Pray For MH370

Pray For MH370

KURSUS BTN SATU SENJATA BN

Masih pada tajuk kursus BTN. Tiga laporan dari Selangorkini. Keratan sebelah menyenaraikan kandungan atau silibus BTN. Sila klik pada imej untuk dibesarkan.

*Selangor Lindungi Penjawat Awam Dari Brainwash BTN

*Khalid : BTN Tolak Sistem Demokrasi Berparlimen

*Henti Penyertaan ke BTN, Exco Sokong Tindakan Kerajaan Negeri


Selangor Lindungi Penjawat Awam Dari Brainwash BTN

SHAH ALAM, 25 Nov - Dalam usaha melindungi penjawat awam Selangor dari tarbiyah ekstrem Biro Tata Negara, kerajaan negeri menghentikan penyertaan pegawai agensi kerajaan negeri dan penuntut di institusi pendidikan milik kerajaan negeri dari menyertai kursus biro itu.

Exco Pendidikan Dr Halimah Ali berkata keputusan ini berkuatkuasa serta merta hari ini selepas siasatan mendapati tarbiyah yang diterapkan BTN mengajak kepada perpecahan dan ketegangan kaum.

“Mereka yang telah melalui kursus Biro Tata Negara ini kebanyakannya adalah satu proses indoktrinasi oleh Kerajaan Barisan Nasional dan ia menimbulkan satu fenomenan yang agak perkauman, di mana ia seolah-olah ingin memecahbelahkan di antara penduduk-penduduk yang pelbagai bangsa dan agama di Malaysia ini”, jelas Dr Halimah.

Terletak di bawah bidang kuasa Jabatan Perdana Menteri, BTN menawarkan kursus bina jati diri kepada penuntut universiti dan penjawat awam.

BTN diwujudkan bagi menanam semangat cintakan negara, namun umum kini melihat biro itu tidak lebih dari unit propaganda BN.

Minggu lalu, tujuh wakil rakyat Pakatan menggesa kerajaan Selangor menghalang kerahan anak-anak murid ke program tarbiyah BTN.

Bercakap dari pengalamannya sendiri, Adun Sri Setia Nik Nazmi Nik Ahmad berkata peserta kursus diajar mengenai Ketuanan Melayu, PKR ejen Yahudi, DAP proksi Singapura dan Pas gerakan ajaran sesat.

Antara institusi pengajian tinggi milikan kerajaan negeri ialah Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS), Universiti Industri Selangor (Unisel), Institut Kemahiran Yayasan Selangor dan Kolej Antarabangsa INPENS.

“Kita akan memberikan satu surat arahan formaliti kepada institusi-institusi yang telah saya sebutkan jabatan dan agensi kerajaan negeri Selangor bersama dengan IPT tentang perkara yang saya sebutkan tadi”, tegasnya.

- MOHD SAHRULNIZAM MOHD ZAIN/Selangorkini

=================================================================================
Khalid : BTN Tolak Sistem Demokrasi Berparlimen


Shah Alam, 26 Nov-Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad menyifatkan Biro Tata Negara (BTN), kursus yang akan mewujudkan sentimen perkauman dan menolak sistem demokrasi berparlimen.

Katanya sistem ‘check and balance’ tidak lagi menjadi amalam dalam BTN kerana ia tidak memberi peluang kepada rakyat untuk menilai.

BTN juga dikatakan melahirkan sikap prejudis kepada pembangkang sehingga dianggap musuh negara.

“ Kalau digambarkan pembangkang sebagai musuh negara maka itu akan menjejas peranan pembangkang dalam usaha melakukan semak dan timbang ini. Dan ianya akan memberikan gambaran, rakyat yang patriotik, mesti patuh kepada semua kehendak pihak yang memerintah” ujar Khalid.

Semalam kerajaan negeri Selangor mengumumkan akan melindungi penjawat awam di negeri itu dan penuntut-penuntut di institusi pendidikan milik kerajaan negeri.

Bercakap kepada TvSelangor, Khalid berkata, beliau sebulat hati menyokong keputusan yang diambil oleh kerajaan negeri.

