Pray For MH370

Pray For MH370

BEKALAN TENAGA ELETRIK 6.5 JUTA ISI RUMAH DIGAGALKAN OLEH 20 KELUARGA

Projek CAR yang penuh kontroversi bernilai RM400 juta mampu membekalkan 6.5 juta isi rumah dengan tenaga eletrik sudah tertangguh sejak setahun lepas. TNB telah membelanjakan sebahagian besar daripadanya RM400 juta. Projek tidak dapat diteruskan ekoran bantahan 20 daripada 40 keluarga di Kampung Sungai Terentang Rawang. Mahkamah Rayuan membenarkan rayuan penduduk. Sebanyak 98 peratus daripada projek itu berjaya disiapkan dan hanya tinggal dua peratus atau satu kilometer lagi yang masih tergendala. Kerajaan negeri akan membantu TNB mencari alternatif lain bagi menyiapkan projek.

*Penduduk Kg Terentang Rawang berjaya mengenepikan Notis bagi pelaksanan Projek CAR TNB

*Selangor Tubuh Jawatankuasa Tangani Masalah Pemberhentian Pekerja


Khalid berkata kerajaan negeri dimaklumkan bahawa Mahkamah Rayuan hari ini membenarkan rayuan penduduk Kampung Sungai Terentang untuk mengenepikan notis kemasukan Tenaga Nasional Berhad (TNB) bagi pelaksanaan projek Pengukuhan Sistem Kawasan Tengah (CAR) di Rawang.

"Mahkamah itu juga mengisytiharkan notis kemasukan yang dikeluarkan oleh TNB pada 21 Julai 2007 sebagai terbatal dan mengenakan satu injunksi terhadap TNB daripada memasuki kawasan tersebut dan membina menara elektrik," katanya.

Khalid berkata kerajaan negeri menghormati keputusan itu dan akan memberi kerjasama penuh kepada TNB untuk meneruskan projek CAR di laluan alternatif yang dikenal pasti sebelum ini.

Projek CAR yang bernilai RM400 juta dan sebahagian besar daripadanya sudah dibelanjakan oleh TNB, tidak dapat diteruskan ekoran bantahan 20 daripada 40 keluarga di Kampung Sungai Terentang.

Sebanyak 98 peratus daripada projek itu berjaya disiapkan dan hanya tinggal dua peratus atau satu kilometer lagi yang masih tergendala.

Projek tersebut kini hanya memerlukan penanaman empat menara jenis monopole (bertiang satu) sebelum tenaga elektrik dapat disalurkan kepada hampir 6.5 juta isi rumah, dan ia sudah tertangguh sejak setahun lepas.


Selangor akan menubuhkan satu jawatankuasa khas bagi membincangkan cara-cara mengatasi masalah pemberhentian pekerja dalam negeri ekoran krisis semasa ekonomi global.

Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata jawatankuasa itu yang dipengerusikan oleh beliau sendiri, dengan anggotanya terdiri daripada beberapa exco kerajaan negeri dan wakil kesatuan sekerja yang berkaitan, yang akan bermesyuarat setiap minggu mulai 30 Januari ini.

"Penubuhan jawatankuasa itu bertujuan membuat kajian terperinci mengenai keadaan pasaran kerja di Selangor di samping merangka langkah-langkah bantuan bagi setiap pekerja yang diberhentikan," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat mingguan exco di pejabatnya di Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) di sini.
BERNAMA

21 Januari, 2009

Comments :

1
DinDeraman said...
on 

itulah yang terjadi apabila broker2 politik mengadudomba masyarakat. masyarakat tidak di beri kefahaman sebenar, sentimen kaum dan puak di semarakan. pihak berkuasa mesti bertegas dalam perkara2 begini.

 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com