Pray For MH370

Pray For MH370

SATU TITIK HITAM BUAT GENERASI MENDATANG PERIHAL KEPENTINGAN MELAYU DI"SABOTAJ" OLEH UMNO


 Bahasa Melayu memang kaya dengan peribahasa. Sebagai contoh, peribahasa durian runtuh mempunyai sekurang-kurang tujuh peribahasa lain yang membawa maksud yang sama iaitu mendapat keuntungan tanpa bersusah payah. Tanah FELDA yang peneroka miliki sekarang mungkin diperolehi secara percuma tetapi telah dibangunkan oleh peneroka dengan titik peluh tulang empat kerat generasi pertama  peneroka FELDA di seluruh negara zaman YAB Tun Razak sebagai PM. Begitu juga dengan lain-lain polisi kerajaan seperti Dasar Ekonomi Baru yang pada dasarnya ingin menaikkan taraf hidup serta ekonomi kaum bumiputera.

 Apa  salahnya mengagihkan sumber negara kepada rakyat sendiri. Kenapa tidak menyalurkan kekakyaan negara kepada rakyat negara ini. Dengan kata lain, merakyatkan ekonomi negara yakni mengembalikan balik pendapatan serta hasil mahsul negara kepada warganegaranya. Pemimpin sekadar diamanahkan untuk mengurustadbir negara. Harta serta pendapatan negara bukan milik mana-mana individu atau parti politik..Harta serta pendapatan sesebuah negara bukan hak mutlak negara tersebut tetapi milik mutlak Sang Pencipta alam ini.

Peneroka FELDA telah disebut-sebut untuk menerima kononnya durian runtuh RM15 ribu dibayar tiga kali, Generasi FELDA pertama mungkin rata-rata tidak memiliki segulung diploma atau ijazah tetapi anak-anak peneroka ramai yang telah keluar dengan cemerlang dari menara gading dalam atau luar negara. Generasi kedua ini jika dikira dari segi pencapaian akademik memang hebat-hebat belaka seperti Pengarah Urusan Syarikat Puncak Niaga. Terfikirkah anak-anak peneroka FELDA apa yang disebuat oleh PM Malaysia sebagai durian runtuh tetapi sebenarnya  UMPAN, perangkap, JERAT, token, saguhati, GULA-GULA dan PENIPUAN agar peneroka melepaskan pegangan serta hak mereka ke atas tanah yang telah mereka usahakan.

Suatu ketika dahulu orang Melayu memang kaya dengan budi bahasa dan sangat bersopan santun.  Mereka akan berpantun sebelum berkelahi, membiarkan mati anak asalkan adat terjaga dan tidak seperti kacang lupakan kulit. Mereka pernah ditipu oleh Belanda yang ingin membeli tanah seluas belulang kerbau, Portugis yang mahu membeli rempah dan British yang segaja dijemput untuk memberi nasihat. Kini peneroka FELDA akan diperdaya dengan pemberian SAHAM untuk sebidang tanah sawit atau getah..

Sila ikuti penjelasan di bawah.


Dari mana Felda ambil wang bayar durian runtuh?

Dr. Rosli Yaakop, 09 Mei 2012

Semalam, Perdana Menteri mengumumkan di Felda Jengka 8 seramai 112,635 peneroka Felda akan mendapat durian runtuh RM5,000 setiap orang. Isteri mereka – dibayar kemudian – akan juga mendapat RM5,000 se orang. Kemudian, anak-anak mereka akan mendapat RM5,000. Kalau keluarga peneroka mempunyai 5 orang anak, anak-anak mereka akan mendapat RM1,000 se orang. Jumlah kesemuanya RM15,000 bagi se tiap keluarga peneroka. Kalau setiap keluarga mempunyai ahli seramai 7 orang (ayah, ibu dan lima orang anak), maka secara puratanya, mereka akan mendapat RM2,143 seorang. Satu jumlah yang biasa sahaja, tidak memeranjatkan.



Dengan membayar durian runtuh RM15,000 bagi setiap keluarga, Felda akan membelanjakan RM1.69 bilion. Ini bayaran “one-off” yang boleh meringankan beban kewangan peneroka sekadar sementara. Wang itu bolehlah digunakan untuk menampung belanja kenduri kendara, melupuskan hutang atau belanja pergi umrah untuk dua orang. Bagi peneroka yang cermat, bolehlah meningkatkan tabungan. Namun, majoriti peneroka yang menerima bayaran “one-off” ini akan membelanjakan wang ini untuk penggunaan, bukan pelaburan. Maklumlah, ini “rezeki terpijak.”



Tentu rasa sayang peneroka kepada kerajaan UMNO-BN terus bersemarak, maklumlah ini kali pertama dalam 55 tahun sejarah Felda, peneroka mendapat wang tunai yang begitu besar, walaupun pada hakikatnya, nilai wang ini tidak seberapa dalam ukuran sekarang. Satu ekar tanah di Felda sekarang sudah berpuluh ribu malah dalam ratusan ribu harganya. Undi mereka sudah dibeli dengan harga murah (demolition price) dan Perdana Menteri cukup yakin, majoriti peneroka akan terus mengundi UMNO-BN di dalam PRU13 yang bakal diadakan bila-bila masa sahaja sekarang, besar kemungkinan dalam bulan Jun ini. Dengan bayaran ini, UMNO-BN mengharapkan 58 kerusi yang menjadi simpanan tetapnya akan terselamat dari disambar Pakatan Rakyat.



