Pray For MH370

Pray For MH370

SELAMAT PULANG KE TANAH AIR PELAJAR MESIR

Nazri Abdullah   
SEPANG, 7 Feb: Kerajaan negeri Selangor akan berbincang dengan semua pihak termasuk Kementerian Pengajian Tinggi dan Kedutaan Malaysia di Mesir bagi memastikan pengajian pelajar Malaysia yang dibawa pulang ke tanah air tidak tergendala.
Exco Pendidikan, Pendidikan Tinggi Dan Pembangunan Modal Insan Negeri Selangor, Dr. Halimah Ali berkata, usaha tersebut antara sedang dilakukan kerajaan negeri bagi membantu pelajar Malaysia khususnya anak-anak Selangor.
Sehubungan itu katanya, kerajaan negeri akan mengadakan pertemuan dengan semua pelajar terlibat dalam masa terdekat.
"Kita akan kumpulkan mereka, kita nak tahu cerita sebenarnya dari mereka, tapi kita beri peluang kepada mereka berehat dan bersama keluarga dahulu," katanya.
Beliau berkata demikian kepada anak-anak Selangor ketika menyambut kumpulan pertama 778 pelajar dan rakyat Malaysia, yang dibawa keluar dari Mesir menerusi Ops Piramid melalui Jeddah di Kompleks Bunga Raya, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di sini hari ini.
Pesawat Malaysia Airlines (MAS) dan AirAsia itu mendarat kira-kira pukul 10 pagi dan turut disambut isteri Perdana Menteri Datin Seri Rosmah Mansor, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin serta menteri Kabinet lain.
Katanya, kerajaan negeri juga turut menyediakan khidmat kaunseling kepada pelajar yang mengkin mengalami trauma kesan pergolakan di negara teluk tersebut sehingga menyebabkan mereka hilang semangat untuk meneruskan pelajaran.
Kerajaan Selangor seblum ini melalui Lembaga Zakat Selangor (LZS) telah memperuntukan RM100 ribu bagi membantu rakyat negeri itu yang terperangkap dalam pergolakan politik di Mesir.
Selain LZS, Pihak Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) juga telah menubuhkan Bilik Operasi yang yang beroperasi 24 jam untuk membolehkan ibubapa dan sanak saudara terutamanya mengetahui kedudukan mutakhir pelajar di Mesir.
"Hari ini Alhamdulillah mereka sudah sampai dengan selamat. Kita sedang melihat keperluan mereka untuk selepas ini," katanya lagi.
Selain ahli keluarga masing-masing, kepulangan pertama itu turut disambut Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan isteri.
Ketibaan mereka disambut penuh syukur ahli keluarga masing-masing yang sebelum ini risau keselamatan mereka ekoran bantahan besar-besaran rakyat Mesir yang mahu Presiden negara itu, Hosni Mubarak meletak jawatan.
Bantahan tersebut juga telah mengakibatkan beberapa tempat Mesir diisytihar darurat dan sistem pentadbiran negara itu hampir lumpuh.

Comments :

0 comments to “SELAMAT PULANG KE TANAH AIR PELAJAR MESIR”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com