Pray For MH370

Pray For MH370

RASUL MELAYU AKHIRNYA DICEKUP (DWIBAHASA)

Rasul Melayu, bekas pekerja Zoo Negara, dari Bukit Kemensah Ulu Klang Selangor berjaya dicekup dari maklumat orang ramai ketika sedang berehat selepas sarapan pagi di bulan puasa.

Para pengikutnya yang kononnya terdiri dari para pegawai Kerajaan yang bijak bestari, seharusnya berusaha mendapatkan ikat jamin serta khidmat guaman Peguam Syarie untuk "Rasul" mereka, bagi membuktikan kebenaran ajaran Pengajaran Kahar Ahmad.

Untuk pejuang hak asasi manusia, kes ini bukan suatu kes pencabulan kebebasan hak asasi individu untuk mengamalkan kepercayaan peribadinya kerana beliau telah menyalahgunakan hak asasi beliau untuk menceroboh hak individu serta institusi masyarakat sekaligus memporakperandakan serta menghancur institusi agama Islam.

Sebagai seorang penganut Islam beliau dikehendaki akur serta taat kepada semua ajaran Islam tanpa menokoktambah atau membuat sebarang perubahan kepada ajaran serta sistem Islam yang sedia wujud sekian lama. Beliau juga tidak berhak menyebarkan ajaran sesat beliau kepada masyarakat.




Rasul Melayu Bakal Beraya Dalam Penjara

SHAH ALAM, 16 Sept (Bernama) -- Selepas tiga tahun mengelak daripada dibicarakan, ketua ajaran sesat 'Rasul Melayu', Abdul Kahar Ahmad, bakal menyambut Aidilfitri dalam penjara apabila Mahkamah Tinggi Syariah di sini , Rabu memerintahkan supaya dia ditahan sehingga tarikh


perbicaraan akan datang.

Hakim Syarie Abu Zaky Mohammad mengeluarkan arahan itu selepas membenarkan permohonan Ketua Pendakwa Syarie Selangor Abdul Shukor Abdul Hamid agar Abdul Kahar, 59, ditahan kerana beberapa kali gagal hadir pada perbicaraan kesnya walaupun waran tangkap telah dikeluarkan.

Mahkamah turut menetapkan 24 Sept ini untuk sebutan bagi menyambung waran tahanan terhadapnya.

Abdul Kahar ditahan pasukan penguatkuasa Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) pada 9.45 pagi tadi di Sungai Long, Kajang.

Terdahulu, Abdul Shukor berkata kehadiran Abdul Kahar di mahkamah bukan atas kerelaan atau kesedarannya tetapi kerana telah ditangkap oleh penguatkuasa Jais, dan oleh itu, mahkamah perlu mengeluarkan waran tahanan terhadapnya sehingga tarikh perbicaraan akan datang pada 7 Okt ini.

"Tertuduh banyak kali mengelak untuk hadir ke mahkamah. Walaupun tindakan menahan tertuduh boleh memudaratkan kesihatannya tetapi mahkamah perlu pandang satu lagi kemudaratan lebih besar (iaitu) kepada agama Islam jika tertuduh dijamin," katanya.

Abdul Kahar mendakwa kegagalannya hadir pada perbicaraan sebelum ini disebabkan dia menerima beberapa ugutan bunuh sehingga terpaksa melarikan diri.

Tertuduh berkata sehingga kini dia juga masih gagal mendapatkan khidmat peguam dan memohon mahkamah memberi peluang kepadanya untuk mencari peguam bagi mewakilinya.

"Saya merayu agar mahkamah membenarkan saya dijamin bagi membolehkan saya menyambut hari raya bersama keluarga. Saya bukan nak mengelak tetapi takut dengan ugutan bunuh dan sekiranya saya ditahan saya tidak akan dapat menjalankan tanggungjawab saya kepada keluarga.

"Saya berjanji jika saya dijamin saya tidak akan melakukan apa-apa tindakan termasuk sebar risalah dan juga akan menghadiri perbicaraan," katanya.

