Pray For MH370

Pray For MH370

PPSMI MANSUH 3 TAHUN LAGI SEBAB BANYAK BELUM SELESAI

Dimuatkan ucapan dan komentar Pemimpin negara dan Pakatan rakyat mengenai isu pemansuhan PPSMI, jika berlaku, pada tahun 2012, sebelum PRU ke 13, insyaALlah. Ketika melancarkan projek ini, ia dilakukan secara mengejut, telah berkuatkuasa selama 6 tahun tetapi mengambil masa 3 tahun secara berfasa untuk dimansuhkan.

Sebenarnya telah banyak kajian saintifik tentang kelemahan dan kegagalan PPSMI tetapi Kementerian buat "pekak" dan "bodoh" sehinggalah pelbagai pihak menyuarakan bantahan yang mana kemuncaknya ialah penyerahan memorendum kepada DYMM YD Agong. Nah, sekarang baru terbongkar hasil kajian tersebut. Itu pun masih mahu menunggu 3 tahun lagi sebelum dimansuhkan.

(1) Selesai urusan kroni punca pemansuhan PPSMI dikuatkuasa 3 tahun lagi!


(2) Mansuhkan PPSMI 2012: Tidak penuhi tuntutan, lebih ramai jadi 'mangsa'


(3) PPSMI: Kerajaan cuma tangguhkan pemansuhan bukan mansuhkan terus - Pak Samad


(4) Sains Dan Matematik Dalam BM Dan Bahasa Ibunda 2012 - Muhyiddin

(5) Sains Dan Matematik Dalam BM & Bahasa Ibunda Satu Dasar Realistik-Komen pelbagai pihak

Selesai urusan kroni punca pemansuhan PPSMI dikuatkuasa 3 tahun lagi!

Keliru. Penghapusan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) hanya dibuat tiga setengah tahun lagi dan bukan sekarang.


Inilah isu yang perlu diketahui ibu bapa. Mengapa kerajaan perlu mengambil masa tiga tahun lagi untuk menguatkuasakan penghapusan PPSMI. Persoalan ini seharusnya dijawab kerajaan kerana dibimbang ada agenda di sebaliknya.

Naib Presiden PAS Dato' Mahfuz Omar berkata, penguatkuasaan pada 2012 agak terlewat setelah ia diperkenalkan pada 1999.

Katanya, beliau antara pihak yang terlibat menentang keras PPSMI pada peringkat awal kerana sudah menyedari tindakan tersebut merugikan anak Melayu terutamanya mereka yang tinggal diluar bandar.

"Saya yakin langkah yang diambil Timbalan Perdana Menteri menghapuskan PPSMI pada 2012 untuk memastikan kontraktor pembekal dan kroni yang mendapat anugerah membekalkan peralatan ICT mendapat manfaat sepenuhnya," katanya pada program ceramah di Manjor semalam.

Hadir sama pada ceramah itu, Bendahari PAS Dr Mohd Hatta Ramli, anggota jawatankuasa PAS, Dr Lo' Lo' Mohd Ghazali dan anggota Parlimen Jerai, Ustaz Firdaus.

Semalam Menteri Pelajaran yang juga Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan dasar PPSMI akan dimansuhkan kerajaan berkuatkuasa pada 2012.

Mahfuz juga menempelak segelintir pemimpin Umno yang dulunya beria-ia menyokong PPSMI yang dilaksanakan Tun Dr Mahathir Mohamad, tiba-tiba hari ini menyokong pula pembatalan tersebut.

"Tuan-tuan boleh lihat sendiri setelah sekian lama pihak pembangkang bersama Gerakan Mansuhkan PPSMI mengadakan pelbagai bantahan, menghantar memorandum, menghimpunkan 100,000 rakyat, tiba-tiba mereka yang dahulu menyokong dasar itu mengambil tindakan sebaliknya.

"Tidakkah ini dinamakan sebagai sikap hipokrit yang memperlihatkan kepentingan diri dan bukan untuk faedah masyarakat," katanya.

PAS telah lama desak

Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, perjuangan pelbagai pihak termasuk PAS bagi mendesak kerajaan menghapuskan PPSMI akhirnya menjadi kenyataan biar pun perkara itu berkuatkuasa tiga tahun lagi.

