Pray For MH370

Pray For MH370

ZON BEBAS PELABUHAN KLANG: LPK-KPM- KOPERASI PULAU INDAH-KUALA DIMENSI SDN BHD

PKFZ: Kit Siang minta Ong Tee Kiat jawab

Azamin Amin
Wed | Apr 09, 08 | 3:55:04 pm MYT

KUALA LUMPUR, 9 April (Hrkh) - Ahli Parlimen Ipoh Timur (DAP), Lim Kit Siang menyambut baik kesediaan Menteri Pengangkutan yang baru, Dato' Ong Tee Kiat untuk membentangkan laporan penuh berhubung skandal Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) selepas menteri sebelumnya "lari" daripada menjawabnya di sidang Dewan Rakyat yang lalu.

Namun beliau mengemukakan beberapa persoalan berkaitan skandal PKFZ yang memerlukan jawapan dari Ong antaranya tentang kebenaran Lembaga Pelabuhan Klang dan Kementerian Pengangkutan meneruskan pembelian 1,000 ekar tanah di Pulau Indah walaupun dibantah keras oleh Pejabat Peguam Negara dan Perbendaharaan.

"Ia dibeli pada harga RM25 kaki persegi sedangkan Pejabat Peguam Negara memperakuikan tanah tersebut dibeli pada harga RM10 kaki persegi," katanya.

Selain itu menurut Lim, kabinet meluluskan projek tersebut dengan dua syarat iaitu jaminan khusus Menteri Pengangkutan bahawa PKFZ menguntungkan dan menjana sumber kewangan sendiri dan keduanya, tidak menggunakan wang kerajaan.

"Syarat pertama telah dilanggari apabila kos projek PKFZ melonjak dari RM1.1 bilion kepada RM4.6 bilion dan memerlukan campurtangan kerajaan untuk menyelamatkannya.

"Manakala syarat kedua juga dilanggari apabila kos asal pembangunan PKFZ sebanyak RM400 juta, melonjak kepada RM2.8 bilion tanpa kelulusan kabinet terlebih dahulu" kata Lim dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily.

Di samping itu, kata Lim, Menteri Pengangkutan yang lalu telah mengeluarkan empat surat sokongan kepada Kuala Dimensi Sdn Bhd (KDSB) kontraktor PKFZ untuk mengeluarkan bon bernilai RM4 bilion, yang diterima oleh pasaran sebagai dijamin oleh kerajaan.

Lim juga mahu Ong memberi penjelasan mengapa tiada tindakan diambil terhadap dua Menteri Pengangkutan sebelum ini, serta pegawai-pegawai kerajaan yang bertanggungjawab mengeluarkan empat surat sokongan tersebut, sehingga mengheret kerajaan terbabit sama dalam skandal PKFZ.

"Saya akan sekali lagi mendesak kerajan bertanggungjawab sepenuhnya terhadap skandal menyelamatkan PKFZ yang membabitkan RM4.6 bilion dan minta dijawab dalam mesyuarat pertama Parlimen ke-12, mulai 28 April depan,"tegas Lim. - mks

Comments :

0 comments to “ZON BEBAS PELABUHAN KLANG: LPK-KPM- KOPERASI PULAU INDAH-KUALA DIMENSI SDN BHD”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com