Pray For MH370

Pray For MH370

KUALA DIMENSI SERTA ARKITEKNYA DISAMAN RM920 JUTA (DWIBAHASA)

Pengerusi LPK Datuk Lee Hwa Beng memfailkan saman untuk relief termasuk antara lain pembatalan semua perjanjian pembangunan dan satu pengisytiharan bahawa KDSB hanya layak dibayar dengan nilai kerja yang munasabah dilakukan dengan sewajarnya

Alternatif, beliau meminta satu pengisytiharan bahawa semua notis pembayaran yang dikeluarkan oleh KDSB adalah batal dan tidak sah.

Kuala Dimensi Dan BTA Architect Disaman RM920 Juta

SHAH ALAM, 25 Sept (Bernama) -- Lembaga Pelabuhan Klang (LPK) memfailkan saman RM920 juta terhadap kontraktor siap guna untuk Zon Pelabuhan Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ), Kuala Dimensi Sdn Bhd (KDSB) dan konsultan yang dilantik bagi projek itu BTA Architect, dalam aspek pembangunan utama dan perjanjian tambahan yang ditandatangani antara Februari 2003 dan November 2006.

Pengerusi LPK Datuk Lee Hwa Beng memfailkan saman itu sendiri di pejabat pendaftar Mahkamah Tinggi Sivil di sini pagi ini. Bagaimanapun beliau enggan memberikan salinan kedua-dua saman itu kepada media.

Dalam kenyataan media beliau, Lee berkata saman itu difailkan untuk relief termasuk antara lain pembatalan semua perjanjian pembangunan dan satu pengisytiharan bahawa KDSB hanya layak dibayar dengan nilai kerja yang munasabah dilakukan dengan sewajarnya

Alternatif, beliau meminta satu pengisytiharan bahawa semua notis pembayaran yang dikeluarkan oleh KDSB adalah batal dan tidak sah.

Lee juga secara alternatif meminta satu pengisytiharan bahawa KDSB tidak layak, dan bahawa PKA tidak diwajibkan membayar KDSB tuntutan berjumlah RM836,758,459.92 di mana KDSB telah lakukan untuk kerja-kerja perparitan dan membekalkan air, permulaan bayaran profesional, masing-masing bagi pelbagai kerja di bawah perjanjian pembangunan itu.

Alternatif, beliau meminta satu perintah bahawa kerja-kerja yang dijalankan oleh KDSB dikaji semula oleh sebuah konsultan bebas yang dilantik mahkamah dan bayaran permulaan dan profesional dinilai oleh mahkamah berkenaan.

Lee juga meminta faedah, ganti rugi umum dan kos mengenai satu asas indemniti dan ganti rugi kerana penipuan dan salah tafsiran kecuaian, faedah, kos, ganti rugi disebabkan bersubahat dan relief lain yang difikirkan sesuai dan wajar oleh mahkamah.

Menurut kenyataan media, Lee berkata LPK juga memfailkan satu saman permulaan di pejabat pendaftar Mahkamah Tinggi Sivil di sini, meminta satu pengisytiharan bahawa kenaikan dalam kadar faedah dari lima peratus kepada 7.5 peratus setahun berkaitan perjanjian tambahan untuk kerja-kerja tambahan pembangunan yang ditandatangani pada April 2006 adalah batal dan tidak sah.

Beliau berkata jumlah amaun yang dipertikaikan kini kira-kira RM1.64 bilion termasuk RM720 juta saman yang difailkan oleh LPK di pejabat pendaftar Mahkamah Tinggi Sivil di sini pada 18 Sept.

"Lembaga LPK sedar dengan tugasnya untuk melakukan apa yang betul untuk lembaga pelabuhan itu dan menjalankan tugasnya dalam cara yang sesuai dan wajar," menurut kenyataan itu.

KDSB dilantik oleh LPK pada 2003 bagi membangunkan PKFZ di tapak seluas 405 hektar bersebelahan dengan Pelabuhan Utara di Klang.

Syarikat itu menjadi tumpuan baru-baru ini berikutan dakwaan mengenakan caj berlebihan terhadap LPK bagi projek PKFZ, menyebabkan lembaga tersebut dan projek berkenaan menanggung kerugian.

-- BERNAMA

==================================================================================

PKA sues KDSB, BTA Architect for RM920mil

SHAH ALAM (Sept 25, 2009): The Port Klang Authority (PKA) has filed RM920 million suits against Kuala Dimensi Sdn Bhd (KDSB), the turnkey contractor for the Port Klang Free Zone (PKFZ), and the project consultant, BTA Architect, over key development and supplemental agreements signed between February 2003 and November 2006.

PKA chairman Datuk Lee Hwa Beng Lee filed the suits himself at the Civil High Court registry here today. However he refused to give copies of the two suits to the media.

Lee, in a statement, said that the suits were filed for relief, including for rescission of all the development agreements, and a declaration that KDSB is only entitled to be paid the reasonable value of work properly done.

Alternatively, Lee seeks a declaration that all notices of payments issued by KDSB are null and void.

He also alternatively seeks a declaration that KDSB is not entitled to, and PKA is not obliged to pay KDSB, the claims totalling RM836,758,459.92 which KDSB had made for the monsoon drain and water supply works, preliminaries, professional fees and variation works respectively under the development agreements.

Alternatively, he seeks an order that the works carried out by KDSB be remeasured by an independent consultant appointed by the court and the preliminaries and professional fees payable be assessed by the court.

Lee also seeks interest, general damages and costs on an indemnity basis and damages for fraud and negligent misrepresentation, interest, costs, damages for conspiracy and any other relief deemed fit by the court.

He said PKA had also filed an originating summons at Civil High Court registry here to seek a declaration that the increase in the interest rate from five percent to 7.5% per annum in respect of a supplementary agreement for additional development works signed in April 2006 is null and void.
The total disputed amount at present totalled around RM1.64 billion, including the RM720 million suit filed by PKA on Sept 18, he said.

"The PKA board is conscious of its duty to do what is right for the port authority and to exercise its duty in an appropriate manner," he added.

KDSB was appointed by PKA in 2003 to develop the PKFZ on a 405ha site adjacent to the North Port in Klang.

The company was embroiled in a controversy after it was alleged to have over-charged PKA for the PKFZ project, causing PKA and the project severe losses.

- Bernama


BERKAITAN: PKA FILING TWO MORE SUITS AGAINST KUALA DIMENSI

Comments :

0 comments to “KUALA DIMENSI SERTA ARKITEKNYA DISAMAN RM920 JUTA (DWIBAHASA)”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com