU PUN SAYA TAK KENAL YB HALIMAH AKAN TETAPI CUBA LAH FIKIR-FIKIR KAN,
+TUTION PERCUMA UTK PENUNTUT SPM,
+WANG BULANAN UTK PELAJAR UPSR,
+AKTIVITI MENINGKATKAN TARAF KEBIJAKSANAAN PELAJAR DI URUSKAN OLIH KERAJAAN SELANGOR.
+ANAK SY MOHON PINJAMAN UTK BELAJAR DRI NEGERI SELANGOR TAK ADA PUN .(YB HALIMAH YG BERITAHU ISTERI SY,YG LAIN2 KITA SENDIRI URUSKAN)

DAN MCM-MCM LAGI YG TELAH DINIKAMTI OLIH RAKYAT DAN ANAK2 SELANGOR,berbgi bgi faedah yg kita dpt cuma cuba fikir2 dulu yg susah dgn sekarang yg susah.

*DULU ORG KAYA DAN KRONI JE YG DPT .
+ KITA YG SUSAH MANA BEND NK TGK.
UMUM SAJA MCM2 TAPI REALITY NYA MANA ADA .YG ADA CUMA UTK ORG2 TERTENTU JE .

AMIN !
keluarga org susah....

musafirsiber said...
on 

assalamualaikum...

saya nak tahu pinjaman dari suk untuk pelajar dari unisel bila dibuka

tunggakan yuran saya dah RM4,400.00... penin saya ... awat saya tak explore dr halimah nyer blog dulu..


bantuan Dr. di perlukan..

 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com