KENYATAAN AKHBAR
YB
PUAN DR.HJH HALIMAH ALI
EXCO PENDIDIKAN KERAJAAN NEGERI SELANGOR
PENGABAIAN BANTUAN
SEKOLAH AGAMA MILIK MASYARAKAT(SAR) DALAM PEMBENTANGAN BAJET 2013 OLEH PERDANA
MENTERI
1. Saya teramat kesal sikap kerajaan
Malaysia yang tidak adil dalam agihan bajet 2013 untuk pendidikan kepada pelbagai kelompok warganegara. Di mana
perginya 1Malaysia??
2. Perkara yang amat ketara dalam
pembentangan bajet tahunan oleh YAB PM pada 24/9/12 ialah TIADA peruntukan
langsung untuk SEKOLAH AGAMA RAKYAT(SAR). Ini seolah-olah menggambarkan
kerajaan UMNO-BN telah mendiskriminasikan ibubapa yang MEMILIH untuk menghantar
anak-anak mereka di peringkat dasar(sekolah rendah) yang berorientasikan agama.
3. Apa bezanya hak mereka ini
dengan hak ibubapa yang memilih untuk menghantar anak ke SJKC, SJKT, Muballigh
dan SK ? Bukankah ibubapa warganegara sah ini juga mempunyai hak menghantar
anak mereka ke jenis persekolahan yang mereka pilih? Bukankah keperluan mereka
juga diperuntukkan dalam Perlembagaan Malaysia?
Petikan Perlembagaan Malaysia(Bahagian
2 Hak Asasi)
Perkara 12. Hak berkenaan dengan
pendidikan.
(1) Tanpa menjejaskan keluasan
Perkara 8, tidak boleh ada diskriminasi terhadap mana-mana warganegara
semata-mata atas alasan agama, ras, keturunan atau tempat lahir—
(a) dalam pentadbiran mana-mana
institusi pendidikan yang disenggarakan oleh suatu pihak berkuasa awam, dan,
khususnya, kemasukan murid-murid atau pelajar-pelajar atau pembayaran fi; atau
(b) dalam memberikan bantuan
kewangan daripada wang sesuatu pihak berkuasa awam bagi penyenggaraan atau
pendidikan murid-murid atau pelajar-pelajar di mana-mana institusi pendidikan
(sama ada disenggarakan oleh suatu pihak berkuasa awam atau tidak dan
sama ada di dalam atau di luar Persekutuan).
4. Tiada peruntukan kewangan untuk
Institusi pendidikan Islam seperti elaun guru, latihan perguruan dan sekolah
KAFA seperti mana tahun-tahun sebelum ini menjadikan sekolah ini terus
terpinggir dalam arus pendidikan perdana. Jauh sekali sekolah agama milik
kerajaan negeri sedangkan institusi ini memainkan peranan penting dalam
mendidik anak-anak bangsa. Aspek pendidikan ini tidak dimainkan oleh Kerajaan
Persekutuan walaupun kerajaan mendakwa agama Islam antara hak keistimewaan
orang-orang Melayu.
5. Peruntukan RM 100 juta yang
diberikan kepada Sekolah Agama Bantuan
Kerajaan (SABK) adalah sekolah peringkat menengah bukan peringkat dasar(rebung)
yang mahu diperkayakan dengan budaya dan jati ummat seperti yang dipraktikkan
golongan Tionghua dan India, yang masing-masing diperuntukkan RM100 juta. Sekolah
muballigh pun mendapat RM100juta. Kenapa SAR tidak dapat peruntukan langsung!!??
SABK tidak mewakili semua jenis sekolah agama
6. Peruntukan SABK BUKANLAH bantuan
menyeluruh kepada sekolah agama kerana masih banyak sekolah agama yang tidak
bersedia untuk mendaftar. Kerajaan tidak boleh menyalahkan pihak sekolah dan
negeri untuk tidak mendaftar sebagai alasan bantuan tidak diberikan kerana
mereka telah berdaftar dengan Enakmen Majlis Agama Islam Negeri, berdaftar
sebagai sekolah yang menjalankan peperiksaan kebangsaan, pelajar juga mendaftar
sebagai calon peperiksaan. Lebih mustahak lagi mereka sudah mendaftar sebagai
warganegara Malaysia di bawah Akta Pendaftaran Negara bagi membolehkan
peruntukan diberikan untuk kepentingan rakyat (ke mana pergi cukai untuk
pendidikan mereka).
7. Ironinya, bantuan persekolahan
sebanyak RM100 bagi setiap murid dari darjah 1 hinggaTingkatan 5 boleh pula
diberikan termasuk sekolah yang tidak berdaftar dengan kerajaan. Kesukaran dan
sikap ambil mudah dalam memberikan perhatian kepada sekolah agama seolah-olah
mereka bukan rakyat Malaysia!
8. Sekolah Agama milik kerajaan
negeri berjumlah 107 buah dengan bilangan kelas 2, 064, bilangan guru 4, 680
orang, bilangan pelajar 62, 929. Sekolah agama milik masyarakat berjumlah 142
dengan jumlah kelas 1,392, bilangan guru 3, 073 dan pelajar berjumlah 37, 150.
Jumlah ini belum mengambil kira sekolah jenis yang
sama bagi peringkat rendah kerana
operasinya yang berbeza antara negeri dengan negeri yang lain. Jumlah
sekolah-sekolah ini ialah 1, 890, dengan jumlah guru 14, 167. Bilangan
pelajarnya 529, 645 orang. Bilangan ini belum termasuk sekolah agama swasta dan
sekolah yang diusahakan secara persendirian termasuk yang tidak mendaftar
dengan mana-mana kerajaan yang jumlahnya tidak kecil. Kewujudan dan realitinya
ada di hadapan kita. Jumlah ini secara kasarnya adalah 30 % daripada
keseluruhan pelajar-pelajar Islam di seluruh Malaysia!
