Pray For MH370

Pray For MH370

KUIS MARA KE HADAPAN

KUIS Tandatangani MoU Bagi Program PhD Dan Membuka Pusat Kecemerlangan


Oleh Mohd Azhar Ibrahim dan Nabilah Saleh

Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS) baru-baru ini menandatangani satu Memorandum Persefahaman (MoU) bersama Markfield Institute of Higher Education (MIHE) di United Kingdom, yang akan membolehkan anggota fakulti KUIS meneruskan pengajian di peringkat ijazah doktor kehormat tanpa perlu mengambil cuti panjang daripada tugas akademik mereka.

Di bawah MoU itu, yang ditandatangani oleh Rektor dan CEO KUIS Datuk Mohd Adanan Isman dan Rektor MIHE, Profesor Dr Manazir Ahsan, para pensyarah KUIS yang mahu meneruskan penyelidikan mereka bagi ijazah doktor kehormat hanya perlu mengikuti enam bulan terakhir program PhD di kampus MIHE di Markfield, Leicestershire, England.

"Program penyelidikan ijazah doktor kehormat ini yang terbahagi kepada dua, dan akan bermula pada September, membolehkan kakitangan fakulti, akses kepada penyeliaan akademik dan kemudahan di MIHE dalam pelbagai subjek, terutama bidang pengajian Islam," kata Mohd Adanan.

Dalam ucapan beliau, pengarah KUIS Profesor Dr Sidek Baba menarik perhatian bahawa Islam menggalakkan perbincangan akademik antara pelbagai tamadun dan budaya.

"Pengajian Islam tidak boleh dilaksanakan dengan memencilkannya daripada masyarakat yang lebih besar," kata Dr Sidek.

Menurut Dr Sidek, kemajuan sering kali terhasil daripada idea-idea berlainan daripada yang lazim diterima. Kemunculan idea-idea baru dan yang membawa kemajuan bermakna kita perlu meninggalkan zon selesa kita dan meneroka apa yang tidak diketahui.

"Adalah sangat penting bagi institusi-institusi Islam untuk menjalin kerjasama dengan Barat. Selaras dengan itu, MoU harus dilihat sebagai permulaan visi dan wawasan kolej ini ke arah membangunkan kerjasama dengan Barat," kata Dr Sidek.



MENGHUBUNGKAN UMAT ISLAM DENGAN YANG LAIN

Dr Manazir berpendapat bahawa institusi pengajian tinggi Islam mempunyai tanggungjawab untuk dipenuhi, dalam cara mereka tersendiri, iaitu bagi keperluan masyarakat yang lebih besar di mana mereka berada.

"Jika anda benar-benar mahu menyaksikan perubahan, anda perlu mendekatkan diri dengan mereka yang berlainan dari anda," kata Dr Manazir kepada Bernama selepas majlis menandatangani perjanjian itu.

Markfield Institute of Higher Education, yang memiliki satu-satunya perpustakaan Islam di Eropah, dikendalikan oleh Yayasan Islam UK yang berfungsi sebagai sebuah pusat utama yang menggalakkan dialog antara agama antara warga Islam Britain dan rakyat bukan Islam.

MIHE berpotensi untuk muncul sebagai antara pusat terkemuka di Eropah bagi pengajian ijazah lanjutan mengenai Islam dan dunia Islam.

Dengan bekerjasama dengan University of Loughborough dan University of Portsmouth di United Kingdom, ini merupakan institut akademi Islam pertama yang mahu membina hubungan antara umat Islam dengan yang lain dengan menggalakkan persefahaman lebih baik mengenai Islam di Barat menerusi dialog-dialog proaktif antara agama dan budaya berlainan.

"Selepas insiden 11 Sept (2001), wujud persepsi negatif terhadap komuniti Islam di Barat. Kita perlu memastikan perspektif yang betul dengan melibatlan diri dalam dialog-dialog proaktif supaya mereka di Barat faham yang budaya kita bukanlah budaya konflik dan keganasan," kata Dr. Manazir.

