Pray For MH370

Pray For MH370

S.P.I.E.S Setiausaha dirasmi penutup oleh YB ZAILAH


 SHAH ALAM

Untuk menjadi setiausaha yang cekap dan berkesan serta segala usahanya diredhai oleh Allah swt, semua setiausaha perlu menyenarai semak elemen S.P.I.E.S dirinya sebagai insan.

Menurut model pembangunan insan S.P.I.E.S ini, aspek rohani atau spiritualnya mesti diberi fokus agar sentiasa segar berfungsi. Setiausaha yang menjadi tulang belakang sesebuah organisasi ( analogi YB SITI ZAILAH) mesti melakukan tazkiyatul nafsu setiap hari.Jiwa mesti bersih, barulah elemen kedua keinsanannya, iaitu fizikal bertenaga untuk bertindak.Hati yang segar keehsanannya akan mendorong segala modal atau asset anggota badannya untuk berfungsi dengan terbaik.Rajin, produktif akan terhasil daripada padanan jiwa ikhlas dan pemberdayaan jasad ini. Surat mudah ditulis, notis kesyuarat mudah dibereskan.Minit mesyuarat tersiap pantas.Maklumat penting cepat disampaikan. Ketua sudah diingatkan segala yang telah dipersetujui dan input baru yang perlu diketahui.
Pembangunan intelek(I) setiausaha amat kritikal untuk melahirkan setiausaha yang mampu berfikir secara kritikal, analytikal untuk memahami insiden yang berlaku, agar peka dengan keadaan sekeliling dan agar perjalanan organisasi lancar.Setiausaha juga perlu melatih diri berfikiran kreatif untuk berupaya menyelesaikan masalah.
   Untuk berjaya menjaga keharmonian warga organisasinya, beliau harus berfikiran lateral supaya dapat menerima kepelbagain pendapat, cara kerja dan segala yang boleh mencetsukan ketegangan dalam institusi.

Ketiga-tiga elemen ini tidak mampu melahirkan setiausaha yang diidamkan sekiranya beliau tidak berupaya untuk mengendali emosi. Jenis kerja setiausaha sudah tentu perlu berurusan dengan pelbagai manusia untuk mencapaikan matlamat organisasi tersebut. Beban kerja serta karenah ahli selain daripada tekanan dari keluarga menuntut beliau mempunyai skil 'membaca' situasi diri dan keadaan dan juga ilmu untuk menguasai ledakan emosi yang boleh menatijahkan pecah belah dalam organisasi dan salah tanggapan dek emosi yang menggelabukan.Justeru semua setiausaha perlu membangunkan elemen emosi(E) untuk menggalas tugas kesetiausahaan.
Akhir sekali, untuk menjadi setiausaha yag boleh diterima ramai, beliau harus mengasah skil berkomunikasi dan berinteraksi sesama insan dan juga menurut keperluan sesuatu agensi atau badan lain untuk membina jaringan luas dan berstrategi organisasi beliau.Inilah dimaksudkan dengan pembangunan skil sosial(S) dalam logo SPIES.
Kelima-lima elemen teras ini perlu dibangun secara sinergi untuk melahirkan SETIAUSAHA CEMERLANG insyaallah.

Comments :

0 comments to “S.P.I.E.S Setiausaha dirasmi penutup oleh YB ZAILAH”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com