Pray For MH370

Pray For MH370

NEGARAKU, TANAHAIRKU MAMPU MENGATASI THAILAND, INDONESIA DAN NIGERIA


Malaysia muncul sebagai negara ke #51 paling gembira di dunia menurut laporan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu ( PBB). “Kebebasan politik, rangkaian sosial yang kuat dan ketiadaan rasuah lebih penting daripada pendapatan dalam menjelaskan perbezaan kesejahteraan,” jelas laporan PBB . “Pada peringkat individu, kesihatan mental dan fizikal yang baik, untuk mengira seseorang, keselamatan pekerjaan dan keluarga yang stabil adalah penting,” Malaysia jatuh di tangga ke #36 dalam ranking dunia dari segi menyediakan peluang terbaik untuk kesihatan, keselamatan dan kesejahteraan hidup menurut indeks Economist Intelligence Unit (EIU).
 Singapura ke 6, Malaysia ke 36 negara terbaik untuk dilahirkan


KUALA LUMPUR, 3 Jan — Singapura melonjak ke tempat keenam terbaik untuk dilahirkan di dunia tahun ini manakala Malaysia adalah ke 36, mengikut indeks Economist Intelligence Unit (EIU). Kajian EIU daripada 80 negara cuba diukur menyediakan peluang terbaik untuk kesihatan, keselamatan dan kesejahteraan hidup. 

Ekonomi ketiga terbesar di Asia Tenggara lompat dua anak tangga daripada tempat ke-38 diduduki 25 tahun lalu, apabila EIU pertama kali menggeluarkan indeks “Dimana-mahu-dilahirkan” pada tahun 1988, melebihi negara-negara lain di rantau ini kecuali Singapura. EIU sebuah anak syarikat kepada majalah perniagaan dan hal ehwal semasa berpengaruh Economist. Satu suku abad kemudian, Kota Singa melompat ke tempat keenam, naik dari 36 daripada 48 negara pada tahun 1988 apabila seri dengan Jerman Timur sebelum Tembok Berlin runtuh.
Thailand menduduki tempat 50, Filipina yang berada pada kedudukan 24 pada tahun 1988 menurun kepada 63, seri dengan Sri Lanka, manakala Vietnam dan Indonesia masing-masing mengambil kedudukan 68 dan 71.

 Malaysia mendapat 6.62 daripada 10 mata dalam kajian kaji selidik kepuasan kehidupan, yang bertujuan untuk mengukur bagaimana orang mengatakan mereka gembira berdasarkan kepada senarai 11 petunjuk ekonomi dan sosio-politik seperti pendapatan per kapita sesebuah negara, kos kehidupan, hak asasi manusia, jangka hayat, tahap literasi dan pendidikan. 

Walau bagaimanapun, kaedah yang digunakan untuk mendapatkan nombor bagi statistik juga telah berubah dari semasa indeks mula diperkenalkan. Pada tahun 1988, Economist menggredkan sebanyak 48 negara bagi mata bonus kepada kemiskinan budaya, apa yang dipanggil “faktor filistin”; dan sejauh mana negara yang disifatkan sebagai “kebosanan yang tidak boleh ditarik balik” di sebalik kemuliaan dan dimana ia digambarkan sebagai “faktor menguap”. 

Dalam artikel disertakan yang dikaitkan dengan “Loteri kehidupan” diterbitkan pada 1 Januari dalam edisi talian, Economist menjelaskan kajian kepuasan hidup dikira berdasarkan Gallup Poll 130 negara pada tahun 2006. The Economist menjelaskan indeks juga mengira ramalan ekonomi EIU sehingga 2030 — kira-kira apabila kanak-kanak yang dilahirkan tahun ini akan menjadi dewasa.

Dalam indeks 2013, Switzerland menewaskan semua negara-negara lain, termasuk Amerika Syarikat, kuasa besar dunia, sebagai tempat terbaik untuk bayi yang dilahirkan. Australia di kedudukan naib juara, diikuti oleh negara-negara Scandinavia Norway (3), Sweden (4) dan Denmark (5) manakala New Zealand, Belanda, Kanada dan Hong Kong termasuk dalam tangga 10 teratas. 

Nigeria adalah tempat yang paling teruk untuk bayi. 

Malaysia muncul sebagai negara ke 51 paling gembira di dunia daripada 156 negara yang ditinjau dan kedua selepas Singapura di Asia Tenggara, dalam Laporan Kebahagiaan Dunia yang dikeluarkan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) pada April lepas. “Kebebasan politik, rangkaian sosial yang kuat dan ketiadaan rasuah lebih penting daripada pendapatan dalam menjelaskan perbezaan kesejahteraan,” jelas laporan PBB. “Pada peringkat individu, kesihatan mental dan fizikal yang baik, untuk mengira seseorang, keselamatan pekerjaan dan keluarga yang stabil adalah penting,” tambah laporan itu lagi.

Sumber: the malaysian Insider

Comments :

0 comments to “NEGARAKU, TANAHAIRKU MAMPU MENGATASI THAILAND, INDONESIA DAN NIGERIA”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com