"Krisis kewangan global semasa membawa peluang terbaik bagi umat Islam menunjukkan bagaimana sistem kewangan dan perbankan seperti yang diamalkan Islam adalah lebih adil dan saksama kepada masyarakat. Tetapi kita perlu melakukan ini dengan menggunakan istilah-istilah moden yang setara dengan istilah Arab, yang Barat mungkin mendapati mengelirukan," kata Dr Manazir.

"Sudahpun, mula wujud kesedaran dalam kalangan pihak tertentu di Barat bahawa, penyelesaian kepada krisis kewangan semasa yang dihadapi dunia ialah berdasarkan konsep perkongsian keuntungan dan risiko yang termasuk di dalam perbankan dan kewangan Islam," jelas beliau.



STATUS UNIVERSITI PENUH

KUIS, yang ditubuhkan sebagai sebuah kolej swasta pada 1995, merupakan sebuah anak syarikat milik penuh Majlis Agama Islam Selangor (MAIS).

Di kampus seluas 42.1-ha di Bandar Seri Putra dekat sini, lebih kurang 5,000 penuntut termasuk 180 penuntut antarabangsa dari negara-negara Asean dan juga dari Afrika dan China, sedang mengikuti 42 disiplin akademik daripada pengajian peringkat asas hinggalah program ijazah sarjana.

Dalam meneruskan dengan wawasannya untuk muncul sebagai sebuah Institut Pengajian Tinggi yang disegani di peringkat antarabangsa, KUIS juga mengadakan program bersama dengan universiti di Ireland, London, United Kingdom, Mesir dan Australia.

Menurut Mohd Adanan, KUIS sedang menuju ke arah menjadi sebuah universiti penuh pada akhir 2010.



KUIS LANCAR PUSAT KECEMERLANGAN

Sementara itu, KUIS hari ini melancarkan Pusat Kecemerlangannya (CoE).

Pengarah CoE KUIS Shaya'a Othman ketika ditemui Bernama berkata fungsi CoE ialah sebagai pemangkin pusat kecemerlangan ilmu KUIS dalam aspek pembangunan organisasi dan insani.

Shaya'a menjelaskan bahawa antara program yang bakal dilaksanakan CoE ialah memberi khidmat pakar runding dan latihan kepada organisasi luar - tempatan dan luar negara.

Ini sejajar dengan kelebihan KUIS yang menyediakan pelbagai kursus pengajian dalam bidang seperti perniagaan, teknologi maklumat, perundangan, kewangan, komunikasi dan pengajian Islam.

Disebabkan itu KUIS memperkenal agenda KUIS BEST - pelajar terbaik, pensyarah terbaik, kemudahan terbaik dan petugas terbaik.

"Sehubungan itu, CoE akan berusaha mempersiap KUIS ke arah itu dan agenda KUIS BEST merupakan antara sasaran awal yang akan dilaksanakan," katanya.

Bagi memastikan CoE ini efektif, sebelum penubuhannya unit kajian PPP mengadakan lawatan ke negara-negara seperti Indonesia, Kazakhstan dan Turki untuk mempromosi KUIS.

Katanya antara universiti yang bersetuju menandatangani MoU dengan KUIS ialah Universitas Gadjah Madha, Universitas Andalas, Universitas Sharif Hiyatullah dan Universitas Yafsir.

CoE yakin dapat memberikan tumpuan sepenuhnya dalam menambah baik kualiti pendidikan di KUIS dengan adanya objektif yang jelas untuk mengubah dan membangun organisasi muslim dalam aspek sistem pengurusan, penyelidikan dan pembangunan.

"Pada masa akan datang, saya berharap KUIS tidak lagi hanya melahirkan graduan yang memenuhi pasaran pekerjaan tetapi sebaliknya melahirkan graduan yang mampu mencipta peluang pekerjaan dan perniagaan," kata Shaya'a penuh optimis.

BERNAMA

Comments :

0 comments to “KUIS MARA KE HADAPAN”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com