ImageKatanya, beliau melahirkan rasa syukur yang tidak terhingga apabila kerajaan terpaksa akur dengan desakan seluruh rakyat bagi menghapuskan PPSMI.

"Saya adalah antara orang yang paling gembira kerana pembatalan PPSMI itu kerana ia banyak menyusahkan rakyat terutama pelajar sekolah dan guru," katanya.

Beliau berkata, bagi melahirkan masyarakat yang maju dalam pelbagai bidang tidak seharusnya mereka mesti belajar Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris.

Ini kerana katanya telah terbukti kejayaan yang dicapai mereka dalam pelbagai bidang sebelum ini tidak melalui dasar PPSMI.

"Saya kerap kali memberitahu rakan-rakan termasuk sasterawan. Saya menceritakan kepada mereka pejabat saya kerap didatangi pegawai tinggi dari Thailand yang tak boleh berbahasa Inggeris dan juga Melayu, tetapi mereka maju dalam bidang pertanian.

"Bukan itu sahaja, mereka juga berjaya meningkatkan maju dalam bidang pertanian hanya menggunakan bahasa ibunda.

"Perubahan itu sebenarnya berkait rapat dengan fitrah manusia di mana bahasa itu sendiri sebagai nikmat dari Allah untuk berhubung antara satu dengan yang lain.Image

"Oleh itu saya syukur kepada Allah SWT hasil tentangan habis habisan dari rakyat peringkat bawahan sampai sasterawan Negara yang berarak ke sana sini akhirnya kerajaan terima biar pun penguatkuasaannya hanya tiga tahun lagi," katanya.

Beliau juga berkata, kerajaan terpaksa membelanjakan begitu besar peruntukan sebelum ini kerana melaksanakan dasar PPSMI biar pun sejak awal lagi rakyat menentang.

"Berapa banyak peruntukan kerajaan keluarkan untuk mencetak buku baru pembelajaran PPSMI, menyediakan kemudahan ICT dan kursus untuk guru dan pelbagai lagi.

"Oleh itu saya doakan mudah-mudahan perkara ini tidak berulang lagi pada masa depan. Sila dengar sungutan rakyat.

"Langkah kerajaan membatalkan PPSMI membuktikan pemimpin BN mengaku melakukan kesilapan paling besar," ujarnya.

Beliau juga mempersoalkan mengapa kita tidak memtingkatkan mutu bahasa ibunda melalui Dewan Bahasa Dan Pustaka dengan mencipta lebih banyak lagi istilah-istilah baru.

Sementara itu, Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Pelaksana Mobalisasi, Suhyaizan Kaiat berkata, pemansuhan PPSMI sebenarnya kejayaan perjuangan rakyat antaranya perhimpunan 100,000 rakyat.

Sahaizan yang juga Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Pusat berkata, sebelum itu kerajaan tidak pernah berfikir untuk menghapuskan PPSMI biar pun ditentang rakyat dari awal lagi.

Salmah Mat Husain/ Mohd Nor Yahya/harakahdaily
====================================================================================


PPSMI: Kerajaan cuma tangguhkan pemansuhan bukan mansuhkan terus - Pak Samad



Sasterawan Negara, Dato' A. Samad Said menganggap kerajaan hanya menangguhkan pemansuhan dasar Pengajaran dan Pengajian Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) bukan memansuhkan terus dasar gila tersebut.


Beliau juga menegaskan tidak ada sebab bagi kerajaan menangguhkan pemansuhan dasar tersebut hingga ke tahun 2012 sedangkan ketika mahu melaksanakannya ia boleh dilakukan dalam tempoh enam bulan.

Pengumuman Menteri Pelajaran, tegas beliau, bersifat mengumpan rakyat untuk menghadapi pilihan raya kecil Dun Manek Urai dan juga pilihan raya umum ke-13 nanti.

"Apa yang diumumkan oleh Muhyiddin itu hanya menangguhkan pemansuhan PPSMI bukan memansuhkannya terus.

"Jika benar mansuhkan, sepatutnya tahun depan semua pelajar tahun satu, tingkatan satu dan tingkatan empat sudah mula belajar Sains dan Matematik dalam bahasa Melayu.

