Sejak dari hari semalam sehingga kini, tiada pergerakan lori haulier,dan kontena di Pelabuhan Klang. Syarikat yang mempunyai kontena import dan eksport tergendala dek kerana mogok yang dilancarkan semalam oleh pemandu semua syarikat haulier yang berjumlah lebih kurang 50 buah. Sila lihat senarai di bawah yang dikeluarkan oleh LPKP.
Bayangkan berapa trip sahaja mereka akan dapat sekiranya depot yang mengendalikan simpanan kontena servis mereka kurang efisien serta lambat,untuk mendapatkan kontena. Pemandu terpaksa menunggu dalam jangka masa yang sangat lama kira-kira 2jam atau hampir ke 3jam.Macam mana mereka dapat mengejar trip sekiranya masa yang lama terpaksa diambil untuk mengambil sesebuah kontena di depot.
Sekarang pihak depot atau yard pula dikatakan menaikkan charge kepada RM 18 ke 20 ringgit yang terpaksa ditanggung oleh pemandu sedangkan gaji basic pemandu hanyalah RM300 sebulan atau RM30 sehari. Apakah ini adil?
Walau pun Perdana Menteri telah mengumumkan kadar gaji minima RM900 mereka terbeban pula dengan charge pihak depot sebanyak rm 18 hingga 20 ringgit bagi sebuah kontena..Jika dalam sehari mereka dapat menarik tiga kontena, ini bermakna mereka terpaksa membayar RM58 sehari sebagai modal untuk mendapat gaji RM300sebulan.
Jika pihak kerajaan lambat menangani isu ini pelabuhan pula yang akan menanggung lambakan kontena di depoh dalam pelabuhan sehingga kapal kapal tidak dapat menurunkan kargo kargo mereka.
.
Pihak kerajaan khususnya Kementerian Pengangkutan usah pandang remeh sumbangan para pemandu ini.Dengar dan ambillah tindakan segera bagi menyelesaikan masalah mereka.. Semuanya bermula apabila Lim Liong Sik mantan menteri pengangkutan meliberalisaikan pemberian permit haulier.
Senarai Syarikat Haulier Selangor
Senarai Syarikat Haulier Kuala Lumpur
RUJUKAN: http://ismits-ulamraja.blogspot.com/2012/05/pemandu-haulier-mogok-sejak-dari-hari.html
Comments :
Post a Comment