Pray For MH370

Pray For MH370

KEPUTUSAN PENANTI MENGUNDANG PELBAGAI REAKSI

Apa kata beberapa Penganalisis Politik tentang Keputusan PRK DUN Penanti yang dimenangi oleh PKR dengan majoriti 5558 undi;

Dr Sivamurugan Pandian dari Universiti Sains Malaysia(USM) berpendapat PKR tidak mencapai sasaran membawa antara 65 dan 70 peratus pengundi untuk turun mengundi; majoriti tinggi yang diperolehi menunjukkan bahawa penyokong setia mereka keluar berama-ramai untuk mengundi berbanding pada pilihan raya lepas,

Dr Oh Ei Sun, seorang penganalisis politik, berkata bahawa keputusan pilihan raya itu tidak membawa sebarang makna kerana ia lebih berupa kemenangan mudah apabila lawan utamanya tidak mengambil bahagian. Kedua-dua pihak boleh memberikan apa jua tafsiran mengenai keputusannya, namun apa yang nyata ialah ia tidak membawa sebarang makna

Beberapa pemimpin politik terutama dari BN mendakwa bahawa majoriti tinggi yang diperolehi oleh calon PKR tidak boleh digunakan sebagai kayu pengukur kerana beliau memenanginya dalam pertandingan menentang calon Bebas.


Apa Makna Keputusan Pilihanraya Kecil Penanti?


Oleh Alan Ting

Keputusannya memang dijangka, namun peratus yang keluar mengundi, tidak.

Sebagaimana yang dijangka calon Parti Keadilan Rakyat (PKR) Dr Mansor Othman memenangi pilihan raya itu selepas memperolehi 6,052 undi menewaskan tiga calon bebas yang terdiri daripada Aminah Abdullah, 56, Nai Khan Ari a/l Nai Keow, 41, dan Kamarul Ramizu Idris, 42, dengan majoriti 5,558 undi.

Apa yang tidak dijangka ialah peratus yang mengundi pada hari itu berjumlah 46.15 peratus sahaja, atau kira-kira 7,100 orang berbanding 15,384 pengundi yang layak, iaitu pengurangan ketara daripada 82.1 peratus pengundi yang dicatatkan pada pilihan raya lepas.

Ramai penganalisis politik dan jentera parti terkejut dengan jumlah yang kecil itu kerana rata-rata menjangka jumlahnya antara 60 dan 70 peratus, sebaliknya jumlah yang mengundi pada hari itu adalah "jumlah peratus keluar mengundi yang paling kecil dalam sejarah pilihan raya negara".

Penganalisis politik Dr Sivamurugan Pandian dari Universiti Sains Malaysia(USM) berkata keputusan itu menunjukkan bahawa semua penyokong setia PKR turun mengundi pada hari itu, mengesahkan kajian baru-baru ini yang menganggarkan bahawa PKR dan Umno masing-masing memiliki antara 30 dan 35 peratus penyokong setia di kawasan itu.

"Walaupun ia bukanlah sesuatu yang sihat bagi proses pilihan raya, dan PKR tidak mencapai sasaran membawa antara 65 dan 70 peratus pengundi untuk turun mengundi; majoriti tinggi yang diperolehi menunjukkan bahawa penyokong setia mereka keluar berama-ramai untuk mengundi berbanding pada pilihan raya lepas," katanya.

Beliau berkata walaupun BN tidak bertanding, ia perlu mengkaji dan memahami pelbagai aspek mengenai pilihan raya ini, seperti bagaimana PKR dapat menghimpunkan penyokong setia mereka untuk keluar mengundi, di samping meneruskan kempen mereka walaupun lawan utamanya tidak bertanding pada pilihan raya itu.

Barisan Nasional (BN) memutuskan untuk tidak bertanding pada pilihan raya kecil itu kerana merasakan bahawa kekosongan itu tidak berdasarkan kepada sebab-sebab yang dinyatakan di bawah Perlembagaan Persekutuan.

"BN perlu mengkaji strategi yang digunakan oleh PKR, yang berjaya membawa penyokong setia mereka dalam jumlah yang lebih ramai berbanding sebelum ini. Semasa pilihan raya lepas PKR menang akibat penyokong BN beralih menyokong PKR, sekaligus memberikan Fairus (Mohammad Fairus Khairuddin) kira-kira 2,000 majoriti, tapi kali ini adalah jelas bahawa undi itu diberikan oleh penyokong setia mereka," katanya.

Dr Sivamurugan berkata PKR juga perlu menilai semula hasil pilihan raya kecil ini kerana ia secara jelas menunjukkan bahawa pengundi atas pagar tidak benar-benar terpengaruh dengan isu yang dibawa kepada mereka semasa pilihan raya kecil itu, sekaligus mengakibatkan jumlah yang mengundi amat rendah.

"PKR mengharapkan 70 peratus pengundi akan keluar mengundi. Mereka menjangka seluruh penduduk di kawasan itu menyokong mereka dalam isu-isu semasa, namun hasilnya jelas menunjukkan bahawa jangkaan mereka itu tersasar. Kegagalan mereka mempengaruhi pengundi atas pagar menyebabkan kelompok pengundi ini mengambil keputusan untuk tidak turun mengundi," katanya.

Seorang lagi penganalisis politik Dr Oh Ei Sun berkata keputusan pilihan raya itu tidak membawa sebarang makna kerana ia lebih berupa kemenangan mudah apabila lawan utamanya tidak mengambil bahagian.

"Malah boleh dikatakan jika ada pertandingan sekalipun, ia masih kemenangan mudah buat parti itu. Kedua-dua pihak boleh memberikan apa jua tafsiran mengenai keputusannya, namun apa yang nyata ialah ia tidak membawa sebarang makna," katanya.

Dr Oh berkata PKR boleh menafsirkan bahawa ia menang sekali lagi, manakala BN boleh berkata jumlah yang turun mengundi amat kecil menunjukkan bahawa orang ramai tidak bersetuju dengan pilihan raya kecil itu.

Satu-satunya yang menarik pada pilihan raya ini ialah walaupun tiga calon bebas hilang deposit, mereka masih boleh mengumpulkan undi yang jika digabungkan ketiga-tiganya berjumlah kira-kira lima peratus.

"Ramai yang merasakan bahawa mereka tidak penting selama ini, namun mereka berjaya memperolehi undi. Ini membangkitkan beberapa persoalanan dan menunjukkan bahawa PKR perlu mengadakan penyelarasan yang lebih baik antara pemimpin peringkat nasional, negeri serta tempatan, dan melihat kepada sentiman dalaman parti," katanya.

Pada masa yang sama beberapa pemimpin politik terutama dari BN mendakwa bahawa majoriti tinggi yang diperolehi oleh calon PKR tidak boleh digunakan sebagai kayu pengukur kerana beliau memenanginya dalam pertandingan menentang calon Bebas.

"Dalam politik hari ini, calon bebas sebenarnya tidak mempunyai tempat, melainkan mereka benar-benar disukai oleh penduduk tempatan. Calon bebas adalah politik semalam, dan sekiranya anda menang dengan menewaskan mereka, ia sebenarnya tidak membawa apa-apa makna," kata Pengerusi Gerakan Pulau Pinang Datuk Teng Hock Nan.

BERNAMA

Comments :

0 comments to “KEPUTUSAN PENANTI MENGUNDANG PELBAGAI REAKSI”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com