"Alasan mengatakan untuk mansuhkan perlu ambil masa tidak logik kerana ketika Perdana Menteri keempat dahulu mahu laksanakan hanya boleh ambil masa enam bulan, kenapa Perdana Menteri keenam perlu ambil masa tiga tahun untuk mansuhkan?" soal beliau.

Pak Samad juga menegaskan perjuangan untuk melestarikan bahasa Melayu akan tetap diteruskan biarpun beliau merasa lega dengan pengumuman Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam.

Tegas beliau lagi, demonstrasi jalanraya perlu diadakan sekali lagi tanda komitmen seluruh rakyat membantah PPSMI dan mendesak kerajaan segera memansuhkannya.

"Setiap perkara yang tidak dapat diselesaikan di dalam dewan rakyat perlu diadakan demonstrasi dan demonstrasi itu halal," tegas beliau dalam satu wawancara yang diadakan dengan Harakah yang akan disiarkan dalam keluaran akan datang.

Semalam, Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan kerajaan akan memansuhkan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) mulai 2012.

Irwan Muhammad Zain/mns/harakahdaily

=====================================================================================
Mansuhkan PPSMI 2012: Tidak penuhi tuntutan, lebih ramai jadi 'mangsa'

Keputusan kerajaan memansuhkan PPSMI pada 2012 , dianggap belum memenuhi harapan tuntutan banyak pihak yang memperjuangkan isu ini di samping terus menambahkan lagi jurang pencapaian para pelajar yang tertinggal akibat dasar ini.

Presiden Teras Pengupayaan Melayu (Teras) Mohd Azmi Abdul Hamid berkata sekiranya pemansuhan itu ditamatkan serta merta ianya tidak akan menimbulkan masalah memandangkan sudah ada buku rujukan mata pelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Melayu dan memang ramai guru yang sudah pun mengajar mata pelajaran tersebut dalam bahasa tersebut.

"Pelajar yang kini menghadapi masalah untuk mengikuti pembelajaran itu dan sepatutnya dengan segera dapat ditukar kepada Bahasa Melayu.

"Ini supaya mereka tidak terus menjadi mangsa kepada eskperimen yang sudah jelas menjejaskan pencapaian mereka seperti yang telah terbukti diakui oleh Menteri Pelajaran," katanya dalam satu kenyataannya kepada Harakahdaily.

Katanya membiarkan pelajar sekolah luar bandar tertinggal walaupun terpaksa menunggu sistem tersebut kembali kepada Bahasa Melayu akan terus membiarkan jurang pencapaian melebarkan dan pelajar berkenaan terus tertinggal.

Teras katanya kesal kenapa dengan pelbagai pendirian dan kajian yang telah dilakukan oleh pelbagai pihak yang jelas menunjukkan pelajar luar Bandar akan terjejas dan pencapaian keseluruhannya akan merosot , baru kini kerajaan akhirnya mengaku pada hal sebelum ini pihak Kementerian Pelajaran beria-ia benar mempertahankan kejayaan PPSMI.

"Kemerosotan pencapaian adalah akibat dari kedegilan pihak kerajaan untuk akur kepada suara pelbagai pihak termasuk dari kelangan para pendidik , ahli akademik , ibu bapa dan ahli agama," kata Azmi.

Kini barulah semuanya terpaksa diterima termasuk pengakuan betapa kajian universiti-universiti tempatan pun mendapati tahap peningkatan penguasaan bahasa Inggeris murid adalah nominal iaitu tidak lebih tiga peratus sepanjang pelaksanaan PPSMI, katanya

"Kini setelah 6 tahun kita dapati ratusan ribu generasi pelajar PPSMI menanggung kerugian kerana gagal menguasai mata pelajaran yang penting untuk berjaya melanjutkan pelajaran kepada yang tahap lebih tinggi.

"Jika pihak kerajaan tidak berdegil ,ratusan ribuan pelajar yang berkenaan tidak akan rugi menghadapi tekanan kerana dinafikan hak untuk belajar dalam bahasa ibunda mereka sendiri," katanya yang berharap dasar ini dimansuhknan dengan kadar segera sebelum tiga tahun lagi seperti yang diumumkan.

