Pray For MH370

Pray For MH370

ULASAN BUKU

Bencana [..] yang menimpa penduduk Kg Sungai Udang Klang dan kawasan yang berhampiran telah mencetuskan pelbagai kontroversi dan polemik serta dipolitikkan [...][....] sehingga pengajaran dan ikhtibar "peringatan dari Sang pencipta" dilupakan begitu sahaja. Setelah menjalani ibadat puasa selama lebih seminggu, yang sepatutnya memungkin seorang Muslim itu mencapai tahap "taqwa" nampaknya belum ada tanda-tanda lagi.


Kita selalu diingatkan dan disedarkan bahawa kita hidup dalam sebuah masyarakat majmuk yang berbilang kaum dan berbagai agama serta adat resam. Di manakah maruah dan harga diri serta nilai diri seorang yang mengaku "memeluk" Islam atau "berikrar aku naik saksi atau bersaksi" sebagai seorang yang telah beriman kepada kesemua rukun iman yang enam tanpa syak, ragu dan waham?

Jikalau di luar bulan puasa, mungkin kita ada alasan sebesar atom untuk meragui banyak perkara tentang ADDIN kita, berkelakuan tanpa segan silu melakukan "kerosakan" dalam masyarakat, mengadu domba, memfitnah, menghasut dan sebagainya, tetapi apakah alasan kita untuk bertindak, bersuara serta berperangai lebih "teruk" lagi "dahsyat" dari individu dan kaum yang belum Islam dalam bulan Ramadhan?

Sebagai pembawa obor Islam, penyampai Risalah, penegak keadilan dan dan dan....mana nak letak muka dan maruah umat Islam di hadapan rakyat bukan Islam dengan perangai KITA setakat hari ini? Bagaimana dan apa yang akan kita jawab di hadapan ALlah Rabbul Jalil, Raja di Hari pembalasan apabila di tanya " BUKANKAH ENGKAU YANG MENYEBABKAN MANUSIA BENCI DAN LARI DARI ISLAM"?


Berlatarbelakangkan senario di atas, ulasan buku kita kali ini berkisar di sekitar tajuk malapetaka, ujian, bencana, seksa, hukuman, bala, musibah dan tribulasi serta mehnah. Buku yang dimaksudkan ialah seperti di bawah, susunan Dr Hj Muhammad Nur Lubis dari negara Brunei Darussalam dan disemak oleh dua orang pensyarah dari UIAM.

Isi kandungan buku adalah seperti di bawah:

Comments :

0 comments to “ULASAN BUKU”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com