9. Pelan Pembangunan Pendidikan
Malaysia yang dilancarkan oleh PM awal bulan lepas menekankan keutamaan kepada peranan ibu bapa,
masyarakat dan pihak swasta dalam memberikan sumbangan kepada sekolah sebagai
rakan baru. Namun, semangat ini tidak diterjemahkan secara menyeluruh dalam
bajet yang menganaktirikan sekolah agama.
10.
Menyerahkan peranan ini kepada Kerajaan Negeri semata-mata atas nama
agama kuasa negeri adalah sikap yang tidak bertanggungjawab kerana Negeri
sendiri sudah lama terbeban dengan kewangan khususnya dalam aspek pendidikan. Negeri
Selangor membelanjakan RM 264 juta untuk 2011.Negeri Kelantan, telah
membelanjakan hampir 70 juta setahun untuk pendidikan untuk pendidikan dan ia
semakin bertambah setiap tahun. Kedah, negeri yang agak miskin juga berkorban
apabila sebanyak lebih daripada 60 juta diperuntukkan kepada pendidikan Islam..Perlu
disebutkan bahawa Kerajaan Negeri juga telah memainkan sebahagian besar peranan
dalam melaksanakan kurikulum kebangsaan.
11.
Sebahagian sekolah agama terpaksa ‘diswastakan’ dalam ‘negara Islam’Malaysia
kerana kerajaan BN tidak mesra pendidikan Islam. Lama-kelamaan sekolah ini
terpaksa menawarkan system pengajian yang agak mahal bagi meneruskan
kelangsungan sistem pengajiannya atas dasar keperluan dan beban pendidikan jenis
ini ditanggung sepenuhnya oleh ibu bapa dan masyarakat. Atas dasar inilah
kerajaan Pakatan Rakyat negeri Selangor memperuntukkan RM6juta setahun khusus
untuk sekolah agama rakyat(SAR) semenjak 2009.Tahun ini ditambah sebanyak
RM8.5juta sebagai pengiktirafan SAR melahirkan modal insan berkualiti tinggi.
12.
Persepsi sekolah agama berada di luar system pendidikan kebangsaan
kurang tepat kerana dari sejarah ia sudah lama berubah system dari pondok
kepada madrasah dan kemudiannya sekolah agama.
Tinggal lagi bagaimana kita meletakkannya dalam system pendidikan yang
sesuai tanpa menjejaskan identiti, akar budaya dan kurikulum yang tersembunyi.
Oleh sebab itulah, SABK yang menjadi cadangan baru kerajaan kepada sekolah
agama dilihat bersifat material, birokratik dan berdepan dengan pelbagai
tanggapan keyakinan.
13.
Apakah usaha yang dilakukan oleh kerajaan untuk memperkasakan LEPAI
sepertimana yang telah dititah oleh Yang Dipertuan Agung dalam Kongres
Majlis-Majlis Agama Islam Negeri 2011. Titahan Diraja ini diperkukuhkan lagi
dengan Kongres Pendidikan Islam Kebangsaan pada awal tahun ini di Perlis di
mana Raja Perlis telah menitahkan perkara yang sama. Apakah kerajaan secara
diam telah membelakangi Majlis Raja-Raja dalam menjaga institusi Pendidikan
Islam sepertimana yang di amanah kepada mereka? Apakah peranan yang dimainkan
oleh PM selaku Pengerusi Majlis Kebangsaan Hal Ehwal Islam (MKIK)?
14.
Sudah banyak Seminar Pendidikan
Islam sama ada peringkat kebangsaaan mahupun antarabangsa diadakan, pelbagai
cadangan dan saranan dikemukakan namun kerajaan masih mengambil sikap pekak,
bisu dan buta dalam menjaga keperluan pendidikan Islam dalam masyarakat. Pada
tahun lepas sahaja sebanyak 11 seminar tentang pendidikan Islam dianjurkan
termasuk anjuran JAKIM dan Kementerian Pelajaran sendiri.
15.
Bantuan kepada sekolah agama sebelum ini tidak konsisten, sekejap
timbul sekejap tenggelam sedangkan kerja-kerja mereka tidak pernah berhenti
untuk membina anak bangsa sesuai dengan Falsafah Pendidikan Islam dan
Kebangsaan. Sebarang bentuk bantuan kepada sekolah agama tidak seharusnya
dijadikan medan untuk lobi-melobi dalam kalangan agamawan dan ahli politik
kerana ia seharusnya diberikan atas dasar tanggungjawab. Ia tidak perlu melalui
desakan dan tuntutan mana-mana pihak.
16.
Hakikatnya, salah satu kesan besar kejayaan kolonialisme British ialah
memecahkan identiti Melayu yang terikat kuat dengan identiti keIslaman satu
ketika dahulu hancur dengan perancangan licik dalam aspek pendidikan. British
akhirnya berjaya memisahkan pendidikan Islam yang menjadi asas utama pembinaan
dunia Melayu kepada dunia pendidikan Melayu yang sempit. Pendidikan Islam
secara perlahan-lahan menjadi kabur dalam peta nasionalisme yang dikemudikan oleh kerajaan UMNO –Barisan
Nasional.Ini menyebabkan orang Melayu amat terpukul di negeri sendiri oleh pemimpin yang tidak jujur mempertahankan jauh sekali untuk mengarusperdanakan sistem pendidikan Rabbani.
YB Dr Hjh Halimah Ali
Pengerusi
Jawatankuasa Tetap Pendidikan
Kerajaan Selangor
Merangkap
Timbalan Pengerusi
Lajnah Pendidikan PAS Pusat
Comments :
Post a Comment