Azamin Amin/azm/haraakahdaily

====================================================================
Sains Dan Matematik Dalam BM Dan Bahasa Ibunda 2012 - Muhyiddin

PUTRAJAYA, 8 Julai (Bernama) -- Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik di sekolah kebangsaan akan dilaksanakan dalam Bahasa Malaysia berkuatkuasa pada 2012.

Beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik di sekolah jenis kebangsaan Cina dan Tamil pula akan dilaksanakan dalam bahasa ibunda masing-masing.

Muhyiddin berkata kabinet hari ini meluluskan cadangan strategi Kementerian Pelajaran untuk memartabatkan Bahasa Melayu dan memantapkan pengajaran dan pembelajaran Bahasa Inggeris di semua peringkat persekolahan.

"Strategi ini dirangka berdasarkan hasil kajian dan pemantauan yang telah dilakukan oleh Kementerian Pelajaran mengenai pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) sejak dasar ini mula dilaksanakan pada 2003," katanya ketika mengumumkan perkata itu di Kementerian Pelajaran di sini, hari ini.

PPSMI diperkenalkan pada 2003 dan kumpulan pertama murid-murid yang mempelajari Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris sejak Tahun Satu ialah mereka yang menduduki Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) tahun lepas.

Muhyiddin berkata pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran dua mata pelajaran itu dalam Bahasa Malaysia dan bahasa ibunda akan diadakan secara bertahap di Tahun Satu dan Tahun Empat di sekolah rendah dan Tingkatan Satu dan Tingkat Empat di sekolah menengah yang bermula 2012.

Bagaimanapun, katanya, perubahan itu tidak melibatkan Tingkatan Enam dan matrikulasi.

Beliau berkata untuk memastikan pelaksanaan strategi baru itu tidak menjejaskan pencapaian murid yang sedang mengikuti PPSMI, pengajaran dan peperiksaan untuk kedua-dua mata pelajaran itu akan dibuat dalam dwi-bahasa sehingga kohort terakhir PPSMI tamat pada 2014.

Beliau berkata kerajaan mengambil keputusan itu setelah meneliti secara terperinci hasil kajian dan pemantauan mengenai PPSMI yang menunjukkan bahawa PPSMI tidak dapat dilaksanakan seperti mana yang dihasratkan.

"Apa yang dilaksanakan ialah PPSMI/BM iaitu guru-guru mengajar mata pelajaran Sains dan Matematik dalam dwi-bahasa iaitu Bahasa Inggeris dan Bahasa Malaysia," katanya.

Muhyiddin berkata pemantauan kementerian pada tahun lalu mendapati hanya sebahagian kecil guru menggunakan bahasa Inggeris sepenuhnya dalam pengajaran Sains dan Matematik.

"Secara purata, peratusan penggunaan bahasa Inggeris adalah antara 53-58 peratus daripada keseluruhan masa yang diperuntukkan bagi mata pelajaran Sains dan Matematik," katanya.

Selain itu, katanya, hanya sebahagian guru Matematik dan Sains di sekolah menengah dan rendah yang mengambil ujian Penilaian Tahap Profisiensi bahasa Inggeris pada tahun lalu mencapai tahap profisiensi.

Katanya peratusan murid yang mendapat gred A, B dan C bagi mata pelajaran Sains dalam UPSR tahun lalu telah merosot daripada 85.1 peratus kepada 82.5 peratus bagi sekolah bandar dan daripada 83.2 peratus kepada 79.7 peratus bagi sekolah luar bandar.

"Bagi mata pelajaran Matematik, pencapaian murid bandar telah merosot daripada 84.8 peratus kepada 80.9 peratus manakala pencapaian murid luar bandar merosot daripada 80.9 peratus kepada 77 peratus," katanya.

Beliau berkata jurang pencapaian antara sekolah bandar dan luar bandar dalam mata pelajaran Sains dan Matematik semakin melebar semasa PPSMI dilaksanakan.

