Pray For MH370

Pray For MH370

ARTIKEL 71(1) PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN LINDUNGI SELCAT

Artikel 71 (1) Perlembagaan Persekutuan secara jelas menyatakan prosiding yang dibuat dalam sidang DUN, tidak boleh dibangkitkan di mahkamah.

Saman Selcat tindakan sia-sia - Chang Khim

SHAH ALAM 11 Nov. - Pengerusi Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan Selangor (Selcat), Teng Chang Khim menganggap tindakan tiga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Barisan Nasional (BN) memfailkan saman terhadap jawatankuasa itu sebagai sia-sia.

Katanya, Artikel 71 (1) Perlembagaan Persekutuan secara jelas menyatakan prosiding yang dibuat dalam sidang DUN, tidak boleh dibangkitkan di mahkamah.

Beliau yang juga Speaker Dewan Undangan Negeri Selangor berkata, ketiga-tiga ADUN itu juga tidak layak memfailkan saman terhadap Selcat kerana mereka tidak pernah dipanggil memberi keterangan.

”Jika mereka mahu memfailkan saman, mereka sepatutnya memfailkan ia terhadap semua wakil rakyat termasuk diri mereka sendiri kerana tidak membantah ketika Selcat ditubuhkan dulu,” katanya ketika ditemui di lobi Dewan Annex di sini semalam.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas tindakan tiga ADUN BN semalam yang memfailkan saman terhadap 10 pihak, menuntut supaya satu deklarasi bahawa penubuhan Selcat dan prosidingnya adalah batal dan tidak sah serta tidak mempunyai sebarang kesan.

Tiga ADUN tersebut ialah ADUN Sungai Air Tawar, Datuk Raja Ideris Raja Ahmad; ADUN Morib, Hasiman Sidon dan ADUN Kuala Kubu Baru, Wong Koon Mun.

Selangorkini

Comments :

0 comments to “ARTIKEL 71(1) PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN LINDUNGI SELCAT”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com