Apa tuntutan mustahak daripada kalimah Allah
Dua tahun lalu (2010), isu kalimah Allah pernah menjadi isu yang paling hangat diperkatakan sehingga berlaku tindakan tidak waras seperti perbuatan membakar gereja, menghina kemurnian masjid dan surau dengan cara meletakkan kepala babi dan sebagainya.
Saidina Umar al-Khattab radiAllahu anhu pernah bertanya kepada salah seorang Sahabat, “Tahukah kamu perkara yang boleh membinasakan Islam?”. Mereka menjawab, “Tidak wahai Umar”. Lalu Umar berkata, “Islam dibinasakan dengan ketergelinciran intelek (ilmuwan yang mulutnya mendahului akalnya), perdebatan orang munafik terhadap al- Quran, dan undang-undang pemerintah yang menyesatkan” - Riwayat ad Dailami
Kerana citra yang merosakkkan itu berawal daripada kefahaman dan cara berfikir seseorang, maka Allah memberi amaran bahawa soal hukum-hakam bukanlah perkara yang sewenang-wenangnya diputuskan hanya melalui sangkaan, agak-agak, rasa-rasa ataupun sokongan politik penguasa. Firman Allah Taala maksudnya:
"Dan janganlah kamu berdusta dengan sebab apa yang disifatkan oleh lidah kamu: Ini halal dan ini haram, untuk mengada-adakan sesuatu yang dusta terhadap Allah; sesungguhnya orang-orang yang berdusta terhadap Allah tidak akan berjaya." (An-Nahl: ayat 116)
Polemik Kalimah Allah Adalah Perkara Ijtihadiyyah
Sabda Rasulullah SAW, "Sesiapa yang berijtihad, lalu ijtihadnya benar akan dapat dua pahala, Sesiapa yang berijtihad, lalu ijtihadnya salah akan dapat satu pahala." - Riwayat Muslim
Polemik kalimah Allah yang berlaku pada tahun ini memasuki fasa kedua dan apa yang mustahak perlu kita ketahui ialah isu kalimah Allah adalah isu "ijtihadiyyah". - Ijtihadiyyah - iaitu perkara baru, yang tiada nas mengharamkan - penggunaan kalimah Allah kepada non-Muslim - pada masa turunnya wahyu (yakni sebelum kewafatan Rasulullah SAW). Maka ulama Islam hari ini, ada di antaranya yang mengambil jalan - saddu az zarai’e - (menutup kemudharatan), ada juga yang bersifat terbuka dengan matlamat kepentingan dakwah sejagat. Hal ini kerana, risalah Islam yang dibawa oleh Baginda Nabi SAW itu sifatnya universal, bukannya selektif!
Pendekatan ini disuarakan oleh Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang, yang saya rekodkan pada tahun 2010, "Kita tidak boleh melarang mereka menggunakan perkataan Allah dalam kalangan mereka sendiri, dalam ibadat mereka dan amalan mereka, walau pun salah maksud dan maknanya yang asal mengikut bahasa kita. Adapun menggunakan perkataan Allah oleh mereka terhadap masyarakat Islam untuk menyebarkan akidah mereka dengan fahaman mereka, atau menjadikan perkataan Allah sekadar mengubah jenama melariskan barangan dalam masyarakat Islam, tidak boleh diizinkan sekali-kali, kerana menyalahgunakan perkataan Allah yang Maha Suci Kepada umat Islam dan bercanggah dengan makna mengikut bahasa yang diamalkan oleh umat Islam, seterusnya dikira menodai kesucian dan kemurnian Kalimah Allah di hadapan umat Islam..."
Mungkin di antara kita ada yang tidak bersetuju malah mungkin ramai yang sinikal sebelum ini dengan kenyataan Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang. Begitupun apa yang disuarakan oleh Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang punya nilai keabsahannya, berbeza dengan sikap sebahagian individu yang menyemai kelakuan berdasarkan pepatah, ‘berpatah arang berkerat rotan’, ‘membujur lalu melintang patah’!
Dengan mengambil renungan dan iktibar dari apa yang pernah ditunjukkan oleh para Sahabat kepada Nabi SAW, iaitu peristiwa Baginda bersetuju memberikan kerjasama kepada Kafir Quraisy dalam proses ‘Sulh Hudaibiyyah’. Umum melihat antara isi penting peristiwa itu ialah usaha Nabi SAW untuk mencapai - "apa yang paling diperlukan oleh dakwah" - , iaitu masyarakat yang tenteram dan aman daripada peperangan. Baginda sanggup kehilangan beberapa sub-maslahah demi maslahah yang paling utama iaitu keharmonian masyarakat berbilang kabilah.
Islam mengajarkan umatnya bukan untuk berperang terhadap sesuatu kaum kerana perbezaan agama, ataupun kerana berbeza pendapat dan cara, tetapi umat Islam berperang apabila mereka dimusuhi, dizalimi dan diperangi, ataupun ada sesuatu kaum yang mengisytiharkan pendirian untuk memerangi Islam, baharulah waktu itu tiada lagi bahasa yang lunak kecuali kita semua wajib mengangkat senjata.
Islam menuntut umatnya membela bangsa lain yang dianiaya, dizalimi sekalipun bangsa tersebut tidak beragama Islam. Sebagai bukti Amru bin Al 'As diutuskan Saiduna Umar al Khattab agar membebaskan Mesir daripada kezaliman Rom, sekalipun rakyat Mesir ketika itu tidak memeluk Islam bahkan majoritinya mereka beragama Nasrani (Kristian). Maka, kita tidak dituntut oleh Islam untuk memusuhi agama lain disebabkan berbeza doktrin sembahan.
