Pray For MH370

Pray For MH370

PELUANG UNTUK MEMBELANJAKAN HARTA DI JALAN ALLAH

Bantuan kewangan untuk mangsa gempa bumi Sumatra boleh disalurkan ke akaun Yayasan AMAL Malaysia iaitu:

MAYBANK Malaysia Berhad (MBMB) NO: 553010122090,




Bank Muamalat Malaysia Berhad (BMMB) NO: 13010002499715 dan

Hongkong & Shanghai Bank (HSBC No: 001057884021

Para dermawan boleh menghubungi talian 03-61874382 atau

datang terus ke pejabat di alamat 127-2, Jalan SBC 1, TAman Seri

Batu Caves, Selangor.

Orang ramai yang ingin mendapatkan maklumat lanjut juga boleh menghubungi Husin sendiri di talian 019-9511860, Jamuliddin yang juga Ketua Bantuan Kemanusian di talian 019 6644796.

AMAL MALAYSIA rayu bantuan mangsa gempa bumi Padang

KUALA LUMPUR, 6 Okt: Pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Yayasan Amal Malaysia (AMAL Malaysia) menyeru seluruh rakyat yang prihatin untuk menghulurkan sumbangan kepada mangsa gempa bumi di Padang, Sumatera Barat, Indonesia Rabu lalu.

Menurut Presidennya, Husin Ismail dalam laman rasmi NGO berkenaan, Amal Malaysia mangambil tanggungjawab untuk menjadi perantara kepada masyarakat Malaysia yang mempunyai kesedaran untuk menyalurkan bantuan khususnya bantuan kewangan kepada mangsa yang sedang berhadapan dengan ancaman maut akibat bencana alam yang melanda.

"Kami terus merayu orang-orang perseorangan, badan-badan swasta, organisasi-organisasi masyarakat, masjid dan lain-lain untuk terus menghulurkan sumbangan kepada saudara-saudara kita yang sedang menerima ujian Allah, kesempitan dan ancaman maut di Padang Sumatera sekarang ini."tulis beliau dalam laman rasmi pertubuhan itu.

Beliau berkata, Jumaat lalu, AMAL Malaysia telah menghantar satu pasukan peninjau Misi Kemanusiaan Mangsa Gempa Bumi di Padang, Sumatera. Pasukan yang diketuai Timbalan Presidennya, Jamuliddin Elias, dan Naib Pengerusi 1 AMAL Selangor Jamel Saring bertujuan untuk melihat dan menilai keadaan selepas gempa bumi yang melanda di situ, bagi persiapan pasukan bantuan seterusnya.

ImageSetelah mendapatkan maklumat awal dari pasukan sukarelawan Bulan Sabit Merah Indonesia (BSMI) dan NGO di Indonesia, Persatuan Muamalat Indonesia (MUAMALAT), AMAL Malaysia menghantar pasukan kedua yang terdiri daripada pasukan perubatan, logistik dan kaunselor sosial pada Sabtu lalu.

Manakala pasukan ketiga akan berlepas pada 7 Oktober ini. Selain bekerjasama dengan BSMI dan MUAMALAT, misi itu turut disertai beberapa NGO dari Turkey dan Eropah.

"Misi bantuan kemanusiaan AMAL lebih tertumpu kepada bidang perubatan, bantuan makanan, khemah penginapan sementara, dan bekalan air bersih.

Dua pasukan teknikal bekalan air bersih akan berlepas pada 10 Oktober ini."ujarnya.

Sehubungan itu, beliau berkata, AMAL Malaysia mengalu-alukan penyertaan tenaga-tenaga perubatan serta tenaga-tenaga pakar yang ingin mengambil pengalaman berkhidmat dengan misi kemanusiaan.

Mereka boleh dihubungi di talian 03-61874382 atau datang terus ke pejabat di alamat 127-2, Jalan SBC 1, TAman Seri Batu Caves, Selangor.

Mereka yang ingin mendapatkan maklumat lanjut juga boleh menghubungi Husin sendiri di talian 019-9511860, Jamuliddin yang juga Ketua Bantuan Kemanusian di talian 019 6644796.

Manakala bantuan kewangan boleh disalurkan ke akaun Yayasan AMAL Malaysia iaitu:

MAYBANK Malaysia Berhad (MBMB) NO: 553010122090, Bank Muamalat Malaysia Berhad (BMMB) NO: 13010002499715 dan Hongkong & Shanghai Bank (HSBC No: 001057884021

AMAL Malaysia merupakan antara NGO yang mendapat pengiktirafan dari Wisma Putra, Kementerian Luar Negeri Malaysia untuk menggerakkan misi menyalurkan bantuan kemanusiaan dan pemulihan semula kawasan konflik Gaza, Palestin.

Mereka turut terlibat menyalurkan bantuan kemanusiaan di hampir semua kawasan konflik dan bencana besar di rantau ini seperti di Indonesia, Sri Langka, Bangladesh, Lubnan, Iran, Myanmar Thailand, Pakistan, Kashmir, China, dan Mindanao di samping program korban di kawasan miskin tegar di 12 negara serantau.

Selain itu, mereka juga antara NGO penting yang memberikan bantuan kepada rakyat Malaysia sendiri seperti mangsa tsunami di Kuala Kedah 2006 lalu.

Rabu lalu, Sumatera Barat khasnya ibu kotanya Padang digegarkan dengan gempa bumi berkekuatan 7.6 pada skala Richter pada 5.16 petang Rabu lalu.

Gempa bumi itu mengakibatkan kepanikan luar biasa di kalangan penduduk yang bertempiaran keluar menyelamatkan diri.

Ia disusuli gempa bumi kedua sebesar 6.2 pada skala Richter pada 5.38 petang berpusat di kilometer 22 ke Barat Laut Pariaman.

Sehingga kini, misi mencari dan menyelamat mangsa masih diteruskan di sekitar kawasan yang dilanda bencana tersebut. Di Kampung Lubuklaweh, Kecamatan Patamuan, Padang Pariaman, dipercayai lebih 100 lagi penduduk masih tertimbus.


Hazayani Zakaria/mna/harakahdaily

Comments :

0 comments to “PELUANG UNTUK MEMBELANJAKAN HARTA DI JALAN ALLAH”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com