Pray For MH370

Pray For MH370

"MERAKYATKAN DEWAN NEGERI" TEMA SAMBUTAN ULANGTAHUN KE-50

Sambutan ulangtahun ke-50 Dewan Negeri Selangor simbol demokratik rakyat


SHAH ALAM, 8 Julai - Dewan Negeri Selangor hari ini meraikan sambutan ulangtahun yang ke-50, bertemakan “Merakyatkan Dewan Negeri”.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, pemilihan tema itu bertujuan memberi peluang demokratik kepada rakyat untuk mengambil bahagian dalam proses perundangan dan perbincangan mengenai dasar pentadbiran kerajaan Negeri.

“Tema ini dipilih dengan tujuan memperluaskan penyertaan demokratik rakyat dalam proses perundangan dan perbincangan dalam dasar dan pentadbiran kerajaan negeri,” katanya.

Tan Sri Abdul Khalid berkata demikian selepas merasmikan mesyuarat kedua penggal kedua sidang Dewan Negeri Selangor ke-12, tengah hari tadi.

Katanya, pelbagai acara sambutan telah diatur selama setahun, bermula hari ini hingga 8 Julai, tahun depan.

Antaranya, Konvensyen Demokrasi dan Badan Perundangan, Debat Siswa, Penerbitan Buku Sejarah Dewan Negeri, Penerbitan Video Dewan Negeri, Pameran Badan Perundangan, Menaiktaraf website Dewan, dan menjadikan Dewan institusi pendidikan rakyat.

Pada persidangan Dewan Selangor kali ini, Jawatankuasa Induk Sambutan 50 tahun, turut mengundang semua Speaker dan Timbalan Speaker dari negeri lain.

Speaker dan Timbalan Speaker yang hadir ialah dari negeri Kelantan, Kedah, Pulau Pinang dan Sabah. Mereka juga dijemput menghadiri majlis santapan Di Raja malam ini.

Speaker Kedah, Datuk Dr Abdul Isa Ismail ketika ditemui berkata, pengendalian dewan Selangor dilihat lebih banyak memberi peluang kepada ahli untuk berbahas.

“Banyak manfaat dan pengalaman mengikut sidang ini apatah lagi ia di ketuai oleh antara speaker yang berpengalaman dalam Malaysia, konfiden, dan perubahan yang banyak dibuat seperti perubahan masa soal jawab daripada 1 jam kepada 1 setengah jam, jadi saya kira ini benda yang baik di buat di Selangor,” katanya.

Speaker Pulau Pinang, Abdul Halim Hussain pula berpendapat, sidang ini adalah bagus dijadikan pengalaman terutama dalam penekanan sistem demokrasi yang diperkatakan.

“Kita lihat ini perkembangan yang bagus di dewan, demokrasi yang di nyatakan oleh Tan Sri Khalid, patut dikaji bersama dan perlu diuar-uarkan , lebih lagi kepada generasi muda, pelajar untuk memahami proses demokrasi,” katanya.

ATIQAH YAACOB-TVSELANGOR/selangorkini

Comments :

0 comments to “"MERAKYATKAN DEWAN NEGERI" TEMA SAMBUTAN ULANGTAHUN KE-50”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com