Pray For MH370

Pray For MH370

ADUN SELAT KLANG rasmi majlis pecah tanah jambatan baru Kpg Delek

KLANG, 20 DIS : Kesesakan lalu lintas tidak lagi menjadi masalah buat pengguna jalan perhubungan Kampung Delek dan Pelabuhan Klang di masa hadapan. Ini kerana pagi tadi telah berlangsung Majlis Pecah Tanah untuk Projek membina Jambatan di atas Sungai Telok Gadung di Jalan Sri Perantau, Sungai Delek Klang.Majlis tersebut disempurnakan oleh ADUN Selat Kelang, Dr Halimah Ali diiringi Ketua Penolong Pengarah Jalan JKR, Jalalonmuhali Abd Rahman.
Pembinaan jambatan yang menelan kos sekitar RM3 juta itu dijangkakan akan mengurangkan 40 peratus kesesakan lalu lintas di laluan tersebut.
"Jambatan ini turut direka bukan sahaja untuk kenderaan ringan, malah untuk laluan kenderaan berat juga. Jadi laluan ini dijangka akan menjadi laluan utama penduduk dan juga orang luar ke Pelabuhan Klang.
Namun begitu, dengan adanya kenderaan yang banyak melalui jalan ini, penduduk harus lebih peka dengan isu-isu keselamatan mereka," ujar Jalalonmuhali.
Sementara itu, Menurut Halimah, keperluan menyediakan prasarana terbaik menjadi agenda penting kerajaan demi menyediakan kehidupan yang selesa kepada rakyat.
"Kerajaan bukan sahaja melihat kualiti kerja malah ingin memastikan bahawa setiap sen yang dikeluarkan itu berbaloi.
"Oleh itu, rakyat juga diseru untuk memantau projek demi memastikan aspek-aspek yang dijanjikan berjaya diperolehi," jelas Halimah yang juga merupakan EXCO Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan.

Jambatan yang akan dibina melibatkan jalan raya sepanjang 800 meter dengan kelebaran 10.5 meter dan 23 meter panjang serta dibina mengikut standard R3 iaitu mempunyai laluan dua hala.
Pembinaan jambatan tersebut dijangka siap dalam tempoh setahun.
Buat masa ini, penduduk tempatan menggunakan jambatan kunci air milik JPS yang digunakan untuk mengawal pasang surut air di Sungai Telok Gadung.
Bagaimanapun, oleh kerana laluan tersebut merupakan jalan pintas terdekat Ke Pelabuhan Kelang ia digunakan oleh kebanyakan penduduk sekitar.
Di penghujung majlis itu juga, Halimah menyampaikan sumbangan kepada beberapa orang mangsa kebakaran yang berlaku di Kampung Delek baru-baru ini.



Comments :

1
Zan said...
on 

siapakah kontraktor yang telah dipilih untuk menjalankan kerja2 tersebut

 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com