Pray For MH370

Pray For MH370

PERSATUAN NON MUSLIM DI ST KLANG DIARAH BUBAR


PRESS STATEMENT

KETETAPAN KERAJAAN NEGERI SELANGOR TERHADAP KEBEBASAN PELAJAR PELBAGAI KAUM


Saya selaku Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan Kerajaan Negeri Selangor ingin memberi respon kepada laporan daripada akhbar mengenai tindakan mengarah persatuan non-Muslim di SEKOLAH TINGGI KLANG dibubarkan.

Kerajaan PAKATAN RAKYAT SELANGOR sentiasa mengambil berat tentang keperluan rakyatnya yang terdiri daripada pelbagai kaum.Tidak boleh dinafikan kewujudan perbezaan keperluan hidup di kalangan rakyatnya yang berbilang kaum, budaya dan agama. Menyedari hakikat ini, kerajaan pakatan rakyat Selangor mahu rakyatnya terbangun secara holistic termasuk pembangunan elemen spiritual. Inilah yang mahu diterapkan melalui model pembangunan modal insan Selangor,S.P.I.E.S.TM iaitu akronim kepada S-spiritual; P-‘physical’; I-intelek; E-emosi;S-sosial.

Justeru, pembangunan 4 elemen teras SPIESTM iaitu fizikal,intelek, emosi dan pembangunan kemahiran social MESTI dibangunkan di atas ASAS (foundation) yang kuat iaitu elemen spiritual. Kelima-lima elemen ini mesti dibangunkan secara serentak, seimbang dan sepadu(‘wholistic integrated approach’).

Ini strategi Kerajaan Selangor untuk melahirkan modal insan yang terbaik. Tafsiran mengenai metodolgi pembangunan elemen spiritual sudah tentu akan berbeza menurut kepercayaan atau agama masing-masing.Orang Islam akan membangun rohani menurut aqidah Islamiyyah. Orang bukan Islam akan membangun spiritual menurut ajaran agama masing-masing.

Pembangunan elemen I-intelek dalam SPIES
#TM

Saya ingin menegaskan di sini kerajaan PAKATAN RAKYAT SELANGOR mendokong sepenuhnya perlembagaan MALAYSIA. Pertama, Kerajaan mendokong ISLAM sebagai agama rasmi MALAYSIA. Kedua, kerajaan Selangor juga mengiktiraf kebebasan beragama kepada semua rakyat dan ini adalah selaras dengan ajaran Islam.

Kerajaan yang menerima Islam sebagai sistem hidup yang lengkap perlu berlaku adil kepada keperluan rakyatnya yang beragama lain untuk memilih menyertai persatuan yang serasi dengannya.


Saya sangat musykil kenapa kerajaan yang melaung-laungkan slogan 1MALAYSIA dan menghabiskan sebegitu banyak wang ringgit rakyat untuk tujuan tersebut bertindak sangat bertentangan dengan falsafah 1Malaysia.

Dr Hjh Halimah Ali
Pengerusi Tetap Pendidikan,Pendidikan Tinggi & Pembangunan Modal Insan
Kerajaan Negeri SELANGOR
14/7/10

Comments :

0 comments to “PERSATUAN NON MUSLIM DI ST KLANG DIARAH BUBAR”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com