Pray For MH370

Pray For MH370

SATU PILIHANRAYA UMUM TERGEMPAR HAMPIR BERLAKU DI MALAYSIA

Beginilah bukti ketidaksungguhan ahli Parlimen Barisan Nasional dalam menjalankan amanah yang dipertanggungjawabkan ke atas mereka.

Mungkin sebelum ini perbuatan serta perangai mereka tidak begitu ketara tetapi insiden terbaru yang nyaris-nyaris membawa kepada satu pilihanraya umum tergempar apabila baget 2010 tidak dapat diluluskan, menonjolkan gelagat mereka apabila bergelar YB.

Ikuti komen YB dari Pakatan Rakyat.













MB:BN Nyaris Tumbang Bukti Ketidaksungguhan Wakil Rakyat

SHAH ALAM, 17 Dis - Insiden Barisan Nasional nyaris ‘tumbang’ dalam undi usul Bajet 2010 Isnin lalu menunjukkan ketidaksungguhan wakil rakyat kerajaan menyokong bajet itu.

Menteri Besar ,Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata perkara ini mungkin disebabkan hujah dan cadangan pembangkang lebih releven terutamanya dalam aspek menjana pendapatan negara.

Katanya, berbeza dengan Barisan Nasional, Pakatan Rakyat sentiasa meneliti dan berbincang mekanisme terbaru bagi memastikan dana yang diperuntukkan digunakan dengan lebih berkesan.

“Sebenarnya inilah kebaikan yang kita dapati selepas bulan Mac 2008 dimana kumpulan pembangkang terdiri daripada kumpulan Pakatan Rakyat telah mengadakan perbincangan yang begitu bermakna dengan menunjukkan fakta-fakta mengapa belanjawan yang dibuat oleh kerajaan Barisan Nasional untuk 2010 perlu diteliti dengan lebih terperinci dan beberapa kelemahan dari perkara-perkara tersebut termasuk dari segi penggunaan dana dan cara pengagihannya dan akhirnya perlaksanaan yang seterusnya”, katanya.

Tan Sri Khalid berkata demikian kepada pemberita selepas mempengerusikan Mesyuarat Majlis Tindakan Ekonomi Selangor (MTES) di Shah Alam, tengahari tadi.

Ditanya mengenai kejadian yang menyebabkan kerajaan hampir kalah dalam usul Bajet 2010 kelmarin, Tan Sri Khalid berkata ianya sebagai pengajaran kepada parti itu dan pembaharuan kepada Pakatan Rakyat.

“Baguslah kalau dia tak hadir lagi sekali maknanya banyak lagi bil yang akan dikalahkan. Biasanya sebelum Mac 2008 parlimen ini atau Dewan Rakyat ini dianggap sebagai ‘rubber stamp’ maknanya masuk sahaja bil itu lulus, orang tak payah datang pun tak apa, tak da persediaan pun tak pa lulus,dia lulus.Sekarang bukan sekarang perkara ini ialah satu pembaharuan jadi pakatan rakyat telah membuat reformasi dari segi perbahasan di Parlimen,”katanya.

Isnin lalu, Bajet 2010 yang dibentangkan Perdana Menteri Najib Razak hampir tidak dapat diluluskan dalam perbahasan rakyat Isnin lalu apabila kerajaan hanya berbeza tiga undi dengan pembangkang, iaitu Barisan Nasional -66 dan Pakatan Rakyat-63.

Yang DiPertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia dilaporkan berkata, berdasarkan konvensyen sebuah Negara berparlimen, sekiranya bajet itu tidak dapat diluluskan, kerajaan BN terpaksa dibebaskan dan satu pilihanraya baru terpaksa diadakan.

Sementara itu, Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan, Iskandar Abdul Samad berkata undi tidak percaya itu telah memalukan kerajaan Barisan Nasional yang memerintah negara ini sejak kemerdekaan 1957.

“ Perkara ini adalah sesuatu yang amat memalukan kepada Barisan Nasional sebab mereka hampir mempunyai dua per tiga majoriti tetapi mereka hanya mendapat lebihan tiga undi pada hari tersebut”,katanya.

Selangorkini

Ahli Parlimen BN tidak amanah


SHAH ALAM – Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sekinchan, Ng Suee Lim menyifatkan sikap Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) yang tidak menghadiri sesi pembentangan usul dan pengundian Bajet 2010 pada Sidang Parlimen baru-baru ini sebagai protes terhadap parti komponen itu.

Suee Lim berkata, kemungkinan ada antara mereka yang tidak bersetuju dengan isi kandungan Bajet 2010 yang diusulkan menyebabkan mereka enggan menghadirinya.

“Mungkin mereka tidak selesa dengan isi kandungan bajet itu tambahan pula berlaku banyak masalah dalaman parti.

“Dan mungkin juga mereka berasa dipinggirkan oleh pemimpin selama ini dan memilih cara ini untuk menunjukkan protes mereka,” katanya ketika dihubungi.

Sebelum itu, ramai Ahli Parlimen BN tidak menghadiri Sidang Parlimen semasa sesi pengundian Bajet 2010 dimulakan menyebabkan ramai antara mereka dipaksa hadir pada saat-saat akhir bagi memastikan undi sokongan melebihi undi bantahan, Isnin lalu.