Muhyiddin berkata laporan "Trends in Mathematics and Science Study 2007" turut menyatakan kedudukan murid Malaysia dalam mata pelajaran Sains telah merosot daripada tangga ke-20 pada tahun 2003 ke tangga ke-21 pada tahun 2007.

"Bagi mata pelajaran Matematik pula, kedudukan murid kita telah merosot daripada tangga ke-10 pada tahun 2003 ke tangga ke-20 pada tahun 2007," katanya.

Beliau berkata kajian universiti-universiti tempatan pula mendapati tahap peningkatan penguasaan bahasa Inggeris murid adalah nominal iaitu tidak lebih tiga peratus sepanjang pelaksanaan PPSMI.

"Tahap penguasaan bahasa Inggeris di kalangan murid terutamanya di luar bandar masih rendah menyebabkan mereka sukar untuk memahami pengajaran Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris," katanya.

Katanya berdasarkan pengamatan ini, kerajaan yakin bahawa Sains dan Matematik perlu diajar dalam bahasa yang mudah difahami oleh murid iaitu Bahasa Malaysia di sekolah kebangsaan, bahasa Cina di SJK(C) dan bahasa Tamil di SJK(T).

-- BERNAMA
=====================================================================================

Sains Dan Matematik Dalam BM & Bahasa Ibunda Satu Dasar Realistik


KUALA LUMPUR, 8 Julai (Bernama) -- Keputusan kerajaan memansuhkan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris yang diumumkan Rabu mendapat reaksi positif pelbagai pihak.

Para cendekiawan, ahli politik, ahli akademik, pendidik malah pelajar sendiri menyifatkan langkah itu sebagai sesuatu yang realistik ke arah memperkukuh kedudukan Bahasa Inggeris dan pada masa yang sama mendaulatkan Bahasa Malaysia.

* Dr Chandra Muzaffar, Profesor Kursi Nordin Sopiee Pengajian Global Universiti Sains Malaysia:

Beliau berkata apa yang perlu dilakukan sekarang ialah meningkatkan pengajaran dan pembelajaran Bahasa Inggeris mulai dari peringkat sekolah rendah sehingga ke menara gading dalam usaha melahirkan generasi Malaysia yang fasih dalam kedua-dua bahasa itu.

Katanya kaedah pengajaran bahasa Inggeris sama ada di sekolah rendah dan menengah juga perlu dikaji semula selain menggunakan saluran media yang ada secara efektif dengan mengadakan program belajar bahasa itu melalui radio, televisyen dan internet selain mengedarkan DVD.

*Veteran Umno dan Tokoh Pejuang Bahasa Tan Sri Abdul Aziz Tapa:

Katanya keputusan kerajaan itu amat penting dalam usaha untuk memartabatkan bahasa kebangsaan yang telah diperjuangkan sejak 1952.

Penggunaan bahasa kebangsaan juga mudah untuk menyatukan rakyat dan ia selaras dengan hasrat Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak terhadap konsep 1Malaysia.

Bagaimana pun, katanya, bahasa Inggeris adalah bahasa kedua yang utama yang tidak boleh diabaikan dan perlu dikuasai oleh rakyat.

* Presiden Parti Gerakan Tan Dr Koh Tsu Koon:

Beliau berkata keputusan itu adalah konsisten dengan pendirian parti itu bahawa pengajaran dan pembelajaran kedua-dua mata pelajaran itu dalam Bahasa Malaysia atau bahasa ibunda di sekolah rendah adalah lebih berkesan berbanding dalam bahasa Inggeris.

*Presiden MIC Datuk Seri Samy Vellu:

Katanya MIC bersetuju dengan keputusan kerajaan memandangkan ia juga merupakan permintaan daripada Majlis Pengetua Sekolah Tamil supaya kedua-dua mata pelajaran itu diajar dalam bahasa Tamil.

"Walaupun terdapat peningkatan bagi kedua-dua mata pelajaran itu dalam bahasa Inggeris di sekolah Tamil, anggota majlis itu bersetuju supaya ia diajar dalam Bahasa Tamil," katanya.

*Ketua Penerangan Umno Ahmad Maslan:

Beliau berkata keputusan itu membuktikan bahawa kerajaan sentiasa memastikan bahawa dasar yang dibuat memberi manfaat kepada rakyat di negara ini.