Peguam pemerhati bagi Persatuan Peguam Muslim Malaysia Zainul Rijal Abu Bakar ketika merujuk dakwaan ugutan bunuh yang diterima tertuduh berkata, sekiranya tertuduh ditahan dalam penjara, keselamatannya akan terjamin kerana akan dikawal sepanjang masa berbanding jika dia berada di luar tahanan.

Abdul Kahar dituduh telah menyatakan, mendakwa dan mengisytiharkan diri sebagai "rasul orang Melayu di zaman ini" sedangkan pernyataan dan dakwaan tersebut adalah bertentangan dengan ajaran Islam.

Dia juga didakwa menjelaskan doktrin palsu yang bertentangan dengan hukum syarak berhubung agama Islam, antaranya menyatakan sembahyang hanya cukup sekadar mencegah daripada membuat perkara keji dan mungkar, dan ibadah haji pula sia-sia dan merugikan.

Bagi tuduhan ketiga, Abdul Kahar didakwa mengingkari dan melanggar arahan Mufti iaitu masih menjelaskan amalan dan mengajar Ajaran Kahar Ahmad sedangkan ia telah difatwakan sebagai menyeleweng daripada Islam.

Pertuduhan keempat menyebut bahawa tertuduh didakwa telah mempersendakan amalan Islam dengan menyatakan: "Ibadah haji ialah perkara yang diada-adakan oleh kerajaan Arab Saudi dengan tujuan mengaut keuntungan" dan "Buat apa sembahyang tunggang-tonggek, membebel sendirian dan ia umpama orang mabuk dan berjudi".

Abdul Kahar juga dituduh menyebarkan pendapat dan ajaran, antaranya rasul tidak benar, yang bertentangan dengan hukum syarak dan fatwa yang masih berkuat kuasa di Selangor.

Tertuduh, yang tidak bekerja, didakwa melakukan kesalahan itu di kediaman bernombor 44, Jalan Bunga Ros, Kampung Kemensah, Hulu Klang, antara 19 Mei dan 23 Jun 2005.

-- BERNAMA
=====================================================================
Fugitive ‘Malay prophet’ held, to spend Raya in prison

SHAH ALAM: A fugitive deviationist sect leader who proclaimed himself as Rasul Melayu (Malay prophet) will spend Hari Raya Aidilfitri behind bars.

The Syariah High Court here has ordered Abdul Kahar Ahmad, 59, to be held at the Sungai Buloh prison pending the hearing of his case on Oct 7.

Denied bail: Jais officers accompanying Abdul Kahar (right) out of the Syariah High Court in Shah Alam yesterday.

Judge Abu Zaky Mohammad denied bail after syariah chief prosecutor Abdul Shukor Abd Hamid told him that Abdul Kahar had been evading the law since 2006.

Abdul Kahar was arrested by a team of Selangor Religious Department enforcement officers in Sungai Long, Kajang at 9.45am yesterday.

Over the past three years, he had allegedly preached the deviationist Pengajaran Kahar Ahmad while playing hide-and-seek with the law.

Syariah judge Abu Zaky Mohammad gave the order after allowing Selangor syariah chief prosecutor Abdul Shukor Abd Hamid’s application against Abdul Kahar who faces five charges under the Selangor Syariah Criminal Enactment.

The judge also fixed Sept 24 for mention to extend Abdul Kahar’s detention until the hearing.

Earlier, Abdul Kahar told the court that he had gone into hiding as he had received death threats.

He urged the court to grant him bail to enable him to celebrate Aidilfitri with his family.

Abdul Kahar faced charges of proclaiming himself as a prophet for the Malays, conducting deviationist teachings, violating the Selangor Mufi’s order, blasphemy and spreading false belief.

He was accused of committing the offences at No: 44, Jalan Bunga Ros, Kampung Kemensah in Hulu Klang between May 19 and June 23, 2005.


— Bernama/theStaronline

Comments :

0 comments to “RASUL MELAYU AKHIRNYA DICEKUP (DWIBAHASA)”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com