Pray For MH370

Pray For MH370

YAYASAN PENDIDIKAN ISLAM SELANGOR BAKAL DITUBUHKAN

Kerajaan Selangor Sedia Beri Tanah Untuk Bina Sekolah Menengah Agama



SHAH ALAM, 8 Dis. - Kerajaan Negeri Selangor sedia


memperuntukkan tanah untuk membina Sekolah Menengah Agama (SMA) di negeri itu bagi menampung peningkatan bilangan pelajar yang semakin bertambah setiap tahun, kata Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Beliau berkata terdapat kira-kira 480 buah Sekolah Rendah Agama (SRA) di negeri itu berbanding hanya 23 SMA di bawah pengurusan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) di mana jumlah berkenaan tidak mampu menampung bilangan pelajar yang naik darjah ke SMA setiap tahun.

“Majoriti ibu bapa dan pelajar dari SRA akan memilih SMA untuk melanjutkan pengajian mereka ke peringkat menengah kerana menawarkan aliran agama selain subjek wajib teras seperti di sekolah menengah biasa,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Konvensyen Pendidikan Islam Selangor di sini hari ini.

Abdul Khalid berkata peruntukan bagi membina SMA adalah daripada Kerajaan Persekutuan dan di peringkat negeri bersedia menyediakan tapak dan tanah bagi tujuan berkenaan.

Beliau berkata kebanyakan ibu bapa sebelum ini memilih untuk menghantar anak mereka melanjutkan pengajian ke peringkat menengah di beberapa sekolah persendirian di Kelantan dan Terengganu berikutan SMA di Selangor terhad.

“Kita juga meminta supaya kerajaan persekutuan memberikan peruntukan tambahan kepada SMA terutamanya bagi memastikan hal berkaitan pengurusan dapat dijalankan dengan lebih baik,” katanya.

Dalam pada itu, Abdul Khalid berkata beberapa kawasan dikenal pasti seperti di Sabak Bernam, Kuala Selangor dan Shah Alam bagi mendirikan Sekolah Menengah Teknik Islam seperti diumumkan sebelum ini.

Beliau berkata beberapa aspek akan diambil kira termasuk melihat kawasan sesuai dengan konsep sekolah berkenaan kerana ia memerlukan jalinan hubungan industri berkaitan.
“Kita kena kaji betul-betul mana kawasan paling sesuai kerana kita mahu ia berfungsi dan melahirkan pelajar yang memenuhi matlamat penubuhan sekolah berkenaan,” katanya.


Abdul Khalid berkata Yayasan Pendidikan Islam Selangor akan ditubuhkan untuk menyalurkan dana sokongan kepada institusi pendidikan di negeri itu dalam pembangunan modal insan serta kemajuan ekonomi negeri dan negara.

“Melalui yayasan ini kita berharap dapat membantu institusi pendidikan terbabit yang sebelum ini hanya mendapat peruntukan daripada kerajaan negeri dan JAIS,” katanya.

Selangorkini

Comments :

0 comments to “YAYASAN PENDIDIKAN ISLAM SELANGOR BAKAL DITUBUHKAN”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com