Pray For MH370

Pray For MH370

KARENAH BIROKRASI PUNCA RASUAH

Karenah Birokrasi merupakan hanya satu faktor penyumbang kepada berlakunya rasuah. Perkara-perkara lain yang perlu diambil kira antara lain ialah kurang pemantauan atau audit dari pihak ketiga, kuasa penuh atau mutlak dalam meluluskan sesuatu perkhidmatan penting seperti lesen memandu dan pengesahan PUSPAKOM, kakitangan yang terlalu lama berkhidmat dalam satu-satu perkhidmatan, darjah kejujuran serta etika kakitangan dan budaya kerja satu-satu jabatan.

Kurangkan kerenah birokrasi bantu elak salah guna kuasa dan rasuah

Datuk Seri Syed Hamid Albar

Sumber Bernama/ Sinar Harian

Kerenah birokrasi dalam sistem penyampaian perlu dikurangkan bagi mengelak berlakunya salah guna kuasa dan rasuah yang membabitkan pekerja dalam perkhidmatan awam, kata Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar.
"Untuk mengelakkan berlakunya kes-kes yang melibatkan rasuah atau salah laku, cara yang terbaik ialah kita punya sistem penyampaian kurangkan birokrasinya," katanya kepada pemberita di bangunan Parlimen di sini semalam.


Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai penahanan pegawai Imigresen oleh Badan Pencegah Rasuah (BPR) bagi membantu siasatan kes rasuah mempercepatkan proses pengeluaran visa pekerja asing.Syed Hamid berkata, kes itu masih dalam siasatan BPR dan terpulang kepada BPR untuk mengambil tindakan selanjutnya.


"Yang paling penting ialah rakyat hendak kerajaan mengambil tindakan tegas terhadap kes-kes rasuah, oleh itu kita tidak patut ada rungutan terhadap tindakan yang diambil oleh BPR dan saya fikir untuk imej kerajaan adalah baik," katanya.

Ketika ditanya sama ada pelantikan Ketua Pengarah Jabatan Imigresen akan lebih ketat, Syed Hamid berkata, perkara itu terpulang kepada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).


Pada minggu lepas, BPR menahan reman lapan orang termasuk Ketua Pengarah Imigresen, Datuk Wahid Mohd Don bagi kes yang sama. Kes itu terbongkar berikutan aduan yang diterima BPR pada awal bulan ini yang mendakwa seorang ejen meminta bayaran RM350 daripada setiap pekerja asing untuk diberikan kepada pegawai kanan di Jabatan Imigresen.

Comments :

0 comments to “KARENAH BIROKRASI PUNCA RASUAH”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com