Pray For MH370

Pray For MH370

JAWATAN TERTINGGI PAS DIPIKUL OLEH ULAMA

PAS Kekalkan Tradisi Memilih Ulama Bagi Jawatan Tertinggi Parti

SHAH ALAM, 6 Jun (Bernama) -- Nasharudin Mat Isa mengekalkan jawatan Timbalan Presiden PAS dan Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man memenangi salah satu daripada jawatan Naib Presiden sebagai tradisi parti itu mengekalkan pemilihan golongan ulama bagi jawatan tertinggi.

Datuk Seri Abdul Hadi Awang, yang juga seorang ulama, sebelum ini menang tanpa bertanding untuk mengekalkan jawatan Presiden PAS.

Dalam keputusan pemilihan hari ini, Nasharudin meraih 480 undi menewaskan pencabar terdekat iaitu bekas Naib Presiden Datuk Husam Musa yang meraih 281 undi dan seorang lagi bekas Naib Presiden yang turut bertanding, Mohamad Sabu (261 undi) pada Muktamar Tahunan ke-55 parti itu di sini, Sabtu.

Bagi jawatan Naib Presiden, Tuan Ibrahim mendapat undi tertinggi iaitu 871, diikuti bekas Ketua Dewan Pemuda Salahuddin Ayub (824 undi) dan Ketua Penerangan Datuk Mahfuz Omar (636 undi).

Pemilihan pada kali ini menyaksikan jawatan Naib Presiden turut diwakili Salahuddin dari kalangan profesional dan Mahfuz yang merupakan seorang aktivis.

Bekas menteri besar Perak semasa pakatan pembangkang memerintah, Datuk Seri Ir Mohamad Nizar Jamaluddin pula terpilih sebagai salah seorang daripada 18 Anggota Jawatankuasa Kerja (AJK) PAS Pusat mendapat jumlah tertinggi dengan 854 undi.

AJK parti yang lain ialah Idris Ahmad (799 undi), Datuk Kamarudin Jaffar (769 undi), Datuk Seri Azizan Abd Razak (653 undi), Datuk Dr Hasan Mohd Ali (642 undi), Dr Mohd Hatta Md Ramli (638 undi), Abdul Ghani Samsudin (637 undi) dan Datuk Abu Bakar Chik (622 undi).

Mereka juga termasuk Mohamed Hanipa Maidin (619 undi), Datuk Ir Amiruddin Hamzah (606 undi), Dr Lo' Lo' Mohamad Ghazali (589 undi), Abd Ghani Abdul Rahman (584 undi), Dr Zulkefly Ahmad (576 undi), Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi (530 undi), Hashim Jasin (522 undi), Mazlan Aliman (513 undi), Taib Azamudden Md Taib (508 undi) dan Dr Mujahid Yusof Rawa (448 undi).

Jawatan Pengerusi Tetap kekal disandang oleh Abu Kasim Abdullah yang menang tanpa bertanding manakala Timbalan Pengerusi Tetap dimenangi oleh Hussin Ismail yang juga penyandang dengan 609 undi.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan PAS Datuk Mustafa Ali berkata kiraan semula undi tidak diadakan berikutan perbezaan jumlah undi yang agak besar di antara calon-calon yang bertanding bagi merebut jawatan utama dalam pemilihan jawatan tertinggi parti PAS kali ini.

Beliau berkata tahap kerahsiaan yang diamalkan pada pemilihan tersebut juga agak tinggi di mana tiada kebocoran yang dilaporkan berlaku, malah anggota jawatankuasa juga diingatkan supaya tidak menerima sebarang panggilan telefon dan khidmat pesanan ringkas (SMS) malam semalam.

Bagaimanapun, beliau enggan mengulas ketika diminta memberikan komen bahawa berdasarkan kepada calon yang menang, menunjukkan bahawa pemilihan kali ini didominasi oleh golongan ulama.

"Saya tidak boleh memberikan sebarang komen...sebarang analisis itu anda yang perlu nilai. Saya tidak nampak garis pemisah di antara ulama dan profesional," katanya pada sidang media selepas mengumumkan keputusan itu.

Mustafa berkata liputan yang diberikan oleh media pada muktamar kali ini secara umumnya adalah liputan yang adil sambil berharap ia (liputan) dapat dilaksanakan dengan sewajarnya.

BERNAMA

Comments :

0 comments to “JAWATAN TERTINGGI PAS DIPIKUL OLEH ULAMA”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com