"Dengan perubahan ini, maka Bahasa Malaysia akan sentiasa dimartabatkan dan pada masa yang sama Bahasa Inggeris akan terus dimantapkan. Bahasa Malaysia adalah suatu alat terpenting bagi perpaduan rakyat negara ini selaras dengan Gagasan 1Malaysia," katanya.

*Timbalan Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Dr George Chan:

Beliau berpendapat Kementerian Pelajaran perlu mencari alternatif lain supaya pelajar dapat menguasai Bahasa Inggeris yang merupakan bahasa pertuturan global, sebagai usaha mengukuhkan pengajaran dan pembelajarannya di semua peringkat persekolahan.

"Sebenarnya kita mesti fasih dalam Bahasa Inggeris terutamanya apabila kita mahu memasuki dunia global tetapi saya berpendapat pengajaran dan pembelajaran kedua-dua mata pelajaran itu dalam Bahasa Inggeris bukan satu-satunya cara untuk menguasai bahasa itu," katanya.

* Ketua Satu Gabungan Penulis Nasional (Gapena) Tan Sri Profesor Emeritus Ismail Hussein:

Katanya keputusan itu adalah tindakan yang bijaksana tetapi kerajaan juga perlu memberi penekanan kepada Bahasa dan Kesusasteraan Melayu.

"Kami suka menekankan supaya perhatian yang lebih diberikan kepada bahasa Kebangsaan, kesusasteraan dan budaya Melayu dalam konteks yang lebih luas di peringkat global," katanya.

* Setiausaha Agung Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) Lok Yim Pheng:

Beliau berkata berdasarkan keputusan yang dibuat pada Persidangan Perwakilan NUTP Ogos tahun lepas, pengajaran Sains dan Matematik bagi pelajar sekolah menengah perlu dikekalkan.

"Berdasarkan kepada keputusan Persidangan Perwakilan NUTP pada bulan Ogos 2008, memang kita membuat keputusan untuk mengajar sains dan matematik bagi sekolah rendah dalam bahasa ibunda dan bagi sekolah menengah untuk terus menggunakan Bahasa Inggeris.

"Sebagai guru dan kesatuan guru kami sudah berjaya dalam 50 peratus daripada perjuangan kami. Namun demikian, selepas kerajaan membuat keputusan, NUTP berpendapat sebagai penjawat awam kita terpaksa ikut polisi itu," katanya.

* Presiden Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia's (PKPIM) Mohd Hilmi Ramli:

"PKPIM menyambut baik keputusan tersebut dan menyifatkan ia sebagai satu interpretasi komitmen kerajaan untuk mempertahankan dan mendaulatkan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan," katanya.

*Presiden Kesatuan Perguruan Sarawak (STU) Willian Ghani Bina:

Beliau berkata langkah segera perlu diperkenalkan untuk mengukuhkan penguasaan Bahasa Inggeris di kalangan pelajar di kawasan pedalaman di Sarawak.

Katanya cadangan untuk menjadikan mata pelajaran bahasa Inggeris sebagai wajib lulus bagi peperiksaan awam perlu dilaksanakan bagi memastikan para pelajar di sekolah rendah dan menengah memberi perhatian serius untuk menguasai bahasa itu.

"Oleh kerana para pelajar di kawasan pedalaman sukar mendapatkan kelas tuisyen atau jika ada, ramai ibu bapa yang tidak mampu menghantar anak mereka, Kementerian Pelajaran perlu menyediakan jalan penyelesaiannya memandangkan kumpulan pelajar yang ada sekarang masih lemah menguasai bahasa itu," katanya.

*Ketua Puteri Umno Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin:

Walaupun pergerakan itu menyambut baik langkah kerajaan, beliau berkata para pelajar perlu menguasai bahasa Inggeris terutama dalam era globalisasi.

"Sebab itu di sebalik pengumuman pemansuhan PPSMI yang melegakan banyak pihak tentang kedudukan Bahasa Melayu dan usaha memartabatkannya, Puteri Umno mahu kesungguhan memantapkan Bahasa Inggeris dilaksanakan secara berkesan," katanya.

