Pray For MH370

Pray For MH370

BALKIS BERI NOTIS DUA MINGGU UNTUK BUBAR?

Keputusan Piliharaya ke 12 diketahui pada 8hb Mac 2008. Keputusan pembubaran dibuat menurut isteri Khir Toyo ialah pada 11 Mac. Jika notis pembubaran Balkis memerlukan 14 hari sebelum mesyuarat, ini bermakna mesyuarat tergempar Balkis sepatutnya dibuat pada 25hb Mac 2008.

"Kalau keputusan (pembubaran) dibuat 11 Mac, bererti dalam masa 14 hari bermakna mesyuarat sekurang-kurangnya diadakan 25 Mac, ini bermakna Menteri Besar dan Exco yang baru sudah mengangkat sumpah" menurut YAB MB Selangor.

"Sepandai-pandai tupai melompat akhir jatuh ke tanah juga" dan baru sekarang " bertemu buku dengan ruas".


Isu badan isteri ADUN - Balkis disoal penyumbang

Sumber: Utusan Malaysia Online

SHAH ALAM 29 April – Kerajaan negeri menerima banyak pertanyaan daripada pelbagai syarikat yang pernah menghulurkan sumbangan kepada Badan Kebajikan Isteri-Isteri Wakil Rakyat Selangor (Balkis) yang dibubarkan 11 Mac lalu.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, syarikat-syarikat itu termasuk syarikat milik kerajaan (GLC) mahu mengetahui bagaimana pembubaran Balkis dilakukan.

“Mereka juga mahu mendapatkan kepastian sama ada terdapat panggilan (notis) mengenai mesyuarat agung tergempar dibuat mengikut peraturan (Pendaftar) Pertubuhan kerana biasanya untuk pembubaran memerlukan sekurang-kurangnya 14 hari notis.

“Kalau keputusan (pembubaran) dibuat 11 Mac, bererti dalam masa 14 hari bermakna mesyuarat sekurang-kurangnya diadakan 25 Mac, ini bermakna Menteri Besar dan Exco yang baru sudah mengangkat sumpah,” katanya pada sidang akhbar selepas merasmikan Pameran Senibina Haiwan di Muzium Sultan Alam Shah di sini hari ini.

Kelmarin, bekas Yang Dipertua Balkis, Datin Seri Zaharah Kechik mempertahankan keputusan pembubaran Balkis setelah dipersetujui dua pertiga ahlinya dalam mesyuarat agung pada 11 Mac lalu, selaras dengan peruntukan Fasal 15 (1) Perlembagaan Balkis dan minit-minit mesyuaratnya mengesahkan pematuhan segala peruntukan undang-undang itu.

Selain itu, tindakan memindahkan baki wang Balkis lebih RM9 juta kepada Badan Amal dan Kebajikan Isteri-Isteri Menteri (Bakti) juga adalah selaras dengan per- untukan Fasal 15 (2) Perlembagaan Balkis iaitu segala baki wang yang ada akan di- dermakan kepada kerajaan atau tabung lain yang serupa yang diluluskan oleh Pengarah Hasil Dalam Negeri.

Zaharah membuat kenyataan itu ekoran kata dua yang diberikan Abdul Khalid terhadapnya sama ada menarik balik pembubaran Balkis atau menghadapi tindakan undang-undang setelah Menteri Besar itu dimaklumkan oleh Majlis Peguam bahawa tindakan pembubaran dan pemindahan dana Balkis boleh dikaitkan dengan tindakan pecah amanah.

Menurut Abdul Khalid, pembubaran Balkis yang telah ditubuhkan 20 tahun lalu sememangnya tidak dapat diterima dan difahami terutama oleh penderma-penderma kerana ia tidak mengambil kira tata susila pertubuhan itu.

Comments :

0 comments to “BALKIS BERI NOTIS DUA MINGGU UNTUK BUBAR?”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com