Semua orang tahu negara kita merdeka pada tahu 1957. Penyata Razak telah dibentang pada tahun 1956 dan Ordinan Pelajaran 1957 telah digunapakai. Laporan Rahman Talib pada tahun 1960 pula menyusul. Akta Pelajaran telah digubal pada tahun 1961. Sebelum tahun 1989, Dasar Pelajaran Kebangsaan telah berpandukan Penyata Razak dan laporan Rahman Talib.
Seawal 1995, Rang Undang-undang
Pendidikan telah menggariskan satu sistem pendidikan kebangsaan bagi menghasilkan pendidikan bertaraf dunia dari segi kualiti untuk mencapai aspirasi negara.
Satu laporan Kabinet telah dibentangkan pada tahun 1979 bagi menegaskan lagi pendidikan bercirikan 3M.
Hanya pada tahun 1989, Falsafah Pendidikan Negara telah dirumus bagi menjadikan pendidikan di Malaysia suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu, insan yang seimbang dan harmonis dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek. Bandingkan dengan Program SPIES kerajaan Pakatan Rakyat Selangor di bawah Exco Pendidikan yang tidak melupai aspek sosial insan (S-spiritual, P-physical, I-intellectual, E-emotional, S-social).
Falsafah Pendidikan Guru hanya didokumentasikan secara formal pada tahun 1982.
Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) 2006-2010. Sila lihat di bawah.
Sistem Analisis Peperiksaan Sekolah
(SAPS) 2011
PIPPSH 2011-2020 |
National Key Results Area (NKRA)
Sekarang, selesai mukaddimah sejarah dan evolusi sistem pendidikan negara selepas merdeka hingga kini, Manifesto Pakatan Rakyat menjanjikan sebuah Suruhjaya Diraja bagi mengkaji secara keseluruhan penambahbaikan sistem sejajar dengan REFORMASI PENDIDIKAN.
Rujukan:
Manifesto Barisan Nasional PRU 13
http://pinkpositive87.wordpress.com/2011/11/19/nota-spp-suruhanjaya-perkhidmatan-pelajaran-2011/
Comments :
Post a Comment