Pray For MH370

Pray For MH370

REKOD BARU:14781 MEMBACA SERENTAK SELAMA SEJAM SECARA SANTAI

Jangan salah guna ilmu


SHAH ALAM – Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah menitahkan rakyat agar tidak menyalahgunakan ilmu pengetahuan untuk memusnahkan masyarakat dan merosakkan negeri, sebaliknya digunakan untuk kebaikan diri sendiri.

Baginda juga menyeru kepada seluruh rakyat jelata agar banyak membaca buku ilmu pengetahuan dan tidak hanya membaca majalah gosip atau bahan bacaan yang berbentuk hiburan.

Baginda turut menasihatkan ibu bapa agar menggalakkan anak-anak rajin membaca di rumah selain memastikan mereka menguasai pelbagai bahasa melalui pembacaan terutama bahasa Inggeris.


Tuanku bertitah, usaha ini perlu dilakukan kerana kebanyakan buku ilmiah dan buku pengetahuan ditulis dalam bahasa Inggeris yang merupakan bahasa global serta membolehkan rakyat berkomunikasi dengan semua negara.

Bagaimanapun, baginda menasihatkan ibu bapa agar tidak mengabaikan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi kebangsaan yang mesti disanjung oleh rakyat Malaysia.

“Selain bahasa Inggeris, dengan mengetahui banyak bahasa lain memberi kelebihan kepada kita kerana banyak ilmu pengetahuan yang boleh kita peroleh.

“Beta berharap usaha ini dapat mendidik dan menyedarkan rakyat betapa pentingnya membaca dan faedah yang diperoleh daripada aktiviti membaca ini,” titah baginda.

Baginda bertitah sempena perasmian Hari Ilmu & Gerakan Membaca Perdana Negeri Selangor dan Pesta Buku Selangor 2010 di Taman Tasik Shah Alam semalam.

Baginda turut berharap konsep Hari Ilmu dan Gerakan Membaca bersama keluarga mampu melahirkan rakyat yang bijak dan berkualiti serta menjadikan negeri Selangor sebagai pusat pencarian ilmu.

“Rakyat mestilah faham bahawa ilmu pengetahuan tidak datang kepada kita dengan sendirinya tetapi kita hendaklah berusaha untuk mencarinya dengan membaca buku-buku ilmu pengetahuan yang berkaitan.

“Janganlah kita memandang perpustakaan sebagai satu tempat yang membosankan tetapi hargainya semua koleksi di setiap ruang perpustakaan yang begitu bernilai, berharga dan akan menjadi khazanah kelak,” titah baginda.

Sultan Sharafuddin bertitah, kaji selidik perlu dibuat supaya tabiat membaca rakyat dapat dipertingkatkan dan memupuk minat membaca di kalangan rakyat dengan menyediakan tempat membaca serta kemudahan bahan bacaan.

“Beta berharap kita tidak hanya bersungguh-sungguh ketika kempen membaca diadakan sahaja. Selepas itu, amalan mencari ilmu dan membaca terus diabaikan. Tetapi perlu disematkan di jiwa kita untuk mencari ilmu dengan membaca sepanjang hayat." titah baginda.

Sinar Harian

Comments :

0 comments to “REKOD BARU:14781 MEMBACA SERENTAK SELAMA SEJAM SECARA SANTAI”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com