Pray For MH370

Pray For MH370

PAS MENANG TIPIS KEKAL KERUSI DUN MANEK URAI

*PAS menang nyawa-nyawa ikan -Malaysiakini


*PAS akan lakukan post-mortem - Dato' Halim



*Umno terlepas peluang keemasan di Manek Urai
-------------------------------------------------------------------------------------------------
PAS menang nyawa-nyawa ikan


Keputusan rasmi Calon PAS Mohd Fauzi Abdullah, seorang pemborong ikan, menang dengan majoriti "nyawa-nyawa ikan" sebanyak 65 undi.

PAS mendapat 5,348 undi sementara calon BN Tuan Aziz Tuan Mat mendapat 5,283 undi.

Keputusan tersebut diumumkan oleh pegawai pengurus pilihanraya Adnan Hussin di Dewan Petra, SMK Sultan Yahya Petra 1, pada jam 9.01 malam.

DUN tersebut mempunyai 12,293 pengundi berdaftar, termasuk 25 pengundi pos, dan 10,631 atau 87 peratus keluar mengundi hari ini.

Beberapa pemimpin atasan PAS hadir di pusat penjumlahan undi di SMK Sultan Yahya Petra 1, Kuala Krai.

Mereka termasuklah Timbalan Pesuruhjaya PAS Kelantan, Datuk Husam Musa; ahli parlimen Kuala Krai, Dr Hatta Ramli; ahli jawatankuasa pusat PAS Dr Dzulkefly Ahmad bagi merayakan kemenangan Mohd Fauzi.

Bagaimanapun, tiada seorang pemimpin utama Umno yang hadir, termasuk pengerusi Umno Kelantan, Datuk Mustapa Mohamed dan calon BN.

Malaysiakini
=====================================================================

PAS akan lakukan post-mortem - Dato' Halim


PAS akan membuat post mortem dalam masa terdekat ekoran kemerosotan ketara undi diperolehi pada pilihan raya kecil Dun Manek Urai hari ini.

Pengarah Pilihan Raya PAS Pusat, Dato' Abdul Halim Abdul Rahman berkata, beberapa faktor antaranya janji untuk menyediakan jambatan baru di Manek Urai dan sogokan wang boleh mempengaruhi sikap pengundi luar.

"Namun saya ingin sampaikan tahniah kepada kebijaksanaan penduduk Manek Urai yang berjaya mempertahankan kerusi tersebut," kata beliau ketika ditemui selepas pengisytiharan kemenangan Mohd Fauzi Abdullah di Dewan Sekolah Sultan Yahya Petra.

Menurutnya janji yang ditaburkan Umno pada saat-saat akhir belum mampu memikat keseluruhan pengundi di Manek Urai.

Beliau juga berkata kemenangan tipis bukan satu persoalan memandangkan ia pernah berlaku di Pulai Chondong pada pilihan raya kecil yang diadakan sebelum ini.

"Ia juga ada kaitan dengan sikap SPR yang mengadakan pengundian pada hari kerja dan kepulangan pengundi luar walaupun ramai namun ada yang terpengaruh dengan janji dan sogokan wang," katanya.

Anggota jawatankuasa PAS Pusat, Dr Dzulkifli Ahmad berkata, terlalu banyak janji yang ditabur Umno di Manek Urai, namun kesetiaan kepada konsep Membangun Bersama Islam tetap dipertahankan.

Beliau yang juga anggota Parlimen Kuala Selangor berkata, PAS berdepan dengan seluruh jentera kerajaan.

Mohd Nor Yahya/mj/harakahdaily

=====================================================================================
Umno terlepas peluang keemasan di Manek Urai


Umno tidak mampu berbangga dengan peningkatan undi yang diperolehinya di Manek Urai memandangkan parti itu dibantu sepenuhnya jentera kerajaan.

Sebaliknya Umno boleh memenangi pilihan raya tersebut berdasar suntikan kebendaan yang diterima penduduk di Manek Urai lebih-lebih lagi pemimpin Umno sudah lama berkampung di sini.

Naib Presiden PAS, Dato' Mahfuz Omar berkata, kemungkinan besar pengaruh kempen Umno yang mana kerajaan PAS tidak terjejas biar pun Umno menang di Manek Urai sedikit sebanyak mempengaruhi pengundi.

"Peluang yang ada pada Umno dengan peratusan pengundi Melayu ramai sehingga lebih 99 peratus Umno masih gagal menarik perhatian rakyat. Impian mereka belum menjadi kenyataan.

"Lebih-lebih lagi dengan janji Perdana Menteri di bawah pakej 1 Malaysia dan dibantu dengan propanganda media namun Umno masih gagal. Ini ternyata memberi satu tekanan hebat kepada parti itu," katanya di sini.

Pada pilihan raya itu PAS mendapat 5348 undi, manakala BN - 5283 undi dengan majoriti diperolehi Mohd Fauzi Abdullah sebanyak 65 undi. Pada pilihan raya umum 2004 BN menang 53 undi.

Peratusan keluar mengundi sebanyak 87.22 peratus dan undi rosak 92 undi. Daripada 9 peti undi PAS menang empat.

Mahfuz berkata, keputusan pilihan raya itu perlu dilihat secara serius oleh PAS bagi meningkat semula sokongan rakyat.

"Saya percaya PAs akan melonjat semula pada pilihan raya umum akan datang kerana jentera kerajaan tidak mampu lagi memberi tumpuan kepada Manek Urai sahaja berbanding sekarang," katanya di sini.

Pengarah Strategik KeADIlan, Tian Chua berkata, Umno terlepas peluang keemasan memenangi pilihan raya tersebut memandangkan peratusan orang Melayu hampir 100 peratus di Manek Urai.


mj/harakahdaily

Comments :

0 comments to “PAS MENANG TIPIS KEKAL KERUSI DUN MANEK URAI”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com