Pray For MH370

Pray For MH370

GST Tajuk Khutbah JAKIM



GST
Bagaimanakah GST  lebih membebankan rakyat banding cukai sedia ada (SST)?

Memang secara  kasar, GST nampak lagi murah berbanding SST (6% berbanding 5-10%) tapi kita kena ingat - GST  ialah "cukai berperingkat" manakala SST pula ialah "cukai seperingkat".

 SST hanya dikenakan di peringkat PENGILANG. Ianya tidak  dikenakan pada pemborong dan peruncit. Sedangkan GST dikenakan di setiap peringkat - pengilang kena, pemborong kena, peruncit pun kena.

Ini bermakna jumlah cukai untuk GST adalah 3 kali berbanding SST. Misalnya produk A dikenakan cukai SST 10%. Maka 10% sahajalah cukainya   sebab  hanya pengilang yang dikenakan cukai. Tetapi jika  ikut GST, 6% x 3 = 18%!

Sebagai contoh : produk A harga kilang RM20.

• cukai SST : RM20 x 10% (pengilang) = cukai RM2.

• cukai GST : RM20 × 6% (pengilang) = cukai RM1.20.

[RM20 + RM1.20 (cukai kilang)] x 6% (cukai pemborong) = cukai RM1.27.

[RM21.20 + RM1.27 (cukai borong)] x 6% = cukai RM1.35.

Ini bermakna jika  ikut SST, jumlah cukai ialah RM2 SAHAJA tetapi sekiranya  GST yang dilaksanakan, cukainya ialah RM3.82!

Dan yang paling malang, sebahagian cukai ini akan  ditanggung oleh rakyat! Harga barang akan lebih mahal.
 Lihat di bawah bagaimana JAKIM jadi kuda tunggangan pemerinrah yang rakus.
Khutbah: GST tak akan bebankan rakyat

Mimbar Jumaat hari 31/10/2013  menggesa umat Islam menyokong pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) serta tidak meremehkan usaha kerajaan "memperteguh ekonomi ummah" melalui pengenalan cukai baru itu.

Melalui khutbah itu, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) sebagai pengelolanya berhujah, GST tidak membebankan kerana ia menyusun semula sistem percukaian supaya lebih berkesan, saksama dan telus serta mengelakkan cukai terselindung dan bertindih.

Malah, tambahnya, sistem cukai itu juga telah dilaksanakan di luar negara.

"Janganlah kerana mengharapkan bulan dan bintang jatuh ke riba dan terpesona dengan bayangan palsu yang diciptakan oleh pihak musuh, jangan meremehkan dan mempersendakan usaha murni kerajaan yang sedang berjuang bagi membela dan mengangkat martabat ummah," khutbah itu dipetik.

Sementara itu, mimbar juga berhujah, belanjawan yang dibentangkan menteri kewangan Jumaat lepas juga mengambil kira kepentingan rakyat, antaranya melalui pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia (BRIM), bonus kakitangan awam, pembinaan rumah mesra rakyat dan bantuan yuran taska.

Khutbah juga mengucapkan tahniah kepada pemerintah, terutamanya perdana menteri atas pembentangan bajet yang disifatkannya mendahulukan kepentingan rakyat.

Malaysiakini/admin

Comments :

0 comments to “GST Tajuk Khutbah JAKIM”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com