Dalam pada itu, Suee Lim turut melahirkan kekesalannya terhadap sikap Ahli Parlimen yang sepatutnya hadir semasa sidang berlangsung untuk menyuarakan hak dan masalah rakyat di kawasan masing-masing.

“Perkara ini tidak sepatutnya berlaku. Sebagai Ahli Parlimen yang telah dipilih rakyat, hadir ke sidang adalah tanggungjawab mereka.

“Sesi pengundian Bajet 2010 lebih penting dari kerja di kawasan, malah rakyat juga akan faham sekiranya kita tidak ada di sekitar kawasan. Jadi tidak ada alasan untuk mereka tidak menghadiri sesi ini,” katanya.

Sementara itu, ADUN Taman Medan, Haniza Mohamed Talha berkata, peristiwa itu menunjukkan sikap Ahli Parlimen BN yang tidak komited terhadap tanggungjawab mereka sebagai wakil rakyat di Parlimen.

“Sepatutnya mereka hadir untuk bahaskan isu-isu rakyat. Tapi kalau itu pun mereka tidak dapat lakukan mereka tidak layak menjadi Ahli Parlimen,” katanya.

Selain itu katanya, keputusan undian usul bajet itu adalah penipuan kepada rakyat kerana sebahagian dari Ahli Parlimen yang mengundi hadir pada saat-saat akhir malah tidak mengikuti perbahasan usul itu.

“Inilah budaya dan amalan BN selama ini yang menganggap sesi pengundian itu hanya sebagai satu prosedur.

“Sehinggakan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sendiri terpaksa meninggalkan majlis yang dihadiri dan bergegas ke Parlimen untuk mengundi. Ini menunjukkan betapa terdesaknya mereka,” katanya.
------------------------------------------------------------------------------------
BN protes bajet Najib: Azmin

KUALA LUMPUR – “Pakatan Rakyat (PR) ada maklumat mengenai ketidakhadiran Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) adalah sebagai tanda protes mereka terhadap Bajet 2010, tetapi saya enggan membuat spekulasi itu,” kata Ahl:i Parlimen Gombak, Azmin Ali.

:Menurutnya, tindakan protes itu mencerminkan ketidaksungguhan Ahli Parlimen BN untuk menyokong bajet kerana merasakan cadangan pembangkang semasa sesi perbahasan adalah lebih relevan.

“I:ni menunjukkan ketidaksungguhan Ahli-ahli Parlimen BN u:ntuk menyokong Bajet 2010 yang begitu penting dan mereka tidak bersedia untuk mempertahankan Bajet 2010.

“Soalnya setelah Ahli-ahli Parlimen yakin dengan hujah-hujah kita semasa perbahasan yang dilihat lebih relevan. Tetapi untuk membantah , tindakan yang lebih selamat iaitu adalah dengan tidak menghadirkan diri,” katanya di lobi Parlimen semalam.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas situasi Bajet 2010 hampir tidak dapat diluluskan dalam perbahasan Dewan Rakyat Isnin lalu apabila kerajaan hanya berbeza tiga undi dengan pembangkang iaitu BN-66: dan PR 63.

:Mengulas mengenai tindakan ‘menyerbu’ ketika ketiadaan Ahli Parlimen BN adalah terancang, Azmin berkata: “Ini bukan tindakan kebudak-budakan kerana sebagai Ahli Parlimen kami hadir selaras dengan aturan mesyuarat Dewan Rakyat dan mengambil bahagian dalam perbahasan.

:“Ahli Parlimen Barisan Nasional seperti budak-budak. Sepatutnya mereka sertai perbahasan dan menyokong usul yang dibentangkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak,” katanya.

:Katanya, Bajet 2010 ditolak kerana kerajaan terlalu bergantung kepada pendapatan Petronas untuk menampung perbelanjaan negara.

:“Sejak dua dekad lalu kerajaan terlalu bergantung kepada pendapatan Petronas dan seharusnya kerajaan perlu menggunakan mekanisme lain bagi menjana pendapatan yang lebih mapan.

:“Kebimbangan jelas kerana pendapatan Petronas akan menurun sebanyak RM59 bilion pada Mac 2010 sekali gus menjejaskan prestasi ekonomi negara. Pakatan telah menegur kerajaan beberapa kali dan sewajarnya perlu menimbangkan mekanisme lain dan menumpukan insentif-insentif baru seperti meningkatkan pelaburan asing untuk jana pendapatan yang mapan,” katanya.

Sementara itu, Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub berkata, undi tidak percaya telah memberikan pengajaran besar kepada BN.

“Ini benar-benar telah memberi pengajaran yang besar terhadap kerajaan BN. Mereka leka dengan tanggungjawab dan kehadiran dalam Parlimen. Ini adalah masalah memberikan komitmen dalam situasi membahaskan Bajet 2010 yang melibatkan berbilion ringgit.

“Ini bukan perkara kecil dan tidak ada istilah menyerbu kerana itu peranan kami untuk hadir ke Parlimen untuk pastikan agenda dalam perbahasan adalah serius,” katanya.

Sinarharianonline


ADUN BN PERLU DIKURSUSKAN

Comments :

0 comments to “SATU PILIHANRAYA UMUM TERGEMPAR HAMPIR BERLAKU DI MALAYSIA”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com