Untuk menguasai Bahasa Inggeris, prosesnya mesti dimulakan di peringkat sekolah dan bukannya selepas para pelajar menamatkan persekolahan di mana ketika itu cabaran serta saingan telah ada di depan mata.

* Presiden Dong Zong Dr Yap Sin Tian:

Beliau berkata kerajaan tidak perlu menunggu sehingga 2012 untuk melaksanakan dasar itu memandangkan sekolah kebangsaan Cina telah bersedia untuk memulakannya.

* Exco Pendidikan Negeri Sabah Datuk Masidi Manjun:

Sambil menyambut baik keputusan kerajaan, beliau berkata langkah itu wajar memandangkan masih banyak sekolah terutama di kawasan luar bandar yang kekurangan guru terlatih untuk mengajar mata pelajaran itu.

"Berdasarkan maklum balas yang saya terima, kebanyakan guru yang mengajar subjek Matametik dan Sains dalam bahasa Inggeris adalah guru yang sebenarnya mengikuti kursus atau opsyen yang lain.

"Oleh itu adalah baik pihak kementerian menyediakan lebih banyak guru berkelayakan atau terlatih terlebih dahulu sebelum memikirkan semula untuk menggunakan bahasa Inggeris dalam pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik," katanya.

*Ketua Penerangan Umno Johor Datuk Samsol Bari Jamali:

Katanya UMNO Johor menyifatkan keputusan yang dibuat hari ini selari dengan perjuangan Umno negeri itu yang menggesa supaya PPSMI dikaji semula seterusnya dihentikan.

"Apa yang lebih penting adalah meletakkan dan mengekalkan kedaulatan Bahasa Malayu sebagai bahasa kebangsaan seperti yang tercatat dalam perlembagaan sedia ada," katanya.

"Umno Johor bersyukur atas keperihatinan dan keterbukaan pemimpinan negara, akhirnya usaha kami yang turut didokong oleh badan bukan kerajaan, pejuang bahasa dan rakyat di negeri ini membuahkan hasil," katanya.

-- BERNAMA
==================================================================


He said the government made the decision after scrutinising the outcome of studies and surveys carried out on the teaching and learning of the two subjects in English which showed that it could not be implemented as desired.

"What is implemented is the teaching and learning of science and mathematics in English / Malay languages," he said.

Muhyiddin said monitoring by the ministry last year found that only a small group of teachers were using English language fully in the teaching of science and mathematics.

"On the average, the percentage of English usage is between 53% and 58% out of the total time allotted for science and mathematics," he said.

In addition, he said, only a small group of mathematics and science teachers in secondary and primary schools who took the English language Proficiency Level Evaluation test last year achieved the proficiency level.

He said the precentage of students who scored grades A, B, and C for the science subject in the UPSR last year had dropped from 85.1% to 82.5% for the urban schools and from 83.2% to 79.7% for rural schools.

"For mathematics, the achievement of urban schools dropped from 84.8% to 80.9% while the achievement of rural students dropped from 80.9% to 77%," he said.

He said the gap in achievement between urban and rural schools in science and mathematics was becoming wider when the PPSMI (teaching and learning of science and mathematics in English) was implemented.

Muhyiddin said the Trends in Mathematics and Science Study 2007 also stated that the position of Malaysian students in the science subject had deteriorated from the 20th spot in 2003 to the 21st spot in 2007.

"For mathematics, the position of our students deteriorated from the 10th spot in 2003 to 20th spot in 2007," he said.

He said studies by local universities revealed that the level of improvement in the command of the English language by students was nominal, that is, not more than 3% throughout the implementation of the teaching and learning of science and mathematics in English.

"The command of the English language among students, particularly in the rural areas, was still low making it difficult for them to understand the teaching of mathematics and science in English," Muhyiddin said.

Based on this observation, he said, the government was convinced that science and mathematics must be taught in the language that could be easily understood by the students, namely Bahasa Malaysia in the national schools Chinese in the national-type Chinese schools and Tamil in the national-type Tamil schools. -- BERNAMA

Full reports HERE

Comments :

0 comments to “PPSMI MANSUH 3 TAHUN LAGI SEBAB BANYAK BELUM SELESAI”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com