Ujarnya BTN adalah platform kepada kerajaan untuk menyemat prinsip kepada generasi muda dan kaki tangan kerajaan tentang keburukan parti pembangkang dengan melabelkan parti-parti ini sebagai agen negara asing.

“ Maka segala kritikan dan sebagainya tidak akan dilihat dari sudut yang positif, tetapi dilihat sebagai seolah-olah agen kuasa asing dan sebagainya. Dan inilah yang dilakukan oleh BTN sekarang ini”.

Malah ujar beliau, masyarakat di negara ini dipinggirkan hak mereka dari dahulu lagi untuk menilai mana yang benar dan salah.

“Masalah kita ini, negara Malaysia ini ialah kita mewarisi satu sistem satu pemerintahan tanpa memahami selok belok dan rasional di sebalik sistem tersebut”.

Sementara itu, Ketua Dewan Pemuda PAS Shah Alam, Ahmad Sayuti Bashiron turut menceritakan pengalaman beliau ketika menyertai BTN suatu ketika dahulu.

“ Pernah suatu ketika dahulu, pada awal dahulu sewaktu saya di sekolah menengah, selain daripada lagu anak kecil main api, apa yang paling saya ingat apa yang ditanamkan ialah benci kepada Cina. Suatu ketika kami berlari-lari dari pusat pendidikan di Shah Alam, ketika kita berjumpa sahaja Cina seperti peniaga-peniaga Cina, fasilatator mengatakan ‘lihat itu adalah Cina, dia adalah orang yang merempat di negara kita. Apabila besar nanti,kamu nanti bila sudah besar, mesti ada perasaaan tolak mereka dari negara kita”.

Selangorkini
====================================================================
Henti Penyertaan ke BTN, Exco Sokong Tindakan Kerajaan Negeri


SHAH ALAM, 26 Nov - Senada dengan Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim, Exco kerajaan negeri menyokong tindakan menghentikan penyertaan pegawai agensi dan institut pendidikan milikannya dari menyertai Biro Tata Negara (BTN).

Menyifatkan tindakan berkenaan sebagai wajar, Exco Hal Ehwal Islam, Adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam, Datuk Dr Hasan Mohamed Ali berkata, kursus BTN banyak merosakkan pemikiran mereka sebagai pelajar.

“Kita mahu pelajar-pelajar Selangor seimbang pada masa yang sama mereka berjaya, cemerlang dalam lapangan pelajaran dan kita tidak mahu pelajar-pelajar ini dikotori pemikiran mereka dengan pemikiran-pemikiran yang berunsur politik kesukuan iaitu akan menjejaskan pembentukan minda mereka dan juga pembentukan peribadi sifat sahsiah mereka”, kata Datuk Hasan Ali.

Sementara itu, Exco Pendidikan Tinggi, Dr Halimah Ali berkata kerajaan negeri mempunyai kuasa penuh ke atas pegawai jabatan yang dibayar kerajaan negeri, mahasiswa institusi pengajian milik kerajaan negeri serta anak-anak syarikatnya.

Katanya, mana-mana kakitangan kerajaan negeri yang berdegil mengikuti kursus Biro Tata Negara ini, mereka tidak terlepas daripada dikenakan tindakan sewajarnya.

“Kerajaan Negeri mempunyai kuasa di atas segala peraturan-peraturan, apa kursus yang mereka perlukan, apa latihan yang mereka perlu lalui. Kita mencari jalan macam mana, apa tindakan akan kita ambilkan”, kata Halimah Ali.

Beliau turut menyarankan supaya kerajaan negeri Pakatan Rakyat yang lain mengambil tindakan sama.

MOHD SAHRULNIZAM MOHD ZAIN/selangorkini
===================================================================================
Kursus BTN

Comments :

2 comments to “KURSUS BTN SATU SENJATA BN”
Mohd Nadzri Kamsin said...
on 

Kerajaan Selangor tidak memperkenalkan kursus yang akan menggantikan BTN?

Unknown said...
on 

Sila layari di bawah untuk penjelasan
http://www.harakahdaily.net/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=23443:-btn-tiada-manfaat-hanya-dakyah-pesong-semata-mata&catid=1:utama&Itemid=50

 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com