Dari manakah datangnya wang sebanyak RM1.69 bilion yang akan ditaburkan kepada peneroka itu?



Felda Global Ventures Holdings Berhad akan mengapungkan 2,188,890,900 unit saham di Bursa Malaysia pada harga Tawaran Awam Awal - TAA (Initial Public Offer – IPO) RM4.65 se saham. Ini bermakana, ia akan menjana RM10.18 bilion. Dari jumlah ini, Felda akan mendapat RM5.62 billion. Ini kerana sebahagian besar, iaitu, 1,208,890,900 unit saham adalah milik Felda. FGVHB akan hanya menjana RM4.56 bilion dari pengapongkan saham ini. Jumlah ini relatif kecil untuk bercatur di dalam perniagaan peringkat global. Lagi pun, sebahagian besarnya akan diguna untuk membayar hutang dan kos penanaman semula.



Dengan melupuskan kesemua kepentingannya kepada FGVHB, Felda Badan Berkanun hanya mendapat RM5.65 bilion. Dari jumlah ini, RM1.69 bilion akan dibelanjakan untuk membayar RM15,000 durian runtuh kepada setiap keluarga peneroka. Baki yang ada pada Felda BB hanyalah RM3.96 bilion. Harus diingat bahawa Felda BB berbelanja kira-kira RM2 bilion setahun. Wang yang baki itu hanya cukup untuk menampong perbelanjaan 2 tahun. Selepas itu, wang pembayar cukai perlu disuntikkan kembali kepada Felda BB.



Harta yang dilupuskan kepada FGVHB adalah harta peneroka. Ia akhirnya akan dipindah milik, melalui jual beli saham di pasaran, kepada pelabur-pelabur bukan peneroka termasuklah taukeh-taukeh besar dan pelabur-pelabur asing yang memang sudah sedia kaya. Maknanya, yang dijual adalah harta peneroka. Oleh itu, wang yang dikatakan durian runtuh itu sebenarnya adalah hak peneroka. Tidak ada durian runtuh sebenarnya. Felda menjual hak peneroka kepada orang lain, dan sebahagian kecil dari wang itu diberikan kepada peneroka. Peneroka menerima wang yang dijana dari titik peluh mereka sendiri.



Siapakah yang sebenarnya mendapat untung besar dari pengapongan saham FGVHB?



Pada awalnya, harga TAA ditetapkan pada RM5.85 se saham. Di dalam prospektus yang dipaparkan dalam sesawang Suruhanjaya Sekuriti Malaysia, harga TAA diturunkan kepada RM4.65 se saham, iaitu, penurunan sebanyak RM1.20 se saham atau diskaun sebanyak 20.5%. Ini bermakna, sebelum diapongkan, Felda BB telah rugi RM1.45 bilion. Penurunan harga ini bakal menguntungkan pelabur-pelabur dalam negera dan asing yang membeli saham FGVHB ini pada harga lebih murah, iaitu, diskaun 20.5%. Bila saham FGVHB mula dijual beli di pasaran nanti, akan ada pelabur-pelabur kaya tunai yang akan mengutip setiap unit saham yang dijual oleh pelabur runcit dan juga pelabur institusi sehingga mereka berjaya menguasai 30% daripada jumlah saham. Ketika itu, mereka akan berkuasa ke atas FGVHB dan kepentingan peneroka akan mengambil tempat duduk belakang.



Pelabur Bumiputera yang diluluskan MITI, majoritinya kroni pemerintah dan penama UMNO, bakal mengaut untung besar. Golongan pelabur terpilih ini diperuntukkan 419,537,000 unit saham atau 11.5% dari jumlah saham yang diapongkan. Mereka, sebagai satu kumpulan, membeli saham ini pada harga RM1,950,847,050 (pada harga RM4.65 se saham). Jika harga naik ke RM5.85 sesaham (+RM1.20), mereka sudah mendapat untung RM503 juta. Kalau harga naik sebanyak RM2.40 (ke RM7.05 sesaham), golongan pelabur Bumiputera terpilih ini akan untung RM1 bilion. Ini tidak mustahil. Pembiayaan tidak menjadi masalah kepada mereka kerana disediakan oleh bank-bank. Pembeli saham pun tidak menjadi masalah kerana badan kerajaan kaya tunai seperti Tabung Haji, KWSP, PNB dan lain-lain sudah sedia untuk membeli dari mereka. Inilah dana PRU13 untuk UMNO.



Bila saham FGVHB yang aset utamanya tanah diapongkan, harta peneroka – tanah ladang dan kilang-kilang pemprosesan sawit – akan bertukar tangan secepat putaran jual beli saham di pasaran saham. Tiada siapa boleh menjamin harta bernilai peneroka ini tidak akan terlepas kepada pelabur asing yang rakus dan tamak. Peluang untuk memiliki tanah tidak ternilai ini dan menguasai minyak sawit, komoditi makanan yang amat penting di dunia hari ini, yang selama ini mereka intai, sudah sedia untuk digenggam.

harakahdaily

Comments :

0 comments to “SATU TITIK HITAM BUAT GENERASI MENDATANG PERIHAL KEPENTINGAN MELAYU DI"SABOTAJ" OLEH UMNO”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com