Pray For MH370

Pray For MH370

ADUN LOMPAT PERAK TERIMA SAMAN MENCEDERAKAN ADUN

ADUN Aulong Fail Saman Terhadap Timbalan Speaker DUN Perak

IPOH, 26 Jun (Bernama) -- Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) kawasan Aulong, Yew Tian Hoe, hari ini memfailkan saman terhadap Timbalan Speaker DUN Perak Hee Yit Foong bagi menuntut ganti rugi berhubung kecederaan yang dialaminya akibat didakwa diserang dengan botol penyembur serbuk lada pada persidangan DUN pada 7 Mei lalu.

Dalam writ saman itu, Yew juga memohon perintah injunksi bagi menghalang Hee, atau pekerja atau ejennya daripada melakukan salahguna, ancaman atau serangan terhadapnya dengan apa juga cara sekalipun.



Writ saman tersebut yang menamakan Hee sebagai defendan difailkan melalui firma guaman, Tetuan Leong & Tan pada pukul 11 pagi di Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi di sini.

Dalam writ sman itu, Yew, selaku plantif antara lain mendakwa mengalami kecederaan di bahagian mata kiri akibat tindakan Hee mengancam dan menyerangnya dengan botol penyembur serbuk lada pada perasmian mesyuarat pertama penggal kedua DUN Perak ke-12.

Beliau juga mendakwa mengalami kecederaan di mata kirinya, kekejutan gelisah dan kesengsaraan mental serta terpaksa menanggung penghinaan dan perasaan malu di khalayak ramai.

Yew juga mendakwa defendan adalah seorang yang tidak menyesal dan berbohong kepada media dengan mengatakan botol penyembur itu adalah rantai kunci hotel atau pemacu cakera mudah-alih (pen drive) sebelum mengakui bahawa alat itu sebenarnya botol penyembur serbuk lada.

Yew juga mendakwa defendan enggan, ingkar dan gagal meminta maaf walaupun diberi peluang serta mendakwa kelakuan defendan itu adalah berniat jahat serta zalim.

Disebabkan ancaman dan serangan plaintif di hadapan kesemua ahli DUN dalam Dewan, Yew mendakwa mengalami penghinaan, kerugian maruah dan kejatuhan harga diri, sedih dan gangguan mental.

Dalam pernyataan tuntutannya, Yew memohon ganti rugi keterlaluan, ganti rugi teladan serta faedah pada kadar lapan peratus setahun yang dikira berdasarkan jumlah ganti rugi yang diberikan dari tarikh hari ini hingga ke tarikh penyelesaian sepenuhnya.

Plaintif turut menuntut kos dan relif yang selanjutnya atau lain-lain yang ditentukan wajar dan sesuai oleh mahkamah.

-- BERNAMA

Comments :

0 comments to “ADUN LOMPAT PERAK TERIMA SAMAN MENCEDERAKAN ADUN”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com