Pray For MH370

Pray For MH370

KEPUTUSAN CEMERLANG PELAJAR SELANGOR DALAM PEPERIKSAAN SMA

Aida Nazirra Mazni dari Maahad Integrasi Tahfiz Sains dan Teknologi Istana Banda, Kuala Langat pula mengungguli kategori perempuan dengan pencapaian 99.0 peratus.

Muhammad Mujtaheed Mohamed dari SAM Bestari Usj Subang Jaya diumumkan sebagai pelajar lelaki cemerlang SMA 2012 ketegori SAM (SABK) dan MITS Negeri Selangor dengan pencapaian 98.2 peratus.

Peperiksaan Sijil Menengah Agama, Selangor Catat Keputusan Cemerlang


SHAH ALAM, 9 FEB: Keputusan keseluruhan peperiksaaan Sijil Menengah Agama (SMA) tahun 2012 Negeri Selangor menyaksikan peningkatan positif sebanyak 5.3 peratus bagi Sekolah Agama Menengah Negeri Selangor.

Peningkatan ini menyaksikan pencapaian keputusan 92.1 peratus untuk tahun 2012 berbanding perolehan 86.8 peratus bagi tahun 2011.

Perkhabaran gembira keputusan peperiksaan dicatatkan menerusi perolehan keputusan 100 peratus dalam peperiksaan Sijil Menengah Agama Tahfiz Al-Quran (SMATQ).

Perkara ini diumumkan sendiri oleh Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) Datuk Marzuki Hussin pada Majlis Pengisytiharan Peperiksaan Sijil Menengah Agama (SMA) dan Sijil Menengah Agama Tahfiz Al-QUran (SMATQ) Tahun 2012 bertempat di Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah.

Untuk peperiksaaan SMA tahun 2012, seramai 3,130 orang calon daripada 23 buah Sekolah Agama Menengah (SABK) dan dua buah Maahad Integrasi Tahfiz Sains dan Teknologi (MIST) termasuk 248 calon dari 12 Sekolah Menengah Islam Persendirian dan Sekolah Menengah Agama (SMA MAIWP).

Bagi Peperiksaan Sijil Menengah Agama Tahfiz Al-Quran (SMATQ) pula menyaksikan seramai 222 orang calon menduduki peperiksaan dari dua buah Maahad Integrasi Tahfiz Sains dan Teknologi Selangor.

Sementara itu, MIST Istana Banda Kuala Langat mengungguli kategori Sekolah Agama Menengah (SMA) dan Maahad Integrasi Tahfiz Sains dan Teknologi (MIST) berdasarkan Gred Purata Sekolah (GPS) dengan perolehan 1.46.

SAM Bestari Usj Subang Jaya, Petaling menduduki tempat kedua dengan GPS 1.50 manakala MIST Klang mencatatkan GPS 1.81.

Muhammad Mujtaheed Mohamed 01Untuk kategori SMA dan SMI Persendirian cemerlang, SMA Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (SMA MAIWP) mencatatkan GPS 1.32 manakala SMI Ibnu Khaldun, Klang dengan GPS 2.98.

Marzuki yang ditemui selepas majlis nyata berpuas hati dengan keputusan peperiksaan yang dicatatkan bagi tahun 2012 dan berharap kecemerlangan ini dapat diteruskan.

“Keseluruhan kita kita lihat peningkatan meskipun terdapat beberapa subjek mencatatkan penurunan (keputusan).

“Walaupun usaha cikgu itu sudah bersungguh-sungguh, penurunan pencapaian pelajar kita tidak dapat nafikan kerana bergantung kepada persediaan pelajar (sendiri),” katanya.

Sementara itu, Muhammad Mujtaheed Mohamed dari SAM Bestari Usj Subang Jaya diumumkan sebagai pelajar lelaki cemerlang SMA 2012 ketegori SAM (SABK) dan MITS Negeri Selangor dengan pencapaian 98.2 peratus.

Aida Nazirra Mazni dari Maahad Integrasi Tahfiz Sains dan Teknologi Istana Banda, Kuala Langat pula mengungguli kategori perempuan dengan pencapaian 99.0 peratus.

Bagi Kategori Sijil Menengah Agama Tahfiz Al-Quran (SMATQ) 2012, Mohamad Faiq Mohamad Sharin dari Maahad Integrasi Sains dan Teknologi Klang dipilih selaku pelajar lelaki terbaik dengan pencapaian 78.9 peratus.

Manakala pelajar perempuan dari Maahad Integrasi Tahfiz Sains dan Teknologi Istana Banda, Kuala Langat, Zainab Ismail memperoleh 79.4 peratus.

Kesemua hadiah dan sijil disampaikan sendiri oleh Exco Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan Selangor, Dr Halimah Ali.-MediaSelangorKu

Comments :

0 comments to “KEPUTUSAN CEMERLANG PELAJAR SELANGOR DALAM PEPERIKSAAN SMA ”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com