Pray For MH370

Pray For MH370

RASUAH MASIH KEKAL DI TANGGA TERATAS

Kajian Merdeka Center menggunakan kaedah persampelan rawak sepanjang garis etnik, umur, jantina dan negeri terhadap  1,018 responden diantara 15 hingga 28 Disember di seluruh semenanjung Malaysia mendapati  51 peratus pengundi yang ditinjau merasakan rasuah adalah masalah utama utama negara.


Tinjauan menunjukkan isu ekonomi, jenayah kebimbangan utama pengundi


 KUALA LUMPUR, 11 Jan — Isu-isu ekonomi dan jenayah menjadi kebimbangan utama pengundi yang ditinjau dari 15 hingga 28 Disember 2012 di Semenanjung Malaysia oleh pusat tinjauan bebas Merdeka Center.

Daripada 1,018 pengundi yang ditinjau, 34 peratus merasakan isu ekonomi adalah penting manakala 19 peratus bimbang dengan peningkatan kadar jenayah dalam negara.

51 peratus pengundi yang ditinjau merasakan rasuah adalah masalah utama yang perlu diselesaikan oleh kerajaan.

Selain itu, 24 peratus daripada pengundi mahukan kerajaan menyelesaikan masalah rumah mampu milik manakala 21 peratus bimbang dengan peningkatan inflasi.

Tinjauan juga mendapati, 52 peratus pengundi merasakan Malaysia berada di arah yang betul manakala 34 peratus pula merasakan sebaliknya.

Orang Melayu mengungguli carta sebagai orang-orang yang kelihatan paling yakin dengan Malaysia dan pemimpin kerajaan, dengan 70 peratus daripada responden berkata negara berada pada landasan yang betul.

Mengikut dibelakang adalah masyarakat India, dengan 57 peratus daripada mereka ditinjau melahirkan keyakinan tentang negara ini dan prospek bagi tahun hadapan.

Tetapi hanya 16 peratus masyarakat Cina bersetuju dengan pendangan ini.

Di tempat kedua adalah reformasi pilihan raya, permintaan utama Bersih 2.0, dengan 25 peratus daripada responden bersetuju perjalanan proses pilihan raya perlu penambahbaikan.

Perjuangan untuk reformasi sistem pilihan raya menjadi tajuk berita negara selepas pilihan raya umum 2008 oleh kerana aktivis masyarakat sivil dan pemimpin pembangkang mendakwa terdapat penyelewengan dalam proses pilihan raya semasa.

Tinjauan juga mendapati 61 peratus pengundi yakin prospek mereka pada tahun 2013 berbanding dengan 2012, dengan kebanyakan mengatakan mereka akan memberi tumpuan lebih kepada meningkatkan kerjaya, kualiti hidup, dan meningkatkan perhatian kepada keluarga mereka.

Tinjauan yang dilakukan terhadap 1,018 responden diantara 15 hingga 28 Disember di seluruh semenanjung dipilih melalui kaedah  persampelan rawak sepanjang garis etnik, umur, jantina dan negeri.   

Sumber Malaysian Insider

Comments :

0 comments to “RASUAH MASIH KEKAL DI TANGGA TERATAS”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com