Pray For MH370

Pray For MH370

PROJEK TERNAKAN DITERUSKAN DEMI KEBAIKAN

Projek diteruskan demi faedah semua pihak (Sumber Sinar harian)

SHAH ALAM - Kerajaan Negeri Selangor akan meneruskan ‘Projek Modern Pig Farming’ memandangkan ia mendatangkan faedah kepada semua pihak terutama kepada penternak terbabit.

Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, berkata ia sejajar dengan dasar Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani agar ternakan babi dilakukan di suatu tempat bagi memudahkan kawalan dan penyeliaan.

Menurutnya, ia juga akan memenuhi piawaian kualiti yang tinggi selaras dengan kehendak kementerian itu termasuk Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar dan kerajaan negeri sendiri.

“Segala bentuk buangan dari ladang berkenaan akan diguna semula dalam bentuk ‘Biogas’ untuk menjana elektrik, air untuk pembersihan ladang serta penanaman untuk makanan babi yang diternak.

“Justeru tiada bahan buangan yang akan menjadi sisa dan keluar dari kawasan ladang berkenaan dan ini menjamin kebersihan untuk semua pihak termasuk kawasan sekitar,” katanya dalam sidang media selepas pertemuan dengan Menteri Besar Perak, Mohd Nizar Jamaluddin di pejabatnya, semalam.

Bagaimanapun pengurusan ladang itu diputuskan kemudian sama ada di bawah tanggungjawab kerajaan negeri ataupun mana-mana syarikat

Menurut kenyataan akhbar yang disedarikan oleh pejabat Menteri Besar, projek ternakan ini merupakan projek yang telah diluluskan oleh kerajaan negeri terdahulu di bawah pimpinan Menteri Besar Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo pada 30 Januari lalu.

Oleh itu dalam mesyuarat Pakatan Rakyat yang diadakan baru-baru ini, Kerajaan Negeri telah mengambil langkah untuk meneruskan usaha itu dan ia telah diluluskan pada majlis mesyuarat kerajaan negeri yang diadakan pada awal bulan ini.

Menurutnya, tiada sebarang ladang baru akan dibuka di negeri ini manakala semua ladang yang sedia ada akan dimasukkan ke dalam projek berkenaan.

Abdul Khalid berkata, kerajaan negeri juga berhasrat untuk memperkenalkan dasar ‘one stop’ yang sama bagi penternakan yang lain bagi menjadikan industri penternakan lebih efisyen.

Comments :

0 comments to “PROJEK TERNAKAN DITERUSKAN DEMI KEBAIKAN”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com