Pray For MH370

Pray For MH370

BN: TAK BERMARUAH SERTA TAK TAHU MALU

P'raya: PAS gesa BN henti peralat media


BESUT, 20 Mac: Kerajaan Barisan Nasional (BN) sekali lagi didesak agar menghidupkan amalan demokrasi secara yang lebih positif sebagaimana diamalkan negara-negara maju yang menggunakan sistem demokrasi.

Untuk itu, ia mesti menghentikan amalan menyalahgunakan media massa arus perdana untuk kepentingan politiknya, terutama dalam tempoh berlangsungnya sesuatu pilihan raya.

Desakan itu diluahkan Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, pada sidang media sejurus selesai majlis penutup Himpunan Kebangkitan Rakyat – PAS Ganti Umno Siri Kedua (HKR-PGU II), malam tadi.

Perhimpunan anjuran Badan Perhubungan PAS Terengganu itu diadakan di Dataran PGU, Belakang Masjid Bandar Jertih, dekat sini. Ia berlangsung sejak Jumaat malam hingga malam tadi dan dipenuhi berbagai acara.

Menurut Abdul Hadi, media massa arus perdana mempunyai peranan penting memperbaiki amalan demokrasi negara. Untuk itu media tidak seharusnya menjadi alat propaganda bagi pihak BN semata-mata, sebaliknya perlu menyalurkan maklumat dan berita yang benar dan adil kepada rakyat.

“Rakyat adalah hakim. Media mesti meletakkan diri mereka sebagai saksi dan saksi hendaklah adil dan memberitahu hakim perkara sebenar,” ujarnya berkias.

Dalam ertikata lain, katanya, media mesti melaporkan kepada rakyat maklumat dan pandangan semua pihak, terutama melibatkan parti-parti yang bertanding dalam sesuatu pilihan raya.

“Di setiap kali pilihan raya kita lihat BN bertongkat kepada media arus perdana yang berat sebelah. Seluruh saluran media dipergunakan habis-habisan untuk kepentingan BN, untuk serang pembangkang.

“Sedangkan ruang untuk kita (Pakatan Rakyat) menjawab tak ada, kita hanya terhad kepada ceramah umum. Itu pun tertakluk kepada kebenaran pihak polis, yang selalunya menjaga kepentingan BN,” katanya.

Beliau turut menyifatkan tindakan BN memperalatkan media utama milik kerajaan untuk kepentingan politiknya sebagai tindakan tidak bermaruah dan menyalahguna wang rakyat.

“RTM (tv) masuk tiap-tiap buah rumah. Kita tengok sepanjang (tempoh kempen) pilihan raya, (tv) berkempen untuk BN. Sedangkan RTM ini (media kerajaan) beroperasi dengan duit rakyat.

“Bukan semua rakyat sokong BN, bukan semua rakyat setuju BN guna media burukkan pembangkang. Ini (manipulasi media kerajaan) bercanggah dengan kepentingan rakyat,” tegasnya.

Mohd Nasir Awang /Harakahdaily

Comments :

0 comments to “BN: TAK BERMARUAH SERTA TAK TAHU MALU”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com