Malah, Baginda SAW turut menyenaraikan golongan rahib sebagai golongan yang tidak diperangi dan aman daripada pedang-pedang tentera Islam, bahkan Baginda turut melarang tentera Islam memusnahkan tempat-tempat peribadatan mereka. Islam tetap memelihara nyawa mereka sekalipun mereka tidak beriman kepada Allah. Oleh itu, jika kekufuran itu punca mereka diperangi, sudah tentu golongan tersebut juga diperangi atas arahan Rasulullah SAW. Justeru, semasa keamanan Makkah-Madinah berlangsung, Baginda SAW memanfaatkan usaha menyampaikan dakwah, melakukan out-reach kepada kabilah non-Muslim Arab dan juga kepada ketua empayar non-Muslim di sekitar Semenanjung Tanah Arab.
Soalnya pada hari ini, apakah kita telah bertemu dengan ‘bahasa’ yang paling tepat apabila bertemu dengan masalah kalimah Allah di hadapan masyarakat non-Muslim? Jika salah langkah, maka banyak darah yang dihalalkan di atas nama-Nya.
Rasulullah SAW Mengajar Sebutan Allah Kepada Orang Nasrani
Kita tidak menafikan bahawa ada perbezaan pandangan dalam kalangan para ulama tentang hal ini. Ia bukan perkara yang pelik, tetapi adalah perkara yang lazim berlaku dalam dunia akademik sejak zaman-berzaman. Tetapi, kekhilafan atau perbalahan yang berlaku seharusnya ditimbang menurut akal yang waras, akhlak dan adab, hati yang lapang serta menjauhkan sikap merendah-rendahkan individu seperti menuduh konservatif, jumud, "ulamak kepala lutut" dan sebagainya.
Jelasnya, tiada nas yang tepat menghukum tegahan ke atas masyarakat non-Muslim menyebut nama Allah, adapun teguran wahyu terhadap mereka (non-Muslim) ialah kerana kesalahan dari sudut makna dan tuntutan - bukannya sebutan!
Ketika Rasulullah SAW dalam keadaan sedih kerana dakwahnya dipulaukan oleh masyarakat Taif, Baginda telah dijamu buah anggur hasil pemberian seorang hamba beragama Nasrani (Kristian) yang kasihan melihat nasib Baginda di sebuah dusun. Sebelum menjamahnya, Baginda membaca ‘basmAllah’ di hadapan hamba tersebut, "Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang". Lantas hamba itu memandang tepat ke wajah Rasulullah SAW dan berkata, "Perkataan ini – ucapan bismiLlah... – tidak disebut oleh penduduk daerah ini..."
Lalu Rasulullah SAW bertanya, "Saudara ini dari negeri mana, dan apa agama pegangan saudara?"
Jawabnya, "Saya beragama Kristian, dari kampung Neynawa (salah satu daerah di Utara Iraq)."
Rasulullah menyambung soalan, "Adakah dari sebuah daerah lelaki soleh yang bernama Yunus bin Mataa?" Maka dia menjawab, "Apa yang kamu tahu tentang Yunus bin Mataa?"
Baginda SAW menjawab, "Beliau adalah saudara saya, beliau adalah Nabi dan saya adalah Nabi."
Lantas lelaki Nasrani itu pun memeluk erat Rasulullah serta mencium kepala, kedua-dua tangan dan kedua-dua kaki Baginda. – Rujuk Sirah Ibn Hisyam:2/421.
Maka, tuntutan yang paling mustahak perlu diperjuangkan oleh umat Islam, ialah membenarkan sebutan dan tuntutan maknanya walau di tengah-tengah masyarakat non-Muslim. Kerana ketika Allah Taala berfirman bermaksud:
"Dan demi sesungguhnya! Jika engkau (wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu: “Siapakah yang mencipta langit dan bumi?” Sudah tentu mereka akan menjawab: “Allah”. Katakanlah (kepada mereka): “Kalau demikian, bagaimana fikiran kamu tentang yang kamu sembah yang lain dari Allah itu? Jika Allah hendak menimpakan daku dengan sesuatu bahaya, dapatkah mereka mengelakkan atau menghapuskan bahaya-Nya itu; atau jika Allah hendak memberi rahmat kepadaku, dapatkah mereka menahan rahmat-Nya itu?” Katakanlah lagi: “Cukuplah bagiku: Allah (yang menolong dan memeliharaku); kepada-Nyalah hendaknya berserah orang-orang yang mahu berserah diri" (al Zumar:38)
Maka, umat mana yang paling layak menerangkan apa yang mereka (orang musyrik) fikirkan daripada sebutan tersebut? Tidak lain tidak bukan, umat Islamlah (umat Nabi Muhammad SAW) yang paling berhak menerangkannya kepada orang musyrik dengan cara menunaikan tanggungjawab dakwah secara berterusan, matang dan berani, bukannya menutup mulut mereka, membelenggu tangan-tangan mereka dan mengatakan kepada mereka, "Allah itu hanya aku yang punya..."
http://tarbawi.my
SUMBER HARAKAHDAILY
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Subhanallah!
Indah sekali huraian
serta beradab dlm menyampaikan Al Risalah
Subhanallah!
Indahnya huraian
Beradab dlm menyampai Al Risalah